Freeriders in het beklaagdenbankje

Freeriders in het beklaagdenbankje

Worden we opgejaagd?

Er is weer wat loos. 2 weken kerstvakantie, een matig voorseizoen met weinig sneeuw in de west- en noordalpen en Weihnachtswetter Tauwetter hebben een enorme tol geeist. De sneeuwopbouw is slecht en de poederstress was groot. Gevolg; talrijke lawines die afgingen (tot op de pistes) en (on)nodig wat slachtoffers. Niet alleen toeristen, maar ook bergprofessionals hebben het leven gelaten. Gerespecteerde gidsen en reddinsgwerkers zijn niet meer. Een treurige balans.

[b]Kerstslachtoffers[/b]
Het is niet ongebruikelijk dat er juist veel slachtoffers vallen in drukke vakantieperiodes. Daarnaast zie je een stijging van de ongevallen in de statistieken ook goed terug wanneer de sneeuwcondities explosief zijn. Deze kerst vielen deze twee factoren samen. Een (bijzonder) slechte sneeuwopbouw en een drukte (tot ver) naast de pistes. Wil je meer data zien, check dan eens de [url=http://www.anena.org/quels\_risques/bilan\_accident/bilan\_menu.html]statistieken van de ANENA[/url] of de [url=http://www.slf.ch/praevention/lawinenunfaelle/aktuelle\_unfaelle/index\_DE?-C=&]statistieken van de SLF[/url].

[b]Er wordt vervolgd[/b]
Er is weer wat loos en het is dan ook niet verwonderlijk, sterker nog, het is gebruikelijk dat juist in dergelijke periodes vadertje staat met aan het roer een groepje mediageile bestuurders zich doet gelden. In heel wat gevallen zeker niet onterecht, maar in tijden van emotie moet er voor gewaakt worden dat we het kind met het badwater weggooien. Wie herinnert zich niet het dreigende offpiste-verbod in Frankrijk tijdens de beruchte lawinewinter van 1999? De soloactie in Vallorcine, waar de lokale bestuurder een verbod afkondigde? De vervolging van wat gidsen in Frankrijk. Natuurlijk kan het geen kwaad om mensen te wijzen op de gevaren. Natuurlijk ben ik het er mee eens dat je aansprakelijk bent als er door jouw toedoen iemand in een lawine komt. Maar waar ligt de grens? Gaan we straks handelen in de geest van een wet, of gaan we handelen op basis van interpretaties van een wet. Ik ben bang het laatste. De samenleving verjuridificeerd en er zullen krachten opstaan die de speelruimte van freeriders kleiner gaan maken. Soms zelfs onbedoeld en vanuit onverwachte hoek. Heb ik een deja-vu? Jazeker.

[b]Preventie[/b]
Freeriden is niet meer te stoppen. Een simpel verbod werkt niet. De Alpen zijn te groot en het politieapparaat te klein. Dagelijks trekken tienduizenden mensen een lijntje buiten de piste en dagelijks trekken duizenden tourskiers en alpinisten de bergen in. Hoe wil je hen tegenhouden? De handhavingskosten zijn enorm. Niet alleen voor de politie, maar ook voor justitie. En waarom? Er vallen jaarlijks zo’n 100 doden buiten de gemarkeerde pistes in de Alpen. Een deel daarvan kent de (rest)risico’s. Handelt er naar, kiest voor de veilige optie en heeft alsnog pech. Een deel daarvan kent de (rest)risico’s, accepteert het risico kiest een minder veilige optie en heeft pech en dan is er nog een groep die geen idee heeft wat ze aan het doen zijn en hebben pech. 100 doden op duizenden beoefenaren is dat de miljoenen aan handhavingskosten waard?

Even een uitstapje naar het brein van de mediageile en door macht gestuurde bestuurder. Waarschijnlijk heeft hij of zij (meestal is het een hij) het antwoord op die enorme kostenpost al klaar. Die gaan wij freeriders namelijk dragen. Hoe? Door het innen van fikse boetes. Ik denk dat als ze het goed aanpakken ze er dan zelfs in slagen om nog winst te maken. Ze hebben de publieke opinie op dit moment mee, dus wat let hen?

