VerseSneeuw: Andermatt, de Diavolezza, Tignes of toch la Grave.. het 26e poederalert?

VerseSneeuw: Andermatt, de Diavolezza, Tignes of toch la Grave.. het 26e poederalert?

[flickr-photo:id=3444993341,size=m] De afgelopen dagen was het erg warm in de Alpen. Het lagedrukgebied Quirin gaat daar verandering in aanbrengen. In de nacht van woensdag op donderdag begint het te sneeuwen vanuit het zuidwesten. De sneeuwgrens gaat daarbij tijdelijk stevig onderuit met veel sneeuw op de grens tussen Italie en Franrijk en de grens tussen Italie en Zwitserland. Vrijdag begint het alweer op te klaren. Daarna volgt er een milder weekend met zonnige en koele ochtenden en middagen waarbij met name aan de noordkant van de Alpen er lokaal stevige onweersbuien kunnen ontstaan met sneeuw boven de 1500-1900 meter.

[b]Een 26e poederalert?[/b]
Jazeker, maar wel een typisch voorjaarsachtig poederalert. Waar gaat het sneeuwen? Kijk even op het plaatje hieronder en je weet genoeg. Hoeveel het gaat sneeuwen? 50-90 cm vers boven de 2200 meter. Mijn advies… Zoek het hoog en met noordhellingen en zoveel mogelijk in of ten zuiden van de Alpenhoofdkam. FF wat namedropping zodat je het beter kunt plaatsen: Espace Killy, Bonneval sur Arc, Alagna (Monte Rosa (ik zou overigens Macugnaga skippen. Bijna alleen maar zuidhellingen)), Zermatt, Andermatt en st. Moritz. De optie op 8 uur rijden wordt waarschijnlijk Andermatt. Morgenavond een compleet beeld waar je moet zijn komend weekend. En La Grave? Ik zou eerder op Andermatt en de Diavolezza gokken… Maar wie weet denk ik daar morgen anders over.

grand
grand

[b]Eindelijk een noordweststroming?[/b]
Het zou kunnen. Wie weet komt het 27e poederalert vanuit het noordwesten. Er is eind volgende week (20-26 april) een gaatje, maar of deze stroming ook daadwerkelijk de Alpen gaat halen… Voorlopig lijkt een oprukkend Azorenhoog het te gaan verhinderen. Duidelijk is dat de warme lucht vanuit het zuiden en de nog immer koude lucht in het noorden nog wat gevechten hebben te gaan met elkaar de komende weken.

[b]Waarheen dan te gaan de komende weken?[/b]
De komende weken gaan er steeds meer gebieden sluiten. Houd er rekening mee als je een trip gaat plannen. Ik heb een topic geopend op het forum [url=http://www.wepowder.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=354][i]Welke gebieden zijn er nog open?[/i][/url], waar we elkaar op de hoogte kunnen houden. Weet jij een resort dat nog open is, of juist al gesloten… meldt het dan daar!

[b]Wat te doen deze zomer…surfen?[/b]
Na een winter als deze wordt het wennen de komende zomer. Maar goed… Gister fietste ik langs het strand en de eerste cleane golfjes rolden binnen. In het kader van [i]water is only melted snow…[/i] en het feit dat ik redelijk wat gediplomeerde BSA surfschoolhouders in NL ken… [url=http://www.wepowder.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=356&start=0]wie is er in voor een weSurf clinic?[/url] Lekker een beetje surfen, na afloop BBQ-en en een beetje mijmeren over de huidige winter en de winter die komen gaat…allemaal met gelijkgestemden… nee. niet nu, maar ergens mei/juni…
Bij genoeg animo ga ik het ff proberen te organiseren… Dat wordt dan meteen de eerste wePowder borrel op het strand… ;) ;) laat maar horen wat je ervan vindt. Ik heb er een [url=http://www.wepowder.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=356&start=0]topic[/url] over geopend op het forum.

meteomorris

Reacties

Toerist
jensAuteur15 april 2009 · 23:11

Ben dit weekend in de Pyreneëen voor nog wat ski… daarna door naar de SierraNevada… toevallig nog wat goede tips, of 'mooie weersvoorspellingen?

En wat 't surf betreft, wil 't zeker nog een keer leren, maar kiten is ook lang niet gek;)

Gevorderd
MickoAuteur16 april 2009 · 08:03

Ik vertrek vanavond naar Serre Chevalier, hopelijk gaat daar nog wat vallen

Expert
meteomorrisAuteur16 april 2009 · 10:07

@snah… ik zou ff doorrijden… Andermatt duidelijk meer freshies
\

@Snowzone… Serre Che krijgt ook freshies… Het beste ga je direct naar le Monetier… de noordhellingen van de l’Yret en de Cucumelle (check de route in je boek) zijn de mooiste opties
\

@jens… dit weekend daar ook sneeuw boven de 2000 meter… Zoek het zo hoog mogelijk… de ochtenden bieden de meeste kans op een zonnetje

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!