Donderdag geardag.... Plankenkoorts..

Donderdag geardag.... Plankenkoorts..

[flickr-photo:id=4046861575,size=s] Rocker vs camber, sidecut vs reversed sidewalls, magnetraction, taper, swallowtails, fishes, pintails… de ontwikkelingen in snowboardland volgen elkaar in rap tempo op. Zo snel dat ik het niet meer kan volgen. Wat doet wat? Morris schreef er al een aantal keer over en op internet is veel informatie te vinden. De theoretische kennis is er deels, maar de praktijk moet ik nog ervaren. Een ding weet ik zeker: poederspecifieke boards hebben grote voordelen! Maar wat voegen alle nieuwe innovaties toe en vooral, welke boards passen bij mij?

Het antwoord vinden op die vraag is een van de doelstellingen voor aankomend seizoen. Dat ga ik niet in boeken vinden en ook niet op het internet. Dat wordt testen, testen en testen. Maar WePowder zou RemiPowder zijn als ik niet zou bloggen over de boards die getest zijn.

[quote]Niels is snowboarder, heeft een historie als [i]saisonnier[/i] (lees seizoensarbeider in de Alpen), kent een freestyle achtergrond, maar is gegrepen door het witte goud. Het komende seizoen gaat hij op zoek naar zijn ideale freerideboard en zal daar over gaan bloggen op wePowder.[/quote]

[b]Wat wil ik in een poederboard?[/b]
Dat weet ik dan weer wel! Ik houd niet van stijve planken en het hoeft ook niet lang te zijn. Parktwins vind ik lekker rijden, maar hebben veel nadelen in de poeder. Het gevoel dat je board symmetrisch is, op snelheid goed te rijden, maar toch extreem makkelijk te draaien maakt snowboarden speels en leuk voor mij. Maar zoals gezegd, veel nadelen in de poeder. Er is weinig drijfvermogen, m’n achterste been brand weg, stabiliteit is waardeloos. Ik wil dus alle goede eigenschappen van m’n parkboards zonder de nadelen. Zonder gevoelsmatige setback wil ik toch comfortabel staan, zonder dat het een stijve bak wordt wil ik toch meer stabiliteit en dit mag niet ten kosten gaan van het bochtenwerk.

Plankenkoorts
Plankenkoorts

Kan ik nu de specs van mijn nieuwe plank uittekenen? Nee! Daarvoor moet er eerst getest worden. Moet ik ervaren wat de verschillende techs met de rijeigenschappen doen. Wellicht dat ik dan met specifieke specs kan komen en [url=http://www.timmerbedrijf.org/php/]BMB[/url] kan contacten met specifieke en onderbouwde wensen. Tot die tijd moet er veel getest worden en zeer waarschijnlijk is de ideale plank al kant en klaar.

Maar de wishlist is groot! Van Salomon’s sickstick zijn de verwachtingen hoog en deze is dankzij wePowder Labs ook makkelijk te testen. Maar K2 is een pionier op rockergebied en heeft veel te bieden. De [url=http://k2snowboarding.com/boards/turbo-dream]Turbodream[/url] is de talk of the town, maar volgens henzelf is de [url=http://k2snowboarding.com/boards/gyrator]Gyrator[/url] het serieuze poedermonster. En dan is er nog de rockerversie van mijn favoriete parkplank, de [url=http://k2snowboarding.com/boards/parkstar]Parkstar[/url] wat voegt die rocker toe aan de poedereigenschappen?

Libtech is samen met Travis Rice sterk aan het innoveren, hij heeft maar liefst 3 pro-models. Zijn [url=http://www.lib-tech.com/snow/snowboards/travis-rice-c2-power-banana/]Power Banana[/url]ziet er veelbelovend uit. Burton heeft natuurlijk de overbekende [url=http://global.burton.com/mens-free-ride-fish-snowboard/220577,default,pd.html?dwvar\_220577\_variationSize=156&start=32&cgid=mens-boards]Fish[/url], die ik volgende week al behandel, de [url=http://global.burton.com/mens-free-ride-malolo-snowboard/220636,default,pd.html?dwvar\_220636\_variationSize=162&start=6&cgid=mens-boards]Malolo[/url] en de [url=http://global.burton.com/mens-free-ride-supermodel-snowboard/220665,default,pd.html?dwvar\_220665\_variationSize=159&start=24&cgid=mens-boards]Supermodel[/url]. Dit seizoen allemaal voorzien van rocker, maar verder weinig vernieuwing in die hoek. Ondanks dat ik zo mijn bedenkingen heb bij de burtons lijkt het me toch de moeite ze aan de tand te voelen.

