VerseSneeuw.. Stand van zaken, zuidalpen en warmte

VerseSneeuw.. Stand van zaken, zuidalpen en warmte

[flickr-photo:id=4087365354,size=s] Op dit moment sneeuwt het alweer zoals verwacht in de zuidalpen en ten noordwesten van de Alpen. Alles geheel volgens plan. Woensdag 4 november had ik dit scenario al (met een slag om de arm) hier neergezet. In de tussentijd schommelde de weermodellen alle kanten op, maar ik heb besloten vast te houden aan deze voorspelling. De wispelturigheid had ik kunnen uitdrukken door iedere 12 uur met een aangepast weerbericht te komen, maar daar zou je niet veel wijzer van worden. Na een week sneeuw kunnen we vaststellen dat de Alpen en de westelijke Pyreneen een lekkere basis hebben voor het begin van het seizoen.

[b]terugblik[/b]
Afgelopen week ging het 1e poederalert in de lucht. Early-season is het altijd behelpen. Het is de eerste sneeuw, veel liften zijn nog gesloten en het weer onbestendig. Maar er is weer gescoord. Op veel plekken zijn de sharks (lees rotsen) niet ver, of zelfs nog goed zichtbaar, maar ondanks dat leverde het mooie beelden op. Meer daarover dinsdag. Costijn en Robbert waren op trip en hebben daar Teon en Richard ontmoet. Hun belevenissen lees je dinsdag. Dechelle zit nu nog in Sulden om daar morgen de freshies te rijden.

[b]Nu?[/b]
Jazeker. Op dit moment sneeuwt het aan de noordwestkant van de Alpen en in de zuidalpen. Zowel in de Piemonte als de dolomieten sneeuwt het stevig. Wat lekkere beelden oplevert.

40656081120091415
40656081120091415
image02
image02

[b]Pyreneen[/b]
Jazeker, zoals al eerder aangekondigd. Ook daar de eerste basis en meteen goed. 80-100 cm wordt er gemeld door de automatische meetstationnetjes. De Pyreneen, je moet er zeker eens geweest zijn. Een aanrader!

126296
126296
126299
126299

[b]2e poederalert?[/b]
Het is doordeweeks. In het zuiden is er weinig open en na woensdag wordt het weer tijdelijk warmer. Een rug van hogedruk zorgt ervoor dat er warme lucht over de alpen kan uitstromen. Goed om de huidige hoeveelheid sneeuw te laten zetten, maar nog geen 2e poederalert. Let wel, normaal gesproken zou de sneeuw die nu in het zuiden valt aanleiding zijn voor een poederalert, maar de context maakt dat ik geen call geef.

[b]Komend weekend?[/b]
GFS zegt veel sneeuw vanaf zondag. ECWMF is er nog niet van overtuigd. UKMO houdt zich in het midden. Komende week meer… Het weekend van 20 november wil ik weer sneeuw proeven. Wordt het Scandinavie of de Alpen?

Stay Stoked
Uw weerzegger

meteomorris

Reacties

Gevorderd
pulverdudeAuteur9 november 2009 · 11:12

Het weekend van 20 november ga ik ook weer genieten van de sneeuw. Het worden de Alpen, maar waar? Dat is nog spannend dus. Ik hou je weerzeggingen goed in de gaten Morris!

Let the riding do the talking and you've said enough
Gevorderd
JeWeDeAuteur9 november 2009 · 11:16

Same here

de eerste sneeuw gaan we de 20ste voelen.

Moest alleen al boeken, ik zit in kaprun.

Spannend!!!

Toerist
Lrovy2Auteur9 november 2009 · 17:39

willen de 28e tot Sinterklaas poeder proeven.

suggesties? voor 4 man

Ti's me
Expert
meteomorrisAuteur9 november 2009 · 18:32

@Irovy, gewoon ff wachten en tegen die tijd je wePowder boek erbij pakken en dan boeken maar… les 1: boek nooit te vroeg ;)

powfinder.com
Toerist
Lrovy2Auteur9 november 2009 · 20:00

idd boek erbij 21 montafon lijkt me leuk of mijn favoriet dan maar weer Obergurgl met de tip hohemutbahnII rechtsabfahrt

Ti's me
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!