VerseSneeuw:.... lift spotten!!!!! 1e poederalert

VerseSneeuw:.... lift spotten!!!!! 1e poederalert

[flickr-photo:id=88617539,size=s] Daar gaat ie… het 1e poederalert. Nu wordt het liften spotten of tourroutes uitstippelen. De vraag is niet meer of ze gaan vallen, de vraag is eerder wanneer en waar ga jij knallen? De afgelopen 24 uur viel er al heel wat vers en de komende 72 uur komt er nog meer bij. Vanuit la douce France werd vanochtend al 30-40 cm vers gemeld op 2700 meter hoogte en naar verwachting komt daar tot en met vrijdag nog een meter bij. Ook vanuit Zwitserland wordt tussen de 20 en 40 cm vers gemeld, maar daar klaart het inmiddels op. Nu is Oostenrijk aan de beurt (het land met de solide basis). Van maandag op dinsdag sneeuwt het daar stevig rond de Alpenhoofdkam. Zoals je in onderstaande animatie kunt zien.

[b]Typisch eerste sneeuw[/b]
Het sneeuwt in dit jaargetijde maximaal in de Alpenhoofdkam. Het is nog niet echt koud waardoor de vochtige lucht nog tot ver in de hoofdkam kan doordringen. Hartje winter zul je zien dat de meeste sneeuw bij een dergelijke ‘flux west’ in de vooralpen blijft hangen. Tijd om de Alpenhoofdkam in te trekken. Komend weekend zijn de dalafdalingen van de meeste gletsjergebieden mogelijk. Ik ruik kansen… ;)

[b]Sneeuwgrens jo-jo[/b]
Ook typisch is de sneeuwgrens jo-jo. De hoofdstroom de komende dagen is pal west. Gevolg is dat voor de passage van het koufront er warmere lucht uit het zuiden kan binnenstromen. De sneeuwgrens gaat dan in de westalpen richting de 2200 meter en in het oosten richting de 1700 meter. Na de frontpassage draait de wind naar noordwest. Aanvoer van koudere lucht en de sneeuwgrens daalt rap. Iets wat vandaag ook al goed te zien was. Gisteravond sneeuwde het pas boven de 2200 meter, terwijl vanmiddag de sneeuwgrens in Samoens onder de 1000 meter dook. Typisch een weststroming.

[b]Komende 72 uur[/b]
Morgen nadert er een nieuwe storing vanuit het westen. Eerst gaat de sneeuwgrens weer omhoog, om in de loop van de woensdag rap te dalen. Tot en met donderdag blijft het onbestendig met de meeste sneeuw in de westalpen.

[b]Komend weekend… sneeuw uit het zuiden?[/b]
Wie weet zeer explosief. ECWMF en GFS berekenen een lagedrukgebied ten zuiden van de Alpen (zie ook onderstaand kaartje). De middellandse zee is nog lekker warm waardoor er een explosieve sneeuwcocktail kan ontstaan. Daarover later deze week meer.

Recm1441
Recm1441

[b]Komend weekend 2[/b]
Ik ga deze week m’n winterbanden onder m’n auto schroeven en sta klaar voor m’n eerste sneeuw komend weekend. Een klein belrondje net was voldoende om de universele poederstoke in luttele seconden te doen opbloeien… Oeh, wat ben ik stoked. Nu open liften spotten. Wie doet er mee?

[b]Spot open liften[/b]
Ik weet dat er meer mensen klaar staan voor een eerste hit and run. Help mee ons poeder scoren en we belonen je met lekkere foto’s ;) Ga je komend weekend richting de Alpen, laat het dan weten… wie weet kunnen we ergens een ontmoet en poedergroet doen ;)

Stay Stoked
Uw weerzegger…

meteomorris

Reacties

Expert
RogieradminAuteur2 november 2009 · 21:49

Houd me op de hoogte waar je heen gaat Morris, als er hier weinig valt stap ik graag in de auto!
\

Rogier

Toerist
AnoniemAuteur2 november 2009 · 22:03

nog 3 nachtjes slapen, nog 1 nachtje niet kunnen slapen, en dan eindelijk weer de skis op heilige grond aan kunnen klikken!!!

Toerist
Steven2Auteur2 november 2009 · 22:15

Ik kan misschien do-avond gaan rijden, of vr-avond (hangt af van hoe hard ik werk deze week :-)

Ben benieuwd: ik ben zelf niet zo goed in liften spotten merk ik, heel de avond zitten browsen, schele ogen, maar ik kom er niet uit. Wel beren gespot ;-)

Expert
costijnAuteur2 november 2009 · 22:52

robbert en ik gaan woensdag ochtend rijden…waarheen ligt nog open dat hangt van onze weerzegger af ;-)

poedergroet we like!

zaten nog wel aan de vooralpen te denken vanwege de grazige weides daar zonder al te veel puin…maar als er genoeg valt is hogerop natuurlijk wel erg relaxt!

Toerist
Teon2Auteur3 november 2009 · 09:07

Liftjes open in Obergurgl?

