VerseSneeuw: 4 opties

VerseSneeuw: 4 opties

[flickr-photo:id=3424915506,size=s] Klik even op het fotootje links. Zoveel sneeuw viel er de afgelopen 36 uur in de Pyreneen. Weliswaar wordt het donderdag weer erg warm, maar het goede nieuws; vanaf vrijdag begint het weer dik te sneeuwen in de Pyreneen. De sneeuwgrens zal in de westelijke Pyreneen schommelen tussen de 1400 en 1700 meter. In de centrale Pyreneen tussen de 1300 en 1600 meter en de oostelijke Pyreneen tussen de 1700 en 2000 meter. Met een beetje mazzel ziet het er dan weer zo uit als gistermiddag.

IMGP8993+
(foto genomen in [url=http://maps.google.com/maps?f=q&source=s\_q&hl=nl&geocode=&q=la+Bonaïgua&sll=37.0625,-95.677068&sspn=33.29802,79.101563&ie=UTF8&ll=42.665271,1.051254&spn=0.241346,0.617981&t=h&z=11&iwloc=A]la Bonaïgua[/url] niet ver van het Spaanse Val d’Aran)

Maar goed, voor velen zijn de Pyreneen te ver weg. Welke 4 opties zijn er voor komend weekend?

  1. Natuurlijk de Pyreneen
  2. Gokken op de retour d’est die komen gaat
  3. Firnskien in Oostenrijk
  4. Met een bootje naar de [url=http://www.mountainguide.nl/content/view/55/91/]Lyngen Alps…[/url]

[b]De Pyreneen[/b]
Hier wordt het de komende het koudste in Europa en het gaat sneeuwen. Hier de meeste kans op vers en op iets wat op droge poeder lijkt. Realiseer je wel, je zit zuidelijker dan de Alpen de zon is hier nog wat sterker. Kies voor noordhellingen en als de zon doorkomt, zoek het dan snel hogerop. Houd er ook rekening mee met het waxen van je board of ski’s. We leven in het voorjaar… De voorspelling…Op vrijdag en zaterdag wederom veel sneeuw met een sneeuwgrens rond de 1500 meter. Na zondag wordt het uitgesproken zonnig. Tips? Een samenvatting: de Val d’Aran. Centraal gelegen in de Pyreneen, hellingen op het noordwesten en hele mooie mogelijkheden. De plek waar je moet zijn heet Baqueira Beret. Tussen Baqueira en Beret ligt een supermooie noordwand met heel veel couloirs. Aanrader. Je kunt er zelfs voor niet al te veel geld wat helidrops arrangeren. Verder natuurlijk in Frankrijk het bekende Le Tourmalet met de beroemde Pic du Midi de Bigorre. Ook niet mis is Saint Lary (bekende route aldaar is [i]Le combe de L’Oule[/i]. Bekender, maar ik vind het er persoonlijk iets minder is Piau-Engaly. De meeste freeridelijnen liggen allemaal in het zicht en zijn snel verspoord. Meer naar het oosten kun je ook nog naar Andorra, maar ik verwacht daar beduidend minder sneeuw. Er komt een flux nord-ouest op de Pyreneen af en dan moet je het toch echt wel in het westen zoeken. Baqueira Beret dus nog wel freshies, Andorra nog maar een schim daarvan. Meer weten? lees nog even het bericht van [url=]gister[/url]

[b]Retour d’est[/b]
Jazeker, de stroming in de Alpen is zuid en er is een grote kans op wederom een retour d’est. Waarschijnlijk iets warmer dan afgelopen weekend en minder intens. Voor sneeuw moet je dan echt boven de 2000 meter gaan. Tips? Lees nog even de regio weerberichten van [regio=5], [regio=6] en [regio=7]. Maar goed, een poederalert voor de Piemonte en de Franse grensgebieden. Wees op je hoede… Morgen meer… Maar als ze vallen grote kans op een whiteout tijdens de Pasen. Van zaterdag tot en met maandag dan sneeuw…

[b]Firnskien in Oostenrijk[/b]
Geen zin in een whiteout en de Pyreneen te ver? Dan kun je ook gaan firnskien. Niet echt m’n ding en ik zou er geen 10 uur voor in de auto gaan zitten (versesneeuw, wePowder weet je wel… maar misschien moet ik toch ook maar eens weFirn gaan claimen ;-)), maar er zijn legio wePowderaars die er graag voor naar de Alpen rijden. Waar je dan moet zijn komend weekend? Ga richting Stubai, Solden en het Pitztal, of rijd wat verder richting de gletsjers in Italie. Skip Zwitserland. Zermatt en omgeving, maar waarschijnlijk ook de Gotthardregio gaan waarschijnlijk van tijd tot tijd last hebben van de Fohn en de vanuit het zuiden binnendrijvende bewolking.

[b]De Lyngen Alps[/b]
Als het goed is heeft Michiel nog een plekje vrij op z’n bootje [url=http://www.mountainguide.nl/content/view/55/91/]Lyngen Alps…[/url]. Nee, ik heb geen tijd… en nee, ik wil achteraf zeker niet van je horen hoe goed het was… ;-)

Ik weet het… 4 keuzes zijn voor een mens te veel. Ik ga je helpen. Heb je een week vrij, ga dan naar de Lyngen Alps. Kun je alleen een weekend, dan zijn er 3 opties. Wil je zon, ga firnskien. Wil je freshies, ga naar de Pyreneen. Houd je van een gok, wacht dan af wat ik morgen heb te melden over de Retour d’Est. Wat ik zou doen…?? Ik houd van freshies weet je…

[b]Lange termijn[/b]
De komende week wordt warm, maar zoals altijd komt er ergens in April dat moment dat er even een noordwestelijke stroming op gang komt. Houd hoop!!

meteomorris

Reacties

Toerist
jensAuteur9 april 2009 · 13:49

Pyreneëen dus… nice! Rijd namelijk vanaf de 17e/apr. een Defender naar Malaga, hoop dat 't dan niet al te warm is geworden. Eerst dus ff de pyreneëen checken, daarna de Sierra Nevada… Ski’s mee + kiteboard voor eventuele wind aan de Spaanse oostkust;)

Iemand nog tips voor beide, SierraNevada en Pyr.? Morris, jij misschien een x in de Sierra Nevada geweest?

Alvast bedankt! Mzzls

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!