Een skigebied kopen?

Een skigebied kopen?

Verbeelding aan de macht

Wel eens van Haldigrat gehoord? Ik wed van niet. Haldigrat is geen skigebied (meer), maar je kunt er fantastisch freeriden. Haldigrat ligt net boven [url=http://www.stans.ch/de/]Stans[/url], net iets ten noorden van Engelberg. Het was ooit een skigebied, ging in 1996 failliet en stond daarna 6 jaar in de etalage. [url=http://www.haldigrat.ch/geschichte.html]6 dagen voordat het gebied opgedoekt[/url] zou worden kocht Kurt Mathis het en bracht het terug tot de essentie. Geen pistes, geen pistbully, hij verkocht de sleeplift en ontdeed de resterende stoeltjeslift van heel veel stoeltjes. Wat resteert is een freeridegebied pur sang. [i]Im Winter ist die Region fest in den Händen der Snowboarder, Freerider und Skitourenfahrer (ACHTUNG! Die Pisten sind unkontrolliert und werden auf eigenes Risiko befahren!)[/i] Ben niet bang dat het er druk wordt. Het gebied is nog immer een geheimtip voor freeriders en tourskiers. De beperkte liftcapaciteit is een goede selectie en tijdens werkdagen is Haldigrat enkel open bij voldoende animo. Van te voren bellen is een must! [i]Alle 6 Minuten können im Tal und Berg 4 Personen aufsteigen, Fahrzeit 12 Minuten[/i]

Waarom deze inleiding? Afgelopen vrijdag zat ik met Jaap op [url=http://www.wepowder.com/lines]wePowder Lines[/url]. Hij kwam met het vervelende nieuws dat een van onze secret spots failliet is. St. Jakob in Defereggental heeft een te grote schuld opgebouwd. De zoveelste secret die mogelijk op slot gaat. Het deed me denken aan het verhaal van Bart Suichies in VerseSneeuw magazine#1. Hij schetst daarin [url=http://www.versesneeuw.nl/magazine/1/toekomst]6 scenario’s[/url] hoe de wintersport van de toekomst er uit zou kunnen zien.

In de strijd om de wintersporter worden de eisen steeds hoger. Cabineliften, verwarmde zetels, altijd perfecte sneeuw, snaarstrak geprepareerde pistes en een enorm aanbod aan apres-ski en ander vertier en natuurlijk skiles in het Nederlands. In deze strijd blijven alleen de grote gebieden overeind. Kleine gebieden doen krampachtig een poging om overeind te blijven, maar verliezen het vanwege de kleine schaal. Nederlandse skiles in St. Jakob, San Bernadino of Oberwald? Vergeet het maar. Het zoveelste gebied failliet, terwijl er mijn inziens wel degelijk een markt is voor dergelijke gebieden. Kijk naar het succes van Grachen. Inmiddels het ressort voor kinderen (en hun ouders). Kijk naar de Karwendelbahn in Mittenwald. Er wordt geen piste geprepareerd, maar is inmiddels freeridehoofdstad(je) nummer 1 in Zuid-Duitsland. Als kleine gebieden zich duidelijk focussen op een niche hebben ze 2 voordelen ten opzichte van de grote gebieden. Ten eerste de charmante kleinschaligheid en ten tweede flexibiliteit omdat ze veel kleiner zijn en dan wordt wat ongemak al snel al charment en authentiek bestempeld.

Jaap en ik zaten wat op de Lines te chatten en zo ontstond het idee; [url=http://www.wepowder.com/nieuws/wepowder-zoekt-kundig-jurist]‘een wePowder freeridegebied’[/url]. Eerder een concept dan een concreet idee. Maar wel een concept dat insloeg als een bom. Mijn mailbox is ontploft (excuses als je nog geen reactie hebt gehad), mijn telefoon roodgloeiend en ik moet nog heel wat PM-tjes beantwoorden. Veel juristen bij wePowder (wat hoop geeft als een van de members ooit in de problemen komt), veel financieel advies en veel, heel veel handjes. Iedereen wil er aan bijdragen. Dat geeft hoop voor de toekomst. Want als een kleine community als wePowder al zo warm loopt, hoe is dat bij de andere freeriders in Europa?

La Grave is natuurlijk het ultieme voorbeeld van een freeridegebied dat draait op freeriders. Maar wat te denken van Alagna dat het jaren moeilijk had, maar door freeriders weer bovenaan staat. Of de Santis in het Zwitserse Appenzellerland. De lift draait nooit bij groot lawinegevaar, maar als de lift draait… Dan is er natuurlijk de Pischa in Davos en wat zou Andermatt zijn zonder freeriders?

[b]3 maal F…[/b]
In de wePowder gids presenteren we een scala aan familiegebieden. Van die fijne en kleine gebieden waar het heerlijk freeriden is. Maar wat als de F van familie de F van failliet wordt? Einde freeride. Gaan binnenkort al onze secrets naar de haaien? Als de families wegblijven wel. Waar wat als ze van familie, naar failliet naar freeridegebied transformeren? Goed voor het milieu, een enorme besparing op de kosten en de mogelijkheid om je als dorp te profileren met ‘wintersporten zoals het ooit was’….

Wie gaat dit oppakken? Vooralsnog heb ik weinig vertrouwen in de grote liftbedrijven en dito investeerders. Daarbij draait alles om omzet, bezoekersaantallen en meer van hetzelfde, terwijl ik ervan overtuigd ben dat freeriders ook een aardig rendement kunnen genereren. Maar goed, dat veel grote gebieden ons liever zien gaan dan komen wordt de laatste tijd [url=http://www.wepowder.com/nieuws/freeriders-het-beklaagdenbankje]weer pijnlijk duidelijk[/url], hoewel hun met freeride volgepropte reclame uitingen anders doen vermoeden. Zolang deze kleine gebieden de speelbal zijn van grote bedrijven, dan verwacht ik daar weinig van.

