Safety wednesday; deel IV... Hier ging het mis... toch?

Safety wednesday; deel IV... Hier ging het mis... toch?

[flickr-photo:id=149043265,size=s] Vanochtend hadden we [url=http://www.wepowder.nl/node/1780]deel IV[/url] van ‘Soms gaat het mis’. Maar waar ging het precies mis? Op welke punten van het 3x3 systeem van Werner Munter ging het volgens jou allemaal mis? Wat ging er goed? Onderstaand het 3x3 raster… Ik heb al een aantal punten voor je ingevuld. Wat ging er nog meer mis? Deden we ook dingen goed?

3x3
3x3

Mens: te veel poederstress en vertrouwen in A waardoor ik zelf eigenlijk geen echte keuzes maakte.

Terrein: thuis niet op de kaart gekeken wat we nu allemaal aan het skien waren; hoe steil waren die couloirs in Garten eigenlijk? Vervolgens alle signalen (brokkige, door wind getransporteerde sneeuw, kaal- en in- gewaaide stukken, etc) niet bewust gezien.

Maar de allergrootste fout ooit: het lawinebericht + alle andere signalen van de piste dienst niet serieus genoeg genomen.

En, en, en…

telemikey

Reacties

Expert
ollieAuteur11 november 2009 · 19:36

In je voordeel dan dus het defensief rijden (1-voor-1) en dat je bewust de helling hebt getest en wist waar je safe spot was. Anders hadden we misschien dit verhaal nooit (zo) gehoord. Respect voor het delen…

...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
Toerist
powderskifun2Auteur11 november 2009 · 20:20

@Meteo Morris:

Wat er volgens mij fout ging:
\


Terein:

Je schreef het eigenlijk zelf al: “zomaar een windkrachtje 7 a 8 oid uit de W hoek”
\

Bij zulke harde wind moet je rekening houden met windgeladen en crossgeladen hellingen. Daarbij moet je al helemaal voorzichting zijn bij couloirs.
\


Landschap:

Je schreef ook dat het stufe 4 was. Dan is het sowiso al onverstandig om een helling van 35 te nemen, laat staan een couloir die notebene ook nog bol staat zoals beschreven. Een bol staand sneeuwdek is hét teken dat het windgeladen is.
\

Mens:

De redenatie : “Terug was geen valide optie: veel te veel moeite en trouwens we hadden net best steil geskied.”

Aller eerst, bij twijfel is het natuurlijk sowiso nooit teveel moeite om terug te gaan, maar in het moment kan ik me voorstellen dat dat niet goed tot je door dringt. Ik vind het ook raar dat “A” niet gezegt heeft: We gaan terug!
\

Ten tweede, “we hadden net best steil geskied” . De wind kwam van het westen naar eigen zeggen. Je zei dat er op het stuk waar je daarvoor skiede niet zo gek veel sneeuw lag, wat dus betekend dat het naar alle waarschijnlijkheid niet windgeladen was, en dus was het een West, Noord westelijke, of zuidwestelijke hang waar op je skiede. Het kan best zijn dat de coiloir waar je toen bij stond juist oostenlijker lag en dan golden voor dat stuk hele andere regels. Always remember: Voor elke hang gelden weer andere regels.
\

Wat er goed ging:

De skicut en je safespot. Onverstandig wat mij betreft, maar kán een slachtoffer voorkomen, en je bent dus blijkbaar weldegelijk bewust van het gevaar.

De twijfels of hij wel zou moeten gaan. Nogmaals: Het bewust zijn is er wel. Het lijkt alleen alsof de opwinding van het moment de overhand nam. Want gezien alle details die je je nog weet te herinneren weet je wel degelijk waar je mee bezig was. Op de een of andere manier moet je iets hebben dat zó tot je doordringt dat je helder blijft redeneren, maar dat zal je na deze ervaring wel hebben!
\


Toch ondanks alles wat er fout ging, kan ik met heel goed voorstellen dat je toch gaat. Zo veel verse sneeuw, er is nog nooit echt iets fout gegaan, én je bent met een local waar je toch wat sneller op vertrouwd. Achteraf praten is altijd makkelijk. Top deze evalutaties trouwens! Iedereen leert hiervan.

Toerist
powderskifun2Auteur11 november 2009 · 20:21

@ Mm moet natuurlijk @ telemikey zijn! Sorry van mn stomme fout

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!