Eindelijk weer vrieskou.

Eindelijk weer vrieskou.

Een doodgewone winter… so far

[b]Terugblik[/b]
Weihnachtswetter, Tauwetter… Eens in de zoveel jaar komt het voor. December 2009 was zo’n moment. Onder invloed van een sterke zuidwestelijke stroming werd er warme lucht richting de alpen gestuurd. Het gevolg was dat regelmatig het nulgradenniveau tot boven de 2000 en zelfs 2500 meter klom. Uitzonderlijk? Nee. Vervelend? Jazeker. Niet alleen is het een domper op de kerst- en nieuwjaarsvreugde (en voor een enkeling zelfs zijn wintervreugde omdat er maar 1 uitstapje in zit deze winter), maar daarnaast zorgt het voor het destabiliseren van het sneeuwdek. Juist op een moment dat het erg druk is in de Alpen. Een situatie die de afgelopen weken de nodige (onnodige) slachtoffers heeft gekend. Wat te denken van de reddingswerkers in Italie die bedolven werden tijdens hun reddingswekzaamheden. Of de slachtoffers in Les Arcs. Vakkundige rijders die het leven lieten. Poederstress? Het noodlot?.. Iedere keer word ik er weer stil van. Ik houd van poeder, ik leef poeder, kan ik wel zonder poeder…? Maar op dit soort momenten neemt de emotie even de overhand. Als je sec naar de cijfers kijkt is het aantal slachtoffers klein. Ik heb me zelfs laten vertellen dat er jaarlijks meer doden op dan naast de piste vallen, maar heb hier nog geen harde cijfers van gevonden. Maar de cijfers zijn droog, de drama’s achter de cijfers groot. Mijn medeleven…

[b]Stand van zaken[/b]
Goed, hoe staat het met de sneeuw? Is het een dramatische winter? Nee. In delen van de Alpen is de sneeuwhoeveelheid gelijk of iets kleiner dan gemiddeld, maar in een groot deel van de Alpen superieur ten opzichte van het langjaarlijkse gemiddelde. Met name in de noordalpen is de situatie op dit moment iets slechter dan het langjaarlijkse gemiddelde. In de westalpen ligt er op dit moment onder de 2000 meter een sneeuwhoeveelheid die gelijk of iets lager is dan het gemiddelde. Kom je daarentegen boven de 2000 meter, dan ligt er beduidend meer sneeuw. Het 7e en vooral het 8e poederalert bracht veel verse sneeuw boven de 2000 meter. Boven de 2500 meter zelfs meer dan 100 cm vers. In de zuidalpen is de situatie het beste. Net als in de winters van 07/08 en 08/09 is men hier begonnen met sneeuwhoeveelheden die duidelijk boven het langjaarlijkse gemiddelde liggen. Zelfs in dramawinter 06/07 was dit de regio waar je moest zijn voor wat sneeuw. Een trend?

gem sneeuwhoogte
gem sneeuwhoogte

Toch hoor ik om me heen allemaal dramageluiden. Het zou een slechte winter zijn, te warm, te weinig sneeuw etc… Het laat maar weer eens zien hoe slecht we van geheugen zijn. Winter 08/09 was exceptioneel rijk bedeeld met verse sneeuw. Daarnaast viel de sneeuw vaak en tot diep in de dalen. De winter van de treeruns, 150 cm verse sneeuw in 48 uur en de winter dat we 27 poederalerts hadden. Let wel, in de maand april in 2009 hadden we maar 2 poederalerts. Wat betekent dat we er 25 hadden in de periode van 31 oktober tot en met 31 maart. 25, waarvan er een aantal extended waren. Winter 06/07 (de dramawinter) hadden we er 14. Toen maar weinig echt goede treeruns, regelmatig poederalerts die enkel boven de 1800/2000 voor sneeuw zorgden en een bijzonder sneeuwrijke aprilmaand in de Italiaanse Piemonte. Toch reed ik die winter veel vers.