Maar dit terzijde… Mijn stelling is dat je door strenge handhaving er niet in slaagt het aantal doden substantieel terug te brengen. Je brengt enkel een enorm verjuridificeerd handhavingsapparaat op de been dat zichzelf aan het werk houdt en het freeriden er zeker niet leuker op maakt. Daarnaast is de mens vreselijk inventief en voorzie ik allemaal nieuwe sporten ontstaan. Freeriders verkleed als bejaarde sneeuwschoenwandelaars, de Freeathlon (freeridend proberen de banden van gezagsdragers lek te schieten), de ride and run, extra brede langlaufski’s en een toename van de instant heli pick up… Nee, ik geloof meer in preventie en eigen verantwoordelijkheid en zeker niet in een systeem waar advocaten, justitie en bestuurders beter van worden waarbij het aantal doden echt niet substantieel zal dalen. Trop reglementer c’est deresponsabiliser.

[b]Preventie dus…[/b]
Cursussen, waarschuwingsborden en een sanctie op zijn tijd. Begrijp me niet verkeerd. Ik ben zeker niet tegen het beboeten en vervolgen van mensen die moedwillig fouten maken, maar waar eindigt preventie en begint sanctioneren? In de huidige publieke opinie hebben we de wind tegen. Minder aandacht voor preventie en meer voor sanctioneren. De bestuurders, advocaten en het magistraat zijn in het grijze gebied dat ieder rechtssysteem kent op zoek naar de mogelijkheden. Mogelijkheden die ons bij voorbaat in het beklaagdenbankje zetten en zeker niet handelen vanuit de geest van de wet. Er wordt geinterpreteerd en gezocht, dus o gij verdoemde freerider… maak uw borst maar nat…

[b]Overdrijf ik?[/b]
Zeer zeker niet. Wat uitspraken van de afgelopen periode:
[i] Heinz Walter Mathys, a lawyer and president of the Swiss commission for the prevention of snow sports accidents, said anyone found to have caused an avalanche through irresponsible skiing could, and should, face some form of civil or criminal proceedings.
“People need to know that under Swiss law anyone leaving the marked runs who causes an avalanche like this can be charged under article 237 of the Penal Code for interference with public circulation,”[/i] [url=http://www.swissinfo.ch//eng/index/Off-pisters\_face\_fines\_for\_causing\_avalanches.html?cid=8012298]Bron[/url].

[i]Mathys präsidiert die Schweizerische Kommission für Unfallverhütung auf Schneesportabfahrten (SKUS). Der Experte in Rechtsfragen, die sich nach Lawinenunfällen stellen, begrüsste den Schritt der Walliser Polizei: «Das wirkt abschreckend. Hier geht es schliesslich um Leben und Tod.»[/i][url=http://www.derbund.ch/schweiz/standard/Walliser-Polizei-bringt-Freerider-vor-den-Richter/story/15953211]Bron[/url]

[b]Een jacht op freeriders?[/b]
[i]“It’s a cultural thing,” zegt Franz Werro, professor of private law at Fribourg University “Swiss people would be shocked to see police on the slopes, but maybe we need to get there.”[/i] En die stap is niet eens zo heel ver weg; [i]In Switzerland off-piste skiing is not illegal. Ski runs and off-piste zones are both part of the public domain. But reckless acts like ignoring avalanche warning signs and then setting off an avalanche that hits a marked run [b]can lead to a conviction, even if there are no victims.[/b] “The fact of creating a danger is enough, and the justice system is now much more sensitive than in the past,” said Valais lawyer Pierre-André Veuthey.[/i].

