Donderdag geardag.. Duopenotti review

Door sjonnie op 13 januari 2010 · 14

Ik had het genoegen om twee paar skis te kunnen testen tijdens het 5e poederalert, de Elan boomerang, (133-119-127 @ 190cm, tip- en tail rocker) en de BmB (Original 144-114-144 @196 cm). Als eerste mocht ik op de boomerangs een paar dagen spelen. Begin december in Davos en St Mortiz, een centimeter of 20-30 vers, onderlaag niet al te best maar toch genoeg om door te kunnen rijden.

url-4
url-4

Op lage snelheid voelt [url=http://www.elanskis.com/pcc.asp#xpath=/products/product#xpathid=FreestyleBoomerang#lang=eng]de Boomerang[/url] ietwat log aan maar dat gevoel verdwijnt als sneeuw voor de fohn als het wat sneller gaat. Op medium en hogere snelheden worden ze ineens wakker. Nu draaien ze super makkelijk, door het pintail design en de langere rockered nose zonder grote schaufel floaten ze ook heerlijk en geven ze een continue aanmoediging om door te knallen. Grote bochten op snelheid het liefst alhoewel kleine bochtjes ook makkelijk aaneengeregen worden. Helaas moest er tussendoor ook wat piste gereden worden, aan de taillering te zien zou t wel redelijk moeten gaan op de groomers. Op de piste aangekomen bleek al snel dat hier de kwaliteiten van de boomerang niet liggen, het gaat allemaal wel maar enthousiast word ik er niet van... Dit zou overigens ook iets met de rental bindings die erop zitten te maken kunnen hebben, toen ik ff wat meer gas op de piste gaf en scherpere gekante bochten probeerde te maken gleed ik als het ware uit een van de "vinnen" van de voorbak.

Snel terug de backcountry in dus!! Poeder bleef beter en beter gaan en hoe meer energie je in deze jongens stopt, hoe meer ze teruggeven! Dit is waar ze voor gemaakt zijn, poeder, poeder en nog eens poeder! Zelfs verspoorde crapbuckels gaan erg lekker, zolang je zelf maar bij de les blijft en er genoeg energie instopt. Het geeft een heerlijk gevoel om te merken dat de ski zo strak doet wat je wilt! Ik heb weinig gesprongen met de latten dus daar kan ik ook niet erg veel over zeggen, wel heb ik het gevoel dat het meer een bigmountain ski is dan echt een bc twin.

[i]Aan wie zou ik deze latten aanraden? Aan gevorderde, agressievere rijders die op zoek zijn naar een ski die voor meer dan 95% pow gaat zien. Daarnaast wil je heb je een voorliefde voor hogere snelheden en niet bang voor moeie benen ;). [/i]

Iets later in de week kwam [url=http://www.wepowder.com/users/dio]Dio[/url] met vers uit de pers gekomen BMB-skis. Wat een juweeltjes, het vakmanschap straalt er vanaf. De ski is super afgewerkt van de base tot de top, alles klopt gewoon. Dat belooft veel goeds maar hoe doen ze het in de sneeuw? Wat gelijk opvalt na het eerste sneeuwcontact is dat het gebruikte basemateriaal echt beduidend beter glijdt dan dat van fabriekski's, zeker positief!

bmb-ski_camber
bmb-ski_camber

Uiteraard moeten de [url=http://www.bmb-ski.nl/]BMB original[/url] gelijk mee de powpow in worden genomen. De grote rockered tip zorgt ervoor dat het absoluut onmogelijk is om de tip te doen diven en dus kan je goed in de vorlage skien. De ski's floaten goed door de poeder en zelfs op lage snelheden is het mogelijk om met deze toch wel lange latten door de pow te wedelen. Niet dat je dat moet willen maar het kan in ieder geval wel! Op medium snelheid [i]cruist[/i] de lat ook erg lekker door, het doet met een beetje denken aan rijden in zo'n grote Amerikaanse slee, heerlijk cruisen door grote powvelden. Met kortere bochten op niet al te hoge snelheid houdt de BMB dat lekkere gevoel goed vast. De zachte tip brengt op hogere snelheden wel een nadeel met zich mee, de nose is dan te flopperig en dat geeft het gevoel dat de lat minder direct reageert. Op zich jammer want de rest van de ski geeft zeker wel vertrouwen op snelheid. Maar gelukkig is het een custom ski dus daar is zeker wat aan te doen!

Ook hier moest er op gegeven moment toch wat piste worden geskied helaas.. Maar op de piste aangekomen krijg ik een vreemde gewaarwording, sta ik echt op brede poederlatten?? Het lijkt wel alsof ik op een reuzeslalom ski sta, ongelofelijk hoe goed deze skis op de piste skien. Grote gesneden bochten worden moeiteloos aan kleine bochtjes geregen en ondanks het geflapper van de tips geven de BMB-'s ook goede rebound op snelheid!! Complimenten voor Steven c.s. voor het maken van een poeder ski die zo goed is op de piste!