Dan zijn er ook nog heel wat exotische boardbouwers op de markt. [url=http://www.dupraz-ch.com/index.php?topgroupid=3&groupid=51]Dupraz[/url] heeft met de 5,5” een concept waar ik wel wat in zie, maar ik ben ook erg benieuwd hoe ‘groot’ de swallows van [url=http://www.swellpanik.com]Swell Panik[/url] in de praktijk aanvoelen. Dan is er ook nog [url=http://www.gentemstick.com/jp/stick/catalog09-10.html]Gentemstick[/url], Japans en met een erg uitgebreide snowboardlijn waarvan de verwachtingen hoog zijn. Een heleboel boardbouwers zijn nog
niet genoemd, wat te denken van [url=http://winterstick.com/boards.php?nid=1]Winterstick[/url],[url=http://www.apo-snow.com/site/detail-snowboards-Snowboards-APOCALYPSE.html]Apo[/url], [url=http://www.rossignol.com/NL/big-gun\_RE9TC01\_product\_snowboard-men-boards.html]Rossignol[/url] en [url=http://www.jonessnowboards.com]Jones Snowboards[/url]? En inmiddels is ook BMB aan het experimenteren met hun eerste freerideboard. Ik kan
niet wachten om dit aan de tand te voelen!

Waarschijnlijk ben ik nu nog een heleboel vergeten! Wat zou jij graag getest willen zien? Welke boards lijken je hopeloos en waar zou je je geld op zetten? Ik ben erg benieuwd! Input is vanuit alle hoeken welkom!

Plankenkoorts
Plankenkoorts
Niels

Reacties

Gevorderd
koen_djfistelAuteur12 november 2009 · 12:25

Rome heeft/had met Jonaven Moore al jaren een freeride pur sang in huis en heeft vanaf jaar 1 een super-plank in huis : de Anthem ! Daar zijn met de jaren variaties op gekomen : de Design, de Notch, Anthem SS … ook al of niet rocker (noemen zij 1985!!!); swallowtailtjes enzovoort Rome-boards scoren in tests over het algemeen zeer goed. En als je meer parkgericht bent, ken je de Agent zeker en vast ; al jaren in tests de betere plank.

www.romesnowboards.com

Wat vind je van hun freeride-boards? Benieuwd naar jouw ervaringen met deze top-planken (eigenlijk ‘strange’ dat die niet in jouw ‘blogje’ staan…)

shoot

koen

sbs roelz
Toerist
andomanAuteur12 november 2009 · 12:33

Je zou de Arbor Abacus eens moeten testen, volledig opgebouwd uit milieuvriendelijke materialen, vrij stijf en zalige float. Ik rijd die al 2 jaar en heb het me nog niet beklaagd.
\

Je kan bij de BeNeLux verdeler (Yetiboards.be) verkrijgen maar ook zonder probleem een weekje testen.
\

Meer info: http://www.arborcollective.com/snow/boards/view/37/abacus

Gevorderd
snelle_henkieAuteur12 november 2009 · 13:24

Niels, neem je Nidecker ook mee in je tests?
\

Toen ik m’n board kocht (Nidecker Platinum) was ik nog weinig bezig met poeder en freeride. Voor zover ik op de piste zit kom ik er prima mee uit de voeten, in de poeder eigenlijk ook wel, maar ben wel nieuwsgierig welke boards van Nidecker echt goed in de poeder performen…
\

Ik ben ook benieuwd hoeveel mensen er zijn die vaak genoodzaakt zijn om zowel piste of off-piste te boarden (bv vanwege vrienden en geplande tripjes) en dus hoe de boards speciaal bedoelde voor poeder/freeride performen op de piste (simple bochtenwerk en (hoge) snelheid).
\

Hopelijk kan je hier wat mee. Succes in elk geval!

