Poeder is geen keuze... wat dan? Opties om beter en vaker poeder te rijden...

Poeder is geen keuze... wat dan? Opties om beter en vaker poeder te rijden...

[flickr-photo:id=3424915586,size=s] Poeder is een keuze… Het vraagt veel flexibiliteit van je, maar je wordt dan ook beloond met ladingen verse sneeuw. Niet altijd en voor iedereen is poeder een keuze. Te weinig vakantiedagen, verplichtingen, werk en/of studie. Wat dan? (lees rustig door…) Maar stel je eens voor, flexibel of niet, je valt me je neus in de poeder. Heb jij dan wel de skills om lekker te rijden? Heb je voldoende techniek? Weet je je eigen routes te kiezen? Heb je een schep, pieper en sonde? Wil je zelf op trip, dan kan het geen kwaad om af en toe aan je kennis, kunde en gear te schaven.

Maar wat als je je kennis, kunde en gear wel op orde hebt en er ligt in het directe zicht van de piste geen poeder. Hoe ontwikkel je dan die neus voor poeder? Hoe vind je nieuwe ongerepte velden vol met poeder? Waarom ligt er soms tussen de bomen nog wel poeder, terwijl alles boven de boomgrens snoeihard is?

Zo hypothetisch zijn bovenstaande vragen niet. In alle gesprekken die ik gevoerd heb, ben ik er achter gekomen dat er niet een poederrijder is en zeker niet een universele WP-er (bekt toch lekkerder dan wePowderaar). Wat ook maar goed is. Dat was ook de reden waarom ik na begon te denken over een [url=http://farm3.static.flickr.com/2800/4097175507\_075262a336\_o.png]Freeride paspoort[/url]. Zo krijg jij zelf en de ander een beter beeld van jouw skills. Weet jij en de ander wat je wel kunt en weet je ook aan welke zaken je kunt werken.

[flickr-photo:id=3424915586,size=m] Okay, maar waar kun je dan terecht? Hoe vind je gelijkgestemden die ook willen leren, avontuur, nieuwe dingen? Die vraag houdt me al een tijdje bezig en ik ben eens gaan bellen. Allereerst zijn we met [url=http://www.poederiseenkeuze.nl]Poeder is een Keuze (PIEK)[/url] gestart. Doe je mee, dan beleef je de winter van je leven. Je gaat heel veel zien en leren. Je werkt aan je skills onder het toeziend oog van experts en krijgt daarnaast een kijkje in de keuken van het [url=http://www.wepowder.nl/node/1810]wePowder freerideteam[/url]. Hoe en waarom kiezen zijn voor bepaalde bestemmingen, waarom kiezen ze voor een bepaalde lijn, hoe gaan ze met safety om etc… Maar doe je niet mee, dan kun je nog steeds heel veel leren. De winnaar van PIEK gaat actief bloggen op wePowder, zodat jij er ook wat van leert. Maar poederrijden is ook vooral een kwestie van doen.

Ik ben nu bezig wat trips te selecteren. Trips die nuttig zijn, avontuurlijk, bijzonder om met gelijkgestemden te ondernemen en waarvan je een betere poederrijder wordt. Je wordt namelijk beloond met ervaringen die je nooit meer vergeet, werkt aan je techniek, kennis en/of kunde, zodat je op termijn beter in staat bent om op een veilige manier je eigen poedertrips te organiseren en afdalingen te plannen. De komende weken presenteren we iedere week nieuwe aanbevelingen, waarvan we aan de organisatie hebben gevraagd er een speciaal wePowder-tintje aan te geven.

[b]Soms moet je wel van te voren boeken[/b]
Werken aan je skills of bijzondere ervaringen vragen erom dat je van te voren boekt. Vandaag twee trips van [url=http://www.mountainguide.nl/]Michiel Engelsman[/url]. Michiel is een Nederlandse berggids die woonachtig is in de Alpen en zowel in de zomer als de winter gidst. Vorig jaar begeleidde hij de winnaar van de WP-helitrip. Nu organiseert hij een paar mooie trips voor jou.

