Eindelijk sneeuw en kou in de noordalpen

Eindelijk sneeuw en kou in de noordalpen

en een kritische lawinesituatie…

Sinds vrijdag viel er in de nord- en nordweststaugebieden in de noordalpen tot 60 cm sneeuw. Gemiddeld waren het er 20-40 cm. Meer richting de alpenhoofdkam slechts 10-20 cm. Deze koude sneeuw is ongunstig gevallen. Enerzijds omdat op veel plaatsen er een zwak fundament ligt. Let daarbij op passages als deze in je lokale lawinebericht: [i]‘Insbesondere im Wallis und in den inneralpinen Gebieten Graubündens ist in hohen Lagen die Basis der Schneedecke teilweise schwach.’[/i] Die je duidelijk maken dat er sprake is van een zwak fundament. Anderzijds omdat het in delen van de Alpen stevig gewaaid heeft tijdens en na de sneeuwval. Let daarbij op passages als deze in je lokale lawinebericht [i]Der stürmische West- bis Nordwestwind hat in windexponierten Lagen für mächtigere Triebschneeansammlungen in den Sektoren Süd bis Ost gesorgt. Diese können bereits durch das Gewicht eines einzelnen Wintersportlers ausgelöst werden. Auch einzelne spontane Lawinenabgänge sind möglich.[/i]

De kerstperiode heeft weer de nodige (onnodige) slachtoffers gekend. Onkundig (zonder enige vorm van kennis en materiaal) en kundig (denk aan de 4 reddingswerkers die hun leven gaven om anderen te redden, maar ook de kundigen in Les Arcs die het leven lieten (poederstress?)). De heerlijke koude sneeuw die nu gevallen is, is kortom met grote voorzichtigheid te genieten. Ook vanwege het verslavende karakter. Waarschijnlijk zit daar het probleem. Gister dook ik hier op Curacao bij Playa Canoa in het water voor een van mijn laatste surfsessies deze vakantie. Playa Canoa is een klein baaitje, met wat stroming, waar de golven breken op een rif en kent een entry en exit via scherpe rotsen. De golf zelf is niet zo moeilijk. Vanaf de kant ziet het er dan ook niet moeilijk uit. Omdat je er via een riviertje ook in kunt peddelen is er ook een easy ingang. De beginners ingang zeg maar. En daar zit het probleem. Want als de beginner er niet meer in slaagt om via de rivier uit het water te komen, zal hij via de scherpe rotsen het water uit moeten. Door gebrek aan kennis en kunde ontstonden er gister 2 gevaarlijke situaties die uiteindelijk goed zijn afgelopen. Een beetje vergelijkbaar met de ‘soms gaat het mis-serie’ op wePowder. Door wat voor reden dan ook duiken de beginners bij Playa Canoa het water in en brengen zichzelf in serieus gevaar. Zee-egels, scherpe rotsen en nare golven.

Waarom duiken jij, ik en bussen vol touristen een heel enkele keer/soms/wel eens/regelmatig/nooit een helling in die boven ons kunnen ligt? Waarom kiezen we voor hellingen die buiten de zekerheidsmarges liggen? Overschatting? Een lawine weet niet dat je een expert bent (naar Werner Munter). Onwetendheid? Daar geloof ik niets van… Geen borden gezien dat je de piste verlaat? Geen vlaggen gezien die je wijzen op het actuele lawinegevaar? Waarschuwingsborden bij de lift?

Toch wel gezien? Maar [i]het kon[/i]… O ja? Volgens wie? Welke methode? [i]Maar er stonden al sporen…[/i] Precies. Zeker nooit die krantenartikelen gelezen over lawineslachtoffers? Wij mensen kunnen onszelf verdomd goed voor de gek houden, misschien wel beter dan welk levend wezen ook. Houd je zelf niet voor de gek. Volg een goede cursus en check voordat je de berg opgaat iedere dag het actuele lawinebericht. Doet dat via mePowder, wePowder Lines of voor het geval je geen prorider bent via zoeken op wePowder. Vink het vakje lawineberichten aan en vul je gebiedsnaam in. Indien de naam niet direct herkent wordt eventueel met AT, CH, FR of IT er achter en je krijgt het actuele lawinegevaar van die dag. Lees het bericht goed en stem er je off-piste routes op af. Geen kennis? [b]Blijf dan op de piste of huur een gediplomeerde gids[/b] Ga je toch zonder enige vorm van kennis off-piste doe dan niet flauw als iemand je op je onkunde wijst en blaf die persoon zeker niet af. Ga je zonder lawinepieper, schep en sonde de backcountry in informeer dan even je vrienden, familie en ouders dat je de komende dagen als het ware zonder gordel met 150 over de autobahn suist. O ja… en een sonde, schep en pieper helpen niets als je alleen onderweg bent. En zeg nu niet, mij gebeurt dat niet. De enige reden dat het jou niet gebeurt is dat je met je paar dagen wintersport per jaar statistisch zo weinig in de bergen bent dat de kans dat het noodlot toeslaat dermate klein is dat je geluk hebt. Dat heeft niets met jouw kunde te maken, domweg geluk. En van geluk alleen zou ik m’n leven niet laten afhangen…, want soms zit het tegen…

