Winterbandenplicht in Nederland..

Winterbandenplicht in Nederland..

Daar sta je dan met je goede gedrag. Winterbanden op de wagen, 4x4 en de wagen volgeladen met [url=http://www.versesneeuw.nl/verse-sneeuw-magazine]versesneeuw #2 magazines[/url] om naar wat shops in Nederland te brengen. En dan blijkt het een No-Go. Niet dat m’n wagen het niet aankan. Nee, die heeft wel erger gezien. Een sneeuwstorm op de Julierpas, meer dan een meter verse sneeuw in de Italiaanse Piemonte en een ingesneeuwde snelweg in Wallis. Er moet veel gebeuren voordat deze combinatie wordt gestopt door het weer.

Ik heb geleerd van al die jaren in de Alpen. Goed gekeken naar de locals. Als de R in de maand zit de winterbanden eronder. Niet remmen via de remmen, maar met behulp van de motor. Liever een smalle band dan een brede band om zoveel mogelijk druk op de banden te hebben en noeiwe banden eronder wanneer de bestaande banden minder dan 4mm profiel hebben. Klinkt niet ingewikkeld. is ook niet ingewikkeld. En toch.

[b]Mazzeltje[/b]
Maar goed dat half Nederland al van de kerstvakantie geniet want anders was de economische schade enorm geweest. Een [url=http://www.nu.nl/binnenland/2149169/hele-dag-wel-ergens-file-in-nederland.html]ochtendfile die overgaat in een avondfile[/url]. Tientallen aanrijdingen en voor miljoenen schade. Stel je eens voor dat het de week voor Sinterklaas was geweest. Een mazzeltje dus? Nee, want ik dacht vandaag even wat magazines te droppen. Eerst m’n vriendin naar haar werk gereden. Mens erger je niet… mens erger je niet… mens erger je niet… maar dat doe je uiteindelijk dus wel. Daar sta je voor een groen stoplift en de rij komt niet in beweging. Wat blijkt. Er staat iemand met z’n zomerslicks spinnend voor het stoplicht. Dan maar via de trambaan. Grootlicht in m’n spiegel. De zomerspinner glibbert nog steeds op dezelfde vierkante centimeter voor het stoplicht. In plaats van zijn concentratie volledig te richten op het in beweging krijgen van z’n vehicule grijpt hij het moment aan om mij te vermanen. Voor wat is me onduidelijk. Het is natuurlijk even wennen als je daar stil staat en een ander je passeert alsof er niets aan de hand is.

Niet veel later een zelfde voorval. Een doorgaande weg. Dubbele banen. De rechterbaan redelijk ‘schoon gereden’, de linkerbaan nog volledig besneeuwd. Een rij ontstaat. We rijden 15. Let wel vijftien kilometer per uur. Met deze snelheid doen we er een uur over om van de ene kant van de stad naar de andere kant te komen. Waarbij ik de vetraging als gevolg van de zomerspinners voor stoplichten niet eens meetel. Dan maar over links. M’n wagen sputtert niet tegen. Sterker nog, hij geniet. Binnen no-time ben ik voorbij. Wederom een begroeting in m’n achteruitkijkspiegel. Groot licht. Zou het dan toch een soort van respect-teken richting de winterbandenrijder zijn?

[b]Winterbandenplicht[/b]
Ik zeg [url=http://www.versesneeuw.nl/nieuws/donderdag-veiligheid-winterbanden]winterbandenplicht[/url]. Scheid het kaf van het koren. Hanteer eenzelfde regel als in Duitsland. Stel winterbanden verplicht op die dagen dat de weersomstandigheden er om vragen. Verbaliseer iedereen die onnodig het verkeer ophoudt omdat zijn vehicule niet goed geequipeerd is. Vervolg iedereen die zonder winterbanden onderweg is en een ongeluk veroorzaakt danwel erbij betrokken is. Niet alleen goed voor de veiligheid op dergelijke winterse dagen. De politie haalt ook nog eens z’n jaarlijkse boetequotum. Stel je voor, iedere zomerslickrijder een boete. Dat tikt aan en het wordt lekker rustig op de wegen. Scheelt files en aanrijdingen. Want hoe kun je nu met droge ogen volhouden dat het logisch is om boetes uit te delen voor snelheidsovetredingen op lege nachtelijke snelwegen en nu je pen droog houden, terwijl de situatie onveilig is als je met zomeruitrusting onderweg bent. Ik zeg winterbandenplicht! Dan is er tenminste nog [url=http://www.nu.nl/binnenland/2149104/situatie-spoor-dinsdag-onveranderd.html]een vorm van vervoer die wel doorgang kan vinden[/url] op een winterse dag in Nederland.

