Overpeizing voor het weekend... mypowder ipv wepowder? Ofwel dik betalen voor je poeder..

Overpeizing voor het weekend... mypowder ipv wepowder? Ofwel dik betalen voor je poeder..

[flickr-photo:id=3383082275,size=s] On powderdays you have no friends… Wij betwijfelen dat. Sterker nog, op poederdagen weet je wie je echte vrienden zijn ;) Maar in [i]the land of the free and the home of the brave[/i] hebben ze daar een andere draai aangegeven. Je in je zak brandende dollarbiljetten zijn dan je beste vriend…

In de surfwereld kennen we de discussie al. Op een aantal tropische eilanden en zelfs op een spot in Maroocco worden de spots geclaimd door een hoteleigenaar en die laat dan alleen zijn gasten toe. Mag dat? Schijnbaar! Willen we dat? Goede vraag… Bruce Willis heeft hetzelfde gedaan in onze poederwereld. Hij is eigenaar van een lodge EN de skirechten op Solider Mountain. Maar verder dan dat is het nog niet gekomen. Sporadisch vind je in de alpen een lift die aan een hotel toebehoord, maar dat zijn meestal niet de epic runs die je voor ogen hebt. Maar…

[b]Hoeveel ben jij bereid te betalen voor verse sneeuw, poeder, los fluffy wit goud?[/b] En vind je dan dat je het alleenrecht kunt claimen? Squaw Valley meent dat ze dat kan. Het resort is gebouwd op private grond en kent een strikte backcountry policy. Nee, tenzij… Maar de wereld is in crisis en iedereen bedenkt nieuwe manieren om geld te verdienen. Zo ook Sqauw Valley. Ze gaan hun backcountry area openstellen voor dik betalende klanten. Hoe werkt het?

[b]Je moet pas knallen als ze vallen[/b]
[flickr-photo:id=3616878808,size=m] Als ze wel eens van Holland hebben gehoord en als ze dan de moeite hebben genomen om deze site te vertalen dan hebben ze in ieder geval goed geluisterd. Mijn motto: [i]je moet pas (naar de alpen) knallen als ze vallen[/i], hanteren ze op een goede manier. Platinum klanten ([url=http://www.squaw.com/5060-season-pass]men betaalt $1999 voor een seizoenspas[/url]) worden als de lokale meteo morris poeder voorspelt voor Squaw Valley hiervan via de e-mail op de hoogte gesteld. Onder begeleiding van een gids kan men dan de enkel voor hen toegankelijke freshies rijden. Als bonus krijgen ze maandelijks een ‘early up day’ per maand, waarmee ze als eerste boven staan om de inbound freshies te rijden.

[b]poeder is een keuze[/b]
Als je genoeg dollars hebt wel blijkbaar. Aan de andere kant… De ski patrol legt je niets in de weg naar het schijnt als je zelf naar boven velt of hiked. Earn your tearns is geen probleem kortom. Poeder is nog steeds een keuze, maar kan zoiets ook in Europa gebeuren. Poeder enkel en alleen tegen een stevige prijs?

Compagnie des Alpes is een hele grote speler in Europa. Bijna ieder groot skiresort in de Franse Alpen valt onder hen. Ook in Oostenrijk zie je megaresorts ontstaan. Zou zoiets in Europa kunnen gebeuren? Ik denk van niet, of ben ik te naief?

meteomorris

Reacties

Toerist
AnoniemAuteur6 november 2009 · 07:47

Als er ergens wat te verdienen valt, is er altijd het risico dat de boel wordt opgekocht (door een megaconcern) en er dan vervolgens allerlei nieuwe regeltjes worden opgesteld zodat er nog meer verdiend kan worden.

Het zou misschien wel beter zijn als de Alpen, netzoals grote delen van de Rockies in Canada (bij Banff bv), tot ‘National Park’ worden bestempeld, waar dan (hopelijk) de invloed van evt mega resorts wordt beperkt tot de pistes…

Toerist
AnoniemAuteur6 november 2009 · 07:55

Misschien gebeurt het sneller dan gedacht, en dan niet onder de invloed van het geld maar onder de invloed van de groene, die grüne zoals ze in Oostenrijk zeggen. Hoeveel riders kan een berg aan zonder schade. Een freeride quotum.

Toerist
AnoniemAuteur6 november 2009 · 08:15

Ook een kwestie van vraag en aanbod, wat als de sneeuw langzamerhand verdwijnt onder de klimaatzon…

Toerist
roelewapper2Auteur6 november 2009 · 09:43

Ik denk dat dit in de Alpen niet zo´n vaart zal lopen. In Europa wordt toch iets meer in het “algemeen belang” gedacht dan in Amerika waar veel meer kan zodra je een hoop duiten meebrengt. Mocht dit in Europa toch op grote schaal gaan gebeuren dan stel ik voor dat wij als wepowder in ieder geval (desnoods d.m.v. participaties) proberen bijzondere rechten zoals een “early up day” te krijgen. Liefst in verschillende gebieden zodat we met sneeuwval uit diverse richtingen poeder kunnen rijden!

