Ik had het genoegen om twee paar skis te kunnen testen tijdens het 5e poederalert, de Elan boomerang, (133-119-127 @ 190cm, tip- en tail rocker) en de BmB (Original 144-114-144 @196 cm). Als eerste mocht ik op de boomerangs een paar dagen spelen. Begin december in Davos en St Mortiz, een centimeter of 20-30 vers, onderlaag niet al te best maar toch genoeg om door te kunnen rijden.
Op lage snelheid voelt [url=http://www.elanskis.com/pcc.asp#xpath=/products/product#xpathid=FreestyleBoomerang#lang=eng]de Boomerang[/url] ietwat log aan maar dat gevoel verdwijnt als sneeuw voor de fohn als het wat sneller gaat. Op medium en hogere snelheden worden ze ineens wakker. Nu draaien ze super makkelijk, door het pintail design en de langere rockered nose zonder grote schaufel floaten ze ook heerlijk en geven ze een continue aanmoediging om door te knallen. Grote bochten op snelheid het liefst alhoewel kleine bochtjes ook makkelijk aaneengeregen worden. Helaas moest er tussendoor ook wat piste gereden worden, aan de taillering te zien zou t wel redelijk moeten gaan op de groomers. Op de piste aangekomen bleek al snel dat hier de kwaliteiten van de boomerang niet liggen, het gaat allemaal wel maar enthousiast word ik er niet van... Dit zou overigens ook iets met de rental bindings die erop zitten te maken kunnen hebben, toen ik ff wat meer gas op de piste gaf en scherpere gekante bochten probeerde te maken gleed ik als het ware uit een van de "vinnen" van de voorbak.
Snel terug de backcountry in dus!! Poeder bleef beter en beter gaan en hoe meer energie je in deze jongens stopt, hoe meer ze teruggeven! Dit is waar ze voor gemaakt zijn, poeder, poeder en nog eens poeder! Zelfs verspoorde crapbuckels gaan erg lekker, zolang je zelf maar bij de les blijft en er genoeg energie instopt. Het geeft een heerlijk gevoel om te merken dat de ski zo strak doet wat je wilt! Ik heb weinig gesprongen met de latten dus daar kan ik ook niet erg veel over zeggen, wel heb ik het gevoel dat het meer een bigmountain ski is dan echt een bc twin.
[i]Aan wie zou ik deze latten aanraden? Aan gevorderde, agressievere rijders die op zoek zijn naar een ski die voor meer dan 95% pow gaat zien. Daarnaast wil je heb je een voorliefde voor hogere snelheden en niet bang voor moeie benen ;). [/i]
Iets later in de week kwam [url=http://www.wepowder.com/users/dio]Dio[/url] met vers uit de pers gekomen BMB-skis. Wat een juweeltjes, het vakmanschap straalt er vanaf. De ski is super afgewerkt van de base tot de top, alles klopt gewoon. Dat belooft veel goeds maar hoe doen ze het in de sneeuw? Wat gelijk opvalt na het eerste sneeuwcontact is dat het gebruikte basemateriaal echt beduidend beter glijdt dan dat van fabriekski's, zeker positief!
Uiteraard moeten de [url=http://www.bmb-ski.nl/]BMB original[/url] gelijk mee de powpow in worden genomen. De grote rockered tip zorgt ervoor dat het absoluut onmogelijk is om de tip te doen diven en dus kan je goed in de vorlage skien. De ski's floaten goed door de poeder en zelfs op lage snelheden is het mogelijk om met deze toch wel lange latten door de pow te wedelen. Niet dat je dat moet willen maar het kan in ieder geval wel! Op medium snelheid [i]cruist[/i] de lat ook erg lekker door, het doet met een beetje denken aan rijden in zo'n grote Amerikaanse slee, heerlijk cruisen door grote powvelden. Met kortere bochten op niet al te hoge snelheid houdt de BMB dat lekkere gevoel goed vast. De zachte tip brengt op hogere snelheden wel een nadeel met zich mee, de nose is dan te flopperig en dat geeft het gevoel dat de lat minder direct reageert. Op zich jammer want de rest van de ski geeft zeker wel vertrouwen op snelheid. Maar gelukkig is het een custom ski dus daar is zeker wat aan te doen!
Ook hier moest er op gegeven moment toch wat piste worden geskied helaas.. Maar op de piste aangekomen krijg ik een vreemde gewaarwording, sta ik echt op brede poederlatten?? Het lijkt wel alsof ik op een reuzeslalom ski sta, ongelofelijk hoe goed deze skis op de piste skien. Grote gesneden bochten worden moeiteloos aan kleine bochtjes geregen en ondanks het geflapper van de tips geven de BMB-'s ook goede rebound op snelheid!! Complimenten voor Steven c.s. voor het maken van een poeder ski die zo goed is op de piste!
[i]Aan wie zou ik deze ski aanraden? Aan iedereen die op zoek is naar één do-it-all ski, dit is echt een hele goede one-quiver ski voor zowel dikke poeder als de stukken ertussen.[/i]
[b]Conclusie: allebei erg lekkere skis maar voor verschillende doeleinden. De BMB original staat in de Labs in Eindhoven, de Elan Boomerang in de Labs in Bilthoven en kunnen door iedere promember op wePowder gereserveerd worden voor wat sneeuwtijd. Hoe? Check [url=http://www.wepowder.com/forum/index.php/topic,1010.0.html]dit topic over wePowder Labs[/url][/b]
[i][url=http://www.wepowder.com/users/sjonnie]Sjonnie[/url] is lid van het wePowder freerideteam, gezegend met een goede techniek en in staat om regelmatig richting de Alpen te vertrekken.[/i]