[b]Reageren?[/b]
Tuurlijk, graag zelfs. Ik ben benieuwd naar je opvatting. Vermeld er wel even bij of je wel of niet met winterbanden onderweg bent en waarom…!

meteomorris

Reacties

Gevorderd
pauldobAuteur21 december 2009 · 21:32

Morris, Helemaal mee eens. Maar doe er dan ook een paar verplichte rijlessen bij!!

Gevorderd
NielsAuteur21 december 2009 · 21:46

My thoughts!

Toerist
Teon2Auteur21 december 2009 · 21:47

Tja, aan het einde van de morgen in alle rust naar het werk … dacht ik. Uiteindelijk maar een half uur langer dan normaal, dus viel nog niet tegen.

Vanmiddag terug veel grip en iedere keer de wens om iedereen voorbij te rijden, maarja, 3 banen dik vast he …

Uiteindelijk soortgelijke capriolen uit moeten halen; rechts schoongereden, links nog besneeuwd. Rechts: 40 km/h, links de winterbandenrijder en lekker 80 km/h. No prob.
\

Winterbandenplicht in Holland: VOOR!

Toerist
miniboardAuteur21 december 2009 · 21:53

Hier nog een stem…heb sinds één week nieuwe winterbanden onder mijn TT-Quattro liggen en ondanks het forse formaat 245-18V (je wilt ook snel naar de wintersport ;-) ) reed ik gisteren op de besneeuwde rijstrook ook iedereen (veilig!!) voorbij.

Wat een grip, kan er nog van genieten als ik eraan terug denk!

Gevorderd
MickoAuteur21 december 2009 · 22:12

Ik rijd zelf wel met winterbanden, maar om ze nu in Nederland te verplichten? Zo vaak komen dit soort situaties niet voor. Natuurlijk is het al veiliger onder de 7 graden, maar ik denk vooral dat het een kosten kwestie is voor de meesten. De kans op schade rijden wordt misschien wel kleiner, maar de aanschaf van een stel winterbanden en het elk jaar eronder laten zetten, voel je gelijk in je portemonnee.

En zoals er al eerder gezegd wordt, winterbanden zijn ook geen grantie dat er beter danwel harder wordt gereden. Volgens mij is het ook een gebrek aan ervaring van rijden in de sneeuw.

Gevorderd
DutchessAuteur21 december 2009 · 22:16

Eens! Heb nu nog geen winterbanden, want pas in januari is daar geld voor (ik dacht nog, toen ik dat berekende in november: jammer dat t niet meteen kan, maar dat moet kunnen. Ik ga met mijn eigen karretje pas in maart richting alpen, en wie rekent er nou op een witte kerst in NL? Of zowiezo op sneeuw in NL? Laat staan drie dagen achter elkaar? Goed… mispoes dus) Ik rij er dus nu niet mee. Het heeft namelijk toch geen zin! (En fietsen is nu wel een avontuur, moet ik zeggen, met dichtgesneeuwde tramrails… wanneer krijgen we spikes voor op de fiets?) Wat me wel verbaast is hoe hardnekkig mensen geloven dat het op zomerbanden wel moet kunnen, en zo hartgrondig verbaasd zijn dat het niet lukt. En gewoon blijven proberen. Dat is dezelfde vreemde instelling als in deze condities met naaldhakken aan boodschappen gaan doen. Ja, echt. Alles voor de elegantie. Helaas kon ze niet elegant vallen.

Ook niet elegant overeind krabbelen overigens.
\

Terwijl we wel, op wintersportvakantie, zonder morren de bergschoenen aantrekken.
\

Ik zag één busje met kettingen om.
\

Ben het dus ook erg eens met pauldob: een paar rijlessen erbij!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
barttoorn2Auteur21 december 2009 · 22:23

VOOR! moe van al het slalommen, veiligheid voorop, ook in herfst veel voordeel van winterbanden ivm waterafvoercapaciteiten. 4x4 en winterbanden, niet duurzaam wel veilig… wordt het eigenlijk wel warm in een prius als je 10 km per uur rijdt op een accu…

Toerist
AnoniemAuteur21 december 2009 · 22:29

Vandaag toevallig wel met de auto naar het werk gegaan. morgen niet. Waarom? Onder de 10jaar oude gezins-golf liggen wel winterbandjes en onder mijn saxootje niet. Ik ga het niet opzoeken als het niet perse moet. Morgen maar fietsen…
\