naast de piste
naast de piste

[b]Korte termijn, 9e poederalert[/b]
De Alpen liggen onder invloed van koning winter. De straalstroom is inmiddels tot onder de alpen gezakt waardoor er arctische lucht richting de Alpen kan stromen. De komende 10 dagen blijft het koud in de Alpen. Konig winter is zoals verwacht weer in het zadel en we hebben te maken met een situatie die erg veel lijkt op de periode 12-22 december 2009. Koude lucht uit het oosten en lagedrukgebieden boven de middellandse zee. Morgen levert dat de eerste sneeuwaanval op. Reken op 10-25, lokaal 40 cm vers in de [url=http://www.wepowder.com/regio/5]regio’s 5[/url] en [url=http://www.wepowder.com/regio/6]6[/url]

Na maandag volgt een tweede sneeuwaanval. Het laag nestelt zich in de Golf van Genua en zorgt dan voor een zuid(oost)elijke aanvoer van de neerslag. Dit gaat in ieder geval voor heel veel sneeuw zorgen in de pre-dolomieten en de bergketen tussen Karinthie en Italie in (het oosten van regio [url=http://www.wepowder.com/regio/9]regio 9[/url] . Gebieden als Nassfeld en Forni di Soprio kunnen op veel vers rekenen. Reken op 40-70 cm vers. Mogelijk dat een noordoostelijke nazwieper op woensdag nog voor een verrassing zorgt in [url=http://www.wepowder.com/regio/2]regio 2[/url] en [url=http://www.wepowder.com/regio/3]3[/url]. Daarover later meer deze week. Dan kijken we ook vooruit naar het 10e poederalert.

knmi1
knmi1

[b]10e poederalert?[/b]
Midden deze week ontstaat er een nieuw omvangrijk lagedrukgebied boven Spanje welke een poging zal doen voor extra wit in de Alpen te zorgen. Het exacte pad van dit laag is nog niet bekend, maar ziet er veelbelovend uit! Zie onderstaande.

superlaag
superlaag
meteomorris

Reacties

Gevorderd
robbertAuteur3 januari 2010 · 19:20

op zaterdag en gedurende de nacht ongeveer 20 tot 30 cm op de Kitz gevallen. Wel met heel veel wind, hierdoor heel veel triebschnee. Vandaag met Erwin en zijn broer Martin eerste sporen gezet, super! Foto en film volgen nog

Expert
costijnAuteur3 januari 2010 · 20:27

Morris verbeter me als ik het niet goed zie maar volgens de nieuwe gfs run lijkt het erop dat de snorkels gepoetst moeten gaan worden eind van de week!!!

Toerist
jobslegersAuteur4 januari 2010 · 09:48

Terecht Morris dat je blijft hameren op veiligheid en wijsheid. Voor Wepowder was ik daar ook niet zo mee bezig maar jullie hebben me wel de ogen doen openen. Als is het nog niet wat het moet zijn maar het begin is gemaakt. Ik verdiep me al meer de weer/lawineberichten en onder de kerstboom lag de pieper en schep. Alhoewel ik wel meteen tegen mezelf heb gezegd dat safetygear een gevoel van schijnveiligheid kan creeëren en ik hierdoor dus niet meer risico moet/kan nemen.
\

Goed, ik ben dus beter voorbereid dan voorgaande jaren en nu ga ik het in praktijk brengen. Komende woensdagavond willen we vertrekken naar de poeder en we staan open voor alles. @Morris, denk je voor woensdagavond ons een richting in te kunnen sturen?

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!