Deze winter laat maar weer eens zien dat je er moet zijn als ze vallen, dat je moet pakken wat je pakken kunt en dat vroegboeken in normale winters zeker niet altijd loont. Althans deze start van de winter. De echt mooie maanden moeten nog komen. De echte freeridemaanden beginnen pas over een week of 3. Deze eerste weken waren aardig voor je techniek, voor de eerste meters en om maar weer eens te beseffen dat off-piste ook betekent dat je wel eens een rotsje raakt. Zeker vroeg in het seizoen. Want ook daarin zijn we kort van geheugen. Door de sneeuw van afgelopen winter lijken we welhaast verwend. Verwend met de idee dat je off-piste zelden schade hebt. Deze start van de winter heeft bij heel wat mensen het schadegeheugen opgefrist… ;) C’est le freeride…

[b]2010[/b]
[i]2010 wordt zeker kouder en start met sneeuw in de noordalpen[/i] schreef ik enkele dagen geleden. En zo zijn we gestart. Het vriest inmiddels weer en het sneeuwt nog lichtjes in de noordalpen. Sinds nieuwjaarsavond viel er 5-20, lokaal zelfs 40 cm vers. En dat was nodig ook. Al was het maar om op al die ontevreden gezichten weer een poedersmile te toveren. Maar er zijn ook gebieden waar het een stuk minder was en de poedersmile erg klein.

De komende 10 dagen blijft het koud in de Alpen. Konig winter is zoals verwacht weer in het zadel en we hebben te maken met een situatie die erg veel lijkt op de periode 12-22 december 2009. Koude lucht uit het oosten en lagedrukgebieden boven de middellandse zee. Grote vraag is wanneer, hoe vaak en hoe intens kunnen zij tot de Alpen doordringen…

hirlam84
hirlam84

[b]9e poederalert[/b]
Komende week wordt een spannende. Er valt zowiezo sneeuw in de west- en zuidalpen. Maar de grote vraag is hoeveel en wanneer? Daarover morgen meer. Voorlopig een poederalert voor [url=http://www.wepowder.com/regio/5]regio 5[/url] en [url=http://www.wepowder.com/regio/6]regio 6[/url] en dien je standby te staan voor de zuidalpen. Het poederalert start maandag 4 januari.

pcp12h_web_5
pcp12h_web_5
meteomorris

Reacties

Toerist
AnoniemAuteur2 januari 2010 · 17:30

Off piste in Nederland kan in Noord-Holland in ieder geval al wel :-)

http://www.surfweer.nl/3397#comment-14982

Toerist
fanneigeAuteur2 januari 2010 · 18:43

net terug uit morzine, veel vers gescoord, zelfs op de ‘gereguleerde’ freeride gebieden, alleen jammer van de regen.

Knowledge is limited. Imagination encircles the world
Beginner
AnoukAuteur2 januari 2010 · 19:43

Eergisteren Andermatt : 10cm vers, gisteren Goms-vallei doorkruist (heb ze daar voor jou de groeten gedaan, Morris) : 5cm vers, vandaag een toertje in Arolla : 15cm vers. En nu net ingecheckt in Vallorcine, waar de sneeuw blijkbaar vandaag in overvloed heeft gedumpt. De route van Martigny over de Col de La Forclaz was een uitdaging omdat de weg zelfs nog geruimd was. de lokale weersvoorspeller geeft hier trouwens nog minstens 50cm de volgende dagen…afwachten of hij net zo betrouwbaar is als Morris ;)

Heb nu internet de koöende yeek, dus ik houd jullie op de hoogte!

Warren Miller said it best: “If you don’t do it this year, you’ll be one year older when you do”
Gevorderd
rockyAuteur2 januari 2010 · 21:49

Effe een update uit Kleinarl/Zauchensee: gisterenavond rond 22 u beginnen sneeuwen-nu nog steeds! Resultaat: 50cm vers in het dorp/80cm op de berg!!!

Super gereden vandaag!

Nu op naar mijn stekkie in st-martin am tennengebirge!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!