VerseSneeuw: ga naar de Pyreneen........!!!

VerseSneeuw: ga naar de Pyreneen........!!!

Okee, je wilt vers scoren? Wil je echt? Bereid om van de Alpen af te zien?

[b]Een lang weekend weg[/b]
Vers dus? Je bent niet bang voor eens iets anders? Komt ie… de Franse en Spaanse Pyreneen. Er ligt een dot sneeuw, er valt op dit moment een dot sneeuw (40-100 cm) en op vrijdag en zaterdag wederom veel sneeuw met een sneeuwgrens rond de 1500 meter. Na zondag wordt het uitgesproken zonnig.

[b]Een week?[/b]
Als het goed is heeft Michiel nog een plekje vrij op z’n bootje [url=http://www.mountainguide.nl/content/view/55/91/]Lyngen Alps…[/url]. Nee, ik heb geen tijd… en nee, ik wil achteraf zeker niet van je horen hoe goed het was… ;-)

[b]Waarom het exotische?[/b]
[flickr-photo:id=3421404213,size=m] Omdat het er voor de Alpen niet zo goed uit ziet. De Alpen liggen tot en met komend weekend ingeklemd tussen een hoog boven Rusland en een laag boven de Atlantsiche oceaan. Dit brengt een zuidelijke stroming te weeg boven de Alpen. Gevolg is een nulgradenniveau dat eerst rond de 2000-2600 meter zal liggen en pas in de loop van zaterdag/zondag naar een lager niveau zakt in het noordwestelijk deel van de Alpen.

De pyreneen daarentegen liggen vrijdag in de aanvoerlijn van koele polaire lucht, waardoor de sneeuwgrens net zoals vandaag weer tot onder de 1500 meter duikt en voor vers zal zorgen. Weliswaar wordt het in de loop van de zondag weer warmer, maar boven de 2000 meter zal het op zaterdag en zondag heel lekker rijden worden.

[b]Is er echt geen hoop?[/b]
Er is een heel klein beetje hoop, namelijk dat het laag iets verder naar het oosten komt te liggen, waardoor de Alpen veel sneller in de aanvoer van koude lucht komen te liggen. Maar alle modellen wijzen op een warm scenario. Met veel vocht en (natte) sneeuw vanaf 2000 meter. De meeste kans op sneeuw en afkoeling in de Franse Alpen. Oostenrijk blijft zowiezo warm tot en met zondag. Maar goed, je zult het hoog moeten zoeken in Frankrijk en accepteren dat je weinig zicht hebt.

[b]Hoe kom je in het exotische?[/b]
Voor de [url=http://www.mountainguide.nl/content/view/55/91/]Lyngen Alps[/url] is simpel. Bel Michiel en alles wordt geregeld. Voor de Pyreneen komt er iets meer bij kijken. Vlieg op Pau ([url=http://www.ryanair.com/site/NL/dests.php]Ryanair[/url] vliegt vanaf Brussel voor schappelijke prijzen) of trein vanuit Parijs met de [url=http://www.tgv-europe.nl/nl/home/]TGV[/url] richting Pau. Regel je huurauto vooraf en je gaat scoren. Andere optie is vliegen op Barcelona en vandaar uit circa 4 uur met de auto richting Vielha in de Val d’Aran.

[b]Waarheen in de Pyreneen?[/b]
Ik noemde net al de Val d’Aran. Centraal gelegen in de Pyreneen, hellingen op het noordwesten en hele mooie mogelijkheden. De plek waar je moet zijn heet Baqueira Beret. Tussen Baqueira en Beret ligt een supermooie noordwand met heel veel couloirs. Aanrader. Je kunt er zelfs voor niet al te veel geld wat helidrops arrangeren. Verder natuurlijk in Frankrijk het bekende Le Tourmalet met de beroemde Pic du Midi de Bigorre (klik even op [url=

]DEZE link[/url] voor een mooi oldskool filmpje van de Pic du Midi). Ook niet mis is Saint Lary (bekende route aldaat is [i]Le combe de L’Oule[/i]. Bekender, maar ik vind het er persoonlijk iets minder is Piau-Engaly. De meeste freeridelijnen liggen allemaal in het zicht en zijn snel verspoord. Meer naar het oosten kun je ook nog naar Andorra, maar ik verwacht daar beduidend minder sneeuw. Er komt een flux nord-ouest op de Pyreneen af en dan moet je het toch echt wel in het westen zoeken. Baqueira Beret dus nog wel freshies, Andorra nog maar een schim daarvan.

[b]Durf je het aan?[/b]
De Pyreneen zijn fantastisch. Er komen hele sterke rijders vandaan en er rijden nog heel veel sterke rijders rond. Er is een hechte freeridescene met veel kennis onderweg. Het is er heerlijk rijden. Een onderschat gebergte…

RIDER Emmanuel Bonniot

Maar je kunt ook wachten en kijken wat de weerkaarten de komende dagen doen. De meeste kans op vers maak je in het westen. Duik de hoofdkam dan in en zoek de hoge gebieden uit… Morgen meer!

[b]Al je goodies besteld?[/b]
Woensdag is de laatste dag dat je je goodies kunt bestellen. Daarna zetten we de bestelling door, worden niet veel later de eerlijke shirtjes en hoodies (geen kinderarbeid) afgeleverd bij de drukker, waarna er een driekleurige handmatige zeefdruk volgt, waarna de labels er op gezet worden. Daarna belandt alles bij ons en sturen we het zo snel mogelijk naar je door. Maar allemaal eerlijke handel waarbij we de lokale community zoveel mogelijk helpen. Iets langere levertijden daardoor, maar wel customized. En dan…zomeravonden met je hoodie aan het campvuur zitten en alvast wegdromen over de winters die komen gaan… Bestellen? Ga dan ff naar de [url=http://www.wepowder.nl/goodies]Goodies pagina[/url]. Vragen? Ga dan ff naar dit [url=http://www.wepowder.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=321]topic[/url] en stel je vraag. [b]8 april sluit de bestelmogelijkheid[/b].

meteomorris

Reacties

Gevorderd
SteefAuteur8 april 2009 · 09:08

Ik heb nog steeds op mijn lijstje staan om de Pyreneen te combineren met een paar dagen surf in Biarritz! Lekker longboarden op Cote Basque.

Nog meer liefhebbers om dat volgend seizoen een keer te doen? ;)

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Toerist
gdboogerdAuteur8 april 2009 · 09:14

Morris,

Thanks for the info. We hebben besloten…Wij gaan naar de Pyreneen. Momenteel aan het uitzoeken welk hotel we kunnen nemen. Heliport hebben we al opgezocht, board gewaxt. 12 uur rijden donderdag… maandagavond weer terug…

Je nieuwe signature
Toerist
AnoniemAuteur8 april 2009 · 09:22

Vliegen op Pau is niet echt een optie. Lourdes eveneens niet. Of de datum komt niet overeen of je betaald belachelijke bedragen.
\

Iemand die nog weg wil naar de sneeuw? Pyreneen, Alpen?

Gevorderd
BohdieAuteur8 april 2009 · 10:21

Thanks Morris! Geen Pyri’s voor ons, ondanks jouw powvoorspellingen… Tis voor nu, vier daagjes, effe te ver. We gaan pistes schrapen, boven de 2500m blijven en carven. En wellicht einde dag met een biertje in de zon, de bergen in is nooit een straf, ;-) Greetzzzz, WePiste.nl oeeeeepssss!!!

Gevorderd
TeleaddictAuteur8 april 2009 · 10:47

voor ons worden het 3 dagen knallen met de auto. dan maar hoog opzoeken en/of de vellen onder plakken. maar waar wordt het het beste toeven in de Alpen?! ben benieuwd naar je volgende bericht.

http://verticaldissidents.net
Expert
meteomorrisAuteur8 april 2009 · 10:52

@steef… I’m in… maar opteer voor Chambre d’Amour… snellere golf! Volgend jaar een surf en poeder doen??

powfinder.com
Gevorderd
SteefAuteur8 april 2009 · 12:21

Ik zeg: de WePowder-WeSurf trip wordt een feit volgend seizoen!

@ Morris: Chambre d’Amour is ook een leuke golf alleen de keer dat ik hem meemaakte was ie iets aan de dikke kant voor mij…;) In Hossegor waren ze toen zelfs met jetski’s aan het towen…

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Toerist
roelewapper2Auteur8 april 2009 · 13:42

Zo’n combi-trip lijkt mij ook wel wat. Zeker als je wat langer dan een weekend gaat. Met al die (Long/snow)boards en vette ski’s wordt het dan wel tijd dat WePowder-WeSurf busreizen gaat organiseren om alles mee te nemen :-)!!

