VerseSneeuw... gaan of niet gaan??

VerseSneeuw... gaan of niet gaan??

[flickr-photo:id=4076196454,size=s] Het 1e poederalert bracht 30-70 cm vers. In Les Marecottes ging de sneeuwhoeveelheid van NUL naar 67 cm (op 2200 meter), op de Bellecote in het Paradiski [url=http://www.flickr.com/photos/versesneeuw/4076196454/]hetzelfde[/url] en in Tignes van 5 naar 62 cm. Goed gescoord werd er ook in andere delen van de hoofdkam. De wisselwerking van warmte- en koudefronten deed zijn werk en zorgde op heel wat plekken voor een mooie laag vers, maar…

[b]Maar?[/b]
Met uitzondering van de noordalpen, waar al een mooie basislaag lag, ligt er in het westen geen basislaag. De stenen (les cailloux) zijn offpiste niet ver weg en het heeft tijdens de sneeuwval ook stevig gewaaid; [i]Der Wind wehte am Mittwoch stark bis stürmisch aus West bis Südwest und liess im Tagesverlauf langsam nach. Die Mittagstemperaturen auf 2000 m lagen bei null bis minus 2 Grad. Der Schnee ist sehr unregelmässig abgelagert. Eine geschlossene Schneedecke besteht noch kaum.[/i] (bron: SLF). Tijdens de nacht van dinsdag op woensdag was het ook erg warm. Waardoor de sneeuw tot op een hoogte van 2400 meter vochtig is geworden. Geen poeder dus. In de winter dramatisch, maar nu ideaal om voor een eerste solide basislaag te zorgen. Daarnaast is er ook nog bijzonder weinig open in de westalpen. Een no-go dus?..

[b]Of toch gaan?[/b]
Kijk eens naar onderstaand plaatje:
1-4 november

De Alpenhoofdkam in Tirol en Italie hebben ook freshies genoteerd en daar lag al [b]WEL[/b] een basislaag. 30-60 cm vers is dan een welkome hoeveelheid en biedt perspectief. Ook daar vooral gletsjergebieden die open zijn, met de kans op crevasses. Maar een groter probleem is de hoeveelheid events. Komend weekend zit tout-middenstand Nederland in Solden voor het jaarlijkse testevent voor de wintersportdetailhandel. Nog drukker is het op de Stubai-gletsjer. Daar vind het jaarlijkse testevent plaats voor Jan en Alleman. In Kaprun zal het niet veel anders zijn, want daar zijn net de nieuwe opleidingsweken voor de skileraren begonnen. Dan rest Hintertux, het Italiaanse Sulden, wat miniliftjes in de Ski-Amade en Sportgastein. Hmmmmmmmmm… Ik vind 'm lastig. Heel lastig. Maar… er zijn 2 verkenners onderweg. [url=http://www.wepowder.nl/user/206]Costijn[/url] en [url=http://www.wepowder.nl/user/572]Robbert[/url] rijden this very moment richting Oostenrijk en gaan morgen melden wat ze zijn tegengekomen. Donderdag, een nieuwe dag, nieuwe kansen… Gaan, of niet gaan??..

[b]Korte termijn…een nieuw sneeuwfront[/b]
Jazeker, er nestelt zich een actief lagedrukgebied ten zuiden van de Alpen. Waarschijnlijk komt het laag precies ten zuiden van de Zwitserse Engadin te liggen. Ten noorden daarvan staat er dan een noordoostelijke wind en ten zuiden een zuidwestelijke wind. Die laatste drukt een actief front tegen de Dolomieten en de Oostenrijks/Italiaanse alpenhoofdkam aan. De noordoostelijke stroming duwt een front tegen het noordwestelijk deel van de Alpen. Daardoor sneeuw van Voralberg tot en met de Isere.

semb120
semb120

[b]Maar…[/b]
Bovenstaand scenario is allerminst zeker. Zeker is dat er zich een lagedrukgebied ten zuiden van de Alpen nestelt en dat het stevig gaat sneeuwen aan de zuidkant. Hoeveel de rest van de Alpen ervan gaan profiteren zal later deze week moeten blijken. Maar wederom freshies, dat is zeker.

[b]Lange termijn…[/b]
Na midden volgende week komen de Alpen onder invloed van een zuidelijke stroming en hogedruk. Fronten blijven dan op afstand, het wordt zonnig en de huidige laag verse sneeuw kan dan mooi inklinken tot de basislaag voor komend seizoen.

Morgen meer over m’n mogelijke trip komend weekend. Ik ben in dubio en wie weet spaar ik m’n euro’s en tijd voor een moment later deze maand. Wat doe jij? Maar die 60 cm vers… die trekken wel aan me…

Stay stoked
Uw weerzegger Morris

meteomorris

Reacties

Toerist
Teon2Auteur4 november 2009 · 23:26

Hehehe. Leuk om te lezen dat Morris ook ECHT in dubio is.

60 cm vers, mooi gebiedje pakken met solide laagje en gewoon STOKED die helling afplanken!

Ben benieuwd naar de ervaringen van Costijn en Robert.

Expert
meteomorrisAuteur4 november 2009 · 23:29

@Teon… houd me op de hoogte waar je naartoe gaat…

powfinder.com
Toerist
JaapvRAuteur4 november 2009 · 23:35

Het gezonde verstand lijkt het hier te gaan winnen…

Spaar wat centen en maak je scriptie in één keer fatsoenlijk af, in plaats van een gecompliceerd weekend spleten-ontwijken, staalkanten terugmeppen en perry-sporters dodgen… Des te meer vrijheid is er de rest van de maand.

But then, morgen bij daglicht maak ik nog even een rondje langs de webcams en meetstationnetjes om mezelf op andere gedachten te brengen…

Gevorderd
DioAuteur5 november 2009 · 00:12

“Der Schnee ist sehr unregelmässig abgelagert. Eine geschlossene Schneedecke besteht noch kaum.”
\

Dengng, 24 uur is l a n g in dit soort situaties. Je kan van de hel in de hemel en terug geraken. Ik kan me nog een roadtripje herinneren waarbij we hoopten om nog heerlijk high te worden op de afterparty van een poederorgie. Toen we er kwamen was het een lillikke vechtpartij van wind en warmte. Timing is essentieel bij pre-season pow. Na een chase van 2600km in 3 dagen (hulde aan het team, iedereen was dedicated ook al betekende het dat de boardingtime 04.15u was op zaterdag om vanuit OT naar het Engadin te bolderen). Sankt Moritz was Hot. Helaas op de verkeerde manier dus 's avonds door naar A******t. En daar, op zondag, zo súper preseason-pow gereden. Lekker man. Gewoon in november al freshies pakken. Een golvenminnende sneeuwguru hielp bij de zoektocht… Zondag, 's avonds naar huis en Morris bellen op de speaker. We hebben gescored, het was goehoed! Een joelend team, iedereen stoked omdat het eindelijk, e i n d e l i j k, ons seizoen weer is… En de weerzegger aan de andere kant van de lijn is beduusd aan het meegenieten, hoorbaar, voelbaar.

Friends On A Powderday.
\

Echt wel.

Life is short. Buy the shoes. Take the trip. Ride the line.
Gevorderd
SpiderAuteur5 november 2009 · 08:37

Laten we eens gaan kijken of het in solden echt zo druk word. De witte maltezers voor onderweg zijn klaar, vanavond wienerschnitzel,

We doen wat rustiger tegenwoordig
Gevorderd
telemikeyAuteur5 november 2009 · 09:42

Ik spaar centen en goodwill points nog even op. Vroeg in het seizoen pow pakken is natuurlijk heerlijk maar iets later zijn de condities gewoon veel beter en is alles wat minder geforceerd/ gecompliccerd.
\

't Was niet voor niets dat ik zei dat de stoke kraan hier veel te vroeg aan ging… ;)

White room,Pillow lines,I rule
Toerist
Steven2Auteur5 november 2009 · 10:36

@Jaapvr: je hebt weer mooi gesproken!

@Mikey: ik kan me herinneren dat je vorig jaar dezelfde redenering volgde, met zeer goed resultaat in o*******d! Ik sluit me bij je aan.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!