Heliskiën en heliboarden? Of juist met de cat omhoog?

Heliskiën en heliboarden? Of juist met de cat omhoog?

[flickr-photo:id=3415203697,size=s]Heliskiën of –boarden is voor velen hét ultieme en staat dan ook vaak hoog op het lijstje wanneer er een trip naar Canada gemaakt wordt. Daar zit ook wel wat in, want het is ook gewoon gaaf. Maar goed, soms is het niet zo vet als je had gehoopt dat het zou zijn. Daarom even een paar do’s en dont’s van heli/catskiën en cat/heliboarden op een rijtje.

[b]Het verschil tussen een snowcat en een helikopter[/b]

[flickr-photo:id=3416020002,size=m]Om even bij de basics te starten. Een helikopter gaat de lucht in en een snowcat (een pistenbully met een unit waarin je kunt zitten) blijft op de grond. Dus…Het gevolg van deze open deur is dat een helikopter behoorlijk afhankelijk is van het weer. Wanneer er dichte bewolking is of sneeuwval blijft de helikopter aan de grond en kan jij niet de lucht in. Je spreekt hier dan van een zogenaamde ‘down day’. Een ‘down day’ is op zich niets bijzonders, behalve als jij in je strakke schema maar één of twee dagen hebt gepland om te gaan vliegen. Een snowcat is wat dat betreft relaxter, want aangezien snowcats niet kunnen vliegen, is de kans dat je er gewoon op uitgaat met zware sneeuwval vele malen groter. Dat je dan misschien niet het meest uitdagende terrein rijdt vanwege hoger lawinegevaar is weer een ander verhaal.

[b]Hoe lang wil je met een cat of een heli omhoog?[/b]

[flickr-photo:id=3415212425,size=m]Simpel, des te langer je omhoog gaat met een cat of een heli, des te beter de prijs die je per dag betaald. Prijzen variëren behoorlijk. Reken voor een dag heliskiën/boarden op ongeveer $ 900 a 1000 CAD per persoon. Je krijgt hiervoor dan ongeveer vijf runs. Een snowcat is wat goedkoper, maar ook hiervoor ben je normaal gesproken per dag zo’n 700 a 800 CAD kwijt. Verder is het met name bij de snowcat operations moeilijk om voor maar één dag mee te gaan. De meeste snowcat ops hebben een returning customer rate van boven de 80% en klanten boeken ook vaak per week. Je moet gewoon geluk hebben om hier voor één of meerdere dagen tussen te komen. Heb je geluk en is er nog plek, dan krijg je uiteraard ook een betere deal. Voor helikopters geldt dit minder. De meeste grotere helibedrijven (oa CMH en RK) hebben juist veel plaats voor toeristen die een dag mee willen. Het is hier dus gemakkelijker om een plekje te bemachtigen.

[b]Is iedereen van hetzelfde niveau?[/b]

[flickr-photo:id=3415206661,size=m]Heel, heel, heel, heel belangrijk. En belangrijker bij het heliskiën/boarden dan bij catskiën. Aangezien iedereen, maar dan ook echt iedereen, wordt aangespoord om een keer te gaan heliskiën kan het voorkomen dat precies de dag dat jij in de heli zit, je toevallig net met een stel Japanners of andere beginnelingen omhoog gaat. Het gevolg? Je rijdt in een schitterende omgeving op terrein dat niet steiler wordt dan de oefenweide van Westendorf. En volgens mij zit je daar niet echt op te wachten. Bij catskiën is dit risico veel kleiner. Veel fanatieke en enthousiaste skiërs en boarders die over het algemeen wel een bocht in de poeder weten te draaien, zorgen ervoor dat jij een goede dag krijgt. Het ‘niveau-issue’ is er natuurlijk helemaal niet meer als je met een paar vrienden voor een week een chopper en een gids huurt en bijvoorbeeld een week lang bij Micah Heli gaat zitten. De locatie van het bedrijf speelt hier overigens ook een rol. Wanneer je dichtbij grote resorts als Banff of Whistler met de heli omhoog gaat, dan is de kans op toeristen een stuk groter dan in Bella Coola of AK (waar je overigens ook sneller voor een week naar toe gaat).

