Freeride paspoort

Freeride paspoort

Hoe werkt het?

Vorige winter werd de vraag gesteld: [url=http://www.wepowder.com/nieuws/hoe-word-ik-een-goede-freerider]‘Hoe word ik een goede freerider?’[/url]. Daarnaast worstelden we al geruime tijd met de vraag hoe we op een verantwoorde manier de freerideroutes zouden kunnen ontsluiten. Zou het wel verstandig zijn om al die geheime, maar soms ook gevaarlijke en complexe routes voor iedereen beschikbaar te stellen. Hoe zouden we jou kenbaar kunnen maken of je wel of niet in staat bent om een bepaalder freerideroute te doen? Op weg naar een meeting met wat backcountry jongens viel het kwartje; het freeride paspoort. Een paspoort waarmee jij zelf een beeld krijgt wat je kunt en wat je niet kunt, waarmee je aan vrienden en onbekenden duidelijk kunt maken wat je wel en niet kunt en daarnaast een middel om te toetsen of je geschikt bent voor een bepaalde route. Onderstaand een filmpje over het paspoort. Onder het filmpje een uitgeschreven overzicht van alle niveau’s. Nu brand natuurlijk de vraag op je lippen; is het niet mogelijk om automagisch je paspoort met een route te matchen zodat je snel ziet of jij geschikt bent voor een route… Geduld. Dat hebben we op ons te lange to do-listje staan.

[b]Elelementen van het freeride paspoort, versie 1.0[/b]
Het freeride paspoort wordt op 2 plekken ingevuld.

  1. namelijk als je eigen paspoort
  2. bij het opstellen van een route (hierover volgt nog een filmpje)
    In dit geval gaat het om optie 1

Op welke elementen/skills scoor je jezelf?

  1. Dalen
  2. Klimmen
  3. Materiaal
  4. Kennis
  5. Conditie
  6. Ervaring

[b]Afdalen[/b]
[i]Afdalen 1[/i] Terrein voor beginnende off-piste en toerskiërs. Veelal open hellingen niet steiler dan 30 graden. Zelden langer dan 800 meter. Het lawinegevaar is vaak gering.
[i]Afdalen 2[/i] Deze afdalingen zijn duidelijk langer. Er wordt meer techniek van de rijder verwacht (couloirtjes, bossen etc). Een val kan soms vervelende gevolgen hebben. Het kunnen traverseren van lange afstanden is voor snowboarders noodzakelijk.
[i]Afdalen 3[/i] Begin van het zogenaamde ski-alpinisme. Steile en technische hellingen. Lange steile wanden van zo’n 35 graden, korte passages tot 45 graden. Steile paden en steile bossen.
[i]Afdalen 4[/i] 40-45 graden
Steil terrein, couloirs en pittige wanden. Lange stukken 40 à 45 graden (+ 200 m). Echt alpiene terrein. Je beheerst de jumpturn in alle omstandigheden.
[i]Afdalen 5[/i] > 45 graden
Erg steile wanden en couloirs. Vanaf 45 graden (+ 300m) en 50 graden (+100m). Een val zal hier vrijwel altijd ernstige gevolgen hebben. Sublieme techniek en mentale conditie onder alle omstandigheden. Alpine kennis is noodzakelijk.

[b]Klimmen[/b]
[i]Klim 1.[/i] freeride basic: korte hikes, vanaf de piste/lift Makkelijk en overzichtelijk terrein. De hike is uit te voeren zonder hulpmiddelen en niet langer dan 30 minuten.
[i]Klim 2.[/i] Deze klim is al moeilijker en vaak al duidelijk langer. Voor de hike wordt gebruik gemaakt van sneeuwschoenen en/of vellen.
[i]Klim 3.[/i] Tour plus Redelijk steil terrein. Bij ijzige omstandigheden al erg moeilijk.
[i]Klim 4.[/i] Alpinisme licht Steil terrein, couloirs en pittige wanden. Lange stukken 40 à 45 graden (+ 200 m). Echt alpiene terrein. Je kunt overweg met stijgijzers en ijsbijl en weet in noodgevallen hoe je touw te gebruiken.
[i]Klim 5.[/i] Alpinisme > 45 graden en/of gletsjers, vallen kan de dood betekenen.
Erg steile wanden en couloirs. Vanaf 45 graden. Een val zal hier vrijwel altijd ernstige gevolgen hebben. Touwtechnieken en het juiste materiaal zijn een vereiste. Alpine kennis is noodzakelijk.

