VerseSneeuw.. Scandinavie, hoop in warme dagen..

VerseSneeuw.. Scandinavie, hoop in warme dagen..

[flickr-photo:id=135319526,size=s] Afgelopen vrijdag kreeg ik een telefoontje van Robbie: ‘Het sneeuwt! Precies zoals aangekondigd.’ Goed nieuws, maar ondertussen is het ook warm in de Alpen. ‘Dit weekend maar eens in [url=http://www.wepowder.nl/node/1668]Hemsedal[/url] kijken’, volgt er na het live sneeuwreport. Hemsedal is het grootste skiresort van Noorwegen. Met 37 cm in het dal, al 67 cm op de top en nog meer sneeuw in het vooruitzicht ziet het er goed uit. Maandag spreek ik Robbie weer en weet ik hoe het was.

[b]Korte termijn[/b]
In Scandinavie blijft het tot ver in de komende week onbestendig met veel neerslag. Sneeuw of regen? Dat is nog steeds de grote vraag. Net als in de rest van Europa is het ook in Scandinavie te warm voor de tijd van het jaar. De hoogste liften gaan er tot bijna 2000 meter, dus daar sneeuw, maar of het in het dal ook sneeuwt is de grote vraag de komende dagen. Maandag daar meer over. Onderstaand een pluim voor zuid-Scandinavie. Zoals het er nu uitziet schommelt de sneeuwgrens tussen de 1000 en 1500 meter.

MS_860_ens
MS_860_ens

[b]Warmte in de rest van Europa (en dus ook de Alpen)[/b]
Je materiaal kun je nog even opbergen. Weliswaar krijgen de Alpen dit weekend te maken met een neerslagfront, maar vanwege de hoge temperaturen zal de sneeuwgrens tussen de 1600 en 2200 meter schommelen. Wat slecht nieuws is. Een beetje zon kan een sneeuwdek wel hebben, maar regen is funest. Onder de boomgrens gaat de sneeuw de komende week dan ook compleet verdwijnen is de verwachting.

MS_746_ens
MS_746_ens

[b]Lichtpuntje?[/b]
Er zijn altijd lichtpuntjes en nu dus ook. Voor verse sneeuw moet je op de korte termijn naar de hoger gelegen gebieden in Scandinavie. Ik ga Scandinavie komende week goed in de gaten houden en uiterlijk woensdag geef ik een antwoord op de vraag; Scandinavie? Zo ja, dan gaan we in ieder geval met een man of 5 die kant op…

[b]Lange termijn[/b]
Op de lange termijn is een daling van de temperatuur zichtbaar. Wanneer dat precies gaat gebeuren lees je hier. Tot maandag!

meteomorris

Reacties

Toerist
Steven2Auteur15 november 2009 · 14:06

Hemsedal ligt op 1472 km van mijn huis, met een boot ertussen. Hmmm, tja tja, valt me mee, voor een week is dat goed te doen. Ik houd dat beslist even in gedachten voor verderop in het seizoen.

Gevorderd
SpiderAuteur15 november 2009 · 14:17

Stukje oslo-hemsedal is 3 uur en goed te doen…alleen dat klere eind naar hirschhals…:-(

We doen wat rustiger tegenwoordig
Gevorderd
NielsAuteur15 november 2009 · 22:42

DAMN! Met mijn beperkte schema beginnen de vluchten met 200 euro…da’s duur voor 3 dagen als ik daar een huurauto bij optel…
\

Voor de mensen met een flexibel schema, rayanair heeft vluchten die dirt cheap zijn!

Expert
meteomorrisAuteur15 november 2009 · 22:49

Het wordt aan de warme kant de komende dagen… zo lijkt het…

powfinder.com
Gevorderd
NielsAuteur15 november 2009 · 22:53

Mwah, dan houdt ik die 200 euro in m’n zak en stop ik m’n dromen ook ff terug in diezelfde zak! TX!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!