Alleen ga je sneller. Samen kom je verder.
Toerist
AnoniemAuteur12 november 2009 · 13:37

Volgens mij is voor een poederplank maar 1 ding van belang, en dat is float. Of je die nu krijgt door je bindingen wat verder naar achter te zetten, of een korte achterkant of fish/swallowtail, of door een hogere of breedere/langere neus, volgens mij maakt dat weinig uit in de poeder… (maar wel op de piste).
\

Wat me veel belangrijker lijkt in je keuze is lengte en stijfheid. Een stijve lange plank is stabieler op hoge snelheid, netzoals als op de piste, maar ook lastiger te draaien en dus niet zo geschikt voor tree-runs als een korte plank.
\

Zo aan jouw beschrijving van je ideale board lijkt me dat je voor een plank moet gaan die twinshaped is en waarvan de neus en tail zo snel mogelijk (en zoveel mogelijk) de lucht in gaan buiten je bindingen (klinkt als een sickstick :))… Lengte en breedte afhankelijk van je gewicht/schoenmaat…
\

Anyway, ik ben wel heel benieuwd naar je bevindingen en ik zou het ook wel leuk vinden als je alle boards met elkaar gaat vergelijken. In bijna alle tests/reviews worden de boards individueel getest en blijft het vaak beperkt tot opmerkingen als “een lekker plankje voor in de poeder die het ook goed doet in het park”… Daar heb ik niet zoveel aan…

Heb ik meer float met de Dupraz als met de Hammock? Hoeveel kleiner is m’n draaicirkel met…? Hoeveel stijver is … als … ?
\

Verder zou ik ook graag een Bataleon zien in de test omdat ik het heerlijk vind rijden en benieuwd ben wat andere mensen daarvan denken, en ik ook benieuwd ben hoe TBT het doet vergeleken met de rest.
\

Veel plezier met testen :-)

Toerist
AnoniemAuteur12 november 2009 · 14:16

ik kan mezelf altijd zo lekker tegenspreken…
\

Wat ik bedoelde te zeggen is dat aangezien je graag op twins rijdt, je waarschijnlijk graag fakie rijdt en ook in de poeder lukt dat het beste met een symmetrisch, dus twinshaped board. Float verkrijgen door een fishtail gaat natuurlijk niet met een twinboard, dus als je niet teveel op je achterste been wilt gaan leunen om de neus van je board uit de pow te houden moet je gaan voor een board waarvan de neus uit zichzelf al omhoog gaat. Zowel aan de voorkant als aan de achterkant, enerzijds omdat je een twin wilt en anderzijds om de ‘rise’ aan de voorkant je neus uit de pow houdt en de ‘rise’ aan de achterkant ervoor zorgt dat met minimale druk op het achterste been de achterkant van je board de pow in kunt drukken zodat de neus nog meer omhoog komt…

Lengte uiteraard niet alleen afhankelijk van je gewicht maar ook van hoe je ermee in de poeder wilt rijden, knallen of boompjes ontwijken?

Gevorderd
koen_djfistelAuteur12 november 2009 · 14:19

hoe meer je er over schrijft ; hoe moeilijker het wordt !!! Het is zeker mééér dan float alleen wat een GOEDE poederplank maakt ; sidecut; wendbaarheid; materiaal ; rocker (in z’n geheel rocker ; enkel tussen de bindingen ; meer vanvoor dan vanachter; …) en nog veel meer …En dat dan nog in alle verschillende combinaties ook !!! Voeg Daarbij in alle mogelijke combinaties nog je persoonlijke stijl ; gewicht ; gebreken ; kunde ; … en dan worden de verschillende ‘combinaties’ schier eindeloos…

Dan wordt het zoooo moeilijk om deze boards écht te testen. Elk board is zo specifiek dat je dat niet in 1, 2 , 3 kan testen.
\

