Hoe word ik een goede freerider?.....

Door meteomorris op 18 december 2009 路 13

[flickr-photo:id=3362506110,size=s] Een heel interessante vraag. [url=http://www.wepowder.nl/user/124]Lucraak[/url] stelde hem hartje winter 08/09. Ik heb er toen al een [url=http://www.wepowder.nl/node/1021]artikeltje aan gewijd[/url] waar veel interessante reacties op kwamen. Toch houdt die vraag me nu al maanden bezig. [b]Hoe word ik een goede freerider[/b]. Natuurlijk is de beste freerider de rijder met de grootste smile, maar dat maakt je niet direct een goede freerider. De rijder met de vetste lijn? Ook niet per definitie. Wat dan wel..

Ik roep al jaren [i]Poeder is een keuze[/i]. De eerste keuze is simpel.. je kiest voor poeder, maar dan? Hoe goed ben ik nu? Hoe goed kan ik en wil ik worden? Bij wie kan ik terecht? En hoe weet hij hoe goed ik ben? Wat kan ik na zo'n cursus? En wat niet? Die vraag heeft me maanden bezig gehouden. Binnenkort lanceren we het wePowder Freeride paspoort.. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt. De tweede vraag die me bezighield was de wePowder helivlucht. Was dat het nu? Geloof me, Teleaddict is er nog steeds stoked van en de beelden zijn heerlijk. Maar was dat niet te gemakkelijk?

Ja, [i]achteraf gezien was dat te gemakkelijk. Te gemakkelijk? Ja en wel in twee opzichten[/i] schreef ik maandag al. Welke twee opzichten? Let wel, ik gun Teleaddict nog steeds z'n helivlucht en geniet nog iedere dag van z'n reactie, z'n stoke en z'n blik. Maar het was geen wePowder. We lieten simpelweg het digitale lot beslissen. Makkelijk loten, met de heli naar boven en klaar. Twee keer te gemakkelijk. Sterker nog, drie keer te gemakkelijk. We vroegen niets aan jullie. Het was geen WE, het was het lot.

[b]Wat dan wel?[/b]
Poeder is een keuze, wePowder, samen op trip, leren van elkaar, pushen, passie delen, beter worden, je helpen je keuzes te maken... We hebben er lang over nagedacht en willen deze winter de lat weer wat hoger leggen. Met [url=http://www.wepowder.nl/node/1632]wePowder LABS[/url] (er zit nieuws aan te komen ;)) krijg je de mogelijkheid om eens echt (ander) freeridemateriaal van Black Diamond en Salomon te testen, het [b]wePowder freeride paspoort[/b] hebben we al een beetje verklapt, we sleutelen nog aan wat andere mooie zaken en..... stay tuned.. poederiseenkeuze.nl gaat bijna live! Ga jij de keuze maken?

wePowder
wePowder

Reacties

• op 15 oktober 2009 路 08:46
    "artikeltje aan gewijd" moet gelinked zijn naar http://www.wepowder.nl/node/1021 (zonder de edit)
    het is weer allemachies spannend.. ben benieuwd!

maken van de keuze heeft ook wel invloed met wie je reist..moet voor een deel loslaten met wie je daarvoor reisde ben merk ik. en ja, dat is een keuze.

overigens denk ik dat MM een squadron chinooks aan het regelen is en daar stouwen we ons allemaal in en dan met zn alle de berg af 馃槂
  • op 15 oktober 2009 路 09:09
    freeride paspoort?
    doet ons denken aan White's 茅chte ski毛rs test van precies 2 jaar geleden:
    http://www.worldwhiteweblog.nl/www/50/
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 15 oktober 2009 路 09:31
    @poling.. thanks
    @de fam.. het freeride paspoort is geen wie heeft de langste contest 馃槈
    May the powder be with you.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 15 oktober 2009 路 10:27
    Ik ben verdomd slecht in kiezen...
    Maar als ik rij, rij ik poeder. Het liefst met mensen die n猫t ietsje beter zijn. Ik weiger al geruime tijd geld te spenderen aan gluhwein-vakanties met andersdenkende vrienden, volg geen vakken in de midwinter, en probeer een financieel buffertje op te bouwen.

Toch heb ik nog lang niet het gevoel dat ik een duidelijke keuze heb gemaakt. Daarvoor moet ik wsch eerst maar eens een seizoen in de Alpen wonen, en geen vlok missen. Voor mijn afstuderen is het zover! Deze winter is de keuze voor mij echter nog steeds niet binair...
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 15 oktober 2009 路 10:46
    Ik denk dat de enige manier om een goede freerider te worden is zoveel en zovaak mogelijk rijden, en dan al het terrein rijden wat voorhanden is. Met mensen meegaan die n茅t iets beter zijn dan jij werkt ook heel goed (reisgenoten die heel veel beter zijn dan jij werkt meestal minder: je kan ze niet bijhouden, jij voelt je een mislukkeling en zij moeten de hele tijd maar op je wachten en hun lijnen aanpassen)

Een ander aspect van freeriden dat vaak vergeten wordt: de berg kunnen lezen. Niet alleen waar het lawinegevaar betreft, maar de omslag kunnen maken naar die kicke lijn die je zag vanuit de lift en hoe het er vanbovenaf uitziet. Dat vereist ook ervaring.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 15 oktober 2009 路 10:47
    Toevoeging op mijn post: en hoe die kicke lijn eruit ziet op een kaart en m dan op de berg ook goed herkennen. (oops, viel ik daar effe door de mand!)
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Jaap_W
    Beginner
    Jaap_W op 15 oktober 2009 路 11:18
    Hehe...er rinkelt een belletje!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 15 oktober 2009 路 11:22
    @jaap... in de startblokken... nog heel even...
    May the powder be with you.
  • robbie
    Expert
    robbie op 15 oktober 2009 路 14:00
    76%
  • op 15 oktober 2009 路 14:07
    da's pretty much robbie!
  • op 15 oktober 2009 路 18:52
    Vergis je niet... een seizoen zonder noemenswaardige dumps in een resort zitten en iedere dag op kunstsneeuw en ijzige offpiste rijden komt je freeride techniek ook flink ten goede! ik denk dat een goede freerider een complete rijder is. neem nou roelaano die gast is afgelopen zomer 150!! keer de indoorbaan op geweest om aan z'n (BC) freestyle skills te schaven! mocht je 'm dus ergens een vette trick zien doen komend seizoen weet dan.. it's a cheater 馃槈 says a jealous boarder..
  • op 16 oktober 2009 路 17:30
    agree with @Haas.....

Op zich is een bocht in de poeder draaien niet zo moeilijk, maar er op het juiste moment zijn om zoveel mogelijk bochten in de poeder te draaien met een minimaal risico, dat maakt je een hele grote.

En hoe vaak ik niet onder aan Galti na de eerste 1000 hoogte meters heerlijke poeder me door ijs, pap en steen lawines heen heb moeten werken....alle techniek is noodzakelijk.... en je skills om in te zien of het wel of niet kan...
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 16 oktober 2009 路 18:29
    @ Haas, Het is en man.... die overdrijven kan...... tralalala.. 馃槈

Maar ik moet zeggen dat ik wel wat uurtjes door heb gebracht in de altijd rustige koelkast 馃槂

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro