VerseSneeuw... waar kun je nu freshies rijden??

VerseSneeuw... waar kun je nu freshies rijden??

Eerder deze week noteerde Whistler al een nieuw verse-sneeuw-record voor November. 418 cm sneeuw en de komende dagen wordt er nog meer verwacht. Ook Scandinavie gaat lekker. De komende week zit een deel van het wePowder freerideteam in Scandinavie en zal iedere dag verslag doen. Naar verwachting ligt er eind deze week al een ruime meter op 1500 meter hoogte.
120_35

Waar ligt de meeste sneeuw?
De NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration’s, een Amerikaanse overheidsdienst) monitoort dagelijks de omvang van het sneeuw en ijsdek. Op nationaal niveau doen ze dat zeer uitgebreid en de site die ze daartoe onderhouden is zeker een aanrader als je komende winter in de VS op wintersport gaat. Op internationaal niveau doen ze dat iets minder uitgebreid, maar het levert toch interessante data op die ze gratis (want door de belastingbetaler betaalt (daar kunnen we in Europa nog wat van leren)) beschikbaar stelt. Wetterzentrale zet deze data automatisch om in de bekende kaarten van hen en zo heb je vrij snel een beeld hoe het met de sneeuw is gesteld in het noordelijk halfrond. Onderstaand het kaartje.
Rnhemsnow

Wit staat voor bijna geen sneeuw, lichtblauw voor een beetje sneeuw en paars voor heel veel sneeuw. In Europa is het nog wit, pijnlijk wit. Uitzondering vormt Scandinavie waar de start erg goed is.

En de vooruitzichten?
Na komend week valt er wat sneeuw, maar zoals verwacht niet meer dan 5-20 cm. De reden? ‘Omdat de bovenstroming op dinsdag op nadering van een warmtefront alweer naar zuidwest draait geen echte stau volgens de laatste kaarten’. Deze zin stamt van eerder deze week. Ik hield toen al een slag om de arm. Ik zag wel de erg mooie neerslagkaarten van GFS voorbij komen en had graag gehoopt dat ze uit zouden komen. Maar veel leuker kan ik het niet maken, wel kan ik hoop bieden.

Want

Ik geloof nog steeds in de aangekondigde weeromslag, want zoals al eerder gemeld; 1. GFS en ECWMF zijn het eens. De stroming richting het Europese vasteland draait van zuidwest naar noordwest (lees: koude lucht kan richting Europa afzakken) en 2. De spaghettiplots van alle GFS-deelnemers blijven redelijk dicht bij elkaar. Waar je meestal een spaghetti ziet ontstaan bij de kaarten vanaf 96 uur, is dat nu niet het geval. En die analyse staat nog steeds. De spaghettiplots geven nog steeds een mooi beeld en ECMWF en GFS zien de kou steeds beter onze kant op komen.

Conclusies
Gaat het kouder worden? Ja. Gaat er sneeuw aankomen? Ja. Wie hebben de beste papieren? west- en zuidalpen. Is dat laatste zeker? Nee, dat laatste is minder zeker. De antwoorden op eerste twee vragen zijn al heel wat zekerder. Nog zekerder zelfs dan2 dagen terug.

Maar dit alles betekent wel dat de basislaag in de Alpen op dit moment een stuk slechter is dan afgelopen winter. Opletten straks dus bij de eerste freshies… de sharks liggen minder diep dan afgelopen winter…

meteomorris

Reacties

Toerist
powderskifun2Auteur22 november 2009 · 01:23

Wat?! 418cm?! Wie het artiekel leest weet ook dat er volgende week nog tussen de 60-95cm bij valt… Jongejongejonge, dat halen we cumulatief nog met moeite in de Alpen… En dan te bedenken dat een visum me weerhouden heeft om deze winter een heel seizoen er heen te gaan… Dit móet ingehaald worden!

Expert
semmelAuteur22 november 2009 · 08:28

Morris, deze zulke berichten zijn niet echt goed voor mijn motivatie…!!!
\

Ben al 2 weken op die stomme gletscher aan het rutschen…!! :‘( :’( En gister kwam ik ook nog iemand tegen die het hele seizoen in Whistler gaat werken… toppie :P

Respect the Mountains..!
Gevorderd
DutchessAuteur22 november 2009 · 13:07

F@kk…maar komt die weersomslag op tijd voor een poedertrip volgend weekend? Dat is de vraag…

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
neroAuteur22 november 2009 · 13:07

Hey Morris,
\

Wat ik dus niet helemaal begrijp is de goede start in Scandinavië… De vorstgrens ligt al tijden rond de 1000m of zelfs hoger. De gebieden daarentegen gaan veelal niet boven de 1500m. Als ik de cams bekijk is het m.i. zeker niet om te juichen qua poeder omstandigheden er ligt sneeuw maar daar houdt het wel mee op…

Toerist
xerate2Auteur22 november 2009 · 13:31

418 en dat te bedenken dat ik vorig jaar met 50 cm in whistler zat en nu naar een kale gletsher komend weekend…

Expert
meteomorrisAuteur22 november 2009 · 13:53

@nero, er ligt beduidend meer sneeuw in Scandinavie dan afgelopen winter en feit is dat je er nu betere sneeuw vindt dan in de Alpen. Kortom een goede start in vergelijking met de Alpen. Zeker zijn er betere jaren geweest in Scandinavie, maar vandaag is vandaag. Poeder is relatief en het heeft geen zin om naar het verleden te kijken.

powfinder.com
Beginner
RutgerAuteur22 november 2009 · 14:50

he Meteo morris.
\

is het niet vreemd dat er zoveel sneeuw ligt in whistler op dit moment… er zijn duidelijk el nino condities sinds oktober…

(zelfde geldt voor de koude oktober maand 2 na koudste in 100+ jaar) normaal bij el nino is de correlatie toch precies anders om?!

The object in life is not to be on the side of the majority,
Expert
meteomorrisAuteur22 november 2009 · 15:13

@rutger… klopt, is erg bijzonder en gooit alle statistieken overhoop. Zo zie je maar, je moet knallen als ze vallen… Poeder is geen statistisch gegeven. Het is er, of het is er niet. De vraag is… waar ben jij? ;)

powfinder.com
Toerist
thijzel2Auteur22 november 2009 · 20:30

Hm, maatje van me zit dit seizoen in Whistler. Bastard, volgens mij zie ik voor elke faceshot een post op facebook langskomen. Epic dit en dat.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!