En die jacht is begonnen. In Frankrijk is men al een tijdje actief bezig met het vervolgen van freeriders die ongelukken veroorzaken en de klopjacht gaat door. Sterker nog, de procureur-generaal in Frankrijk heeft de PGHM opgedragen actief te speuren naar freeriders die een off-piste verbod negeren en hen te vervolgen op grond van het [i]moedwillig in gevaar brengen van anderen[/i]. In Zwitserland is de eerste stap nu ook gezet. In Wallis [url=http://www.derbund.ch/schweiz/standard/Walliser-Polizei-bringt-Freerider-vor-den-Richter/story/15953211]worden 6 freeriders vervolgd[/url] voor het veroorzaken van lawines die tot op de pistes kwamen. En de toon is gezet; [i]Wie oft Freerider Lawinen oder Schneebretter auslösen, wird nirgends registriert. Im Wallis kam dies laut Polizeisprecher Renato Kalbermatten bisher selten vor. Der Direktor der Zermatt-Bergbahnen, Christen Baumann, wies auf ein Problem hin: [b]«Diejenigen, die solche Lawinen auslösen, entwischen uns meistens.»[/b][/i]. Dat klinkt als vervolgen, terwijl aan de andere kant het leergierige deel van de natie juist oproept om lawines te rapporteren. De SLF heeft in haar allernieuwste I-phone applicatie [url=http://www.slf.ch/dienstleistungen/medien/medienmitteilungen\_09/white\_risk\_mobile/index\_DE]white risk[/url] een functie ingebouwd waarmee je snel en heel gemakkelijk lawines kunt rapporteren, zodat zij daarmee weet hebben van de actuele situatie en betere en betrouwbaardere voorspellingen kunnen maken. Maar goed, mij zie je de functie voorlopig niet gebruiken.

[b]Freeriders in het beklaagdenbankje?[/b]
Zeer zeker. We hebben de publieke opinie tegen en het juridisch systeem slijpt de messen. Van preventie lijken we door te slaan richting sanctioneren en vervolgen. En dat terwijl vorig jaar nog een trend werd geconstateerd, het aantal dodelijke lawineslachtoffers neemt af. Maar goed, de natuur toont zich weer eens van haar zwarte kant en het apparaat komt met maatregelen. Waarom ben ik zo fel? Omdat ik graag naar de droge feiten kijk. Let wel, jaarlijks hebben we het over gemiddeld 100 doden, waarbij de trend dalend is. Ter vergelijk, sinds 10 december vielen er in Europa alleen al 1000 doden vanwege een opstekende winter. Ik geloof niet dat daar al iemand op vervolgd is. Goed, een voorbeeld dichterbij. Die paar keer per jaar dat ik me op de piste waag voel ik me vreselijk onveilig. Sterker nog, ik heb regelmatig het gevoel moedwillig door andere pisteridders in gevaar gebracht te worden. Overmatig alcoholgebruik, onkundig skien en boarden, totaal ongecontroleerd een piste afstuiven en lak hebben aan de pisteregels. Er zijn weinig plekken op een berg waar ik de vurige wens heb een helm te dragen, maar op een piste draag ik graag een helm. Ik vraag me wel eens af; Hoeveel doden vallen er jaarlijks op de pistes? Hoeveel ongelukken zijn te herleiden tot onkundige pisteridders? En hoeveel doden vallen er jaarlijks op een piste als gevolg van een door een freerider veroorzaakte lawine? Iets zegt me dat wij freeriders zwart gemaakt worden. Laten we ervoor waken om het kind met het badwater weg te gooien en onze passie te grabbel te gooien.

[b]Wees waakzaam en geef het goede voorbeeld![/b]
Wat dat betreft vind ik de uitspraak van Kurt Nairz, leider van de Tiroolse bergreddingsdienst eentje om in de oren te knopen:
“De bergreddingsdienst wil geenszins het alpinisme beperken door regels op te leggen, overdreven te waarschuwen of paniek te veroorzaken. De bergreddingsdienst is juist van oorsprong een initiatief van “binnenuit”: bergsporters die collegas in nood helpen. Toch doen we een oproep aan wintersporters die buiten de piste gaan: neem alstublieft de grondregels van het toerskiën en freeriden in acht. Dat betekent een goede toerenplanning en het meenemen van een nooduitrusting met in ieder geval een lawinepieper, een sonde, een schep en een mobiele telefoon. Daarnaast komt de ervaring om het terrein juist in te schatten: zijn de weer- en lawinesituatie nog verdraaglijk? en hoe steil kan de helling zijn om deze “veilig” te betreden? En tot slot: heb de moed om tijdens een tocht om te draaien wanneer u het gevoel hebt dat uw leven in gevaar komt.” [url=http://www.bergredding.nl/?p=1199]Bron[/url]

Ja, ik ben voor veiligheid en preventie en ben van mening dat daar nog een wereld is te winnen. Ja, ik ben van mening dat wij zelf nog actiever onze verantwoordelijkheid moeten nemen als we een helling betreden. Niet voor niets heb ik op het forum de vraag gesteld [url=http://www.wepowder.com/forum/index.php/topic,960.0.html]‘Hoe beoordeel jij of een helling veilig is?’[/url]. Ik ben benieuwd naar jouw antwoord. Ja, ik ben er voor om jezelf en anderen actief te wijzen op gevaarlijk gedrag indien je daarbij anderen in gevaar brengt.

