Freeriden of mogulen in Kicking Horse

Freeriden of mogulen in Kicking Horse

[flickr-photo:id=3391652207,size=s]Ik zet de tips van m’n ski’s over de rand van de ridge en kijk nog één keer de diepte in waarin ik zo ga verdwijnen. ‘See the line over there to your right? Seth Morrison skied that one last week in about three seconds with two turns’. Als ik naar rechts kijk zie ik niets anders dan steile rotsen met hier en daar een patch sneeuw, waar je met een beetje geluk een bocht op zou kunnen draaien. Fuckin’ gasten van de VVV, je staat hier met wat freeriders uit Nederland, wat verwacht je nou? Ik kan me voorstellen dat het anders is als je een week ervoor nog met de crew van TGR gereden hebt. ‘Hey, do I look like Seth Morrison? I’m just an average Joe from The Netherlands, you know, the guys who built the place here!’ Terwijl ik dat zeg duik ik de diepte in vanaf de Terminator Ridge in [url=http://www.kickinghorseresort.com]Kicking Horse[/url], British Columbia.

[b]You ain’t much if you ain’t Dutch?[/b]

[flickr-photo:id=3391651485,size=m]Het is natuurlijk niet helemaal waar dat de Nederlanders Kicking Horse gebouwd hebben. Goed, Ballast Nedam had een aardige vinger in de pap, maar voordat Kicking Horse echt ontwikkeld werd tot ski resort, stonden er al enkele liften aan de voet van de Selkirk Mountains. Het luisterde toen nog naar de naam Whitetooth en het gebied stelde nog niet zo veel voor. Pas toen de projectontwikkelaars kwamen werd het gebied voor skiers en snowboarders echt interessant. Met de bouw van de Golden Eagle gondel en een aantal jaar later de Stairway to Heaven chair werd er ineens terrein blootgelegd dat je als freerider normaal gesproken alleen in je dromen tegenkomt.

Vette ridge trouwens die Terminator Ridge. Het is verreweg de meest uitdagende ridge in het gebied van Kicking Horse. Eigenlijk wordt het gebied in vier stukken gehakt door drie ridges: Terminator, CPR en Redemption en CPR. Vanaf de drie ridges zijn er zoveel lijnen te rijden de verschillende bowls in waarbij geldt: des te verder je de ridge doorrijdt, des te beter de sneeuw. Kicking Horse is namelijk typisch zo’n gebied waar je niet een paar dagen na de dump aan hoeft te komen. Het geniet grote populariteit in Noord Amerika bij poederjunks en het heeft ontzettend veel ‘vertical’.

[b]The highest this, the tallest that…[/b]

[flickr-photo:id=3392461658,size=m] ‘Wat is dat toch met Noord-Amerika en vertical? Waarom moeten jullie altijd allemaal je pik op tafel leggen om te kijken wie de grootste heeft? En weet je wat het ergste is? Een vertical van 1260 meter stelt eigenlijk niet zo heel veel voor. In Europa zijn er zoveel gebieden die meer vertical hebben dan al die gebieden in Noord Amerika!’ Tyler, onze gids, begint te lachen. ‘Dude, it’s our culture! And besides, are we in Europe now? No, come, let’s ski another 500 meters of pow! Hij neemt ons mee naar de ‘No Name Bowl’. Niet dat dit de echte naam is, maar we gaan out-of-bounds omdat de Bowl Over, Crystal Bowl en zelfs de Fuez Bowl al helemaal verspoord zijn. Now where talking! Het is goed freeriden hier. Tyler heeft geen woord gelogen en 500 meter lang wordt er alleen maar poeder gereden in een soort van speeltuin voor volwassenen. Yihaa, kick that horse baby! Een kwartiertje later staan we weer bij de daylodge. En dat is toch wel een nadeel van Kicking Horse. De laatste 500 hoogtemeters zijn namelijk relatief saai. Of het is mogul-paradise, of je pakt een soort van lang pad terug. In ieder geval, je moet telkens weer terug naar die ontzettend lange gondel. [flickr-photo:id=3392462418,size=m]Anyway, misschien zal dat over een paar jaar ook wel weer anders zijn, want net als veel andere gebieden in BC (o.a. Revelstoke) zijn er in Kicking Horse grootse plannen. Op de maquette die we gezien hebben wordt het terrein nog met een factuur drie vergroot en worden er nog ongeveer vijf extra liften bijgebouwd. Het zal Kicking Horse waarschijnlijk voornamelijk interessanter maken voor een breder publiek. Het resort heeft er namelijk nu een beetje onder te lijden dat er alleen maar pro’s komen en uiteraard willen ook zij een greep doen in de pot van de mainstream wintersporter.

[b]Poederstress[/b]

[flickr-photo:id=3392461422,size=m]Freeriden en poeder scoren is dus prima in Kicking Horse. Houd er wel rekening mee dat de concurrentie groot is en dat er op sommige dagen zelfs wat poederstress kan ontstaan. Om weer een beetje bij te komen van die poederstress rijd je ’s avonds naar Golden, de oude transporthub, waar het gezelliger en goedkoper is dan in Kicking Horse Resort. Haal een groot stuk vlees bij de door Nederlanders gerunde Kicking Horse Grill en scoor de volgende dag weer verse poeder! Kicking Horse is absoluut een gebied waar je waanzinnig kan scoren met geweldig terrein, maar je moet er echt zijn als er pow ligt, anders verandert Kicking Horse snel in een mogulveld.

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Gevorderd
MickoAuteur30 maart 2009 · 15:56

Wat ik ook zag was dat er veel lodges gebouwd worden aan de voet van het ski resort (Revelstoke, Kicking Horse, Red Mountain (Rossland), Fernie) waardoor het centrum van het bijgelegen stadje soms wat verlaten leek. Het kan natuurlijk voor een gedeelte door de recessie komen, maar er stonden wel wat panden te koop in het centrum. Zou jammer zijn als dit weg zou gaan, want dit soort plaatsen maken Canada toch een hele andere ervaring als de Alpen.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!