[b]De sterren roadtrip[/b]
wePowder heeft aan een aantal gebieden sterren gegeven. Gebieden die bijzonder zijn en een enorm freeridepotentieel herbergen. Een aantal van de topgebieden bezoek je tijdens deze 5 daagse roadtrip. Je start zondagavond in [url=http://www.wepowder.nl/oord?rid=34]Disentis **[/url]. Maandag rijd je de mooiste routes daar en behandel je de laatste stand van zaken op het gebied van lawineveiligheid. Nog voor het vallen van de avond rijd je via de Oberalptunnel (autotrein) naar [url=http://www.wepowder.nl/oord?rid=31]Andermatt **[/url]. Een gebied dat je zeker eens gedaan moet hebben. De Gemsstock biedt talloze afdalingen. s’Avonds rijd je naar [url=http://www.wepowder.nl/oord?rid=35]Engelberg *[/url] zodat je op woensdagochtend klaar staat voor hét poeder- en cliffjumpgebied van Berner Oberland. Vanaf de hoogste top, de Titlis, zijn de mogelijkheden eindeloos. Twee dagen blijf je in Ebgelberg. Vrijdag volgt het hoogtepunt; heliskien op de Sustenhorn. Afhankelijk van de condities, maak je twee of drie runs vanaf de top. Gids, heli, onderdak en halfpension zijn included. Wij doen er een uniek wePowder shirt bij. Prijsindicatie: 1099 E (inclusief heli) 899 E (exclusief heli). Minimaal 5, maximaal 6 deelnemers.

[b]Heliweekend[/b]
Ten tweede [b]de helitrip[/b]. Een weekend lang heliskien in Zwitserland onder begeleiding van Michiel. 2 dagen lang heli, heli en nog eens heli en dat allemaal in een omgeving vol met een selectie van de mooiste bergen van de Alpen. Prijsindicatie 1199,- euro pp inclusief halfpension, gidskosten, helikopterkosten en veiligheidsuitrusting (inclusief ABS- lawinerugtas) en natuurlijk een uniek wePowder t-shirt. Minimaal 5, maximaal 6 deelnemers. Vlieg je op weekdagen dan krijg je ook nog eens 100 E korting op de totaalprijs.

[b]Interesse?[/b]
Ben je alleen, met z’n tweetjes of juist een complete groep. Mail me: morris[at]wepowder.nl. Ik check dan even je niveau en ga na of je geschikt bent voor deze trip. Zo weet je zeker dat je op stap bent met geschikte rijders. Is er een groepje compleet, dan draag ik alles over aan Michiel. Hij organiseert het uiteindelijk.

Volgende week tips om te werken aan je skitechniekskills.

meteomorris

Reacties

Toerist
AnoniemAuteur12 november 2009 · 10:31

Morris, heli weekendje lijkt me top! Wanneer is het ?

Toerist
elchicoAuteur12 november 2009 · 17:27

Het wordt tijd om van mijn centjes minder te gaan zuipen in de kroeg en het geld eens te investeren in zaken die er te doen, zoals Trips als deze.

Het is al bijna cliché maar, Poeder is een keuze.

Toerist
elchicoAuteur12 november 2009 · 17:27

Het wordt tijd om van mijn centjes minder te gaan zuipen in de kroeg en het geld eens te investeren in zaken die er te doen, zoals Trips als deze.

Het is al bijna cliché maar, Poeder is een keuze.

Gevorderd
koen_djfistelAuteur12 november 2009 · 21:48

Als ik eerlijk mag zijn op dit artikel en de tekst : “Hoe vind je gelijkgestemden die ook willen leren, avontuur, nieuwe dingen…”. “Zo krijg je zelf en de ander een beter beeld van jouw skills” enzo kan ik heel dit stoke-artikel hier wel herhalen … :

Maar hoe meer powderchase kan wepowder zijn als een echte powderchase !!! Met poederliefhebbers waarin iedere poederliefhebber zich kan inschrijven om mee te gaan(ben zelf nog steeds lyrisch over Powderchase 01 !!! Daar leer, voel, besef, rijd je zoveel… OK ; er bestaat die Powderchade.nl van Bas al maar die voldoet totaal niet meer aan de vraag (geen kritiek ; slet kan ook niet méér (ps mooie woordspeling :-): slechts 4 keer per jaar en al volgeboekt in OKTOBER !!! (of was het september!!!)

(Iets meer low-profile dan helicoptervluchten.)

Wedden dat zulke initiatieven (op alle andere weekends :)ook direct volgeboekt zijn?!!! Wie neemt het initiatief? Liefst met dezelfde kwaliteitsnormen!

sbs roelz
Expert
costijnAuteur13 november 2009 · 09:41

Inschrijven???

Moeten we dan allemaal tegelijk op wintersport? Mischien ff husk bellen, die doen dat soort dingen ook, kunnen we met een grote bus

Toerist
JasperpolakAuteur14 november 2009 · 21:30

Haha costijn! het enige waar je voor ingeschreven hoeft te staan om poeder te rijden is de versesneeuw rss feed…

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!