Maar ik ben ook voor actief opkomen voor onze freeridebelangen. Zoals ik al zei neemt in periodes al deze al snel de emotie de overhand. Waardoor populisme een kans krijgt en onze vrijheid aan banden wordt gelegd. Zelfs binnen freeridekringen hoor ik wel eens geluiden voor sanctioneren en vervolgen. Maar wees waakzaam. De huidige juridische middelen zijn meer dan voldoende. Een gezagsdrager kan altijd iemand vervolgen voor dood door schuld, maar we snijden onszelf in de vingers als we politieagenten de pistes opsturen om ons actief op te jagen terwijl er nog niets gebeurd is. We snijden onszelf ook in de vingers als we de gezagsdragers ‘redenen’ geven om off-piste te gaan verbieden vanaf lawinegevaar 3. Laten we niet overdrijven… of zie ik nu spoken?

meteomorris

Reacties

Toerist
Poelmann2Auteur7 januari 2010 · 09:10

Het blijft een feit dat zowel op als naast de piste onverantwoord gedrag plaatsvindt. De drukte tijdens de piekweken vestigt daar alleen maar extra de aandacht op. Inderdaad jammer als alleen onverantwoorde freeriders in het beklaagdenbankje komen. Maar het is ook zo dat een enkele lawine meerdere slachtoffers kan eisen.
\

Alles draait om het nemen van je verantwoordelijkheid als freerider. Als wij daar goed mee omgaan, risico mijdend gedrag stimuleren en dat uitdragen, dan moet het mogelijk zijn de negatieve sfeer te keren.

Gevorderd
TeleaddictAuteur7 januari 2010 · 10:20

maar bij welke borden keer je om? ik merk aan mezelf dat ik soms denk:“dat is een bord voor de onwetenden” maar heb met kerst ook weer gemerkt hoe gemakkelijk skiers zonder enig veiligheidsmateriaal achter onze sporen aankwamen (waarbij ze niet stil staan bij de veiligheidskeuzes die een ander maakt). Die verantwoordelijkheid heb je ook, maar dan kan je op een gegeven moment niets meer…
\

borden met waarschuwingen zijn op de weg vaak eenduidig maar tussen de verschillende skigebieden/landen niet (vind ik dan). tenminste niet die mbt waarschuwingen voor lawinge gevaarlijke situaties. Je zou er zoiezo 2 kunnen maken: 1 die aanduid dat je het offpiste terrein in gaat en een ander die aangeeft dat je boven een piste bezig bent (is namelijk niet altijd direct zichtbaar) en dus zwaarder vervolgt wordt als het mis gaat. of mis ik nu iets en zijn die verschillen er al.

http://verticaldissidents.net
Gevorderd
TeleaddictAuteur7 januari 2010 · 10:27

voor de duidelijkheid: ik ben lang niet alwetend en vind mezelf geen uber sneeuwexpert

http://verticaldissidents.net
Expert
ollieAuteur7 januari 2010 · 10:54

Helemaal mee eens.
\

De trend van verbieden en sanctioneren komt trouwens overal voor en past in onze huidige angst-cultuur. Daarmee een beschuldigende vinger wijzen naar een kleine groep die buiten de gebaande paden bezig is, past hier ook in en is vooral voor ‘makkelijk’.
\

Gedragsverandering bij een groep is erg afhankelijk van de groepsgrootte. Ik ben van mening dat in Nederland de bewustwording steeds beter wordt dankzij de inspanningen van oa wepowder en snowsafety. Maar de doelgroep is veel breder dan dat… en het probleem is dat dadelijk de ‘kundigen’ rücksichtlos op de grote hoop worden geveegd.
\

Je ziet dezelfde trend ook al verschijnen bij de groene initiatieven getuige de kreet-o-logieen: buiten de piste is slecht voor de natuur en massatourisme is prima?! (mits je per boeking maar een euro of wat afdraagt aan Respect the Mountains… )
\