Wel humoristisch als winterbandrijder… ik kreeg voorrang van iemand op de rotonde omdat hij zij?! niet durfde… op een schoongereden weg!!! Gekker moet het niet worden. Zulke mensen moeten ze per direct van de weg halen zodra de R in de maand zit.
\

Nee, ik pleit voor winterbanden (verplichten zal wel niet lukken) en ik evangeliseer nog harder dan ik als Apple-gebruiker al doe. Als mijn baas mij morgen vraagt weg te gaan voor het een of ander, zal ik weigeren als die ene bus (van de drie) met winterbanden er niet staat. Ik ben niet alleen heel voorzichtig met mezelf, maar vooral met de vader van mijn kids…
\

Oja, moeten we ook nog even het OV af gaan kraken??? Lachertje die NS!
\

Het verhaal van TEON komt me trouwens ook bekend voor, jammer alleen dat je meteen van die te grote bakken achter je aan krijgt omdat ze zo’n oud bakkie voorbij zien karren en dan gaan ze denken ze dat ‘het wel kan’…

Gevorderd
SportGillieproAuteur21 december 2009 · 23:06

Eens. Na een beetje sneeuw ligt bijna heel Nederland op z’n gat. Openbaar vervoer is een chaos, heel het dagelijkse leven is ontregeld. Ik heb me vandaag enorm verbaasd hoe weinig mensen er met winterbanden rijden. Echt bizar weinig. Ik maakte me meer zorgen om de auto’s om mij heen, dan om mijn eigen rijgedrag. En als je als klein pikkie in een Chrysler Voyager met winterbanden wel links rijd en vooruit komt, dan word ik inderdaad nagekeken. En dat was meestal niet van harte…

Live to ride, ride to live
Gevorderd
SportGillieproAuteur21 december 2009 · 23:12

Maar die wePowder sticker achterop is intussen wel bij veel mensen bekend hoor…

Live to ride, ride to live
Gevorderd
gckuntzAuteur22 december 2009 · 01:38

Sinds ik met de auto naar de alpen cross, ben ik op winterbanden gaan rijden. Samen met ABS en ESP nergens last meer van. Ook als het niet sneeuwt heb je meer grip tijdens de wintermaanden.

Ben voor de regelgeving als in Duitsland.
\

En slipcursus mogen ze ook wel in het rijexamen doen. Dan weet je tenminste dat je bij 30km/h al moeite hebt om 1000 kilo onder controle te houden.

Megaski George
Beginner
DennnnisAuteur22 december 2009 · 09:08

Heb net nieuwe zomerbandjes.

Het is ook een wereld van verschil of je 2mm of 8mm profiel hebt en of je een intermediate of een echte zomerband hebt! Ik heb dus intermediates met 8mm. En geloof me dan zijn winterbanden gewoon niet nodig!

Daar komt bij dat veel mensen gewoon niet kunnen rijden als het glad is! Geweldig om te zien hoeveel sporen er rechtor staan over en naast rotondes…

Heb overigens wel winterbandjes deze hebben echter nog maar 5mm. Te veel om nieuwe te halen, daar zijn ze toch net iets te duur voor, maar te weinig om ze te vervangen voor mijn betere intermediates. Januari word de wisselmaand dit jaar. Volgend jaar nieuwe winterbandjes.

Het probleem is dat mensen in Februari de APK keuring hebben, vorig jaar adviespuntjes op diverse banden. dus nu nog -2mm. Dan wordt het pas echt gevaarlijk!

Dat zijn de slippertjes voor de stoplichten…

ONDER DE 4MM OP ZOMERBANDJES TIJDENS SNEE = BOETE imho

sneeuw!!!!
Gevorderd
MickoAuteur22 december 2009 · 14:26

@Polderboarder

Beetje kortzichtig om het Hollandse krenterigheid te noemen. Ik denk dat de meeste mensen niet echt een keuze aan opties hebben bij de aankoop van het 2e handsje…en wat te denken van de kosten van de opslag en het wisselen van de banden? Laten we gewoon alle auto’s die geen winterbanden, ABS en 4WD hebben verbieden tijdens dit soort weer. Wordt het lekker rustig en kunnen we doorrijden.

