Waarschuwing!

Door MennoBoermans1 op 4 januari 2010 · 8

Het mag als bekend worden verondersteld: in de winterse bergen is er een gevaar voor lawines. De witte dood slaat elk jaar toe en laat mooie bergsportmomenten veranderen in horrordagen. Het lijkt er echter op dat de sneeuw- en lawinesituatie in grote delen van de Alpen momenteel typisch en uitzonderlijk is. Nagenoeg elke dag bereiken ons berichten over schuivende sneeuwmassa’s die voor doden en gewonden zorgen. Met als triest dieptepunt twee ongevallen waarbij in totaal vijf bergredders het leven lieten.

De lawinewaarschuwingsdiensten schalen het gevaar niet bijzonder hoog in (op 2 of 3), maar als je naar de omvang en aard van de lawines kijkt, komen die overeen met situaties die veel hoger en gevaarlijker zijn. Opmerkelijk is ook dat bij veel van de ongevallen van de afgelopen weken professionals (berggidsen, skileraren, bergredders) betrokken waren. Mensen die veel ervaring hebben in het inschatten van het risico en de gebieden goed kennen, zijn gefopt door moeder natuur.

We lijken te maken te hebben met een situatie die nog niet eerder beleefd is. Relatief weinig sneeuw, slechte verbindingen tussen de lagen en rare temperatuurschommelingen zorgen voor sneeuwmassa’s die op onverwachte plekken, op onverwachte momenten en tot op de bodem toe, wegglijden. Er zijn berggidsen in Zwitserland die een afwachtende houding aannemen en geplande skitoeren of freeride-afdalingen aflasten. Geduld is momenteel een goede eigenschap van de bergsporter.

[b]Ongeacht waarop de lawinewaarschuwingsdiensten het gevaar inschalen; de lawinesituatie kan momenteel het beste als levensgevaarlijk worden betiteld![/b]

Red: Meer informatie vind je in [url=http://www.wepowder.com/forum/index.php/topic,951.0.html]dit topic[/url]. Ga sowieso nooit offpiste zonder de vereiste kennis, het [url=http://www.lawinedienst.nl]lawinebericht[/url] en je drie-eenheid.

Reacties

• catchi
    Tourist
    catchi op 4 januari 2010 · 14:40
    Ik heb zelfs al gehoord dat in zwitserland gedeeltes van pistes zijn gaan schuiven. Laagjeseffect met bijzondere weersomstandigheden.

Overigens heb ik nog nooit over zoveel 'winterse' problemen over de gehele wereld in de media als dit seizoen! nieuwe ijstijd....
  • Teon2
    Tourist
    Teon2 op 4 januari 2010 · 15:11
    Wordt hier eigenlijk bedoeld dat de lawinestufe niet meer voor 100% te vertrouwen is en met een hogere stufe rekening gehouden dient te worden?
    Feit is wel; als reddingswerkers en ervaren "berggeiten" het al bij het verkeerde eind hebben .... waar staan wij dan met onze minimale ervaring?

Interessant onderwerp.
  • MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 4 januari 2010 · 15:22
    De Lawinestufe is een indicatie, géén garantie.
    http://www.bergredding.nl/?p=1213
    Poeder, Kiekjes en Pleisters
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 4 januari 2010 · 15:32
    In de theorie lawine kunde van ssc heb ik begrepen dat lawinestufe nooit voor 100% te vertrouwen is: die geven ze af voor een heel berggebied, maar dat wil niet zeggen dat het geldt voor elke kam, elke vallei, elke helling. Net als met de weersvoorspelling in Nederland: als ze zeggen dat de maximumtemperatuur morgen zon -2 gaat zijn, kan dat heus wel zeggen dat het hier -4 is en aan de kust 0. De lawinestufe is je uitgangspunt, en dan kijk je naar hoe de helling eruit ziet, exposite, wind, zon, wat er om je heen gebeurt etc.

Heb zowiezo de indruk dat vorige winter tot nog toe, hoewel veel meer 'winters' minder gevaarlijk was. Wel erg veel sneeuw, maar als die hele laag sneeuw dan gesettled was, was die laag ook veel sterker gewoon door zijn dikte dan nu al die sterk van elkaar verschillende dunne laagjes onderling waar de ene keer hele warme, dan weer binnen korte tijd (één dag!) hele koude condities overheen blazen. Regenwater en rijp en zon en wind van alle kanten, en dat binnen een enkele week...
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 4 januari 2010 · 15:36
    PS, ik vraag me eigenlijk af of het verstandig is met een stufe 3A, 3B, 3C te gaan werken..
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • brt
    Advanced
    brt op 4 januari 2010 · 17:14
    En dan de hamvraag, wanneer gaat deze situatie zich stabiliseren 😃
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 4 januari 2010 · 18:37
    Ik ben iegenlijk wel benieuwd hoe gevestigde lawine experts zoals van de SLF hier op reageren. Of zouden deze niet op dit soort afwijkingen reageren omdat het te kortstondig is? Dit is kennelijk een situatie die vele malen complexer is dan in een gemiddelde winter.

Ik ga over 2 dagen naar regio 5 en ook daar is het tricky. Ik zal de poederstress ff moeten onderdrukken en ipv reductiefactoren zoeken er steevast een schaaltje bij optellen en vanuit die nieuwe hogere stufe mijn waarnemingen doen om te kijken of het klopt.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • kanski
    Elite
    kanski op 4 januari 2010 · 21:55
    http://www.bergredding.nl/?p=1213

Als je dit artikel leest begrijp je dat de experts van het SLF de uitzonderlijke situatie duidelijk onderkennen en dat ook aangeven in het lawinebericht. Een lawinebericht is geen garantie dat er niks kan gebeuren, het is een indicatie!
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro