VerseSneeuw... een lang 3e poederalert.. of toch een 4e?

VerseSneeuw... een lang 3e poederalert.. of toch een 4e?

Komend weekend markeert de overgang van de herfst naar de winter in de west- en zuidalpen. Niet alleen wordt het kouder, het gaat ook nog eens fors sneeuwen. De vooruitzichten zijn niet alleen goed voor de komende week, maar ook de lange termijn.
Als je goed hebt opgelet de afgelopen dagen, dan is je opgevallen dat ik me verre van een lange termijn voorspelling heb gehouden. Enerzijds zodat je volledig op kon gaan in datgene wat komende week komen gaat, maar ook omdat de lange termijn analyses wezen op een opnieuw te hoog liggende straalstroom (lees te warm in de alpen). Ik was er niet zeker van dat dit zou gebeuren en jij hebt niets aan weerberichten die iedere dan een andere kant op schieten. Daarnaast is de lange termijn (lees meer dan 7 dagen) in de meteorologie nog immer moeilijk vatbaar. Maar ik waag me er nu toch aan.

[b]Eerste de korte termijn[/b]
Vrijdag nadert er een zwak koufront, welke sneeuw brengt in het noordwestelijk en zuidelijk deel van de Alpen. Reken op 10-30 cm vers, waarbij de sneeuwgrens schommelt tussen de 1400 en 2000 meter.

[b]Middellange termijn[/b]
In de nacht van zondag op maandag gaat het dan echt gebeuren. Een lagedrukgebied ten westen van de Alpen stuwt koude lucht naar het zuiden, wat vuurwerk gaat geven. In de west- en zuidalpen forse sneeuwval, waarbij de sneeuwgrens op dinsdag lokaal richting de 700 meter kan gaan. Gemiddeld zal de sneeuwgrens tussen de 900-1400 meter schommelen. Vergeet dan niet naar de webcam van Airolo te kijken. Deze webcam ligt net zuiden van de Gotthard-tunnel in de zogenaamde zuidalpen. Wordt het hier wit, dan kun je er vanuit gaan dat het grote hoogte stevig dumpt. Tot en met donderdag verwacht ik 50-90 cm boven de 2000 meter. Rond de Gotthardregio 80-180 cm. De meeste sneeuw in de west- en zuidalpen. In de noordalpen 15-35 cm, met mogelijk meer in Voralberg.

[b]Lange termijn, het 4e poederalert?[/b]
Ook na donderdag blijft er ruimte voor koude lucht. Nog onduidelijk is waar dat precies voor sneeuw gaat zorgen, maar gegeven de aanvoerrichting dan ook de beste papieren voor de west- en zuidalpen.

Rmgfs144sum
Rmgfs144sum

[b]Conclusies[/b]
Wax up!!! Op 20 november stelde ik mezelf een aantal vragen die ik positief beantwoordde: Gaat het kouder worden? Ja. Gaat het sneeuwen? Ja. Gister werd definitief duidelijk waar het gaat sneeuwen: de west- en de zuidalpen! Nu een nieuwe vraag; de Noordalpen? Ook daar sneeuw midden volgende week, maar lang niet zoveel als in delen van de zuidalpen.

[b]Noord-, west-, en zuidalpen?[/b]
Onderstaand een kaartje met de gebieden er in aangegeven. Wil je meer detailinfo over het weer de komende dagen. Klik dan even op noordalpen, zuidalpen en westalpen. Ik heb daar de pluimen voor de komende periode toegevoegd.

alpen-ingedeeld-wepowder
alpen-ingedeeld-wepowder
meteomorris

Reacties

Beginner
RutgerAuteur26 november 2009 · 10:17

voralberg krijgt wel een redelijke zwiep mee van de dump

…maar net niet poederalert waardig?!

The object in life is not to be on the side of the majority,
Gevorderd
MickoAuteur26 november 2009 · 11:14

Laat ze maar vallen in Tignes! Ik zit er alleen van zondag t/m dinsdag, maar had beter een hele week vrij kunnen nemen als ik dit zo lees.

Gevorderd
SPAMAuteur26 november 2009 · 11:34

Als ik het goed begrijp gaat Doov een revival van 2008 meemaken in de 3V. Zit hier jaloers te wezen.

Wie niet chased moet veel weken boeken!
Beginner
RutgerAuteur26 november 2009 · 12:55

als ik de kaarten bekijk begin ik een deja vu te krijgen… vorig jaar kreeg karinthie (en de zuidalpen) tussen 25 en 13 december(28-29 nov/ 1-2dec/11-12dec) 3 dumps te verwerken… 2x genuatief achterelkaar. het oosten van oostenrijk was toen warm… op wettercentrale.de kan je de kaarten van 2008 terug kijken… ik zie wel overeenkomsten :P toen pakten voorarlberg/tirol en salzburg ook wel de nodig cm mee maar natuurlijk niet inverhouding tot de zuidkam (wel genoeg voor een basis)

The object in life is not to be on the side of the majority,
Beginner
RutgerAuteur26 november 2009 · 13:00

ah ja hier is het…

genuatief van 1 december 2008 op herhaling op 1 dec 2009 ?

http://kaernten.orf.at/stories/325702/

The object in life is not to be on the side of the majority,
Expert
RogieradminAuteur26 november 2009 · 13:02

Ik kan niet wachten, wordt een mooi ‘verjaardagskado’ komend weekend ;-)

Beginner
Raymond Auteur26 november 2009 · 14:07

Zien is geloven, tot nu toe zijn wat mij betreft de weermodellen te instabiel geweest en heeft de sterk zonale stroming waar we inzetten nog niet geweken. Echt serieuze koude is ook niet voorradig!

Raymond Witvoet
Gevorderd
yannickdbAuteur26 november 2009 · 15:53

wat is er al open in de week? Kan ev. van zo-avond tot woe…

Thanx for the support! Mountain Hardwear / Black Diamond / Julbo www.itsaplayground.com
Toerist
Steven2Auteur27 november 2009 · 07:24

Hee Yannick! ik dacht dat je pas 10 dec kon?? Ik ga (hoogswaarschijnlijk) zo-avond rijden!

Toerist
Steven2Auteur27 november 2009 · 13:21

BMB test-team staat klaar: niels gaat het nieuwste board (ligt nu in de pers) testen, Yannick, vincent en steven gaan de nieuwe ski’s proberen.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!