Van het 5e naar het 6e poederalert

Van het 5e naar het 6e poederalert

Oef, zo ben je opeens bij 10 dagen offline, zelf op trip door de Alpen en blijkt er in korte tijd heel veel sneeuw gevallen te zijn. Het 4e poederalert bracht veel, wat zeg ik HEEL VEEL sneeuw. 26 november schreef ik: ‘Tot en met donderdag verwacht ik 50-90 cm boven de 2000 meter. Rond de Gotthardregio 80-180 cm. De meeste sneeuw in de west- en zuidalpen. In de noordalpen 15-35 cm, met mogelijk meer in Voralberg.’ Achteraf viel alles op z’n plek. Het zuiden noteerde erg veel sneeuw, de Gotthardregio werd overstelpt (afgelopen week was ik voor een pizza in Airolo en daar lag op nog geen 1100 meter een ongelooflijke hoeveelheid sneeuw). Tijdens het 4e poederalert zaten er wat wePowderaars in de zuidalpen. Daarvan volgende week de foto’s en het verslag. Afgelopen week volgde er nog een mini-minidumpje. Het was behelpen en goed zoeken, maar er werd zeker gescoord. Ook daarvan de komende week de beelden en woorden.

[b]5e poederalert[/b]
Ondertussen zitten we alweer midden in het 5e poederalert. Een alert dat geldt voor de regio’s [url=http://www.wepowder.com/gids]1,2 en 3 uit je wePowder gids[/url]. Dat begon donderdag met sneeuw boven de 2000 meter. Vandaag (vrijdag) passeerde er een nieuw front, wat voor 20-40 centimeter vers zorgde. Lokaal nog meer. De meeste vers werd de afgelopen 24 uur genoteerd op de Nordkette bij Innsbruck. Maar liefst 69 centimeter vers. Morgen valt er ook nog eens 10-20 centimeter vers, maar volgen in de loop van de dag al de eerste opklaringen. Zondag wordt dan heerlijk poederrijden. Wij hebben afgelopen week al een voorproefje genomen.

josh
josh

(Rider: Josh, Beeld: Morris, Locatie: Davos-dorf)

[b]6e poederalert[/b]
Vanaf zaterdag de 12e december gaan we het 6e poederalert in. [i]‘Er stroomt koude lucht richting de Alpen, er nestelt zicht een lagedrukgebied ten zuidwesten van de Alpen en er gaat veel vocht richting de Alpen koersen. Maar de exacte details zijn nog niet bekend en de vraag is of de sneeuw de Alpen kan bereiken.’[/i]. Schreef ik eerder deze week al op [url=http://www.versesneeuw.nl]versesneeuw.nl[/url]. Nog immer is dat een interessante vraag. ECWMF berekent een Genua-laag voor na het weekend. Ook UKMO doet hier aan mee. GFS is een beetje springerig.

[b]Genua-laag[/b]
Ook wel een lagedrukgebied in de golf van Genua. Staat garant voor veel sneeuw in de zuidalpen. Steeds meer neigen de modellen die kant op. Grootste bedreiging vormt het oprukkende hoog boven het vasteland, wat de vochtige lucht op afstand zou kunnen houden. Op dit moment ga ik uit van in ieder geval een poederalert voor regio 7. Morgen meer.

Stay Stoked!
Uw weerzegger…

meteomorris

Reacties

Gevorderd
bastichelaarAuteur11 december 2009 · 22:20

Dus… waar moeten we heen volgende week zaterdag? We hebben nog niets geboekt…

weblog.bastichelaar.com
Expert
meteomorrisAuteur12 december 2009 · 07:11

@polderboarder… dat is correct…

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur12 december 2009 · 11:15

wij hebben vorige week van het 3e en 4e poederalert kunnen profiteren in moritz, davos en laax. Nu een paar weekjes afkicken en dan weer eens eentje meepikken…

Gevorderd
woutertichelaarAuteur12 december 2009 · 12:41

Hey Morris, heb je een goede tip voor ons welk gebied we aankomende vrijdag heen moeten gaan voor een dikke week poeder? Thx!

one way to go down
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!