Wat mij betreft mogen er best regels zijn rondom ‘inbounds’ offpiste rijden, maar zoals je zelf al aangeeft, de Alpen zijn groot en je kan mensen niet tegenhouden om dan meer in de backcountry te gaan begeven (met alle toennemende risico’s van dien). En een voorwaarde is dat deze regels helder zijn voor iedereen en redelijk.
\

Mijn vervolgvragen zijn ook meer: hoe kunnen we deze trend en deze negatieve beeldvorming over het freeriden omkeren en een breder publiek op de hoogte brengen van wat freeriden inhoudt? Welke rol kan en wil WePowder spelen? Welke rol kan en wil Snowsafety in deze discussie spelen? Welke initiatieven ontstaan er in de Alpenlanden? Is het tijd voor een belangenclub voor freeriders?

...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
Beginner
XSkiproAuteur7 januari 2010 · 14:37

Iedereen benaderd problemen vanuit zijn eigen optiek. De politicus om mogelijk te kunnen scoren met zogenaamde daadkracht, de officier van Justitie vanuit het standpunt dat de regels er nu eenmaal zijn en nageleefd moeten worden, een compleet palet aan instanties die bang zijn om de zwarte piet toegeschoven te krijgen en wij vanuit de inperking van onze vrijheid.
\

Zelf ben ik nogal allergisch voor regeltjes en gruwel van de trend om steeds meer te verbieden. Ik ben er ook van overtuigd dat verbieden bitter weinig helpt. Verder ben ik ervan overtuigd dat het leven nu eenmaal bestaat uit risico’s nemen. De nimmer aflatende pogingen van de huidige maatschappij om alle risico uit te bannen, zijn krampachtig en gedoemd tot mislukken.

Alleen al daarom ben ik een fervent voorstander van eigen verantwoordelijkheid. Maar dan ook, wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten. Gedraag je je onverantwoordelijk, dan moet je de consequenties daarvan dragen.
\

Zonder moraalridder te willen zijn, ontbreekt het nogal eens aan dat laatste. Gevolg: een stortvloed aan regels, vaak gericht op het meest voor de hand liggende, het makkelijkst, zoals het verbieden van freeriden.

Zover is het gelukkig nog lang niet maar ben wel bang dat Morris geen spoken ziet. Wij kunnen er alleen maar zorgen dat we met onze passie verantwoordelijk bezig zijn. Met een beetje geluk (en lobbywerk) kunnen we aan bestuurders duidelijk maken dat we niet allemaal onverantwoordelijke lawineveroorzakers zijn die verjaagd moeten worden. Ben alleen wel bang dat die beeldvorming niet zo makkelijk te veranderen is, alleen al omdat verbieden zoveel makkelijker werkt.

Toerist
AnoniemAuteur7 januari 2010 · 16:07

Onmogelijk dit tegen te houden dan moet het breed Europees gedragen worden. Indien het lukt dan ga je toch naar die oostblok landen toe. Lekker jezelf in Georgië af laten gooien in een oude Topolev. Daar is nog genoeg fun te beleven en niet duur.

Toerist
SimonAuteur7 januari 2010 · 16:24

Als men boetes gaat geven aan mensen die lawines doen ontstaan, gaat men in situaties komen waarbij de lokale bergreddingsdienst uren op zoek is naar slachtoffers die er niet zijn, omdat de veroorzakers zich niet durfden melden uit schrik voor zware geldboetes…
\

“Die paar keer per jaar dat ik me op de piste waag voel ik me vreselijk onveilig. Overmatig alcoholgebruik, onkundig skien en boarden, totaal ongecontroleerd een piste afstuiven en lak hebben aan de pisteregels”

Ik heb juist hetzelfde gevoel. Maar wat valt daar nu tegen te doen? Overmatig alcohol kan misschien wel gecontroleerd worden, maar hoe gestraft? Je kan moeilijk zeggen tegen de zatlap in kwestie dat hij te voet verder moet gaan…En tegen de “piste-jonnies” gaan zeggen dat ze meer moeten opletten is denk ik onbegonnen werk.