[b]Wil je bomen of juist niet?[/b]

Met een snowcat rijd je pillows (zeker als het sneeuwt) en met een heli niet. Heli’s houden er namelijk niet van om midden in bossen te landen. Snowcats zijn daar over het algemeen relaxter onder.

[b]Hoe ga je om met de gids?[/b]

[flickr-photo:id=3416011002,size=m]Onthoud één ding goed. Je hebt niet voor niets net een waiver ingevuld en op zes verschillende plekken je handtekening gezet. Het lijkt erop dat je hiermee al het risico op je neemt, toch? Tja….de gidsen blijven streng, heel streng. En dus kan het best confronterend zijn dat je jouw spoor binnen een meter van het spoor van de gids moet plaatsen….Mmmmm, jij wilde toch met Mach 3 naar beneden? Anyway, het beste wat je kunt doen is gewoon naar de beste man luisteren, want uiteindelijk is hij verantwoordelijk voor de veiligheid van de groep en neemt hij zijn beslissingen niet voor niets. Als je je toch irriteert aan bijvoorbeeld terreinkeuze of snelheid van de groep, dan heb je misschien zelf wel een fout gemaakt door überhaupt in te stappen. Overigens is mijn ervaring dat heligidsen over het algemeen stressvoller zijn dan snowcat-gidsen.

[b]Wat zijn jullie ervaringen?[/b]

[flickr-photo:id=3416020974,size=m]Wie heeft er al eerder een dag/week in een heli of cat gezeten? Wat zijn jullie ervaringen? Wat vond je goed of slecht? Persoonlijk ben ik enthousiaster over catskiën dan over heliskiën, zeker als je maar een paar dagen hebt. De sfeer is relaxter, er is minder stress en je gaat zo goed als zeker rijden. In ieder geval staat de week in een lodge met een chopper voor de deur wel hoog op de agenda voor het volgende seizoen, dus misschien dat hier volgend jaar heel wat anders staat ;).

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Gevorderd
LunsAuteur6 april 2009 · 13:38

Beide gedaan en het was dik! Heliboarden bij RK Heliski in Panorama, catskieen bij Fernie Wilderness in Fernie.
\

Arjen ik ben het helemaal eens met je over de vibe. Castkieen is veel meer een groepsding en de sfeer was meer van “samen op avontuur”. Beginnen met een gezellig ontbijtje, safety training, 11 (!) runs, samen lunchen en naderhand samen nog een biertje. Zeker dikke runs gedaan (met name tree runs) en na 11 keer ook echt voldaan. De sneeuw was alles wat je van Fernie mag verwachten. Gidsen waren ook erg mellow en lieten je lekker je gang gaan. Later nog met andere deelnemers foto’s gemaild enzo, een grote familie;)
\

Heliboarden was anders, maar niet minder vet of zo. Gewoon allemaal iets spannender met de heli en dat merkte je ook wel aan het testosteronlevels. Helaas hadden we twee dikke Britten die qua niveau te hoog hadden ingezet (again right u r Arjen). Maar gelukkig werden die na twee runs prutsen half huilend van de berg gehaald. Totaal 7 runs gedaan, waarvan 2 extra geboekt tijdens de sessie. Je bleef dus over met een soort van harde kern van junkies, terwijl anderen het wel mooi vonden na 3-4-5- runs. Zoals gezegd, iets meer testosteron en stress; zeker toen een van de rijders de aanwijzingen van de gids wel mooi geweest vond en dicht bij een gletsjerspleet weggehaald moest worden. Bij ons maakte de gids meestal een lijn en moest je daar rechts/links van blijven. Je kon dus wel gewoon spuiten. In een andere groep was een enthousiaste rijder bij zijn maat in het bovenbeen ge-180-ed. Al met al zeker minder mellow dan catskieen, maar niet minder vet. Gewoon iets uitdagender en daarom ok wel echt stokend. Het gebide was huge, dus altijd wel een verse goede helling te vinden.
\

