Donderdag geardag: Plankenkoorts.. de Burton Fish?

Donderdag geardag: Plankenkoorts.. de Burton Fish?

[flickr-photo:id=4055392386,size=s] Overtuigd als ik was van de kwaliteiten van een twintip heb ik jarenlang niets anders gereden. Ja, dat achterste been verzuurde en ja, op lage snelheid tussen de bomen is hij nauwelijks te sturen en ja, stabiliteit laat soms te wensen over, enz enz. Maar toch voldeden ze prima.

Totdat ik vorig seizoen morris’ enthousiaste artikelen over freerideboards las. Op een powderchase zag ik voor het eerst gasten op een fish, en die gingen best lekker. Bovendien reed ik m’n eigen plankie weer eens stuk op een steen. Allemaal invloeden die mij aan het denken hebben gezet. Is zo’n parktwin inderdaad het juiste board voor de diepe dagen?

[quote]Niels is snowboarder, heeft een historie als [i]saisonnier[/i] (lees seizoensarbeider in de Alpen), kent een freestyle achtergrond, maar is gegrepen door het witte goud. Het komende seizoen gaat hij op zoek naar zijn ideale freerideboard en zal daar over gaan bloggen op wePowder.[/quote]

[flickr-photo:id=4055392386,size=m] Ik hoefde niet lang te surfen voordat ik uitgevonden had dat op marktplaats en ebay regelmatig 2e hands fishes aangeboden worden voor zo’n 100 euro. Een mooie gelegenheid om zo’n poederplank eens aan de tand te voelen zonder direct een gat in de begroting te slaan. Zo gezegd zo gedaan. Na een paar weken surfen had ik een prachtexemplaar op de kop getikt. Vier jaar oud, misschien 3 dagen gebruikt en geen krasje op het belag, bingo!

[b]Eerste indruk[/b]
Het eerste wat me opviel toen ik de plank opgehaald had was de print, wat is dat ding lelijk! Gelukkig was de vorige eigenaar het met me eens en heeft hij de topsheet bedekt onder een grote (bijna net zo lelijke) zwarte sticker. Nadat ik m’n bindingen op de gebruikelijke 62 cm heb gezet blijkt de tail wel erg kort. Zo’n 30 cm ziet er echt bizar uit, maar dat zal wel zo horen.

Eenmaal in de sneeuw een paar korte bochten voordat ik de poeder in duik. Dat voelt wat onwennig, hij stuurt makkelijk in dat wel, maar het stabiele gevoel ontbreekt. De verhouding tussen neus en tail lijkt sterk uit z’n verband gerukt. Olliën lukt, ondanks de korte tail, maar echt prettig voelt het niet.

[b]In de poeder is alles anders[/b]
Het is bluebird en ik begin aan een groot poederveld. Ik kan m’n gewicht bijna 50-50 verdelen en de neus blijft boven. Dat staat heerlijk ontspannen! De glijweerstand lijkt lager dan die van een normaal board, de forse neus doet zijn werk. Maar het onwennige gevoel blijft een beetje. Op snelheid is de stabiliteit redelijk. Dit veranderd als ik op snelheid met veel druk een bocht inzet. Ik wordt gelanceerd naar de volgende bocht en heb geen keuze. Dat worden een paar korte krachtige bochten voordat ik doorheb dat ik met minder druk wel makkelijk ruime bochten kan rijden zonder gelanceerd te worden. Het lijkt alsof er geen tussenweg is. Ik weet niet of ik dit waardeer, het gevoel is grappig, maar uiteindelijk wil ik toch veel snelheid met hier en daar een dikke spray.

[b]Boompjes[/b]
Dan passeer ik de boomgrens. Met een vrij natuurlijke gewichtsverdeling blijft de neus prima boven de sneeuw. Hierdoor draai ik makkelijke bochten. Op deze snelheid is veel minder druk nodig voor de bochten en wordt ik ook niet naar de volgende bocht gelanceerd. Dit rijdt prettig! Om het bos uit te komen mag ik nog wat buckels tussen de bomen rijden. Dat gaat wel heel makkelijk. Nog nooit heb ik een board gehad dat zo gemakkelijk om de buckels draait, een vloeiende lijn is heel makkelijk te rijden hier.

[b]Drops[/b]
Tijdens de volgende run kom ik wat drops tegen, niets bijzonder hoogs. Ik rijd rustig aan, maar merk dat er weinig stabiliteit is. De afzet is wankel en tijdens de landing is het helemaal lastig evenwicht bewaren. Dat blijft de volgende drops ook zo. Alhoewel ik het wat beter onder de knie krijg blijft de fish niet stabiel aanvoelen tijdens afzet en landing. Ik vermoed dat de korte tail ervoor zorgt dat de afzet veel preciezer komt. Daarnaast zorgen grote neus en kleine tail voor een slechte gewichtsverdeling tijdens het landen. Ik word als vanzelf achterover geworpen en ben daardoor snel uit balans.

[b]Conclusie[/b]
Al met al voldoet de Fish redelijk. Het board heeft me absoluut de meerwaarde van poederspecifieke snowboards laten zien. Door de gewichtsverdeling rijdt het veel comfortabeler en sta je zelf veel stabieler. Het board zelf biedt echter niet heel veel stabiliteit op snelheid, in grote lijnen en tijdens het droppen. In de bomen daarentegen scoort de Fish erg goed. Als de snelheden laag liggen presteert hij optimaal. Bochten worden met groot gemak ingezet en stabiliteit is geen issue meer. Bomen rijden wordt nog meer fun!

Voor mij is de Fish een absolute meerwaarde en is hij voorlopig eerste keuze tijdens poedertrips. Prijskwalitatief (100 euro) een fantastisch board om een quiver mee op te starten. Bovendien voor de minder veeleisende rijder een prima poederplank. Je hoeft geen heel goede snowboarder te zijn om lol te kunnen hebben in de poeder met dit board. Ben je echter wel wat beter en wil je meer uit je board en het terrein halen dan schiet de Fish in mijn ogen te kort.

+ Prijs
+ Natuurlijke gewichtsverdeling
+ Wendbaar en comfortabel tussen bomen
+ Prima geschikt voor de minder ervaren freerider

- Verhouding nose-tail, onnatuurlijk gevoel
- Stabiliteit op snelheid
- Stabiliteit tijdens droppen
- Krachtige bochten

Niels

Reacties

Gevorderd
jelmerAuteur19 november 2009 · 14:31

Grappig, met dezelfde motieven heb ik vorig jaar ook een fishje gekocht, maar nog niet kunnen rijden tot dusver. Ik heb echter wel ooit een malolo gereden en ook daarop kan ik al beamen dat je gewoon met een 50-50 gewichtsverdeling kan rijden. Erg lekker voor de beentjes… Kan niet wachten tot de eerste powderchase, waar ik zowel mijn fish als nieuwe t.rice voorhet eerst kan testen in de pow!!
\

Props voor de goede review!

Toerist
AnoniemAuteur19 november 2009 · 15:15

Meteen ff gezocht, en ja hoor: http://link.marktplaats.nl/292773085

Helaas niet voor 100 eurotjes…

Gevorderd
DutchessAuteur19 november 2009 · 19:02

Lijkt me dus het board in je quiver voor als het diepe dagen zijn met slecht zicht, als je weet dat je tussen de bomen gaat rijden…

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
DutchessAuteur19 november 2009 · 19:11

… en oh ja, goede review dus, info waar ik naar op zoek was, dank!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
snelle_henkieAuteur19 november 2009 · 21:42

Zeker nuttig artikel, thanks! In hoeverre kon (of heb) je nog kunnen spelen met de ruimte/afstand tussen je bindingen en tussen je achterste binding en tail?

Alleen ga je sneller. Samen kom je verder.
Gevorderd
NielsAuteur19 november 2009 · 22:12

@ Poling: je gedachte qua betreft lengte kan ik me indenken, maar je kunt deze planken korter rijden dan je gewend bent. Zelf weeg ik 70 kg, rijdt in de poeder een 159 twin en voor park en piste een 157. Ik heb geen moment het idee gehad dat de fish qua drijfvermogen tekort kwam voor mij. Een 160 zou voor jou gewicht perfect zijn.

@ Jelmer: planken lijken me prima aanvulling op elkaar!

@ Karel: lijkt me redelijk overpriced voor een plank van minimaal 3 jaar oud. Kopen zonder bindingen en behoorlijk afdingen…de fishes werden een paar jaar geleden door Duijvestein voor 1 euro weggegeven bij aankoop van een snowboard…f marktplaats blijven volgen en je slaagt zeker!

@ Duthcess: pcs, dat soort dagen. Als Burton 'n beetje mee wil werken later dit seizoen ook een review van de damesfish!

@ Henk: helaas helemaal niet. Ik sta 62 cm breed en dat is de wijdste stand van deze fish, geen keuze dus. Ik weet ook niet of dat veel uit zou maken. De tail wordt er weliswaar langer door, maar de nose ook, verhoudingen blijven gelijk denk ik.

Gevorderd
koen_djfistelAuteur20 november 2009 · 00:00

zoals ik dus al zei … interessant en persoonsgebonden ; andere japanner, andere sushi …

sbs roelz
Gevorderd
MickoAuteur20 november 2009 · 08:04

@Niels, poling: Ik zou eigenlijk verwachten dat wanneer de grootste lengte van de Fish 160cm is, je deze met 85+ makkelijk kon rijden, maar toch geeft de Burton site maar een range aan van 56-79 kg. Ik rijd zelf een Malolo 158, die heeft bijv. wel een range van 59-84 kg.

Waarom zou er de Fish niet in een maatje groter/hogere gewicht range zijn?

@Karel:Die is inderdaad wel erg duur, volgens mij een board uit 2002, zie: http://burton.emptybottleworks.com/main.php?year=2002&model=Fish

Gevorderd
NielsAuteur20 november 2009 · 21:27

@ Snowzone & Poling: ik denk dat Burton zelf ff de weg kwijt was toen ze die site maakte, het verschil in egewichtsadvies tussen de 156 en de 160 is precies 4 kg, lijkt me wat weinig. Daarnaast denk ik dat een nog groter fish, voor zwaardere mensen een te slappe hap wordt voor 100+ kg.

@ Poling: ik ben 185, 62 cm is niet gek breed voor mijn lengte. 173, dan ben je vooral iets anders gewend. Met je gewicht gaan de nadelen van de fish wellicht iets zwaarder wegen, maar de voordelen zullen wel behouden blijven. Ken 'n ±85kg gast die toch best te spreken was over de 156, maar denkt dat de 160 beter bij 'm past. Je zou 'm eens moeten huren ofzo in 160, ben benieuwd wat je er dan van vind! Niet dat ik die fish probeer te verkopen, want ik denk dat er nog wel iets beters is!
\

26ste ben’k erbij, dan ff verder bomen!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!