VerseSneeuw...'St. Moritz, 70 cm vers'.

VerseSneeuw...'St. Moritz, 70 cm vers'.

‘Het kostte ons drie uur om over de Julierpass te komen, maar de beloning is rijkelijk; 70 cm vers.’ Ik had vanochtend Niels aan de lijn. Helemaal stoked. Niels, Steven en Yannick zitten nu in Moritz. Lekkerrrrrrr… Ondertussen regent het in Ischgl. Poeder is een keuze…

hn1_de_c70 cm vers!
Ik heb even gechecked wat de SLF aan actuele sneeuwdata doorgeeft en verhip, ze zitten er niet ver naast. Hier boven vind je het kaartje met de verse sneeuw in Zwitserland de afgelopen 24 uur. Het sneeuwt immens. Niet alleen op grotere hoogte in Tessin, maar zelfs tot aan de voet van de Gotthard-tunnel.
airolo_n
current
In grote delen van Italie is het niet anders. Onderstaand een webcambeeld van Madesimo van vanochtend. Zie die sneeuw op de daken en het gaat nog wel even door! Naar verwachting blijft het tot dinsdagochtend sneeuwen. Daarna klaart het langzaam op aan de zuidkant van de Alpen.
camimg
Aan de noordkant van de Alpen sneeuwt het dan nog licht. De meeste sneeuw in de noordalpen tussen Engelberg en St. Anton. De rest van de noordalpen zal het met 5 centimeter moeten doen. Terwijl de noordkant nu echt wel aan sneeuw toe is. In Oostenrijk begint men hem nu wel langzaam aan te knijpen. Veel seizoensopeningen zijn uitgesteld en van onze correspondent in Ischgl vernam ik dat de Oostenrijkse kranten foto’s hebben getoond van een groen Kitzbuhl. Let wel; op de top!
West- en zuidalpen!
Waar de noordalpen zo enorm goed begonnen dit seizoen en een historische vroege seizoensopening hadden in Planai, zit sinds 3 weken de dooi er bij hen in. Vandaag markeerde daarentegen de overgang naar een weerpatroon waarin de west- en zuidalpen op de meeste sneeuw mogen rekenen. De noordalpen daarentegen regelmatig op een fohn. Tot ver volgende week wordt er uitgegaan van een straalstroom die zich vol op de Alpen kan focussen en sneeuw gaat brengen in het westen en zuiden. Daarover morgen meer. Vooral het Europese weermodel ECMWF zet al dagen in op dit scenario, terwijl het Amerikaanse GFS-model maar blijft schommelen. Dan weer winter, dan weer herft, dan weer sneeuw in de noordalpen, dan weer fohn.
Korte termijn
Tot en met dinsdag sneeuw. In het westen en zuiden klaart het alweer op. In het noorden enkele centimeters, met de meeste sneeuw tussen Engelberg en St. Anton am Arlberg. Totale sneeuwval deze periode: noordalpen 0-25 cm, westalpen 10-55 cm, zuidalpen 50-140 cm. De verschillen zijn groot.
Middellange termijn
In de nacht van woensdag op donderdag begint het weer te sneeuwen. Eerst in de westalpen, later ook in de zuidalpen. Net als bij de dump die nu gaande is ook weer wat sneeuw in de noordalpen tussen Engelberg en St. Anton am Arlberg. Kortom een herhaling van zetten.
Lange termijn
ECMWF kiest voor een scenario waarbij we tot ver in december moeten rekenen op sneeuw in de west- en zuidalpen. GFS kiest nu voor een scenario waarbij het na komend weekend warmer wordt en er een hogedrukblokkade volgt. Let wel, dit is de run van vannacht van GFS en kan over 6 uur alweer anders zijn. ECMWF is wat dat betreft een stuk consistenter de laatste periode.

meteomorris

Reacties

Gevorderd
harriesandersAuteur30 november 2009 · 09:41

Voor ik ga rijden bel ik (ik dacht dat de liften 4 december zouden openen) Anders rijden we naar een ander gebied. Heb je suggesties?

Gevorderd
DutchessAuteur30 november 2009 · 10:33

“De meeste sneeuw in de noordalpen De rest zal het met 5 centimeter moeten doen. Terwijl de noordkant nu echt wel aan sneeuw toe is.”
\

Ik neem aan dat je bedoelt 'de meeste sneeuw in de zuidalpen… en geen plaatje van de sneeuwhoogtes in zwitserland? Morris, ben je hyper?

:P grijns

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
DioAuteur30 november 2009 · 13:48

Waaaaah die webcam van Airolo… Goehoehoed!!

Life is short. Buy the shoes. Take the trip. Ride the line.
Toerist
JaapvRAuteur30 november 2009 · 14:29

Hm, ik heb nog ergens een dagpasje van SanBernadino liggen die nog niet verzilverd is… Kriebel!

Gevorderd
popskiAuteur30 november 2009 · 23:07

Ik vertrek donderdagavond (vanuit Diepenbeek)tot zondagavond. Andermatt of Engadin. Heb nog 2 plaatsen in de wagen.
\

Popski

0032475858766

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!