VerseSneeuw... de winter komt eraan!

VerseSneeuw... de winter komt eraan!

[flickr-photo:id=3343449701,size=s] Dat moet nog maar blijken. Maar na een week waarin het [url=http://www.meteosuisse.admin.ch/web/fr/meteo/actualite\_meteo/hohe\_novembertemperaturen.html]19 graden werd in de Alpen[/url] -ja, je leest het goed, n-e-g-e-n-t-i-e-n- graden…- eindelijk koude lucht en sneeuw in aantocht. Nog steeds hebben de west- en zuidalpen de beste papieren, maar wie weet krijgen de noordalpen ook hun portie sneeuw. Hogedruk boven de middellandse zee trek zich terug richting de Azoren. Hierdoor ontstaat er ruimte voor een noordwestelijke stroming richting het Iberisch schiereiland. Dit zorg ervoor dat de koude lucht, tezamen met het middellandse zeewater weer eens een Genua-laag op de kaarten kunnen toveren. Gevolg, afkoeling in de west en zuidalpen en rijkelijk sneeuw. Vanaf wanneer? Komend weekend volgt de weersomslag. Deze week is het nog warm met sneeuw boven de 1800-2200 meter, waarbij het noordwestelijk deel van de Alpen op de meeste sneeuw mag rekenen.

Onderstaand de pluim voor de zuid-, west- en noordalpen. Goed te zien is de temperatuurdaling. Op de lange termijn zelfs onder het langjaarlijkse gemiddelde (eindelijk weer). Ook nemen vanaf komend weekend de neerslagkansen fors toe. Dalende temperaturen + stijgende kans op neerslag = sneeuw. Een kind kan de was doen ;)

[b]Zuidalpen[/b]
Opvallend; hier is de koude inval het meest uitgesproken. Bijna alle lijnen duiken onder het langjaarlijkse gemiddelde en veel neerslag. Alles duidt op een lagedrukgebied ten zuiden van de Alpen.
MS_746_ens

[b]Westalpen[/b]
Opvallend aan de pluim van de westalpen; de enorme verschillen in neerslagverwachting. Ook is duidelijk dat men geen echte winterinval verwacht (bijna alle lijnen liggen dicht in de buurt van het langjaarlijkse gemiddelde (de rode lijn)). De reden voor deze onzekerheid;eordt de stroming west of toch meer zuidwes?
MS_846_ens

[b]Noordalpen[/b]
Opvallend aan de pluim van de Noordalpen; het kan vriezen of het kan dooien. Op de lange termijn zie je net zoveel lijnen boven als onder de rode lijn (van het langjaarlijkse gemiddelde). Men is er kortom nog niet uit of een zuidfohn doorzet, danwel dat er een koudeinval vanuit het noorden volgt.
MS_1247_ens

Sinterklaas? Of poeder rijden?..

meteomorris

Reacties

Gevorderd
MickoAuteur23 november 2009 · 11:04

Ik zou komende zaterdag een paar dagen naar Tignes gaan. Misschien toch maar eens kijken om die woensdag erna pas te gaan.
\

@MM: Bestaat er eigenlijk een overzichtskaart (digitaal) met gebieden waar ook op aangegeven staan wat nu onder de noord-, west- en zuidalpen wordt verstaan, want ik heb de WePowder gids niet altijd bij me.

Expert
meteomorrisAuteur23 november 2009 · 11:13

@snowzone…

je hoeft straks alleen nog maar je laptop mee te nemen/applicatue te installeren en je bent altijd op de hoogte… Iets met laatste loodjes

powfinder.com
Toerist
powderskifun2Auteur23 november 2009 · 11:27

@snowzone:

Hierzo: Een kaartje met de scheidingslijn:

http://www.zamg.ac.at/docu/Manual/SatManu/CMs/Stau/images/stsask0k.gif

Gevorderd
doovAuteur23 november 2009 · 12:07

Goed bericht: Sinterklaas vier ik in de west alpen.

Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
Gevorderd
DutchessAuteur23 november 2009 · 14:09

Gdvrrrrrrrrrrrrr… Dat ziet ernaar uit dat het te laat gaat komen voor mij!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Beginner
RutgerAuteur23 november 2009 · 14:11

mmmh waarschijnlijk vormt zich begin december een hogedruk gebied boven west europa (ook gebruikelijk begin december)…maar die vormt zich in warme lucht… dus die moet een tijd blijven liggen wil het af koelen boven het continent…
\

maar voorlopig blijven die depressies wel huishouden boven engeland… dus hou het maar op zuidwest…

denk dat het woensdag/donderdag gewoon weer een graad of 6 a 8 wordt aan de oostenrijkse noordkant… grrr

The object in life is not to be on the side of the majority,
Expert
meteomorrisAuteur23 november 2009 · 17:09

Net contact gehad met de boys in Noorwegen… zucht!

powfinder.com
Gevorderd
KingfisherproAuteur23 november 2009 · 17:37

Ik wil 9 december een lang weekend naar de sneeuw. Voorkeur Oostenrijk vanwege de afstand. Maar dat wordt nog spannend of er dan voldoende sneeuw ligt.

Duimen maar.

Toerist
Steven2Auteur23 november 2009 · 19:18

Dus ik kan za-avond gaan rijden richting Bardo ofzo? Is daar dan al wat open? Komt wel mooi uit qua ophalen seizeoenspassen voor valfrejus!

Toerist
Steven2Auteur23 november 2009 · 19:57

En ik zie dat Morris in test-modus in Modane zit! Is dat een teken? Skiroutes bekijken? Retour d’Est: welke gebieden zijn al open? Zijn er hotelletjes? Wat doet het lawinebericht daar? Enkele muisklikken en je weet het… Ik wilde dat ik alvast wepowder 2.0 kon gebruiken…

Gevorderd
pauldobAuteur23 november 2009 · 21:01

Komend weekend is mijn enige mogelijke weekend om nog poeder te scoren voor de kerst. Als ik dit lees kan ik net zo goed thuisblijven. Bummer

Expert
RogieradminAuteur23 november 2009 · 22:59

Hee Morris,
\

Zuid Alpen ‘as in’ bij mij om de hoek?
\

Rogier

Gevorderd
NielsAuteur24 november 2009 · 10:16

Valt er al iets te zeggen over de meest efficiënte vertrekdag, za-avond of zo-avond?

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!