VerseSneeuw: lente en een FORS 25e poederalert!

VerseSneeuw: lente en een FORS 25e poederalert!

[b]UPDATE DONDERDAG 9.32 uur. Dikke dump in de zuidalpen. [url=http://www.wepowder.nl/node/1459]KLIK HIER[/url]. Vanavond een update![/b]

De winter nadert z’n einde. De goodies (en dus ook de hoodies ;-)) are ready to order! Bestellen? Ga dan ff naar de [url=http://www.wepowder.nl/goodies]Goodies pagina[/url]. Vragen? Ga dan ff naar dit [url=http://www.wepowder.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=321]topic[/url] en stel je vraag. 8 april sluit de bestelmogelijkheid.

[b]Tweedeling in de Alpen[/b]
Tot en met vrijdag is het onstuimig aan de zuidkant van de Alpen. Met name in de Po-vlakte gaat het onstuimig worden met veel, heel veel neerslag. Aan de noordkant van de Alpen is het daarentegen lente, waarbij de middagtemperatuur in steden als Chur, Innsbruck en Salzburg richting de 22 graden gaat.

[b]Hybride… tussen lente en winter in[/b]
De Franse Alpen zitten er wat betreft het weer precies tussen in. In de Haute Savoie is het lente. De meest oostelijke gebieden van de Savoie zitten vol in de nawinter, met veel sneeuw boven de 1800-2000 meter en de Franse Zuidalpen kunnen ook op heel wat sneeuw rekenen boven de 1800 meter.

[b]Want…[/b]
[flickr-photo:id=3401616947,size=s] Er ligt een zeer actief lagedrukgebied, genaamd Kristian in de golf van Genua. Zoals al op [url=http://www.wepowder.nl/node/1429]donderdag 26 maart[/url] aangekondigd [i] nestelt er zich een hoog boven noordwest Europa en tegelijkertijd een laag in de Middellandse zee. Tussen het hoog en het laag komt een oostelijke stroming tot stand welke onstabiele lucht via de Po-Vlakte tegen de Alpen aan drukt… ook nu gaat het stevig sneeuwen boven de 1600-1900 meter.[/i]. Wonderlijk genoeg is deze situatie wederom slecht voorspeld in de neerslagprognoses van de verschillende weermodellen. Weliswaar zat men goed wat betreft de drukverdeling, maar wat betreft neerslag zat men er helemaal naast. Zeker omdat Kristian geen kleintje is;

1238500257-1
1238500257-1

Inmiddels zijn de neerslagprognoses stevig bijgesteld en gaat men in de modellen uit van verse sneeuw hoeveelheden tot een meter de komende 3 dagen. Persoonlijk denk ik dat de hoeveelheden rond de Mont Viso en de Gran Paradiso zeker het dubbele zullen zijn.

c245707435
legend_snowforecast_zamg

Maar waar moet je naartoe om van dit alert te profiteren? Het nulgradenniveau zal tussen de 1700 en 2000 meter schommelen. Onder de boomgrens zal er dus weinig poeder te vinden zijn. Poeder rijden in een white-out kortom. Niet ideaal. Maar vanaf zaterdag lijkt het op te klaren en is er een gerede kans op zon. Dus…? Er is een maar. Het wordt komend weekend ook warm in de Piemonte. Toch zijn er een aantal opties die perspectief bieden. Je moet het gaan zoeken op de grens tussen Frankrijk en Italie. Bijvoorbeeld de couloirs van Valfrejus, de paar noordhellingen die Sestriere herbergt, Bonneval sur Arc heeft een hele mooie noordhelling en natuurlijk Val d’Isere. Mogelijk dat zelfs St. Foy ervan profiteert. Maar het wordt dus puzzelen. Donderdag daarover meer.

[b]En de rest van de Alpen…?[/b]
In de noordalpen is de lente inmiddels aangebroken. Uit het lawinebericht van Zwitserland: [i]Die Mittagstemperaturen liegen im Norden bei plus 6, im Süden bei plus 2 Grad. Der Wind bläst in der Höhe mässig bis stark aus Südost.[/i]. De zogenaamde tagesgang was ook al goed te zichtbaar in de reginonale lawinebulletins. Voor een voorbeeld klik je [url=http://www.flickr.com/photos/versesneeuw/3401617047/sizes/o/]hier[/url]. Het lawinebulletin van het Salzburgerland is ook duidelijk [i]Zahlreiche mittelgroße und vereinzelte große Fechtschneelawinen können sich vor allem von besonnten Steilhängen von selbst lösen… Unter der Neuschneeschicht ist der Schnee bis in Höhenlagen von etwa 2300 m angefeuchtet oder durchnässt… Am Mittwoch ziehen vorerst dichtere Wolken durch, im Lauf des Tages wird es sonniger. Weiter wenig Wind, die Frostgrenze liegt bei 2800 m[/i]. Lente kortom en dat blijft het zeker tot na het weekeinde.

