Poedertrip dinsdag... Op seizoen!!

Poedertrip dinsdag... Op seizoen!!

[flickr-photo:id=4047603628,size=s] Heb je meer tijd dan geld? Ben je dringend op zoek naar nog meer sneeuwdagen? Wil je nieuwe en goede rijders leren kennen? Kom je altijd weer tijd te kort om aan je skills te werken? Doen [url=http://www.wepowder.nl/node/1393]verhoudingen[/url] je niets, maar gaat het om absolute dagen? Al eens over een seizoen in de sneeuw nagedacht?

Al eerder heb ik drie seizoenen in het Franse Les Deux Alpes gewerkt. Een aantal blessures en mogelijkheden voor een leuke baan zorgden voor een einde van dit mooie leven. Toen die baan in 2008 toch wat minder leuk bleek was de knoop snel doorgehakt. Weer op seizoen! Maar dan wel héél goed!

[quote]Niels is snowboarder, heeft een historie als [i]saisonnier[/i] (lees seizoensarbeider in de Alpen), kent een freestyle achtergrond, maar is gegrepen door het witte goud. Het komende seizoen gaat hij op zoek naar zijn ideale freerideboard en zal daar over gaan bloggen op wePowder.[/quote]

niels 3
niels 3

Het plan was Japan. Eindeloos poeder, weinig mensen buiten de piste, klinkt als een droom! Werk vinden bleek lastig, maar niet onmogelijk. Na een paar maanden surfen op [url=http://www.hakubaphoto.co.jp/]onleesbare websites[/url], emailen en solliciteren had ik een prima baantje in een [url=http://www.theboardingco.com/index.html]snowboardshop[/url] in een van Japan’s hotspots, Hakuba. Helaas, ondanks de vergrijzing was een tijdelijke werkvergunning te veel gevraagd.

Dan maar besloten het niet te moeilijk te maken. [url=http://www.le-sherpa.com/]Hotel le Sherpa[/url] had al eerder bewezen de beste werkgever van de Alpen te zijn. Alle ruimte om 6 – 7 dagen in de week te boarden, flexibiliteit om trips te maken. Les Deux Alpes werd het opnieuw. Met om de hoek Alp d’Huez & La Grave en binnen anderhalf uur rijden Montgenevre, Serre Chevalier en Sestriere een prima uitgangspositie om sneeuw te scoren in verschillend terrein en onder verschillende omstandigheden. Vlak voor vertrek nog een fantastisch sneeuwmobiel gescoord voor weinig zodat mobiliteit niet afhankelijk was van anderen. Mijn seizoen annex megaroadtrip kon beginnen!

[b]Topseizoen[/b]
Vanaf de eerste dag was duidelijk dat het een topseizoen ging worden. De liften openden 29 november met een halve meter verse puff bovenop een ook al vrij verse laag. En zo ging het nog even door. De eerste twee weken werd er dagelijks poeder gereden, soms twee dagen oud, maar nooit getracked. Personeel om pistes te prepareren was er nog nauwelijks, dus de hele berg was van ons! Twee weken met de kwaliteit van twee maanden!

Daarna bleef het een periode rustig. Veel bluebird, aan de skills werken en wat hangen in het park. Als alternatief vermaak prima te doen! Maar niet veel later al kondigde Morris een alert aan voor regio 6. En daarvan wordt Deux Alpes alleen gescheiden door de Col de Lautarete. Anderhalf uur rijden voor dagtripjes Montgenevre bleek meer dan de moeite waard.

Al na de eerste run bleek dat dit de dikste dag tot nu toe zou gaan worden. Het conrast tussen fluorpakken en 60plussers was groot. Maar dat werd nog groter toen we de bossen in knalden om er even later nog harder met dikke sprays weer uit te komen. Fantastisch gebied Montgenevre, bomen in, bomen uit en nooit echt te stijl. Later op de dag klaarde het op en vonden we ook nog veel grote lijnen, recht onder de lift, zonder een enkel spoortje. De liftbediende wist niet wat hij zag, maar kon ons niet meer stoppen. Sindsdien staat Montgenevre hoog op het beste-dagen-ooit-lijstje!

niels 4
niels 4

Toen werd het weer rustig. Zo nu en dan wat sneeuw, maar geen legendarische dagen. Wederom alle tijd voor andere dingen. Zoals ’s nachts roofdroppen of het graven van een mooie kicker op een rustige spot.