[i]Aan wie zou ik deze ski aanraden? Aan iedereen die op zoek is naar één do-it-all ski, dit is echt een hele goede one-quiver ski voor zowel dikke poeder als de stukken ertussen.[/i]

[b]Conclusie: allebei erg lekkere skis maar voor verschillende doeleinden. De BMB original staat in de Labs in Eindhoven, de Elan Boomerang in de Labs in Bilthoven en kunnen door iedere promember op wePowder gereserveerd worden voor wat sneeuwtijd. Hoe? Check [url=http://www.wepowder.com/forum/index.php/topic,1010.0.html]dit topic over wePowder Labs[/url][/b]

[i][url=http://www.wepowder.com/users/sjonnie]Sjonnie[/url] is lid van het wePowder freerideteam, gezegend met een goede techniek en in staat om regelmatig richting de Alpen te vertrekken.[/i]

Reacties

• ginga
    Tourist
    ginga op 24 december 2009 · 11:55
    Goede recentie Sjonnie. heb zelf ook in Davos, 2 weken geleden, een dag op de original gestaan. In het begin van de dag zag ik nog wel op tegen de lengte maar dat verdween snel. Met name het pistegedrag is een vreemde gewaarwording.
    Ik dacht in eerste instantie als vrij onervaren freerider daar nog een hele kluif aan te hebben maar niets is minder waar. Je hebt absoluut niet het gevoel op latten te staan met deze afmetingen! En het belag glijdt idd als een dolle...
    nuff said
  • Niels
    Advanced
    Niels op 24 december 2009 · 13:04
    Ook lekkere foto baas! Ken die hoek ergens van =)
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 24 december 2009 · 13:10
    Ik heb de eer om op dit moment ook op een paar BMB originals te staan, en ik kan het bovenstaande verhaal van Sjonnie alleen maar onderschrijven! Het belag is echt super, zelfs in de door regen doorweekte papzooi kan er nog normaal gegleden worden, wat bij andere ski´s vaak sterk achteruit gaat. Op de piste skien ze ook heerlijk, en vooral grote gs bochten vinden ze erg fijn. Door de rocker skiën ze op de piste ook een stuk korter dan ze eigenlijk zijn, dus ook korte bochten zijn nog goed te doen. De poedereigenschappen heb ik niet goed kunnen testen tot nu toe, maar misschien dat dat morge nog gaat gebeuren 😃 Ik heb in ieder geval het volste vertrouwen in de poedereigenschappen, na de goede ervaringen op de piste!
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 24 december 2009 · 13:12
    [help gied aan werk modus]wanneer krijgen we de vergelijking met de ARG's (foto) 😉 [/help gied aan werk modus]
  • Juulski
    Advanced
    Juulski op 24 december 2009 · 19:17
    dit klinkt goehoehoed! Kan niet wachten zelf een BMB-tje te skien als ik dit zo lees, en lekker plaatje hoor gied!!
    Vertrek morgen naar Anton, ik zie jullie daar bij een locale dump of in de buurt natuurlijk?
  • Sapperloot2
    Tourist
    Sapperloot2 op 24 december 2009 · 20:07
    pow, powder, cruisen, floaten, crapbuckels, pintaildesign, bigmountain, rockerd tip, backcountry, base to top, groomers, nose, rebound??? Is er iemand die toevallig Couloir de Polichinelle in la grave heeft geskied hier?
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 24 december 2009 · 20:31
    @Sapperloot, Nee, heb je plannen dan 😃
  • Sapperloot2
    Tourist
    Sapperloot2 op 24 december 2009 · 21:39
    @rolaano. Geen plannen, enkel nieuwsgierig wat we voor vlees in de kuip hebben hier. Ben pas bekend met deze site zodoende. Daarbij snap ik al die termen niet ben ik nog eigen aan het maken. Ben van de oude stempel. Ben uit de tijd van mijn grote voorbeeld glen plake. En daarbij opgevoed met de oude skistijl wat iedereen zou moeten ondergaan om een goed fundament te krijgen.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 24 december 2009 · 21:42
    @sapperloot @roelaano @sjonnie.. old skool meets new-skool.. Ik nodig sapperloot uit om eens mee te gaan rijden. Niet alleen gezellig, maar ook goed om eens stijlen met elkaar te vergelijken..
    May the powder be with you.
  • Sapperloot2
    Tourist
    Sapperloot2 op 24 december 2009 · 22:41
    @meteo morris . Lijkt me erg leuk. Het eea is echter sterk afhankelijk van datum. Zit in druk vaarwater momenteel. Het vaderschap hakt er in. Wellicht nog veel te leren en over techniek te praten. Ga kijken of dat ik nog 2 skivrienden van mij kan motiveren mee te gaan
  • Spider
    Tourist
    Spider op 25 december 2009 · 09:21
    Hey sapperloot...heb je ook een mohawk "😃

@Sjonnie...ik weet niet of die review betrouwbaar is na al die pinot noir die je voorgeschotelt werd door Dio 😃
    Better to burn out, then to fade away.
  • Sapperloot2
    Tourist
    Sapperloot2 op 25 december 2009 · 11:55
    @spider hahahaha. Nee braaf opgevoed. Maar was wel een tijd dat ik wat ongeremder was dan nu. Maar dat was destijds de trigger. Dat rebelse. kwam niet verder dan een wit kapsel en een pak van Elho waar je ogen blind van werden zo groen.
  • Dio
    Advanced
    Dio op 26 december 2009 · 00:26
    @Spider Whehehe Geen pinot maar biertjes in de 24/7 bar in Chur. De dag erna was het wel Pino. Tering lekker gereden zelfs ik met m'n verrotte schouder.
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • op 13 januari 2010 · 22:59
    @ sjonnie: probeer ook eens de Elan 1010. Mijn eigen ervaring is dat die ski allrounder is. bijna net zo breedt (110mm onder de voet) maar door een thin profile design (platte ski) en dual titanium plaat harder, stijver en directer.

de 1010 geeft niet het losse speelse gevoel van de boomerang, maar is wel strakker door verspoord terrein, en door de lengte en vooral torsie stijfheid kun je gewoon carven op de piste (alsof je op een allmountain lat van 80mm staat!!!)

voor iedereen die niet switch land en niet gezegend is met powpowpow zou ik persoonlijk voor de 1010 gaan...

gr PAUL
    Elan Ned

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro