VerseSneeuw.....Het 3e poederalert

VerseSneeuw.....Het 3e poederalert

Op dit moment sneeuwt het in Scandinavie. Komend weekend wat freshies in de Alpen en vanaf zondagavond gaat het echt los. Zoals het er al een week naar uitzag nestelt zich een Genua-laag in de golf van Genua en gaat het flink, wat heeft fors dumpen, sneeuwen, heel dik vallen. De sneeuwgrens gaat daarbij richting de 700 meter in delen van de west- en zuidalpen. Enige probleem, er is nog verdomd weinig open in die hoek. Maar spot je een gebied dat wel open is in de regio’s 5, 6, 7 en 8 laat het weten. O ja, en iets zegt me dat het wel eens heel lekker sinterklaaspoederen wordt in A**********t ;)

[b]Komend weekend[/b]
Een zwak koufront passeert de Alpen. Niets bijzonders en zal net als het front van zondag op maandag tussen de 10 en 30 cm vers brengen. Onderstaand zie je de animatie.

[b]Vanaf zondag[/b]
Omdat plaatjes soms meer zeggen dan woorden, wat in dit geval onmiskenbaar het geval is.

Een klassieke retour d’est. Koude lucht kan afzakken naar het zuiden, veroorzaakt een sterk uitdiepend laag in de Golf van Genua en vuurt heel veel sneeuw af op (de zuidelijkere regio’s) van de westalpen en de zuidalpen. De sneeuwgrens zal in de loop van de dagen fors onderuit gaan. Een sneeuwgrens die lokaal tussen de 700 en 1000 meter gaat halen zal me niet verbazen. Reken op 80-180 cm aan de zuidkant.

[b]Oostenrijk?[/b]
In dit soort situaties heeft Oostenrijk pech, als er al een regio is die wel de vruchten plukt in een dergelijke situatie dan is het Voralberg. Er zou een noordwestelijke nazwieper kunnen ontstaan. Maar dat moet nog maar blijken.

[b]Sneeuwgroei[/b]
Het sneeuwdek gaat in de west- en zuidalpen de komende week flink groeien. Onderstaand een animatie van de sneeuwgroei tussen zondag en woensdag aanstaande. En… rappapaaaah… daar is Scandinavie weer. Zie eens hoe rap het daar weer groeit.
Wordt het 3e poederalert voor de Alpen, of Scandinavie? Ik schat allebei.

Stay stoked
Uw weerzegger

meteomorris

Reacties

Toerist
Teon2Auteur25 november 2009 · 15:01

@Opa, ik kom a.s. zondag niet naar Lawine II ;-) ;-)

Gevorderd
DutchessAuteur25 november 2009 · 17:43

Inderdaad…te laat!!
\

$#@%$#@$%^&()&&^##@#%^$&!!!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Toerist
romarioAuteur25 november 2009 · 17:49

Ik kom naar La plagne Montalbert aan de Savoie! Hopelijk gaat het er stevig dumpen!

Toerist
AnoniemAuteur25 november 2009 · 17:50

net op tijd, volgende week woensdag de auto in, alleen nog even kijken naar waar. Tips altijd welkom

Toerist
AnoniemAuteur25 november 2009 · 18:24

Mijn pijlen staan op woendag/donderdag weg. KRL, wat jij?

Beginner
RutgerAuteur25 november 2009 · 18:32

dat fris verbonden sloveens italiaans gebied (de naam is me even ontschoten iets met neve) krijgt ook weer een bak met sneeuw… !! die gingen in april dicht terwijl er nog 8 m lag…
\

ps de lage sneeuwgrens verbaast me toch wel een beetje…na dit warme weer van de laatste tijd…
\

hopelijk keert de zuidwest lage niet terug…

The object in life is not to be on the side of the majority,
Gevorderd
gckuntzAuteur25 november 2009 · 22:13

Vrijdagavond voor 3 dagen naar 2Alpes voor het openingsweekend van het seizoen met Megaski-crew. Hoop dat we nog wat moois mee kunnen snoepen :-)

Megaski George
Gevorderd
marksurf2Auteur25 november 2009 · 22:14

Ben komend wknd in Ischgl, misschien de moeite waard om een paar uurtjes Zwitserland in te rijden voor de powder :-)

Snow is only frozen water
Toerist
JanG131Auteur25 november 2009 · 22:46

Selle Nevea bedoel je Rutger!

Toerist
AnoniemAuteur26 november 2009 · 10:33

@ fam vermeent, KRL!= ander WP-user, vaste skimaat, moet hem er af en toe van overtuigen om z’n werk te laten vallen en in de auto te stappen ;-)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!