VerseSneeuw; een wit Pasen?

VerseSneeuw; een wit Pasen?

[i]…ey Morris… met Michiel. Heb je zin om volgende week met gaan naar Noorwegen? Een rondje Lyngen Alps doen… Euuuuuhhhhhh… Tja, tuurlijk… Vet, heel vet.[/i] Altijd als eens willen doen. Afgelopen zondag [url=http://www.wepowder.nl/node/1463]de sweetspot gezien[/url]? Heel vet, maar deze keer niet voor mij dus. Te druk, veel te druk. Ik hoop nog wel ergens een weekendje mee te pikken voordat de liften dit jaar definitief op slot gaan. Maar goed. Michiel heeft dus nog steeds een plekje vrij op z’n bootje voor de [url=http://www.mountainguide.nl/content/view/55/91/]Lyngen Alps…[/url]. Nee, ik wil achteraf zeker niet van je horen hoe goed het was… ;-)

[b]Terugblik…[/b]
[flickr-photo:id=3419278736,size=m] In aanloop naar afgelopen weekend viel er heel veel sneeuw op de grens tussen Frankrijk en Italie. In de rest van de Alpen was het toen al lente, maar in de Piemonte en delen van de Franse Alpen is de sneeuwgrens tijdelijk richting de 1400 meter gegaan. Maar ook daar werd het snel warm afgelopen weekend. Om te scoren moest je er dan ook snel bij zijn. Vrijdag 9.00 uur dus en niet 11.30 ;-). Maar als je er snel bij was, dan leverde het aardige plaatjes op. Zoals deze van [url=http://www.rogiervanrijn.com/wordpress/?p=1339]Rogier van Rijn[/url].
Ik ben benieuwd of er nog meer platen zijn geschoten afgelopen weekend. Of is dit voornemen gesneuveld in de poederstress?

[b]Kwelwolken?[/b]
[i]Zonnig weekend met kwelwolken in de middag[/i]. Kwelwolken? Volgde er vragend… Dit citaat verraad dat ik een [i]weerzegger[/i] van de straat ben. Mijn wetenschappelijke opleiding is een geheel andere dan die van een meteoroloog. Weliswaar zijn we beiden wetenschappelijk geschoold, maar binnen een geheel andere discipline.

Ik ben weerzegger uit pure noodzaak en heb m’n kennis in de praktijk geleerd. Inductie, pur sang. Aan de hand van waarnemingen tijdens m’n poedertripjes door de Alpen en met behulp van lokale weerberichten ben ik voor mezelf tot algemene regels gekomen. Regels die gelukkig in de meerderheid der gevallen blijken te kloppen zodat het meestal geen onzin is die ik uitkraam. (Of zoals [url=

]NWA[/url] ooit al eens riep [i]You are now about to whitnes the strength of street knowledge [/i] ;-))

Mijn meteorologische vocabulaire is ook in de praktijk gevormd en een mengeling van Duits, Frans en Italiaans en zelfs een klein beetje Spaans. Toen ik met m’n eerste poedertrips door de Alpen en Pyreneen begon waren de weerberichten in de lokale krantjes de enige informatiebron. Door contextuele interpratie ben ik onbekende woorden gaan begrijpen en gebruiken. Kwelwolk is er zo een. Afgeleid van het Duitse [i]Quellwolken[/i]

Ik heb er even een definitie van opgezocht; [i]Quellwolken sind Wolken mit vorwiegend vertikaler Erstreckung. Ihre Mächtigkeit wird von der Temperaturschichtung der Troposphäre und vom Feuchtigkeitsangebot bestimmt. Voraussetzung für ihre Entstehung ist eine starke Abnahme der Temperatur mit der Höhe (thermische Labilität). Typische Quellwolken sind Cumulus (Schönwetterwolke) mit geringerer Vertikalerstreckung und Cumulonimbus (Schauer- und Gewitterwolke) mit sehr großer vertikaler Mächtigkeit.[/i]

Typisch zo’n wolkenvorm die je hartje winter veel minder ziet in de Alpen, maar met het stijgen van de temperaturen in het voorjaar veel vaker te zien is. In de dalen is het inmiddels lente, maar hoog op de bergen nog winter. In de loop van de dag wordt het temperatuurverschil tussen de dalen en de toppen groot, daarnaast is er heel wat sneeuw aan het smelten in de lagere regionen. Dit vocht is niet zichtbaar in de lagere regionen, maar [i]du moment[/i] dat de lucht gaat stijgen koelt ze af. Koude lucht kan minder vocht bevatten [i]et volia…[/i] wolkenvorming. Is de lucht heel erg onstabiel, dan kan dit zelfs voor buienvorming zorgen.

[b]Terug naar het heden[/b]
Een warm weekje in de Alpen. Weliswaar nadert er morgen een front de Franse Alpen, maar echt veel soeps, of beter gezegd juist veel soep gaat het opleveren. Met een sneeuwgrens tussen de 1800 en 2100 meter en een nulgradenniveau rond de 2200 meter zal het tot een hoogte van 2300 meter de sneeuw dermate nat maken dat een Fransoos het de sneeuw zal omdopen tot [i]soep[/i]. Tot en met donderdag is het (te) warm in de Alpen en de kans op poeder steeds kleiner.