Talk less, ride more
Gevorderd
OpaproAuteur7 januari 2010 · 18:02

QUOTE MM :\ …actuele situatie en betere en betrouwbaardere voorspellingen kunnen maken. Maar goed, mij zie je de functie voorlopig niet gebruiken. \QUOTE
\

Jammer! Want het gaat niet alleen om het doorgeven van door jou veroorzaakte lawines, maar ook om spontane lawines. Bovendien gaat vervolging (voornamelijk) over lawines die pistes bedreigen/bereiken. En ik betwijfel of het SLF zomaar namen/telnummers zal geven van rapporteurs (privacy?). Enne… als je dan een stommiteit begaan hebt, geef je die ene lawine toch gewoon niet door? ;-)

Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
Toerist
arno_laeven2Auteur7 januari 2010 · 22:02

Ik ben het eens met Ollie, maar met bewustwording onder freeriders alleen kom je er niet. Het gaat juist om die groter groeiende groep van mensen die zonder enige kennis en zonder de noodzakelijke middelen van de piste af gaan.
\

Daarom lijkt vervolgen bij roekeloos gedrag noodzakelijk als preventiemiddel. Maar dan moet daar tegenover staan dat ongelukken die gebeuren ondanks voorzichtigheid niet aangerekend kunnen worden. Ofwel: als iemand aantoonbaar wist wat hij/zij aan het doen was wordt die persoon ontslagen van vervolging. Makkelijkste manier om dat aan te tonen is doordat iemand een gecertificeerde cursus heeft gevolgd. Ik zie gouden tijden voor het Snowsafety Center. Waar kan ik aandelen kopen ? ;-)

Gevorderd
pauldobAuteur7 januari 2010 · 22:39

Ik denk dat het in de praktijk niet zo’n vaart gaat lopen met verboden e.d. Ze zijn niet te handhaven.

De mensen die pleiten voor verbod hebben daar hun (politieke) redenen voor maar ik her lijkt me dat er onvoldoende draagvlak voor zal zijn.

Daarnaast si het al jaren zo dat bij ongevallen in alpien terrein door politie e.d. gekeken wordt naar de schuldvraag: heeft de meest ervarene van de groep verwijtbare fouten gemaakt? Kennis van me heeft zo eens enkele dagen in een Italiaanse cel gezeten. Op zich is er natuurlijk niets mis mee om te toetsen of er sprake is van onverantwoord gedrag.

Het beste wat we als betrokkenen kunnen doen is inderdaad zo verantwoord mogelijk omgaan met de risico’s. Dus zorgen voor kennis en verstandig proberen te handelen (linkt eenvoudiger dan het is)

Gevorderd
NielsAuteur7 januari 2010 · 22:53

Ik vind dit een bijzonder hypocriete discussie!
\

Er zijn een aantal sterke partijen die veel geld verdienen aan wintersporters. Skigebieden en achterliggende bedrijven voorop. Om hier succesvol in te zijn hebben zij freeriders nodig en gebruiken zij ze ook. Denk bijvoorbeeld aan de gebieden die bekend (willen) staan als freeridegebieden en dit op allerlei manieren marketen: de Verbier Extreme, maar ook het geven van liftpassen aan websites als wepowder zijn simpele voorbeelden.

Maar ook de normale gebieden gebruiken freeriders. Als voorbeeld Zermatt waar lawineveroorzakers tegenwoordig aangeklaagd worden. Op hun website (gallery) zijn alle actiefoto’s van freeriders. Kortom ook hier worden freeriders gebruikt om Zermatt te marketen. Logisch, iemand ooit een fatsoenlijke pistefoto gezien?

Daar staat tegenover dat de gebieden van voorlichting nog nooit gehoord hebben. Yep opa, ik heb je comment gezien op het Forum, maar ik ben de afgelopen drie jaar met regelmaat in de grote Zwitserse gebieden geweest en die voorlichting is nooit opgevallen. Nog nooit heeft iemand mij gewaarschuwd toen ik een liftpas kocht, in Frankrijk staan keurig de skiregels van de FIS vermeld, maar niets over off-piste.
\

Nu er een situatie is ontstaan waarin ongelukken gebeuren, is dit opeens de schuld van de freerider en treft de skigebieden geen enkele blaam. Sterker nog: de skigebieden manoeuvreren zich in de slachtofferrol! Terwijl het juist deze slachtoffers zijn die gebruik gemaakt hebben van de acties van de daders. Terwijl de daders niet van gedrag veranderd zijn, hooguit in aantal toegenomen. Bovendien zijn het juist de slachtoffers die (hadden) kunnen (helpen) voorkomen en genezen!
\

Dit klinkt alsof je een boete krijgt voor te hard rijden op een snelweg waar geen maximum snelheid staat aangegeven en er ook nog eens paginagroot in de krant is geadverteerd hoe tof het is om heel hard over die snelweg te rijden. Kortom, ik vind dat freeriders zijn, en worden, gebruikt door skiresorts en worden gedumpt als er iets niet goed gaat. Dit terwijl de skiresorts tools hebben om dit te voorkomen, maar ze niet gebruiken!

