VerseSneeuw... Scandinavie is een GO!

VerseSneeuw... Scandinavie is een GO!

[flickr-photo:id=4115181587,size=s] Tenminste, als je zondag arriveert en de komende week ook een paar dagen vrij kunt nemen. Ik heb net een GO doorgegeven voor Scandinavie aan een deel van het [url=http://www.wepowder.nl/node/1810]wePowder freerideteam[/url]. Zij gaan nu pakken, vliegen eind deze week die kant op, rijden de komende week freshies en zijn donderdag de 26e bij MK om hun verhaal te doen. En de Alpen? Tot en met zaterdag blijft het warm in de Alpen. Daarna draait de stroming van zuid naar (noord)west. Adieu warmte, welkom winter. Winter?

In ieder geval een winterprik in de west en noordalpen. Naar verwachting zal in de loop van zondag een warmtefront zich tegen de westalpen aandrukken, niet veel later volgt dan het koufront waarbij de sneeuwgrens richting de 1000 meter gaat. De meeste sneeuw kunnen we verwachten in de vooralpen van de westalpen en de noordalpen. Genoeg om voor naar de Alpen te rijden? Nee, komend weekend is het er nog warm en de sneeuw die er valt zal niet voldoende zijn om lekker poeder te rijden.

[b]Noorwegen…[/b]
Daar koelt het vanaf zondag stevig af met de gehele week kans op vers. Er ligt al een solide basis en met de warmte de komende dagen zal die lekker inklinken. Top dus voor de freshies die er vanaf zondag gaan vallen! Onderstaand een animatie waarin je ziet hoezeer het sneeuwdek groeit in Scandinavie tussen zondag en woensdag aanstaande.

[b]Alpen…[/b]
In de Alpen is dat helemaal niet het geval. Op 2000 meter ligt 10-40 cm, op 2500 20-50 cm, lokaal 70. Maar van een gesloten sneeuwdek is nog geen sprake. Vanaf zondag zal er 5-30 cm vers bijkomen. Dat is onvoldoende om lekker te rijden, maar het zijn wel weer freshies die we nodig hebben om straks lekker te kunnen rijden.

[b]Lange termijn[/b]
Op de lange termijn lijkt het iets koeler en wisselvalliger te gaan worden in de Alpen. De straalstroom die de afgelopen dagen en de komende dagen ter hoogte van scandinavie ligt, zakt waarschijnlijk volgende week verder naar het zuiden. Gevolg is dan dat koelere en vochtige lucht makkelijker de Alpen kan bereiken. Grote spelbreker kan hogedruk boven de middellandse zee blijken te zijn. De afgelopen week hield het de echt koude lucht al op afstand en het is niet gezegd en geschreven dat dit hoog z’n positie zomaar prijsgeeft.

[b]Conclusie[/b]
The season goes off in Scandinavie… Een solide basis, freshies in het vooruitzicht en de sharks (lees rotsen) al lekker diep. Waarschijnlijk is dit de plek waar voor het eerst dit seizoen niet op de handrem gereden hoeft te worden.

Stay stoked
Uw weerzegger

meteomorris

Reacties

Toerist
powderskifun2Auteur18 november 2009 · 23:20

Goed stukje weer mm. Ik zou ook wel een keer in Scandinavië willen skien! Volgend jaar misschien, en anders wel het jaar daarna! Aankomend seizoen toch nog even de Alpen! Laat die freshies maar komen:D

Toerist
AnoniemAuteur19 november 2009 · 09:47

scandinavie, ook nog op mijn verlanglijstje maar pak duurder dan een tripje naar de alpen, denk ik dan. dus, freshies in de alpen wanted. ik heb mijn zinnen gezet op het wknd van 5-6 december en de dagen ervoor of erna…

Toerist
maarten_jAuteur19 november 2009 · 19:01

Zou Val thorens niet toch een goede optie zijn?? Er ligt al een aardige basislaag, er zijn al wat liften open daar, en ik begrijp dat met name de westkant van de alpen verse poeder gaat noteren vanaf zondag. Of kan ik toch beter mijn eurootjes bewaren voor later dit seizoen?? Maar ik wil al zo graag!!!

Gevorderd
RoelaanoAuteur19 november 2009 · 20:12

[verveeelmodus]tralalala de tickets zijn in the pocket :P [/verveeelmodus]

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!