VerseSneeuw: goede start in Scandinavie

VerseSneeuw: goede start in Scandinavie

[flickr-photo:id=4108045683,size=s] ‘Het was heerlijk.’ Ik kon de stoke door de telefoonlijn voelen. Robbie, lid van het wePowder freerideteam is woonachtig in Oslo en zat afgelopen weekend in Hemsedal. De afgelopen week was er zo’n 30-40 cm vers gevallen, met daaronder een solide laag van zo’n 60 cm. ‘Boven op de top was het door de wind hier en daar kaal geblazen, maar tussen de bomen lag echt heel veel vers.’. Een goede start van het seizoen? Robbie en ik namen ff de statistieken door. Waar vorige winter erg goed begon in de Alpen en het vanaf eind oktober een komen en gaan was van depressies aan de zuidkant van de Alpen, kende Scandinavie geen bijzondere start. ‘Er ligt nu twee keer zoveel als vorig jaar in Hemsedal.’ Waar hij later aan toevoegt,‘en toen konden we ook nog eens pas eind november de sneeuw in.’

[b]Domper[/b]
[flickr-photo:id=4108794224,size=m] Maar in een weekend waarin het 25 graden werd in zuid-Spanje is de warmte niet ver weg. Waar het zaterdag koud was en de sneeuw fluffy, regende het zondag zoals verwacht op de laagste pistes. Boven sneeuwde het maar echt droog was de sneeuw niet meer. Op het webcamplaatje links is ook goed te zien dat er geen sneeuw meer op de bomen ligt. Een teken van veel wind of stijgende temperaturen.

[b]Korte termijn: warm en koud wisselen elkaar af[/b]
[flickr-photo:id=4108794330,size=m] De komende week blijft de hoofdstroming in Europa zuidwest tot west. Warme oceaanlucht wordt zo diep Europa in gestuwd. Enorme lagedrukgebieden liggen op de oceaan, terwijl zuid-Europa onder de invloed ligt van hogedruk. In een dergelijke situatie weten fronten maar moeilijk door te dringen tot de Alpen. Mogelijk dat woensdag een zwak koufront wat vers brengt in de noordalpen, maar significant zal het niet zijn. In een dergelijke situatie kun je twee dingen doen: 1. op surftrip in Zuid-Frankrijk of Noord-Spanje of 2. Naar Scandinavie kijken. Met de surf zit het komende week wel goed. De [url=http://magicseaweed.com/Hossegor-Surf-Report/61/]charts[/url] zien er classic uit.

Scandinavie blijft spannend de komende week. De stroming wordt zo zuid dat volgens de laatste verwachtingen het zuidelijk deel het na woensdag ook niet droog houdt. Geen droge sneeuw, maar natte sneeuw of zelfs regen. Woensdag kijken we nog een keer naar Scandinavie en neem ik een beslissing. Voor nu geldt; hold your horses. Met een nulgradenniveau die eind komende week tegen de 2000 meter aan zit kun je beter je euro’s sparen voor betere tijden.

MS_1062_ens
MS_1062_ens

[b]De Alpen?[/b]
De Alpen kenden een goede start, maar tot eind deze maand lijkt de boel op slot te zitten. Hogedruk boven zuid-Europa en lagedruk op de Oceaan houdt serieuze sneeuwfronten op afstand.

MS_746_ens-1
MS_746_ens-1

[b]Is er helemaal geen hoop?[/b]
Jazeker wel. Er zijn twee lichtpuntjes. De geschiedenis leert dat het erg moeilijk is om te voorspellen wanneer een hogedrukblokkade wordt opgeheven. Tweede lichtpuntje zijn de zogenaamde spaghettiplots. Vanaf 27 november liggen de lijnen van de verschillende modellen niet meer bij elkaar, maar gaan ze helemaal door elkaar lopen. Volledige wanorde en geen overeenstemming dus. Onderstaand zie je een dergelijke plot. De liefhebber kan ook [url=http://farm3.static.flickr.com/2763/4108046233\_14ed1a5065\_o.gif]klik klik[/url] alle onderliggende modellen zien. Dat biedt hoop. Ten derde is mijn credo; je moet pas gaan knallen als ze vallen. Vallen ze nu niet, dan vallen ze later dit seizoen.

Rz50011
Rz50011
meteomorris

Reacties

Toerist
AnoniemAuteur16 november 2009 · 10:03

hmm, het wordt dus misschien kut, is er ook een kans op msischien epic? Of wordt t op zn best “aardig” ?

Expert
neroAuteur16 november 2009 · 10:06

@ sjonnie: wat wil je nu eigenlijk zeggen…

Toerist
AnoniemAuteur16 november 2009 · 10:21

@nero eigenlijk precies wat er staat :P van waar tot waar loopt de poederalert-bandbreedte in noorwegen

Gevorderd
koen_djfistelAuteur16 november 2009 · 10:50

@sjonnie : :-) :-) :-) lol ; en dan zeggen ze hier iets over mijn ‘onbegrijpbaar’ taalgebruik :-) welkom in de bijzonder-boeiende wereld van de zich-niet-begrepen-voelenden ;-) ;-)

sbs roelz
Elite
kanskiAuteur16 november 2009 · 11:20

@Nero: hèhè… long time no hear! Glad U r back. :-)

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Toerist
AnoniemAuteur16 november 2009 · 15:01

Ik gebruik altijd deze --> http://profi.wetteronline.de/daten/profi/de/modens/pslv.html
\

De Duitsers en Japanners zitten op een lijn. Ze zien beiden vanaf vrijdag het voor ons zo geliefde Genua laag ontstaan.

Toerist
Steven2Auteur16 november 2009 · 18:29

:-) :-) ik begrijp Sjonnie precies. En koen vaak ook. en vaak een lach op mijn gezicht.

Gevorderd
ArjenproadminAuteur16 november 2009 · 20:24

@nero Wat Kanski zegt!

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
telemikeyAuteur17 november 2009 · 09:36

Ik zeg: die hoge temps met regen ed… goed voor de stabilisatie van het sneeuwdek. Over een weekje of twee een hele dikke dump en dan de koude in. :)

White room,Pillow lines,I rule
Expert
neroAuteur17 november 2009 · 20:33

Lekker samen raggen dit seizoen Kanski!!! We hebben er zin in and he’s back!
\

@ Fam: Wij hebben het nu en er komt iets moois naar je toe deze winter ;)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!