Gevorderd
NielsAuteur7 januari 2010 · 22:56

Footnote #1: don’t get me wrong! Ik vind absoluut dat freeriders een eigen verantwoordelijkheid hebben. Ik vind dus ook dat freeriders moeten zorgen dat ze de juiste kennis, kunde en materialen hebben. Maar ik vind tegelijkertijd dat je niet gestudeerd hoeft te hebben om te snappen dat de massa dit niet zal gaan doen. Tenzij je ze keihard bewust maakt van de gevaren. Ik vind NIET dat dit de taak is van non-profit organisaties als snowsafety of wepowder (alhoewel ik het wel tof vind dat ze het doen!). Ik vind WEL dat dit de taak is van de grote partijen die geld verdienen aan freeriders!

Gevorderd
NielsAuteur7 januari 2010 · 22:59

Footnote #2: die grote partijen bestaan niet alleen uit de skigebieden! Ook de merken en handeleren horen hierbij. Er is in Nederland niet 1 snowboardwinkel te vinden waar ze je uberhaupt enige voorlichting zullen geven over off-piste. Ik kan me 1 skiwinkel indenken waar dit wel gebeurd. Dit geld ook voor de grote merken! Ooit een BurtonAd gezien met een waarschuwing: don’t try this at your own mountain, these athletes are professionals?

Gevorderd
pauldobAuteur7 januari 2010 · 23:05

@ niels: ik denk niet dat de meeste liftbedrijven rijk worden van freeriders. De grote menigte die op de pistes blijft, die zorgen voor de omzet. Freeriders blijven een niche groep, ondanks de toenemende aantallen.

De discussie hypocriet noemen gaat wat ver: iederen preekt natuurlijk voor zijn eigen parochie. Dat is misschien wat kortzichtig maar hypocriet.

Wat betreft de beeldvorming met riuge off piste foto’s ben ik het wel met je eens.
\

Je eigen verantwoording nemen lijkt mij een van de weinige dingen die je kunt doen

Gevorderd
NielsAuteur7 januari 2010 · 23:11

Footnote #3: ik ben het wel helemaal eens met de bergreddingsdienst en Morris. Ik vind inderdaad dat de goed geïnformeerde freerider minimaal de taak heeft een voorbeeld te zijn voor zijn minder goed geïnformeerde collega’s. Maar ook dat je jezelf en anderen preventief mag/moet wijzen op gevaren!
\

Ik denk alleen niet dat de slagkracht bij de (in aantal beperkte) serieuze freerider ligt. Ik denk dat de grote partijen veel meer onwetenden kunnen bereiken als zij hun schouders eronder zetten. En juist een van die grote partijen is degene die zichzelf de slachtofferrol heeft toebedeelt. Ik zou zeggen: come on zieligerds, sta op and kick ass! Laat die pr-machine eens rollen voor iets wat geen geld oplevert, maar wel de veiligheid verhoogd!

Gevorderd
NielsAuteur7 januari 2010 · 23:14

@ Pauldob: ik schrijf dat ze geld verdienen aan wintersporters (o.a.) door freeriders. In aantallen ligt juist bij die wintersporters het probleem. Daar zitten heel veel onwettende freeriders tussen!

Gevorderd
NielsAuteur7 januari 2010 · 23:16

@ Morris: ik zeg ook niet dat de massa niet meer mag komen (alhoewel dat wel heel fijn zou zijn). Ik denk dat de massa een groot deel van het probleem is. Niet de serieuze freerider! Als deze massa goed voorgelicht wordt dan worden de problemen van het slachtoffer een heel stuk kleiner! En juist dit slachtoffer heeft de tools om de massa voor te lichten!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!