2 aparte ervaringen dus en allebei zeker de moeite waard. Als je de kans (en doekoe) hebt > doen! Bij heliboarden hoog inzetten qua niveau (tenzij je het stiekem niet kan natuurlijk).
\

P’s W

Toerist
bjtukkerAuteur6 april 2009 · 17:20

Heliskiën heb ik gedaan en vond het op een van de zes afdalingen (naar de lunch toe) na SUPER, met als topper de afdaling na de lunch! De groep was ook redelijk van hetzelfde niveau. En we hadden dan ook een superdag (bluebird), waarbij in Whistler zelf geen poeder meer was.

Catskiën wil ik ook nog wel een keer doen, maar lijkt me wel een stuk trager en beperkter, maar inderdaad wel het voordeel bij “slecht” weer.

Groet,<br />BartT
Gevorderd
SpiderAuteur6 april 2009 · 20:22

Wat Arjan zegt, ik was dus van plan lekkere freeride turns te maken. Kwam ik in een groep terecht met allemaal oldschool skiers, een een oldschool gids die wilde dat ik vlak naast zijn spoor bleef. Ik moest dus constant inhouden. Als ik als 1e (2e na de gids)ging moest ik op de rem voor de gids. Ging ik las laatste haalde ik iedereen in (dat vonden ze niet leuk)

Op de 2e dag iets meer geluk qua ruimte maar nog steeds een trageoldschool groep.De laaste run was de beste. Toen kon ik een extra run maken met een groep snowboarders en die hadden een jonge gids. Die zei gewoon,“hier omlaag en daar ergens moet je uitkomen” We gingen toen met 10 man 200 meter breed vol gas de helling af. :-)

We doen wat rustiger tegenwoordig
Gevorderd
pulverdudeAuteur6 april 2009 · 22:45

Helemaal met je eens Spider. Heb dezelfde ervaring vorig jaar in Whistler: geweldige dag, bluebird! Echt een dag om nooit te vergeten maar…de oldskool skiers waren ook min of meer pissed als je door hun spoor ging om wat ruimere bochten te maken, maar wel binnen de marge te blijven die de gids aangaf. Een Amerikaanse skier vroeg of ik van de super G of afdeling discipline was i.p.v. slalom en of dat gebruikelijk was voor een snowboarder.

De groepsindeling is wel een belangrijk issue zoals je schrijft Arjen. Na afloop was dat tijdens de presentatie in een bar van de gemaakte video goed te zien (er ging een camaraman mee met drie groepen, 1 heli). Ik was erg blij dat ik niet in de eerste groep zat. Die deden alleen flauwe hellingen en hadden een slakkentempo. Iedereen in onze groep (6 skiers, 4 boarders) had min of meer hetzelfde niveau. De afdalingen waren redelijk uitdagend (niet extreem)en het tempo was prima bij te houden. Bij de extra run (even bijbetalen ;-)waren een aantal van onze groep en de andere (nog betere) gemixt. Toen ging het tempo merkbaar omhoog en hadden we nog een stijl stuk door het bos aan het eind. Daar mocht iedereen los gaan zolang je maar bij de heli uitkwam!

Let the riding do the talking and you've said enough
Gevorderd
Willem2kAuteur6 april 2009 · 22:50

Ow man, dat lijkt me zo frustrerend als je een groep hebt die dan qua niveau niet lekker aansluit.
\

Ik heb met zo’n freeride camp al een keer gehad dat een trage de hele boel ophoudt en da’s irritant, maar als je A weet dat je 1000 dollar per dag verstookt B strak van de adrenaline boven aan die helling staat lijkt het me echt een drama om zo iemand in je groep te hebben.
\

Hopelijk ergens in de komende 2 jaar naar canada fingers crossed

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!