[b]Witte Pyreneen[/b]
Hoe anders is het de komende 48 uur in de Pyreneen. De koude kucht uit het noordwesten weet namelijk wel door te dringen tot de Pyreneen. De komende 36 uur rijkelijk vers (zie onderstaande animatie) en woensdag daardoor een uitgelezen kans op de Pic du Midi de Bigorre (klik even op [url=

]DEZE link[/url] voor een mooi oldskool filmpje van de Pic du Midi), het mini Chamonix van de Pyreneen. Jammer genoeg wordt het direct na de sneeuwval al weer snel warm, dus het is alleen een aanrader als je toevallig in de buurt bent. Onduidelijk is nog wat er precies in het weekend gebeurt…

[b]26e poederalert en een wit paasweekeinde?[/b]
[flickr-photo:id=3418469517,size=m] Heel interessant wordt het vanaf vrijdag. Er vestigt zich een lagedrukgebied ten noordwesten van Ierland. Hierdoor onstaat er een noordwestelijke stroming in de richting van de Alpen. Sneeuw? Er zijn 2 scenario’s… 1. het lukt de bijbehorende fronten om snel op te stuwen richting de Alpen. Dan veel sneeuw boven de 1500 in met name de Franse Alpen en het westen van Wallis. Een mooi scenario. In het 2e scenario wordt de stroming geblokt door een zeer sterk hogedrukgebied boven Scandinavie waardoor de koele lucht sterk afgezwakt de Alpen bereikt. De stroming is te zuidwestelijk, veel regen (en sneeuw boven de 2000 meter) in met name de ZuidFranse Alpen, de Piemonte en de Isere en Savoie. Voorlopig wijzen de laatste runs op scenario 2. Morgenavond daarover meer…

[b]Al je goodies besteld?[/b]
De winter nadert z’n einde. De goodies (en dus ook de hoodies ;-)) are ready to order! Zomeravonden met je hoodie aan het campvuur zitten en alvast wegdromen over de winters die komen gaan… Bestellen? Ga dan ff naar de [url=http://www.wepowder.nl/goodies]Goodies pagina[/url]. Vragen? Ga dan ff naar dit [url=http://www.wepowder.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=321]topic[/url] en stel je vraag. [b]8 april sluit de bestelmogelijkheid[/b].

meteomorris

Reacties

Expert
ollieAuteur7 april 2009 · 08:59

Hmm, Lyngen Alps, perfecte seizoensafsluiter…

Lekker skieen én zeilen!
\

… maar nu effe niet! :(

...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
Gevorderd
TeleaddictAuteur7 april 2009 · 09:39

we zitten t met spanning te volgen. vrijdagavond wegrijden voor 3 dagen knallen.

http://verticaldissidents.net
Gevorderd
BohdieAuteur7 april 2009 · 11:19

wij willen donderdagavond wegrijden en vier dagen knallen! ;-)

Toerist
AnoniemAuteur7 april 2009 · 12:26

over weerzeggen gesproken, sjonnie sr. zei vroeger altijd tegen mij in de winter: “als het in NL sneeuwt, sneeuwt het vaak in de ( n/w) alpen”, in heoverre is dit waar?

Gevorderd
LunsAuteur7 april 2009 · 12:54

Ja WAARHEEN? Wij zijn van plan woensdagavond te vertrekken. Moet langzaam wel even duidelijk worden waar we een bedje moeten gaan regelen. (lichte) poederstress

Beginner
TomApersAuteur7 april 2009 · 17:29

morgen vertrekken we voor 5d naar les arcs. go scenario 1, go scenario 1 !!! :)

Toerist
AnoniemAuteur7 april 2009 · 17:50

@Miggel: Check je pm ff!

Gevorderd
yannickdbAuteur7 april 2009 · 17:51

iemand die morgen of overmorgen vertrekt met nog een plaatsje vrij?

Thanx for the support! Mountain Hardwear / Black Diamond / Julbo www.itsaplayground.com
Toerist
AnoniemAuteur7 april 2009 · 18:12

Ik zit er over te denken om donderdagavond te vertrekken en zondagnacht terug te zijn (3dgn skiën)

Expert
meteomorrisAuteur7 april 2009 · 20:42

Het wordt… de Pyreneen!!!

powfinder.com
Gevorderd
yannickdbAuteur7 april 2009 · 21:02

wie oh wie heeft er nog een plaatsje vrij? heb nood aan pow …

Thanx for the support! Mountain Hardwear / Black Diamond / Julbo www.itsaplayground.com
Toerist
AnoniemAuteur7 april 2009 · 21:19

De Pyreneen??? Weet je hoe ver die weg liggen…!! Is dr in de Alpen helemaal níks te scoren???

Gevorderd
BohdieAuteur7 april 2009 · 21:24

Hein? Les Pyrenées? C’est increable! Daar gaan we nou net effe helemaal niet heen! Hoe ging die WePowder-dans ook weer? Voor de sneeuwgoden boven de Alpen…

Expert
ollieAuteur7 april 2009 · 23:25

Vliegen op bordeaux of iets in spaans baskenland…

Of hitch een ride met een stel gelovigen op weg naar Lourdes… ;)

...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
Gevorderd
LunsAuteur8 april 2009 · 11:58

@ Flip, mijn F5 knop heeft het net bijna begeven van het refreshen

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!