Sneeuwrijke winter?... 1. De zonnevlekken

Sneeuwrijke winter?... 1. De zonnevlekken

Afgelopen zondag na de surf en BBQ werd het snel koud. Het moment om over de aankomende winter te gaan mijmeren. Boerenwijsheden, aanwijzingen uit de natuur, rekenmodellen, uitspraken van orakels… De komende weken en maanden worden spannend. Krijgen we wederom een sneeuwrijke winter? Worden de complete Alpen en Pyreneen wit?

Vorige week kondigde ik al aan om eens vooruit te blikken naar komende winter. Iets wat de komende maanden door vele orakels gedaan zal worden. Ik blijf down to earth. Iedere week een nieuw perspectief, met in m’n achterhoofd de woorden van Jeremy Jones. This year everyone from the farmers, to the scientists, to the lady at the grocery store are claiming this winter is going to be a big one. I am all for optimism. I like to find the best forecast I can find and go off that. No one really knows what the weather is doing outside of 48 but there is nothing wrong with dreaming.

In de States is men zowiezo druk aan het speculeren. Er dient zich een nieuw El Nino-jaar aan en in de States zijn de effecten daarvan normaal gesproken goed te merken. Bij ons in Europa zijn de bewezen effecten daarentegen minimaal, maar daarover volgende week meer.

Zonnevlekken

We beginnen deze week met de zon. Vervloekt in het voorjaar als onze poeder verdampt. Zonnevlekken zijn donkere vlekken op het oppervlak van de zon. Op de site van wikipedia staat een mooie foto van een zon met vlekken. Op dit moment is dat heel anders. Onderstaande foto van vandaag laat geen enkele vlek zien. En dat is al een tijdje zo. Interessant? Ja. Want op die momenten dat de zon geen vlekken vertoont is zij het minst krachtig. Afgelopen winter was er sprake van een absoluut minimum en was er tijdens de winter bijna geen vlek meer te zien.

Geen vlek te zien
Geen vlek te zien

Het wonderlijke is dat dit minimum al in 2007 is gestart en alsmaar voortduurt. Voer voor speculanten en wetenschappers. Zo zeer zelfs dat een aantal al rept over een nieuwe kleine ijstijd die rond 2012-2015 van start gaat. Niet zo heel erg vreemde speculaties, want in de periode 1645-1715 waren de winters in Europa buitengewoon streng als gevolg een minder krachtige zon (ook wel het Maunderminimum). Goed, terug naar komende winter. Zijn zonnevlekken iets om rekening mee te houden de komende maanden? Nee, de bewezen invloed van het gebrek aan zonnevlekken op onze hoeveelheden poeder komende winter is nihil. Het gebrek aan zonnevlekken zou van kleine invloed kunnen zijn op de strengheid van de winter. Dat zegt niets over de hoeveelheid poeder. Maar geloof me, als de zonnevlekken wegblijven dan gaat bij velen de komene maanden de elfstedenkoorts omhoog. Hoe het ook zij. Op Spaceweather kun je iedere dag even het aantal zonnevlekken checken. Een ding kunnen we namelijk met zekerheid zeggen van de afwezigheid van zonnevlekken. Baat het niet, dan schaadt het zeker niet. Gok jij op de zonnevlekken? Ik houd nog steeds vast aan mijn credo… Je moet (naar de Alpen) knallen, als ze (lees dikke vlokken) vallen… Winter is coming en wij gaan er weer voor zorgen dat jij de beste poeder gaat scoren… Stay Stoked uw weerzegger Morris

meteomorris

Reacties

Toerist
AnoniemAuteur8 september 2009 · 19:05

dat van die ijstijd klinkt wel goed, doe mij die maar…

Gevorderd
BohdieAuteur8 september 2009 · 22:01

Morris, de vlekkenkampioen! Ik zeg: lekker bezig! Keep up the good work, komen wij wel strepen trekken deze winter.

Gevorderd
DioAuteur9 september 2009 · 00:45

check http://www-das.uwyo.edu/~geerts/cwx/notes/chap02/sunspots.html.

Al wat oudere (1997) gegevens maar het lezen waard.
\

Eternal snowstorm of the spotless sun.

Life is short. Buy the shoes. Take the trip. Ride the line.
Expert
ollieAuteur9 september 2009 · 10:00

Blijft leuk, die discussies over alle parameters die het weer kunnen beinvloeden. Zeker als er voldoende parameters aanleiding geven tot hoop op winters weer…

...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
Toerist
AnoniemAuteur11 september 2009 · 14:39

Nice post… er wordt zelfs door sommige wetenschappers gespeculeerd dat deze zonnevlekke wegvallen omdat ze zon vergroot en dat daardoor de aarde uit balans raakt en in 2012 zou vergaan doordat de zon dus in kracht afneemt en de polen van de aarde omslaan… nou ik geloof er niet in maar in ieder geval leuke topic…

Toerist
AnoniemAuteur11 september 2009 · 14:40

jammergenoeg geen links meer voor de liefhebbers van doom denken:D

Toerist
barries2Auteur18 september 2009 · 10:15
Gevorderd
DioAuteur21 september 2009 · 15:59
Life is short. Buy the shoes. Take the trip. Ride the line.
Expert
meteomorrisAuteur21 september 2009 · 16:09

@Dio, THNX… zie ook het NAO-bericht van vandaag… spaceweather zal een dezer dagen met een nieuwe foto komen van de zon… dan weten we meer

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!