Tijd voor een [url=http://www.powderchase.nl/?page\_id=5]powderchase[/url]! Als experiment had ik me ingeschreven. Doel was sneeuw te pakken die in Deux Alpes niet zou vallen. Ook Deux werd niet slecht bedeeld dat weekend, maar was relatief [url=http://www.wepowder.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=5&t=149&start=0]onveilig[/url]. De grote dump viel in Zwitserland waar wij aan het chasen waren. Zo veel sneeuw dat we er door beperkt werden. Desondanks een fantastisch weekend waarin ik te gek gereden heb, veel mensen heb leren kennen en ook nog eens veel geleerd heb! One-lift-wonders it is!

[b]Zure appel[/b]
niels 2 2 dagen later was het een zure appel toen ik weer eens mijn schouder uit de kom viel. Deze keer bleek het ff afgelopen te zijn met boarden en lol maken. Een enkeltje Nederland werd het middels banaan, heli en la voiture. Want als je niet kunt werken en boarden dan heb je ook niets te zoeken in zo’n dorp. Gelukkig ging het herstel voorspoedig en kon ik eind maart alweer op roadtrip. Morris kondigde het 24ste en 25ste alert aan en ik was weer fit.

niels 1 Grimentz was een lekkere binnenkomer, fantastisch overzichtelijk gebied met goede sneeuw. Tussendoor wat dagen met piste/park vermaak om vervolgens richting [url=http://www.wepowder.nl/node/1492]Bonneval sur Arc[/url] te vertrekken voor mijn laatste freshies van het seizoen. Toen was er nog voldoende tijd over om de roadtrip af te sluiten in Deux Alpes en te kijken hoe het mijn maatjes verging. Ik bleek behoorlijk wat gemist te hebben. Veel (grote) poederverhalen, 2 weken eerder waren er grote drops gereden en uiteindelijk was er nog maar één iemand niet geblesseerd.

Een mooi einde van een fantastisch seizoen! Inmiddels is iedereen weer gezond en zijn we klaar voor de komende winter. Voor mij gaat het geen heel seizoen meer worden. De doelstelling is komend seizoen 40 dagen met als thuisbasis Amsterdam.

[b]Interesse?[/b]
Op seizoen gaan is niet ingewikkeld! Er zijn legio manieren om een seizoen in de sneeuw door te brengen. Uiteraard is het mogelijk om een appartement in een willekeurig skidorp te huren, een skipas te kopen en 6 maanden van de aldi te eten. Een prima manier met veel vrijheid.

Maar voor de minder kapitaalkrachtige poederaars zijn er genoeg baantjes te vinden. In de alpendorpen bieden de bekende Nederlandse reisorganisaties diverse banen aan. Horeca, reisleiding, schoonmaken alles is mogelijk. Salarissen zijn vaak niet royaal, maar een appartement en skipas zitten meestal in de deal inbegrepen. En als je het een beetje goed regelt het eten ook. Schoonmakers werken zelfs maar drie halve dagen per week en verdienen genoeg om quitte te spelen op een seizoen.

Maar de mogelijkheden zijn nog groter. Gewoon afreizen naar een dorp en daar een baantje zoeken is ook bijna altijd succesvol, zeker als je je talen spreekt. In Oostenrijk schijnt de drempel voor ski/boardleraren niet al te hoog te zijn, alhoewel ik daar zelf het fijne niet van weet. En in de Alpensteden zoals Innsbruck of Geneve is voor de zogenaamde kenniswerkers ook werk te vinden.

Belangrijk is je baas. Betaald hij je daadwerkelijk en op tijd? Wanneer krijg je je skipas? Waar slaap je en met wie? Wat krijg je te eten? Hoeveel dagen ga je daadwerkelijk werken en welke tijden? Kortom zorg dat je je deal goed geregeld hebt! Er zitten behoorlijk wat addertjes onder de sneeuw, beunhazen kom je ook in de alpen tegen!

Zelf heb ik altijd de voorkeur gegeven aan de Horeca. ’S Avonds biertjes tappen en overdag 7 dagen boarden was voor mij de ideale mix. De kunst is dan een bar te vinden waar je niet te vroeg begint, maar zeker niet te laat eindigd. De ervaring heeft geleerd dat een apresskikroeg waar je om 04.00 klaar bent niet bijdraagt aan je kwaliteiten de volgende dag. Een rustig hotelbarretje waar voornamelijk warme choco, koffie & cognac gedronken word tussen vijf en elf heeft de voorkeur!

[b]Heb jij zelf als eens een tijdje in de Alpen gezeten? Ben je op ‘seizoen’ geweest? Volledig zelf gefinancierd of juist via een baantje ter plekke? Of wil je eens op ‘seizoen’? Ben je op zoek naar tips? [url=http://www.wepowder.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=661]Op het forum is er een topic geopend[/url] om kennis en kunde met elkaar te delen.[/b]

Niels

Reacties

Gevorderd
DutchessAuteur27 oktober 2009 · 09:03

Op seizoen gaan is super. (fluisert: eigenlijk veel beter dan powderchasen. Meer rust in de kop en de benen, en je leert je eigen berg goed kennen) maar je moet er inderdaad de tijd voor hebben. Na het lezen van di verhaal krijg ik weer helemaal de kriebels. Waarom was ik ook alweer hier?

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
DutchessAuteur27 oktober 2009 · 09:03

En respect voor zowel de drop als de spay!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
meteomorrisAuteur27 oktober 2009 · 09:28

@Dutchess… helemaal eens! Seizoen is het beste voor je skills. Je ziet wat er met sneeuw gebeurt tijdens een compleet seizoen (goed voor je safetyskills). Rijdt ook op dagen met slechte sneeuw (goed voor techniek). Gaat op zoek naar nieuwe routes (goed voor je kennis en ervaring). Krijgt een topconditie en leert met allerhande gear te werken… Wat doe ik eigenlijk hier nog?? Ik denk dat ik wePowder en VerseSneeuw hierbij moet beeindigen…

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur27 oktober 2009 · 14:25

Ik heb net als Niels een week geleden besloten om m’n goede baan bij Fugro als geotechnisch adviseur op te geven en het witte goud na te jagen! Samen met een goede vrienden van me Ajan de Leeuw en Janne Geurts proberen we nu in Salzburgland aan de bak te komen.

Deels hopen we les te geven (goed voor de skills), maar ook veel te freeriden en te touren. We komen vanuit het alpinisme en vertoefen sowieso al elk jaar zo’n 4 weken in de alpen (zomer en winter).
\

Vorig jaar wilde ik al een seizoen doen, maar financieel lukt het toen niet. Wel een maand onbetaald verlof eruit kunnen persen en toen veel geskied (ben net 2 jaar bezig met skien na 8 jaar boarden). Met m’n auto zo’n 10 gebieden in een maand gedaan, briljant, maar in m’n eentje en das toch minder gezellig. Wel regelmatig gecrasht bij Robbie en Paul (ook wepowderaars) in Zell am see.
\

Nu hard op zoek naar een skileraarjob en hopelijk nog een side-job voor extra pieken zodat we op dagen dat we geen les kunnen geven (men verwacht toch een traag seizoen vanwege de crisis…) toch nog wat pieken kunnen verdienen in de avonduren als we overdag op de piste staan.
\

Mochten mensen nog tips hebben en wellicht handige connecties, let us know! Komend weekend gaan we op verkenning in Oostenrijk.
\

Onze belevingen kun je gaan volgen onder andere op:

www.verticaldissidents.net

Hier zal een special komen over komend seizoen.

Toerist
thijzel2Auteur27 oktober 2009 · 15:21

Pff, bij mij gaat dat 3e seizoen ook ergens de komende jaren komen.

Ergens een seizoen zitten is toch niet te vergelijken met een weekje of weekendtrips.

Mijn seizoenen waren toch wel de meest relaxte tijd van m’n leven. Gewoon een paar maanden lang nul stress, nul verplichtingen en alleen dingen doen die je leuk vindt.

Ik was daarna in een dusdanige chill-mode dat ik me bij terugkomst in NL afvroeg waarom iedereen zich toch zo druk maakt om vanalles… Inmiddels doe ik dat zelf ook weer en sta ik ook weer elke dag te stressen in de file…

Expert
jorisvanbrugAuteur27 oktober 2009 · 16:22

Dit wordt zo een heel interessante discussie. Aankomend seizoen wordt mijn 4e seizoen en de afweging die thijzel maakt heb ik de afgelopen 4 maanden ook gemaakt. Waarom dingen als file, carrière/loopbaan, deadlines, druk, stress opzoeken als er zaken zoals poeder, cliffs, couloirs, dikke lijnen, sneeuw, bergen etc. etc. beschikbaar zijn?
\

Is het dan zo dat seizoenen in de sneeuw slecht zijn op je cv? Nemen bedrijven je niet serieus als je een aantal jaren geleefd hebt zoals jij (en alleen jij!) het graag ziet? Telt een stuk levenservaring, nieuwe mensen ontmoeten, reizen en jezelf ‘ontdekken’ niet zoals een intern traineeship bij een multinational dat wel doet? Met andere woorden, doe je niet gewoon wat de massa niet durft?
\

Ik heb ooit gelezen: kansen krijg je en je benut ze, of niet.
\

\

…en ja, van een seizoen in de sneeuw (mits je fanatiek bent) word je zoveel beter dan van wat je ook maar bedenkt. Daar kan geen camp, powderchase, opleiding of wat dan ook tegen op!

Toerist
sannoAuteur27 oktober 2009 · 17:10

Japan is wel top en Hakuba is het summum, alleen is de taal wel een beperking. Niseko heeft hier meer te bieden voor buitenlanders vanwege de grote hoeveelheid Aussies die daar elke winter neerstrijken, maar is verder niet te vergelijken met het terrein dat Hakuba biedt.

Gewoon genoeg geld sparen en gaan! Werken kan altijd later nog.

Lawine piepers, je wilt er niet dood mee gevonden worden.
Gevorderd
NielsAuteur27 oktober 2009 · 22:33

Ik kan uiteraard jullie enthousiasme alleen maar bevestigen! Desondanks mag ik nu weer van het stressvolle leven genieten, met meer werk dan me lief is deze winter…
\

@MM & Thijzel: volgens mij zijn VS, WP en snowcountry met een beetje creativiteit en wat wifi best vanuit de bergen te doen…dus wat let jullie ;p

Toerist
LampieAuteur28 oktober 2009 · 09:55

Goed verhaal Niels! Jammer dat de kop van je bovenarm ff kleiner was dan je schouderkom…

Respect voor iedereen ouder dan 25 (lees met zgn. ‘verantwoordelijkheden’) die op seizoen gaat! Ik heb een topbaas die me dit jaar weer laat gaan voor 7 maanden reizen maar dat dit offers en inzet vraagt is me ook wel helder. De tussenliggende 3 jaar zijn ook wel goed geweest maar er is niets zo relaxed als 's ochtends de personeelslift omhoog te nemen met een collega en een compleet leeg skigebied te rippen als het net gesneeuwd heeft…Wat een supertijd was dat!

glisseur de poudre
Toerist
AnoniemAuteur28 oktober 2009 · 14:39

@ Lampie: Waar werk je? Kan ik daar ook solliciteren ;)

Heb ook geprobeerd een half jaar onbetaald verlof te krijgen, maar trapten ze (logischer wijs) niet in, vooral niet nu. Toch maar de gok genomen. Wat ga je in de 7 maanden doen, niet alleen poederchasen lijkt me. Heerlijk om dat in het vooruitzicht te hebben.

Toerist
LampieAuteur28 oktober 2009 · 15:45

@silvester: uhm ik ben HBO docent en ze waren er ook niet blij mee…maar ik wel! Ga behalve powderchasen a.d. andere kant v.d. oceaan ook goede swell chasen op verschillende lokaties…

glisseur de poudre
Gevorderd
NielsAuteur28 oktober 2009 · 22:20

En de beloofde (maar vergeten) props voor de fotograaf van de laatste foto: Bjorn Nardten! TX ouwe!

Toerist
AnoniemAuteur25 augustus 2010 · 14:39

Na in 1998 een half jaar in de Canadese bergen te hebben doorgebracht was t helemaal duidelijk. We wilde niets liever dan in de bergen wonen, Canada is prachtig (fernie rules!)wel ver van vrienden en familie. Woon nu al 4 jaar in Frankrijk net onder Les Deux Alpes en zijn net een eigen chambres d’hôtes begonnen en hebben er nog geen seconde spijt van!

5 dagen per week boarden, eigen baas dus poeder heeft altijd prio! Life’s good in the Alps. Leef je droom, droom niet je leven!

Expert
meteomorrisAuteur25 augustus 2010 · 18:15

@Les2M… Lekker bezig. Waar woon je precies?

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!