Gevorderd
RoelaanoAuteur3 november 2009 · 10:45

Hey Morris, hier in IJsland is de eerste poeder ook al gespot gister :-) mocht je nog wat plek hebben in dat blauwe gevaar van je, dan hou ik me ernstig aanbevolen. Donderdagmiddag ben ik weer in het land. Mail/ sms me anders maar ff de plannen / mogelijkheden. Eventueel kan mijn auto ook aansluiten in de karavaan

Gevorderd
RoelaanoAuteur3 november 2009 · 10:45

Hey Morris, hier in IJsland is de eerste poeder ook al gespot gister :-) mocht je nog wat plek hebben in dat blauwe gevaar van je, dan hou ik me ernstig aanbevolen. Donderdagmiddag ben ik weer in het land. Mail/ sms me anders maar ff de plannen / mogelijkheden. Eventueel kan mijn auto ook aansluiten in de karavaan

Toerist
michielengelsmanAuteur3 november 2009 · 11:05

Ha Morris (en anderen!)
\

In Verbier wordt op dit moment aan de pistes gewerkt. Morgen ochtend besluiten ze of ze komend weekeinde (7 november) al open gaan, of het weekeinde erna…het heeft daar behoorlijk gedumpt!
\

laten we hopen op de 7e! En Moriis, bel me maar als je deze kant op komt.
\

groetjes Michiel

Expert
meteomorrisAuteur3 november 2009 · 11:12

@Roelaano, ik heb al een plekje voor je gereserveerd!! Sjonnie gaat ook mee. Vrijdag einde middag rijden.
\

@Michiel: we houden zeker contact

@Rogier: gezellig

@Steven: veel liften zijn alleen in het weekend open…

powfinder.com
Toerist
Teon2Auteur3 november 2009 · 13:57

Keuze: verjaardag schoonvader of poeder knallen ;-) ;-)

Gevorderd
SteefAuteur3 november 2009 · 14:10

Teon: poederknallen met je schoonvader. Mooi kado toch? ;)

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Toerist
Teon2Auteur3 november 2009 · 19:43

Ik heb een GO qua werk en vriendin.

Welk sneeuwgat gaat het worden (met draaiende liften…)?

Expert
meteomorrisAuteur3 november 2009 · 23:05

@infernus… jep, nog 1 plekje… mail me ff!

powfinder.com
Toerist
thijzel2Auteur4 november 2009 · 10:40

Winterbanden liggen onder de auto, wacht wel even af hoe het zich ontwikkeld. Wil m’n kruid (lees centen) niet te snel verschieten.

Heb, mits ik ga, wel een plaatsje over in de voiture.

Expert
meteomorrisAuteur4 november 2009 · 11:14

Ik ben in dubio… te veel events in Oostenrijk. Te veel wind de afgelopen dagen. Geen basislaag in de westalpen en vooral gletsjergebieden die open zijn…

powfinder.com
Toerist
JaapvRAuteur4 november 2009 · 11:29

@Thijzel: Ik wacht ook mee af!

Toerist
AnoniemAuteur4 november 2009 · 13:07

@Thijzel: Hoeveel plaatsjes heb je?

Gevorderd
koen_djfistelAuteur4 november 2009 · 19:51

grmbl

sbs roelz
Toerist
Steven2Auteur4 november 2009 · 20:43

In solden worden er hier en daar wat skietjes getest, wordt een drukke bedoening daar dit weekend.

Het weerbericht op de site geeft bovendien zonnige dagen aan vanaf morgen (maar zij hebben geen meteo morris natuurlijk)

Ik denk dat het voor mij eind november wordt, als er meer open is. Wel alvast de winterbanden ondergeschroefd, en op spanning.

Gevorderd
DutchessAuteur4 november 2009 · 21:11

Nee, ik denk dat ik nog even wacht, te weinig open op net de verkeerde plekken…ook al loopt de koorts nu toch wel erg hoog op. Het laatste weekend van november heb ik wel vrij, wo 25 tm ma 9. Als je dan een poederalert eruit gooit Morris, dan…dan…

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
meteomorrisAuteur4 november 2009 · 21:25

@Dechelle, ik zag het front al aankomen, maar ik moet maandag weer in NL zijn.

@Steven… Dechelle bedoeld Sulden (IT) en niet Solden (AT), klein typografisch verschil, in het echt een wereld van verschil…

powfinder.com
Toerist
Steven2Auteur4 november 2009 · 22:08

Aaaah, dat verklaart. Ik zag inderdaad een front tegen de zuid-alpen aanliggen. Meteen even Sulden opzoeken…

Gevorderd
barttoorn2Auteur10 november 2009 · 17:17

Aloha, ik zit serieus te overwegen dondderdagavond weg te rijden om samen met de dame in de sneeuw (liefst poeder te staan) dit weekend. Tips welkom over lift/meeste sneeuwval etc. Dus Maurice ik lees bij jou, projectje bezig, betekent concreet? Ik zou graag willen weten of Oostenrijk, Zwitserland/frankrijk en dan hopelijk Chamonix wordt aangeraden of wellicht Jungfrau, Zermatt, etc. Ideeën welkom. meet&greet ergens in Europa ook natuurlijk. Winterbanden al 2 weken geleden erop, nieuwe boards indahouse, dus knallen maar

Gevorderd
barttoorn2Auteur10 november 2009 · 19:39

Liften Verbier zijn open vanaf afgelopen weekend zo lijkt het. Eveneens is Zermatt deels open, pistes en liften. Ik heb bij beide overdag de lokale sites bezocht, dus verbier.ch etc

Gevorderd
barttoorn2Auteur10 november 2009 · 20:05

http://www.hintertuxergletscher.at/en/skigebiet/195/aktueller+Liftstatus.html ook hier eea open… en sneeuw verwacht als ik het allemaal zo snel check

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!