Toerist
AnoniemAuteur22 december 2009 · 14:42

Heerlijk die winterbandjes onder de auto, heel herkenbaar allemaal! Ik zeg pieper, schep, sonde EN winterbanden ;-)

Gevorderd
Willem2kAuteur22 december 2009 · 14:57

Het hardst heb ik gelachen om de ‘suv’ rijder die de met wild spinnende voorwielen te vergeefs zijn oprit op probeerde te komen. Voor dat model was 4wd blijkbaar een (dure?) optionele extra.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Toerist
PK2Auteur22 december 2009 · 16:02

VOOR! iedereen op winterbanden! (ik heb ze)

Ik wil ook in NL niet meer anders. Voor NL begrippen kunnen het dan misschien uitzonderlijke omstandigheden zijn, ze komen wel voor. En je hebt echt heel heel heel veel meer grip. Doorstroming en veiligheid worden verveelvoudigd wanneer alle auto’s op wintersloffen staan. Als je ze nog niet hebt voel je de investering misschien ff flink maar je uiteindelijke banden-kosten per Km gaan niet of nauwelijks omhoog.

Toerist
AnoniemAuteur22 december 2009 · 16:09

Ach ja, maak me er eigenlijk niet druk over. Rij tijdelijk met een achterwielaangedreven auto op zomerbanden en vermaak me kostelijk (woon werk van 10 minuten dus voor veel vertraging zorg ik niet. Pak dan de feits hoor ik je denken? No way, dit is gewoon te leuk). 2e week januari komt een andere auto die wel voorzien is van winterbanden voor in het R-seizoen. Het nut is duidelijk lijkt me, de lol nu ook. Laat het nog maar even sneeuwen en dichtslibben, collectief onthaasten kan geen kwaad…

Expert
ThijsAGAuteur23 december 2009 · 12:14

VOOR! Afgelopen zondag terug gereden uit duitsland. Heel de weg ging perfect, veel sneeuw op de weg, maar het was niet vastgereden, dus ook niet glad. Totdat we op het laatste stuk richting arnhem kwamen, opeens van 80 a 90 km/u terug naar 30 op de linkerbaan!! Wat blijkt: allemaal nederlanders, zomerbanden en dat soort geouwehoer. Massaal op de schonere linkerbaan rijden met 30. Ik wilde nog een beetje bijtijds thuis zijn, dus dan maar op de besneeuwde baan er recht langs. En dan zitten ze je toch chagrijnig aan te kijken, rechts erlangs en met in hun ogen veel te grote snelheid. Maar ik had geen centje pijn nieuwe Vredestein Combitrac, nou ik kan je vertellen de banden van de trekker bij ons in de schuur heeft nog minder grip in de sneeuw. Echt een aanrader, goede winterbanden! Als de regelgeving niet toereikend is, hopen dat dan de verzekeringsmaatschappijen het voortouw nemen. Ongeluk veroorzaken met zomerbanden in de sneeuw = betalen.

Toerist
AnoniemAuteur10 januari 2010 · 14:26

Gisteren vanuit Warth am Arlberg (waar helaas sinds vrijdag 1 januari géén sneeuw meer is gevallen! ) terug gereden mét gloednieuwe winterbanden.

Vanaf Reutte t/m Tilburg via Ulm, Stuttgart, en de 3 K’s (Karlsruhe, Koblenz, Köln) lag er veel verse sneeuw onderweg en ik heb niet 1 ongeluk gezien tot we in de buurt van de Nederlandse grens kwamen, typisch.

In totaal onderweg minstens 4 slippartijen/ongelukken gezien.

De eerste was ergens op dat dat heuvelachtige deel van de 61 tussen Koblenz en Köln naast de weg geraakt en over de vangrails op een parkeerplaats terecht gekomen. Auto total loss en ambulance en alles erbij.

De tweede was tussen Köln en Venlo aan de andere kant van de 61. Een geschaarde vrachtwagen waarvan de oplegger volledig dwars over de weg stond. Ik merkte zelf ook al dat alle vrachtwagenchauffeurs zoals gewoonlijk hun poot geen centimeter van het pedaal haalde, aan het feit dat ik ze met moeite in kon halen.

De twee andere waren in Nederland op de A67 van Venlo naar Eindhoven met hun auto naast de baan geschoven, op plekken waar ik met m’n Conti’s TS830 (winnaar ADAC winterreifentest) zonder problemen over de linkerbaan kon rijden.
\

Dat niet iedereen in Nederland met winterbanden rijdt, prima als je toch niet veel rijdt. Maar ga dan ook niet de weg op als je ze niet hebt (en niet zo’n held in de auto bent).

Wat ik eigenlijk nog veel belachelijker vind zijn die 25% mensen die naar de Alpen rijden zonder winterbanden. Dan verdien je het haast om ergens tegen aan te rijden.
\

Afgelopen week was er in ons appartementending in Warth ook een Engelsman met een dikke BMW X5 met 4WD maar geen winterbanden… die kon er niet eens komen zonder z’n sneeuwkettingen terwijl ik nog niet eens heb hoeven overwegen om kettingen om te leggen met slechts voorwielaandrijving :)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!