[b]Materiaal[/b] (Let op, je kunt nooit gear 2 t/m 4 hebben, zonder gear 1 te hebben! Gear 1 is kortom verplicht!)
[i]Gear 1.[/i] schep, pieper en sonde (freeride basic)
[i]Gear 2.[/i] (telescoop)stokken, sneeuwschoenen en/of vellen, ehbo setje (tour light)
[i]Gear 3.[/i] crampons (tour heavy)
[i]Gear 4.[/i] klimmen: stijgijzers, ijsbijl, klimgordel(alpine licht)
[i]Gear 5.[/i] extreme gletsjer: volledige alpine uitrusting(alpine)

[b]Kennis[/b]
[i]Kennis 1.[/i] je beheerst het lawine 1 curriculum van het SSC of een vergelijkbare cursus
[i]Kennis 2.[/i] je beheerst het lawine 2 curriculum van het SSC of een vergelijkbare cursus. Daarnaast beschik je over basis EHBO-kennis.
[i]Kennis 3.[/i] je beheerst het lawine 3 curriculum van het SSC of een vergelijkbare cursus
[i]Kennis 4.[/i] je beheerst het hooggebergte-curriculum van het SSC of een vergelijkbare cursus. Je kunt zelf je lawinebericht kunnen maken en daarnaast beschik je over EHBBO-kennis
[i]Kennis 5.[/i] waarom ben jij geen berggids? Je beheerst alle disciplines (weer, lawines, navigatie, EHBO, groepsdynamiek, reddingsacties kunnen uitvoeren)

[b]Conditie[/b]
[i]Conditie 1.[/i] redelijk; dag lekker rijden op eigen tempo
[i]Conditie 2.[/i] voldoende; dag achter iemand aan rijden die net iets beter is, korte hikes
[i]Conditie 3.[/i] goed; 3 uur klimmen/hiken en rijden
[i]Conditie 4.[/i] zeer goed; 4/5 uur klimmen/hiken
[i]Conditie 5.[/i] uitstekend; herman maier: een volle dag hiken

[b]Ervaring[/b]
[i]Ervaring 1.[/i] Net naast de piste, bekend en overzichtelijk terrein
[i]Ervaring 2.[/i] net uit het zicht van de piste, bekend en overzichtelijk terrein,
[i]Ervaring 3.[/i] zelf organized, onbekend terrein, uit het zicht van de pistes
[i]Ervaring 4.[/i] je vindt zelf uitdagend terrein obv eigen waarneming (zelfs zonder hulp van de wepowder freerideroutes)
[i]Ervaring 5.[/i] onder alle omstandigheden kun je altijd en overal zonder externe hulp een route plannen en uitvoeren

Met dit freeride paspoort 1.0 maken we een start gemaakt. We snappen dat sommige elementen tot vraagtekens en discussie kunnen leiden. Dat ze wellicht ook bijstelling behoeven. Dat zal later blijken. Voor al je vragen, opmerkingen etc. is er op het forum [url=http://www.wepowder.nl/forum/index.php/topic,846.0.html]een topic freeride paspoort[/url] gestart. Plaats daar je vragen en opmerkingen, zodat we er allemaal van kunnen leren.

meteomorris

Reacties

Toerist
AnoniemAuteur18 december 2009 · 23:06

Nu zijn we vertrokken ze, met alle respect maar toen de eerste wepowder site gelanceerd werd was ik lichtjes teleurgesteld, maar nu lijkt het met echt top!

