VerseSneeuw... Scandinavie of de Alpen?

VerseSneeuw... Scandinavie of de Alpen?

[flickr-photo:id=4091818221,size=s] Het is mooi wit in de Alpen en de start daarmee veelbelovend. Toch is het nog zeker niet alles wit goud wat er blinkt; [i]Cependant attention, l’absence fréquente de sous-couche peut rendre délicats les départs de randonnées, les cailloux n’étant jamais trop loin.[/i] Een mooie zin uit een van de Franse lawineberichten. Treffend en correct. We hebben nog wel 1 a 2 goede ladingen verse sneeuw nodig voordat we weer redelijk onverschrokken onze strepen kunnen trekken. Maar het begin is daar. Met een sneeuwgrens die in de complete Alpen rond de 1300-1500 meter schommelt en 20-70 cm sneeuw op een hoogte van 2000 meter is de start zeker niet slecht. Onderstaand een kaartje met de actuele sneeuwhoogten. Roze staat voor het gemiddeld aantal centimeters op 2000 meter, blauw voor het gemiddeld aantal centimeters op 2500 meter.

sneewhoogte-9-november
sneewhoogte-9-november

[b]Korte termijn[/b]
De warme lucht rukt op in de Alpen en tot en met komend weekend een afwisseling van zon en sneeuw. In de dalen kans op hardnekkige mist. Tot en met komend weekend kunnen er continue wat centimeters bijvallen. De sneeuwgrens schommelt daarbij rond de 1400-1800 meter.
Onderstaand voor de kenner een bekend plaatje… Lekkerrr

tam_arrete
tam_arrete

[b]Strijd der weermodellen[/b]
Het testteam van [url=http://www.flickr.com/photos/versesneeuw/sets/72157622536283213/show/]wePowder Lines[/url] is inmiddels uitgebreid. Het complete [url=http://www.wepowder.nl/node/1810]wePowder freerideteam[/url] is aan het testen en via de Lines had ik contact met Robbie: [i]er is afgelopen weekend al overal poeder gereden, oa in hemsedal. daar ligt nu een goede basis, 65cm.[/i] Wat goed uitkomt. Gister gaf ik al een indicatie: [i]Wordt het Scandinavie of de Alpen?[/i]. [url=http://www.wepowder.nl/node/1855]Zondag[/url] had ik het ook al over Scandinavie. Waarom? Hogedruk ten zuiden van de Alpen stuurt depressies vaak in een rechte lijn richting Scandinavie. Zon in de Alpen, sneeuw in het noorden. Okay, maar waarom begon ik daar dan over? Het ECMWF-model is de laatste tijd erg goed bezig. Veel beter dan het Amerikaanse GFS-model. De lange termijn berekeningen zitten er nogal eens naast en is wat betreft neerslaghoeveelheden ook niet erg accuraat. Toch kiezen veel sneeuwbericht-schrijvers voor GFS. Waarom? Omdat GFS wel mooie neerslagkaartjes (makkelijker te interpreteren) biedt en ECWMF niet. ECWMF biedt alleen drukkaarten. Kost iets meer kennis, maar het beloont je regelmatig met een betere betrouwbaarheid. Voor de lange termijn ziet Scandinavie er hoopgevend uit met duidelijk grotere sneeuwkansen in vergelijking met de Alpen. Zeker nu ook GFS aan het bijdraaien is.

[b]Lange termijn[/b]
Lees nog eens goed het wePowder boek. Daar leg ik je uit waarom ik pas op z’n vroegst 72 uur van te voren naar de neerslagkaartjes kijk. Daarvoor is het simpelweg te onbetrouwbaar. Beter kijk je dan 2 keer per dag naar de drukkaarten van ECMWF, UKMO en GFS en je ontwikkelt snel een gevoel voor de lange termijn.

[b]Zin in sneeuw[/b]
Na alle sneeuwverhalen van anderen ben ik wel eens toe aan freshies.

meteomorris

Reacties

Gevorderd
TeleaddictAuteur10 november 2009 · 13:43

mmm… jammie jammie… Aguille du Midi top en dan recht door steken naar de Vallee Blanche Grand Envers of du Plan variant :D

http://verticaldissidents.net
Toerist
JohnSonAuteur10 november 2009 · 14:32

MM zei:Blauw staat voor het gemiddeld aantal centimeters op 2000 meter, roze voor het gemiddeld aantal centimeters op 2500 meter. Dat houdt in dat er lager op de berg meer sneeuw ligt dan boven? Heb je hier een verklaring voor?

Expert
meteomorrisAuteur10 november 2009 · 14:56

@Ginga… oeps… foutje. Ik pas het ff aan. Thanks

powfinder.com
Toerist
JohnSonAuteur10 november 2009 · 16:53

oh het was een foutje…jammer…ik dacht dat er een uitgebreide wetenschappelijk onderbouwde verklaring voor was…;-)

Gevorderd
VinnieAuteur10 november 2009 · 23:06

Iemand trouwens een idee of er wat leuke gebieden zijn in de buurt van Stockholm, zou best een keer die kant op willen en ryanair laat je nu tijdelijk gratis je skies meenemen

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!