Vorig jaar de nieuwe Notch onder m’n botten gehad. Na jarenlang de Anthem OP gereden te hebben, was dit opeens ‘enorm’ wennen’: agressieve wendbaarheid, mega-float, een tail die je in de pow kon duwen om plots terug te willen poppen , enzovoort enzovoort… Je leest : ik had er werk mee ; verlangde efkes terug naar m’n ouwetrouwe Anthem maar besefte dat deze plank gewoon volledig Anders is met Andere uitdagingen (misschien) ; net hetzelfde gevoel toen ik voor een afdaling de plank van menne maat onderbond … Veel goede boards ‘moet’ je ‘leren’ rijden … En dat is zo’n ‘onmogelijk’ taak met al die verschillen die er tegenwoordig op de markt zijn.

Het is en blijft natuurlijk een interessante discussie …

(zou daar term ‘duiven melken’ van komen? jarenlang ‘duivenmelkers’ bezig gehoord; mij jarenlang laconiek over dit folkloristische gemelk uitgelaten ; tot ik besefte dat wij hetzelfde doen over ‘planken’… “Wass sagen sie ?” “Plankskes … van ne meter !!!”)

sbs roelz
Gevorderd
NielsAuteur12 november 2009 · 15:06

Mooi al die reacties die dit oproept! Juist door bundeling van ieders ervaring kan er hopelijk een vrij compleet overzicht ontstaan. Bedankt alvast voor de input, de wishlist is in krap 3 uur al verdubbelt!
\

Om op een aantal belangrijke punten in te gaan:

@ Hans: je verwoord mijn wensen iets anders dan dat ik ze bedoel. Ik wil graag rijden op een poederplank met het gevoel van een parktwin, kort, wendbaar, speels en niet te stijf. Het board hoeft op de piste of in het park niet te presteren.

@ Hans II: Daarmee beantwoord ik eigenlijk al je 2e vraag. Het board hoeft absoluut geen alleskunner te zijn. Ik ben een voorstander van Morris’ quiver! Voor de piste en het park rijdt ik een waanzinnige DH, 157, daar ben ik erg gelukkig mee!

@ Karel: ‘Volgens mij is voor een poederplank maar 1 ding van belang, en dat is float’ => Ik denk dat jou redenatie erg kort door de bocht is. Dit sluit erg aan bij de stelling ‘als je goed kunt snowboarden, kun je dat op ieder snowboard’. Daar ben ik het zeker mee eens! Echter denk ik dat die topdag nog beter is als je rijdt op een plank die aansluit bij je rijstijl, de omstandigheden enz. enz. Ik denk dat daarvoor veel meer specs nodig zijn dan alleen float.

@ Karel II: ik ben het met je eens dat een stijve plank stabieler is op snelheid. Ik vind echter dat je geen stijve plank nodig hebt om heel hard te kunnen gaan. Een slapper board vraagt wellicht om meer input op hoge snelheid meer heeft weer andere voordelen.

@ Karel III: qua betreft je oordeel over andere tests ben ik het helemaal met je eens. Bij andere tests wordt bv een fish vaak vergeleken met niet poederspecifieke boards. Dat is appels met peren vergelijken. Mijn bedoeling is poederhout met poederhout te gaan vergelijken. Uiteraard komt de review per board specifiek, maar in de conclusies ga ik absoluut inhaken op eerdere bevindingen.

@ Iedereen: uiteraard ga ik bij het testen uit van mijn eigen wensen. Dat is immers het enige referentiekader wat ik echt goed ken. Maar ook ik knal graag hard van grote wanden, rijdt graag speels door het bos, drop graag, rijdt graag een couloir enz enz. De bedoeling is dus de reviews zo objectief mogelijk te maken zodat iedere vrijrijder op een plank er iets aan heeft!

