VerseSneeuw: 150 tot 200 cm vers

VerseSneeuw: 150 tot 200 cm vers

[b]Een heel dik alert… tot 200 cm vers, nu al![/b]
[flickr-photo:id=3407804168,size=m] Vandaag was het 18 graden in Nederland en ging het helemaal los op de grens tussen Italie en Frankrijk. Dinsdag kondigde ik al een [url=http://www.wepowder.nl/node/1452]FORS 25e alert[/url] aan: [i]Inmiddels zijn de neerslagprognoses stevig bijgesteld en gaat men in de modellen uit van verse sneeuw hoeveelheden tot een meter de komende 3 dagen. Persoonlijk denk ik dat de hoeveelheden rond de Mont Viso en de Gran Paradiso zeker het dubbele zullen zijn.[/i]

Mijn verwachtingen zijn uitgekomen: [i]Depuis 48 heures au-dessus de 2000 m, il est déjà tombé 1,50 à 2 m de neige fraîche dans l’est du Queyras[/i]. Let wel TWEEHONDERD centimeter vers in 48 uur. Het lawinegevaar staat er inmiddels op 5; ZEER GROOT (zie ook het plaatje links). Tot morgenvroeg valt er nog eens 20-50 cm bij. Daarna gaat het snel opklaren. Ook in de haute Maurienne viel tot 150 centimeter vers. Gemiddeld zo’n 90 centimeter. Meer naar het westen al snel minder. Val Thorens meldde bijvoorbeeld maar 8 centimeter vers. Het poederfeestje is dus echt alleen op de grens tussen Italie en Frankrijk. Het goede nieuws; van vrijdag tot en met zondag wordt het er zonnig. Wel is er een kans op kwelwolken in de namiddag die voor wat regen en sneeuw boven de 2000 meter kunnen zorgen. Een heel mooi begin van de Aprilmaand kortom. Het eerste dikke alert is binnen. Voor wat webcambeelden van vandaag klik je nog even [url=http://www.wepowder.nl/node/1459]HIER[/url].

[b]Zonnig weekend met kwelwolken in de middag[/b]
Dat geldt voor de gehele Alpen. Buiten de Zuidalpen om is het er de gehele week warm geweest en voor de mooiste freshies moet je toch echt richting de Haute Maurienne en de enige serieuze berg die Sestriere herbergt. Kortom de couloirs van Valfrejus, de paar noordhellingen die Sestriere herbergt en de hele mooie noordhelling van [url=http://www.wepowder.nl/oord?rid=66]Bonneval sur Arc[/url]. In het weerbericht van regio [regio=5] en [regio=6] staan een paar mooie routes klaar. Ze staan het hele weekend tot je beschikking.

[b]Warm weekje met neerslag?[/b]
Tot en met dinsdag is het warm in de Alpen. Iedere dag in de middag kans op wat kwelwolken met wat sneeuw boven de 2000 meter. Woensdag nadert er een frontensysteem, maar voor echte afkoeling zorgt deze nog niet, wel neerslag. Sneeuw boven de 1800-2200 meter.

[b]Kouder 26e poederalert en een wit paasweekeinde?[/b]
[flickr-photo:id=3407870006,size=m] Interessant wordt het vanaf donderdag/vrijdag. Al een paar dagen draait de straalstroom dan naar west tot noordwest voor het Europese vasteland. Hiermee komt er een einde aan de aanvoer van warme lucht uit het zuidwesten en zou het wel eens weer ouderwets kunnen gaan sneeuwen boven de 1500 meter. We gaan het volgende week zien, maar een witte pasen zit er zeker in. Ik ben zondag pas weer in de lucht. Slechts voor een aantal wePowderaars in de Haute Maurienne ben ik telefonisch bereikbaar om ze bij te staan in het vinden van verdere routes…

Stay stoked en pluk je weekend!

De winter nadert z’n einde. De goodies (en dus ook de hoodies ;-)) are ready to order! Bestellen? Ga dan ff naar de [url=http://www.wepowder.nl/goodies]Goodies pagina[/url]. Vragen? Ga dan ff naar dit [url=http://www.wepowder.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=321]topic[/url] en stel je vraag. 8 april sluit de bestelmogelijkheid.

meteomorris

Reacties

Gevorderd
ArjenproadminAuteur2 april 2009 · 23:20

Jihaa! Dikke powpow! Dio, veel plezier he!

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
koen_djfistelAuteur3 april 2009 · 00:18

moeilijk : nu dinsdag OF vrijdag voor 2-3 dagen in dalpen? wadenke jullie ? (en zeg niet : NU indalpen want dit weekend kanik ni GrmblGrmblGrmbl) SHOOT

sbs roelz
Gevorderd
koen_djfistelAuteur3 april 2009 · 00:32

oei den dechelle is terug in de eter :-)gevaarlijk :-)ps dechelle : uw klok staat nog op winteruur : TIS ZOMER EH MANNEKE !!! (of is da de wePowderKlok???!!!)

sbs roelz
Toerist
AnoniemAuteur3 april 2009 · 01:48

^#&%%#(^*&^^(#, argh gelukkig is het bier op de terrasjes in 020 erg goed ondanks gebrek aan pow zo rond -5m NAP. Studie maakt ook nog dat er dit weekend niet gereden kan worden. 26e alert better be good;)

ps waar is die foto van haas in de merchanding,er zijn tegenwoordig weinig chickies met langer haar :P

Gevorderd
Willem2kAuteur3 april 2009 · 12:20

Hmm ik zou me met risico 5 niet in de buurt van punta bagna willen begeven geloof ik. Als dat ding gaat is het echt niet grappig.
\

http://farm1.static.flickr.com/48/135909336_6b6daa3cf4.jpg
\

Ik heb al een keer staan prikken toen dat ding naar beneden gekomen was (met een stuk minder sneeuw) en ik krijg er nog rillingen van.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
SteefAuteur3 april 2009 · 13:19

Staan al wat spoortjes in Valfre…

valfrejus

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Gevorderd
SteefAuteur3 april 2009 · 16:24

En afgekrast…

Valfrejus2

Vervelend die webcams trouwens…$^#%#(*&(

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Toerist
camradAuteur3 april 2009 · 20:47

vandaag heel de dag in Valfré gezeten, superdagje gehad!
\

tot ca. 10.30u werden lawines afgeschoten, vervolgens ging de gondel open en dook de ene na de andere freerider de berg af. De pistes werden amper gebruikt :)
\

Vette lijnen kunnen scoren, jammer dat enkel en alleen de gondellift naar boven ging, al de andere liften waren dicht (blijkbaar altijd tijdens het weekend daar, vreemd??). Toch tot ca. 15.00u de flanken kunnen afduiken. De sneeuw werd (uiteraard) zwaarder en zwaarder, maar dat kon de pret niet bederven.
\

Zeer veel wePowderaars tegengekomen trouwens :)

Toerist
sanderkwww.severeboardgear.comAuteur4 april 2009 · 09:34

valfre staat idd bekend om zijn wispelturig liftenbeleid, het echte freeriden is een stuk interessanter aan de westkant, richting col d’Arrondaz en voor de echte bikkels de hike naar bv les Argentier(noordflank)Wil je helemaal los, traverseer dan van de Roche Noire de secret spot vanf de pointe Arrondaz. Onder een lift “freeriden” is zo jaren zeventig…

Gevorderd
SpiderAuteur5 april 2009 · 15:22

Heb me toch nog prima vermaakt…ook toen het al redelijk afgekrast was.

We doen wat rustiger tegenwoordig
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!