Gevorderd
Willem2kAuteur6 november 2009 · 10:48

Ik weet niet hoe het in Amerika werkt, maar ik denk dat er ‘hier’ voorlopig meer te verdienen valt aan de busvrachten apres-skiërs dan aan die paar poeder junkies.

Ik denk dat we inderdaad meer te vrezen hebben voor een soort europees verbod op offpiste rijden omdat het niet veilig zou zijn / niet goed voor het milieu zou zijn.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Toerist
LampieAuteur6 november 2009 · 11:39

Allemaal vellen onder je ski’s of splitboard plakken en lekker gaan lopen in een liftvrij gebied, wat nou poederstress? Vrij naar MM: earn your turns!!

glisseur de poudre
Toerist
AnoniemAuteur6 november 2009 · 13:54

even los van de kern van het dillemma, 2k$(1.4keuro) is zeker niet ziek veel geld voor wat je krijgt( daarachter prijzen in euroland:

-liftpas= 1k

-10x waxen=150

-2 dagkaarten=75

-10 groepslessen=150

-avondje zuipen=25

-met een locale pro ofzo skien=50

-early up dag=50

-80$ aan korting=50

-poederrijden=priceless
\

dus de prijs is iig niet een issue

Toerist
AnoniemAuteur6 november 2009 · 14:00

en de kern van het probleem, als die berg eigendom van iemand is kan ie daarnatuurlijk zoveel geld voor vragen als ie wil. Ik kan ook $$ gaan vragen om te mogen langlaufen op mn oprit bij wijze van spreken.

Daarnaast in europa zijn er, bij mijn weten, geen hele bergen eigendom van bedrijven.

Beetje een storm in een glas water imho :)

Gevorderd
FonzieAuteur6 november 2009 · 14:01

Ik vond de poenerige duitsers met all-inclusive packs in Revelstoke al decadentie. 5 dagen heli-boarden voor een slordige 4K ofzoiets. Maar wat snah zegt, een wepowder berg, maar waarom geen wepowder heli? Of 2.:-)

Never a last run..
Toerist
AnoniemAuteur6 november 2009 · 14:06

daarnaast doen ze in squaw ook goede dingen:

http://www.squawfree.org ziet er goed bijvoorbeeeld

Gevorderd
DutchessAuteur6 november 2009 · 14:29

Het gebeurt al in europa, alleen niet op grote schaal en nog niet wat betreft poeder: In Tignes en Les Arcs kan je vroege ochtendritten ‘huren’ die noemen ze corduroy morning of zo. Dan mag je tegen betaling van een honderdje en nog wat euro’s met de lifties mee naar boven om 7:30, je krijgt een ontbijt in het toprestaurant en daarna mag je lekker ongestoord het onaangeroerde corduroy aan flarden carven. Om dit na verloop van tijd ook aan poederriders aan te bieden is alleen maar logisch en een kwestie van tijd, en het gaat zoveel kosten als men ervoor neer wil leggen.

Ik denk dat peoderrijden steeds populairder wordt en er steeds meer mensen serieus mee bezig zijn dus dat creëert vanzelf een markt. Geld is geld. Ik ben daar na verloop van tijd redelijk cynisch in geworden: nobele woorden zijn mooir, maar als er geld te verdienen valt wordt er pas echt gepraat (of niet meer). Dus ja, Morris, ik vrees dat je naïef bent. Dit gaat gebeuren.
\

Júist als de rest van de berg afgesloten wordt ivm milieu overwegingen (waar ik ook nog enigszins in kan komen) want dan wordt de te behalen poeder alleen maar meer waard en op deze manier kan je ook het freeridersquotum beter reguleren. Twee vliegen in één klap!
\

Ergo: nu als community een hotel plus berg met bijbehorende liften (of cat…) opkopen is een erg interessante investering voor de toekomst… :P

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
DutchessAuteur6 november 2009 · 14:34

PS: in europa zijn voor zover ik weet (en zoveel weet ik helemaal niet) de meeste skiresorts gedeeltelijk van de staat. Dus er zal wat politiek bij komen kijken en het duurt ook nog wel een generatietje maar dat zulke trucs zullen gebeuren lijkt mij logisch. Het is namelijk lucratief. En wat sjonnie zegt: als die helling van jou is en je zet daar een schans op, of je laat mensen erop kamperen, staat het je toch ook vrij daar geld voor te vragen?

De bergen zijn vooralsnog te groot om zo elke helling in te perken dus met vellen zal er genoeg te onsluiten zijn… maar daar loop je op termijn dan weer tegen de groene overwegingen aan…
\

In ieder geval een goed onderwerp voor een volgende poederborrel!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!