Toerist
AnoniemAuteur12 november 2009 · 15:27

Die opmerking komt misschien over als kort door de bocht, maar float kun je op meerdere manieren bereiken en gaat dus niet over maar 1 ding… Bij een poederplank lijkt float me het belangrijkste, dus vandaar. Carving eigenschappen lijken mij (maar what do I know) er niet toe doen aangezien je in de pow niet carved… Dus magnetraction, sidecut… volgens mij niet belangrijk voor in de poeder… Zie bv die libtech hammock, zelfs reverse sidecut dus meer oppervlak, dus meer float. Pop in de poeder? Lijkt me ook niet belangrijk want je kunt je toch niet echt afzetten. Misschien kan het wel als je je tail keihard de pow induwt om de sneeuw te compressen zodat je je plank kunt laten poppen… Zie het mezelf niet doen iig.
\

Maar ok, 't is natuurlijk niet alleen maar float… de rest vh plaatje moet ook kloppen.
\

Ben in ieder geval zeer benieuwd :)

Gevorderd
jelmerAuteur12 november 2009 · 15:32

Goed streven voor het seizoen! en niet vervelend om te doen ook natuurlijk!! :)

Wellicht komen we elkaar nog eens keer tegen in de bergen, en dan mag je zeker mijn T.rice even aan de tand voelen! Alles voor de WP community uiteraard!
\

Ik heb er afgelopen weekend voorzichtig op de indoorbaan even wat eerste metertjes op mogen maken, en alhoewel hij daar totaal nog niet tot zijn recht komt uiteraard, was het voorproefje toch veelbelovend. Voelt heerlijk speels… half december zien hoe hij zich in de pow voelt! Ben erg benieuwd naar alle resultaten gedurende het seizoen!

Toerist
AnoniemAuteur12 november 2009 · 16:45

ik snap die termen nooit… poederstress? plankenkoorts? Zijn daar ook pilletjes tegen? Beetje negatief, alsof het iets slechts is… terwijl het meer gaat over ‘verlangen’ en ‘enthousiasme’, ik zeg poederstoke en plankenstoke, klinkt voor geen meter maar ik snap 't wel :)

Gevorderd
NielsAuteur12 november 2009 · 16:49

@ Hans: laten we het houden op koorts, stress is voor de werkvloer! Ennuh ja, ik vind alleen testen erg saai, dus keep in touch!

@ Karel: pop en ook carve eigenschappen zijn ook voor een poederboard van belang, iig voor de breedte van de inzetbaarheid. Er zijn weinig plekken in europa waar je van poederveld naar poederveld cruist zonder ijzige stukken of pistes te moeten rijden. Kantengrip is dus wel degelijk van belang.

Ook een goede pop is meer dan wenselijk! Omspringen in een smal couloir of op een stijle wand lukt niet op een vaatdoek. Daarnaast is pop ook prettig op die fijne drops of kickers of om gewoon ff over dat uitstekende rotsje te olliën!

Toerist
glennAuteur12 november 2009 · 17:12

Het zal waarschijnlijk niet makkelijk uit te testen zijn maar ik vermoed dat prior snowboards ook wel potentieel te bieden hebben. Vooral de spearhead en de pow-stick steken mijn ogen uit. Moest er iemand daar ervaring mee hebben (gehad), laat het ons weten.

Toerist
Steven2Auteur12 november 2009 · 17:21

Ik ben dus echt een newbie op board-gebied, maar dat nodigt vaak juist uit om out-of-the-box te denken: als ik alles zo snel even lees heb je dus eigenlijk een twin-board met camber onder de voet en rocker in de tips nodig. Ik zeg lekker korte draaicirkel, dit combineert wendbaarheid aan brede neus en staart. En dan de kern van bamboe voor de pop.

@Niels: Ik ben er geloof ik uit wat het volgende board gaat worden, kom je helpen?

Gevorderd
NielsAuteur12 november 2009 · 18:50

@ Steven: JAHAAAAA ik kom helpen! Helaas denk ik dat jou concept nog wat finetuning nodig heeft. Probleem bijft dan oa nog de gewichtsverdeling die voornamelijk op het achterste been zal zijn. Daar zijn een aantal tools voor, maar ik moet/wil nog veel testen voordat ik daar iets zinvols mee kan doen.