[b]It always snows in April[/b]
Ik roep het al jaren. Prince schreef ooit [i]sometimes it snows in April[/i] en ieder jaar draai ik zijn song weer als het weer eens sneeuwt in April. Ook nu heb ik m’n spullen klaar staan zodat indien ze weer gaan vallen direct richting de Alpen te knallen.

Sometimes It Snows in April

[b]Wanneer komt er weer vers?[/b]
Da’s moeilijk te zeggen. Er is wat hoop. Onderstaande animatie laat zien dat de straalstroom die nu hoog boven Europa ligt in de loop van de volgende week weer zuidelijker komt te liggen. Dat zou wel weer eens wat sneeuw kunnen opleveren. Of en wanneer gaat dat gebeuren laat ik natuurlijk zo snel als dat bekend is direct weten. Voor nu, geniet van de freshies die je kunt vinden op de grens van Italie en Frankrijk komend weekend. Het zal er snel verdwenen zijn en dan rest er niets anders dan snoeiharde harslagen in de ochtend en firn als de zon er even op heeft gestaan. En hoewel firn lekker rijden is, kies ik dan liever voor wat goede surf. Ik heb van de 26 dagen in de Alpen 25 dagen poeder gereden. Dit is wePowder weet je, niet weFirn ;-)

meteomorris

Reacties

Expert
RogieradminAuteur31 maart 2009 · 22:22

Ha Morris,
\

Dit bericht klinkt mij als muziek in de oren, dat wordt deze week dus hier poederrijden en wie weet een kort tripje naar Aosta, is toch naast de deur! Enne als je in de Alpen komt knallen, stuur even en mailtje, wie weet kunnen we samen wat rijden…
\

Rogier

Gevorderd
DioAuteur31 maart 2009 · 22:23

:-D

Life is short. Buy the shoes. Take the trip. Ride the line.
Beginner
fastsiegieAuteur31 maart 2009 · 22:25

Nemen de dolomieten ook nog wat mee. I hope so vertrek er vrijdag naar toe…

Gevorderd
RoelaanoAuteur31 maart 2009 · 23:06

Ik wil komende woensdag/donderdag wel richting de Haute Maurienne / Valfrejus rijden als ik dit zo lees (als ik vrij krijg :))
\

Nog meer mensen met deze plannen, want dan kan er misschien wat geregeld worden…

Toerist
AnoniemAuteur1 april 2009 · 00:24

kriebel…

Expert
ollieAuteur1 april 2009 · 10:28

Damn, het is dat er een zeilbootje af moet…

… maar anders zat ik vrijdag op het vliegtuig naar Nice!

...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
Gevorderd
RoelaanoAuteur1 april 2009 · 12:41

Hier nog wat beeldmateriaal uit valfréjus
\


\

nog mensen van plan om te gaan…

Expert
meteomorrisAuteur1 april 2009 · 13:25

@roelaano… ben je nu een van m’n favorites aan het weggeven? @Dio… mocht je gaan… dan ff bellen, dan kan ik je de routes meegeven…

powfinder.com
Gevorderd
RoelaanoAuteur1 april 2009 · 13:36

@Morris haha, je bent toch niet boos he ;-) Ik hoop dat ik dit weekend echt nog heen kan, want volgend weekend is alweer het laatste voor Valfrejus :(
\

Vandaar dat ik ook alles vol loop te spammen, om maar een plekje te regelen in een auto, of m’n eigen auto vol te krijgen :)
\

Ga je zelf trouwens niet?

Expert
meteomorrisAuteur1 april 2009 · 14:02

@roelaano… Neeeeee, ik ga niet… heb een bruiloft van een goede vriend… grrrrrr Maar check ff bij Dio…

powfinder.com
Gevorderd
JuulskiAuteur1 april 2009 · 14:11

Ik hou me ook van harte aanbevolen voor een plekje in een auto! Stuur ff een pm, want ik wil er bij zijn!!

Gevorderd
DioAuteur1 april 2009 · 17:01

@MM: Looks like a Go. Ik bel je nog.

Life is short. Buy the shoes. Take the trip. Ride the line.
Toerist
Steven2Auteur1 april 2009 · 19:08

Ik heb een seizoenskaart voor valfrejus!!! Frustatie: ik denk niet dat ik het kan maken dit weekend alweer weg te gaan…

Toerist
AnoniemAuteur1 april 2009 · 19:11

laat maar weten als er mensen weggaan, volgens mij heb ik iets laten liggen in de alpen wat ik moet ophalen ;)

Gevorderd
NielsAuteur1 april 2009 · 19:53

Sounds like music! Ben erbij vanaf za-ochtend!

Elite
ErwinAuteur1 april 2009 · 21:06

't Ging er afgelopen weekend al los: regen in Monaco en dikke laag verse poeder in Isola, wel gepaard met wat wind. Had helaas verkeerde materiaal bij me en kon me alleen op de piste vermaken… Tip: neem wel sneeuwkettingen mee als je gaat vliegen ;)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!