VerseSneeuw: komend weekend la Grave?

VerseSneeuw: komend weekend la Grave?

[flickr-photo:id=3438531307,size=s] [b]Terugblik[/b]: Afgelopen week was m’n advies meer dan duidelijk. [url=http://www.wepowder.nl/node/1475]Ga voor de Pyreneen!![/url] Omdat dit mooie en in les Pays Plat vergeten gebergte voor de meerderheid te ver is (dommage, maar goed… wie weet volgend seizoen?) heb ik (op verzoek) mijn advies met nog [url=http://www.wepowder.nl/node/1480]3 opties[/url] uitgebreid. Hebben de adviezen goed uitgepakt? Allereerst de trip naar de [url=http://www.wepowder.nl/node/1483]Lyngen Alps[/url]. Michiel zit er nu voor een weekje met z’n klanten en hoewel het even warm werd gaan ze een paar roerige en sneeuwrijke dagen tegemoet. Ten tweede de retour d’Est die op de grens met Frankrijk en Italie voor 15-40 cm vers zorgde boven de 2200 meter. Vanochtend was het daardoor even goed scoren toen het opklaarde, maar het werd al snel warm. Warm was het ook voor de derde optie, het firn skien. Leuk, maar daarvoor ga ik geen 10 uur in de auto zitten.

[b]Wel voor de Pyreneen?[/b]
Jazeker, daar was het even diep winters. Sinds vrijdag viel er 40-80 cm vers in de westelijke en centrale Pyreneen en 10-50 cm in de oostelijk Pyreneen. In het oosten was het wat warmer, maar in delen van de centrale Pyreneen leek het even hartje winter, met sneeuw tot diep in de dalen en sprookjesbosachtige omstandigheden.

Aan de voet van een van de mooiste zuidelijke toppen was het goed scoren in de lokale sprookjesbossen. Het was er wit. Verdomd wit en diep winters. Zeker als je je bedenkt dat er vrijdag en zaterdag temperaturen van plus 20 op de thermometers stonden in Nederland en Belgie. Tot en met zondag sneeuwde het. In de westelijke Pyreneen klaarde het op zondag weliswaar al op, maar de centrale en oostelijke pyreneen zagen pas vanochtend het [i]zonnelicht[/i]. Met in de ochtend nog winterse taferelen.

baqueira
baqueira

Maar er moest snel geraced worden. Hoewel. In de ochtend was het nog zo koud, dat het zelfs goed scoren was op de zuidhellingen. Na 11.30 uur moest er definitief omgeschakeld worden op de noordhellingen. Maar het was er verdomd lekker…

Maar goed, voor velen waren de Pyreneen te ver weg. Kom je nu terug van wat firn rijden in subtropisch Oostenrijk dan kan ik me voorstellen dat je nu stevig zit te balen, wetende dat je bovenstaande had kunnen hebben als je toch die 2 tot 3 uurtjes extra in de auto had gezeten…Ach, poeder is een keuze… weet je ;-)

[b]Komend weekend nieuwe kansen?[/b]
Tot en met woensdag is het warm in de Alpen (en Pyreneen). Woensdag zelfs zeer warm met temperaturen boven de 25 graden in delen van Oostenrijk en Zwisterland. Op nadering van een nieuw front vanuit het zuidwesten warmt het onder invloed van een zuidfohn daar stevig op. In de westalpen naderen dan al de eerste wolken. Tegen de avond begint het dan stevig te regenen en sneeuwen boven de 1500-1900 meter. Tot en met het weekend blijft het een komen en gaan van fronten die steeds weer sneeuw brengen boven de 1900 meter.

[b]La Grave?[/b]
Het is nog even afwachten wat het weer precies gaat doen komend weekend. Maar mocht het enigzins opklaren dan is La Grave zeker een Go. Ook Val d’Isere/Tignes bieden dan hele mooie opties. Maar zo ver is nog niet. Later deze week meer daarover…

[b]Eindelijk een noordweststroming?[/b]
Over de week erna (20-26 aprl) valt nog weinig zinnigs te zeggen, maar om de zoveel runs wordt er een noordwestelijke stroming op de kaarten getoverd. Om niet veel later weer te veranderen in een zuidwestelijke stroming. Duidelijk is dat de warme lucht vanuit het zuiden en de nog immer koude lucht in het noorden nog wat gevechten hebben te gaan met elkaar de komende weken.

[b]Waarheen dan te gaan?[/b]
De komende weken gaan er steeds meer gebieden sluiten. Houd er rekening mee als je een trip gaat plannen. Ik heb een topic geopend op het forum [url=http://www.wepowder.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=354][i]Welke gebieden zijn er nog open?[/i][/url], waar we elkaar op de hoogte kunnen houden. Weet jij een resort dat nog open is, of juist al gesloten… meldt het dan daar!

Morgen meer… stay stoked!!!

meteomorris

Reacties

Toerist
AnoniemAuteur14 april 2009 · 17:18

one time dealer, one time!! Dit weekend sneeuw, ff de tentamens eruit rijden! one time, one time ;)

Toerist
fishamp;sticksAuteur14 april 2009 · 20:06

Wie nr Macugnaga? dit WE?

Dan kan k m’n oranje-balonnen-pack nog ns testen voor de zomer (fit check, no pull check ;-) )

Fish

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!