Maar ik kom wel heel graag helpen om standaard parameters voor snowboards te ontwikkelen, zoals dikte kern enz!

@ Alex: gaan we gewoon voor zorgen, zoals ik tegen Hans al zei, alleen testen is erg saai! Keep in touch!

Toerist
Steven2Auteur12 november 2009 · 19:35

@Niels: Oja, dat achterste been was ik vergeten :-) What about de neus gewoon langer maken dan de tail: Dan is ie weliswaar een beetje directioneel, maar als je de sidecut ter plekke van de camber wel symmetrisch houdt en de neus gewoon wat ‘uitrekt’??

Gevorderd
snelle_henkieAuteur12 november 2009 · 23:49
Alleen ga je sneller. Samen kom je verder.
Gevorderd
NielsAuteur12 november 2009 · 23:51

@ Steven: ja, dat is een optie, swallow en taper zijn ook opties. Verder denk ik dat rocker en wellicht ook de reversed-sidecut veel kunnen doen in die gewichtsverdeling. En die laatste 2 beinvloeden het true-twin idee helemaal niet, maar hebben wellicht een kleiner effect. Ik ben er nog niet uit…

@ Jelmer: bijna vergeten, maar bovenstaand verhaal rockerverhaal komt o.a. door de hoge verwachtingen die ik heb van jou TR. Ben erg benieuwd!

Gevorderd
NielsAuteur12 november 2009 · 23:59

@ Henk: http://www.bmb-ski.nl/default.asp Maar voordat het zover is, is uitgebreid testen om wensen ook om te kunnen zetten in specs erg belangrijk.

Gevorderd
NielsAuteur14 november 2009 · 11:29

@ Koeienlap: de slackcountry; highrise en twinish. Als je het mij vraagt gewoon een directional (3/4" setback is gewoon 2 cm setback) en ik zie het onderscheid niet zo tussen ride’s highrise en de normale full-rocker boards. In mijn ogen is de slackcountry niet veel meer of minder dan boards van andere merken met 2 cm setback en full-rocker. Goed om te testen, maar wel een groep waarin de verschillen klein zijn.

@ de fam: bij de ace magnum mis ik de poederinsteek? Vast en zeker een fantastische plank, maar doel is boards te vinden die iets toe gaan voegen aan het freeride-quiver.

@ Poling: keep in touch! Testgezelschap is welkom!

Gevorderd
NielsAuteur15 november 2009 · 10:51

@ Snah: think so. Zal me id ff inschrijven, bijna vergeten! Tx!

Toerist
LampieAuteur15 november 2009 · 18:25

Hee Niels, mijn het beeld van jou rijstijl in gedachten zou ik ook mijn mijn oren eens te luisteren leggen bij Bas Elhorst. Die heeft ook jou rijstijl, ietsje zwaardere bouw en rijdt wellicht ook ietsje harder. Bas rijdt tot op flow boards?

glisseur de poudre
Gevorderd
NielsAuteur15 november 2009 · 21:46

@ Lampie: alles okay? Klaar met de voorbereiding voor mapletown? Wanneer vertrek je? Bas gaat id ietsje harder en hoger en ook iets meer stijl denk ik ;). Flow had ik id nog niet aan gedacht, eens bestuderen. TX!

Toerist
baselhorstAuteur16 november 2009 · 11:30

Hey, ik zag toevallig deze post en dacht dat ik misschien wel even kon helpen. Ik rij zelf de Flow solitude 164, deze voelt lekker speels aan door de poeder. De reverse camber laat het board makkelijk draaien. Waardoor je lekker door de pow kunt jibben en spelen. Ik vind het board vooral ijzersterk bij grote cliffs. Het board maakt de landing erg makkelijk. En de traverses zijn erg fijn op dit board (toch weer extra meters poeder). Vanaf 20 cm poeder rij ik dit board.
\

Op ijzige pisten blijf ik toch meer van de traditionele camber en rij dan de Whiskey X 159 of 163. Je hebt net even wat meer grip op sketchy steile stukken.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!