Gevorderd
EchoAuteur8 april 2009 · 13:55

@Steef…voor mij ook PyreNEEN…maar strakkies wel 3 weken Bidart/Cote Basque…nog iemand daar laatste 3 weken van juni? De poeder hoop ik nog te halen in de Dutch Week in ValTho, vorig jaar toch nog 2 poederdagen gescoord!

Do or do not, there is no try (Yoda)
Gevorderd
yannickdbAuteur8 april 2009 · 18:45

@ ®ogier of anderen, ik wil ook vertrekken, liefst waar er sneeuw ligt. Heb vrijaf genoeg, dus er is geen limiet op de periode. Wie heeft er nog een plaatsje vrij?

Thanx for the support! Mountain Hardwear / Black Diamond / Julbo www.itsaplayground.com
Toerist
AnoniemAuteur8 april 2009 · 19:04

@MMorris: Is er in de Alpen nog een regio wat beduidend beter uit de bus komt?

@Yannick: Ik heb/had inderdaad soort van plannen richting de Alpen te gaan. Maar twijfel zeer of het wel de moeite waard is…!

Expert
meteomorrisAuteur13 april 2009 · 19:52

@paddy… zitten die sms-ers wel in de juiste omgeving? ;-) Ik heb net hele dikke foto’s gezien van de Pyreneen. Jammer genoeg mag ik ze niet plaatsen omdat ze volgend seizoen in een Frans blad komen te staan… maar zag er verdomd goed uit…

powfinder.com
Toerist
gdboogerdAuteur15 april 2009 · 09:59

Maurice,

We have been there, Baquira/Beret. Gistermiddag nog eea met Paddy besproken. was het gaaf? Zeker. Kwam dat door de poeder? Gedeeltelijk. De trip er heen was leuk, zeker omdat ik het met een van mijn beste maten deed, gewoon een roadtrip. Donderdagavond weg, vrijdagochtend all geared up. Vervolgens drie uur kneiterharde pistes gedaan. Echt alleen ijs, ook off piste alleen maar ijs. Het lage druk gebied was vrijdag duidelijk nog niet gearriveerd… en dan? Op naar Barca. Een paar uur later zaten we op de Ramblas, heerlijk, prima temperatuur, t-shirt aan. Maar daar kwamen we niet voor. Zaterdagochtend teruggereden naar Baquira/Beret. Weinig zicht, moeilijke omstandigheden. De nulgraden lag hoger dan voorspeld dus vrij natte omstandigheden en zware sneeuw. Zondagochtend om 8:45 stonden we er. Zicht nog steeds zeer matig maar duidelijk was er 30cm gevallen, niet de verwachte 1 mtr. Eenmaal boven op de berg was het moeilijk orienteren door het slechte zicht (en beperkte kennis van die bergen) dus zijn we afgezakt naar de bossen. Hartstikke leuk, over stromende beekjes heen springen omdat we anders zouden wakeboarden langs de bomen, lachen. En behoorlijk wat mooie afdalingen (tree runs)gemaakt. Het mooie was dat het sneeuwde, het probleem was de hoge temperatuur waardoor de sneeuw al snel zwaar werd. Overigens hebben we in het kader van lawine ook nog het eea geleerd, zaken die je vooral niet meer moet doen, maar daarover bericht ik nog wel eens. Al doende leert men ;-). Helaas moesten we maandag terug zijn anders hadden we de maandag nog kunnen pakken. Het gebied biedt zeker weten mooie uitdagende freerides, maar daarvoor moet het weer wel meewerken. Zou ik nog een keer 1300km rijden om vervolgens op het lage druk gebied te moeten wachten… nou geef mij de Alpen in het naseizoen, sneeuwt het niet? Dan maar in het park boarden. Ik denk dat je in Baquira/Beret vooral mid-season moet zitten om vette poeder te boarden/skiën. Groet, Gil

Je nieuwe signature
Expert
meteomorrisAuteur15 april 2009 · 10:26

@Gil… bel me de volgende keer gewoon ff. Paddy heeft m’n nummer. Ik had je die 4 uur rijden naar Barca kunnen besparen. Met maximaal anderhalf uur rijden had ik je naar de diepe powpow kunnen leiden… Finetuning is de key… Zeker in het voorjaar

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!