Gevorderd
DioAuteur18 december 2009 · 23:54

Oei! Zie daar aan de horizon al Wepowder Lines 1.01 verschijnen waarin je eigen paspoort automagisch wordt vergeleken met het routepaspoort van de route die je aan het bekijken bent??

Life is short. Buy the shoes. Take the trip. Ride the line.
Expert
meteomorrisAuteur19 december 2009 · 09:31

@Jonas, thanks…

@Paddy, wij letten wel op je freeride paspoort ;)

@Dio… is een vurige wens… staat op onze wish/to do list

powfinder.com
Gevorderd
robbertAuteur19 december 2009 · 11:34

@Morris een paar

kan je bij materiaal niet beter pikkel dan ijsbijl zetten?

Bij kennis is het misschien handig om wat voorbeelden te geven van vergelijkbare cursussen zoals lawinekunde cursus van NKBV, CI, CII rots, CII ijs.

Expert
Thijs HorbachAuteur19 december 2009 · 16:43

Goed bezig!!

Wat is het verschil in eindniveau van SSC1,2,3 ?

Thijs
Toerist
BertjeAuteur5 januari 2010 · 13:51

Mag wel zònder dat nodeloze Engels en mèt hoofdletters en interpunctie.

Toerist
sjeng-beenkensAuteur5 januari 2010 · 13:56

Allereerst een sneeuwrijk en safe 2010!
\

On-topic: Wat een topidee! (loop een beetje achter zoals je merkt ;) Moet helaas dit seizoen agv werk eea aan mij voorbij laten gaan maar verheug me nu al op de eerstvolgende winter om wat mooie routes te gaan plannen en weer een aantal cursussen te volgen!

Ciao!
Gevorderd
telemikeyAuteur15 januari 2010 · 10:19

Nog even een reactie mbt de categorien:

Afdalen/ klimmen zijn duidelijk

Materiaal: naar mijn mening is het materiaal dat je nodig hebt voor gletsjers minder uitgebreid/ heftig als voor ‘extreme skimountaineering’:
\

  • Gletsjers= touwtje, pikkel, wat carabiners, prusiks en ander geneuzel maar bijv stijgijzers zijn over het algemeen niet nodig…
    \
  • Extreme ski mountaineering = combi rots/ ijs, ijsbijlen en -schroeven, nuts, friends, etc.

    Maw ik vind de naamgeving wat verwarrend en vind daarbij dat stijgijzers in categorie 5 thuishoren…
    \

Kennis en conditie zijn duidelijk, hoewel ik de toevoegingen van robbert wel begrijp en steek vind houden: als je ook het serieuzere alpiene werk meeneemt in bijv ‘materiaal’ dan zouden alpiene cursussen ook een aanvulling zijn op je ‘kennis’. Toevoegen dus wmb.
\

Ervaring vind ik voor mijzelf nog een lastige… Met name het verschil tussen theorie (kan ik zelfstandig de routes vinden zonder hulp?) en praktijk (doe ik er vervolgens dan ook wat mee?).

White room,Pillow lines,I rule
Toerist
rddAuteur27 november 2010 · 23:56

ter info: de link verwijst naar het forum op wepowder.com i.p.v. wepowder.nl

Expert
meteomorrisAuteur4 december 2010 · 07:52

@RRD, Thanks… aangepast

powfinder.com
Gevorderd
MrRemcoproAuteur4 december 2010 · 13:18

De link “artikel + filmpje” in de topic freeride paspoort gaat ook naar .com ! In je filmpje heb je schuifjes bij de verschillende onderdelen. Zelf moet ik een getal invullen wanneer ik pas zie wat het inhoudt.

A mind is like a parachute. It doesnt work if it's not open. (FZ)
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!