VerseSneeuw:... een mooie basis, freshies en warmte

VerseSneeuw:... een mooie basis, freshies en warmte

[flickr-photo:id=4078894734,size=s] We kunnen terugkijken op een goede week. Waar het vorige week nog groen was in de westalpen, ligt daar nu ook de basislaag voor het seizoen. Wat altijd een fijn gevoel is aan de start van een nieuw seizoen. Een mooie dikke basislaag biedt perspectief, want nu deze gaat inklinken vormt ze bij nieuwe sneeuwval een mooie bescherming tussen de rotsen er onder en de nieuwe laag vers. Denk nu niet meteen dat je bij de volgende laag vers direct alles kunt strepen, maar de kans dat je iets gaat raken is al een stuk kleiner.

[b]Hoeveel ligt er?[/b]
Onderstaand een overzichtje van de gemiddelde sneeuwhoeveelheid op 2000/2500 meter. In het roze de gemiddelde sneeuwhoogte op 2000 meter en in het blauw de gemiddelde sneeuwhoogte op 2500 meter.

sneewhoogte-5-november
sneewhoogte-5-november

Dit zijn gemiddelde sneeuwhoogtes op open en vlakke stukken. Soms ligt er beduidend meer, soms helemaal niets. Wat niet raar is. De sneeuwval ging gepaard met een stevige wind. Het is niet voor niets dat het SLF een [url=http://www.slf.ch/lawineninfo/lawinenbulletin/nationale\_lawinenbulletins/index\_DE]waarschuwing voor erheblich lawinegevaar[/url] heeft afgegeven met als speciale opmerking daarbij; [b]Vorsicht in Rinnen und Mulden mit Triebschnee[/b]. Let wel, dit is het eerste lawinebericht dit jaar waarin al een 3 wordt afgegeven!

[b]Gaan, of niet gaan…?[/b]
Vanochtend maakte m’n hartje heel veel toeren toen ik naar de webcams keek. Hier en daar zag het er verdomd mooi uit, met als absolute knaller het beeld van Tignes…
tignes-panoramic

Wil je hetzelfde ervaren als ik, klik dan [url=http://farm3.static.flickr.com/2631/4077640658\_0da32712be\_o.jpg]deze link[/url] en zoom nog iets verder in… De Savoie heeft de afgelopen week de meeste vers mogen noteren. Wat ziet dat er lekker uit. Maar ik kan me nog zo goed herinneren dat ik early season ook een eerste dikke dump mocht meemaken in Tignes. Het resultaat: 2 boards naar de haaien. Ook nu zitten de sharks niet diep. Ik sprak daarnet Costijn nog die z’n board door de midden had en een beurse knie. Tel daar bij op dat het verdomd druk is komend weekend, er bijna alleen gletsjers open zijn en ik zeker geen zin heb in een spleetredding. Ik ga niet! Met pijn in m’n hart. Want ik weet zeker dat er op een grashelling wat lekkers te rijden is. Volgende week zal ik je een overzicht geven welke wePowder gebieden wanneer open zullen gaan. Met de icoontjes uit [url=http://www.wepowder.nl/gids]je wePowder boek[/url] heb je dan al snel een beeld of je veel of weinig sneeuw nodigt hebt om er je eerste bochten van dit seizoen te trekken.

[b]Komend weekend wederom freshies[/b]
[flickr-photo:id=4078129111,size=s] Het freshies-feest is nog niet voorbij. Zoals al eerder aangegeven nestelt zich een lagedrukgebied ten zuiden van de Alpen. Een actief front, aangestuurd door een krachtig laag ten noordwesten van Ierland koerst zaterdagmiddag op de Franse Alpen. Na passage van de Franse hoofdkam activeert het nogmaals en vormt een krachtig laag midden in de Po-vlakte. Ten zuidwesten daarvan drukt het sneeuwfronten tegen de Dolomieten en de hoofdkam aan, terwijl ten noordoosten van de kern er sneeuw tegen de noordkant van de Alpen wordt aangedrukt. Kortom sneeuw in de complete alpen vanaf zaterdagmiddag tot en met dinsdag.

De laatste twee animaties laten goed zien dat vanaf woensdag de stroming gaat draaien. Dan nog wat sneeuw in het noordwestelijk deel van de Alpen, waarna zuidelijke winden en hogedruk het roer overnemen. Naar vewachting houdt dat stand tot eind volgende week. Voor sneeuw zullen we dan naar Scandinavie moeten kijken. Zondag weer een nieuw bericht.

Stay Stoked
Uw weerzegger

meteomorris

Reacties

Toerist
roelewapper2Auteur6 november 2009 · 09:48

@morris, gezien de door jou genoemde nadelen in de Alpen dit weekend kun je beter gaan surfen:

“Voor de regio Vlaanderen, Zeeland en het Westland is het een go met laag water in de ochtend”(surfweer). Ik denk dat ik morgenochtend Ter Heijde ga checken (snow is only frozen water)!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!