[b]En nu?[/b]
Support de kleintjes! Ga je toch op trip, vergeet die kleine pareltjes niet. Ik kan me nog die dag herinneren dat er opeens een goede 40 man aan de voet van een klein gebied in Wallis stonden. Het sneeuwde als een malle en er was niemand. Het liftpersoneel had er bij aanvang geen zin in, maar met al die grote glimlachen die de gehele dag passeerden werd dit een dag die ze niet snel vergeten. Het mooiste moment was boven op de berg. 40 dampende freeriders schoven aan om te eten. Het hutje helemaal vol, de eigenaar in de nopjes en wij de beste alpenfood die je je maar kunt voorstellen. Wie weet zorgen onze bezoeken voor een nieuwe focus bij dergelijke kleine gebieden. Meer freeride, minder kolder en (nog) scherpere prijzen voor de dagpassen.

[b]En als ze toch failliet gaan?[/b]
Dat gaan we komende jaren goed in de gaten houden. Er zijn een aantal gebieden dit jaar niet open zijn gegaan. Een aantal gebieden verkeert op de rand van de afgrond en een enkeling is al failliet verklaard. De gebieden die failliet zijn houden we in de gaten. In het verplicht dansje dat grote investeerders en liftmaatschappijen opvoeren hebben wij geen rol. Het leidt enkel tot een prijsopdrijving en veel van de boedel van een liftbedrijf hebben we helemaal niet nodig. Maar als er dan echt niemand is, dan komen we bij jullie terug. Want de kurk is van de fles en het feit dat er op dit moment weinig geld op de markt is, is daarbij in ons voordeel.

Voor iedereen die hulp heeft toegezegd. Rijd de komende jaren wat je rijden kunt. Vergeet die kleine pareltjes niet en als het moment daar is, dan benaderen we je direct… En St. Jakob dan? Jaap zit er bovenop en zal het blijven volgen. Mocht er nieuws zijn dan laten we het weten. Stel je voor… Net als Kurt Mathis… je eigen lift… … … …

meteomorris

Reacties

Toerist
AnoniemAuteur11 januari 2010 · 15:53

Mooi geschreven! Ik was er al achter dat kleinere gebieden meer te bieden hebben en mij meer aantrekken dan die grote massa(fabrieken)gebieden en dit maakt nog maar een keer duidelijk dat zij degene zijn die de steun het hardst nodig hebben.

Gevorderd
Jef2Auteur11 januari 2010 · 16:22

Ch…x ?!

Toerist
AnoniemAuteur11 januari 2010 · 16:28

Waanzinnig plan, en het is absoluut uitvoerbaar!

Het enige wat ik me afvraag wat maakt een eigen gebied nou beter dan bv een san bernadino of tschiertschen? Het interesseert mij niet of ik in morris’ lift of ie in die van Hanzl aus tirol zit. Die kleine gebieden hebben zowieso al weinig powstress, draaiende liften, en zijn niet echt streng op offpiste skien.

Of bedoel je juist die gebiedjes zijn top maar als ze failliet gaan omdat ze niet meekunnen in de slag om de toerist moeten ze worden opgekocht opdat wij er nog wel kunnen skien?

Expert
meteomorrisAuteur11 januari 2010 · 16:42

Of bedoel je juist die gebiedjes zijn top maar als ze failliet gaan omdat ze niet meekunnen in de slag om de toerist moeten ze worden opgekocht opdat wij er nog wel kunnen skien?
\

@sjon… wij zijn er niet bij gebaat dat al die fijne kleine gebiedjes om de haverklap sluiten omdat ze ermee aan het speculeren slaan en zo nodig mee moeten met de grote meute… zelfs Airolo is dicht dit jaar…
\

@MarcoV… thanks
\

@JEF… klopt… Chamonix ;)

powfinder.com
Expert
huibAuteur11 januari 2010 · 16:57

Als Haldigrat de toekomst van het skiën is, kan ik dat alleen maar toejuichen. Alle families, jaarclubjes en carnavalsverenigingen naar de grote megagebieden, en dan de kleine gebiedjes reduceren tot het hoogst nodige: één berg, één lift, stukje vellen en knallen maar!

Toerist
Steven2Auteur11 januari 2010 · 16:59

Leuk verhaal! Ik heb alleen dezelfde bedenkingen als Sjonnie: Ik houd van de flexibiliteit om te gaan waar ik wil, dus juist niet naar een vast gebied, hoe gaaf de gasten ook zijn die het runnen.

Daarbij komt dat ik wars ben van met een heleboel mensen ergens instappen, dat geeft een gigantische vergaderdruk en neuzen-dezelfde-kant-op-krijgen-ellende. Misschien is een betere weg het netwerken met grotere investeerders en zorgen dat zij gaan inzien dat het concept van la grave ook op minder heftige bergen heel goed kan werken. Wepowder is het bewijs dat er vraag naar dit soort gebieden is.

Expert
meteomorrisAuteur11 januari 2010 · 17:16

@steven… helemaal gelijk!! Alleen denk ik dat de lokale gemeenschappen makkelijk de kosten van een downsizing van skigebieden kunnen dragen

powfinder.com
Beginner
Jaap_WAuteur11 januari 2010 · 17:20

Toch voeren de niche-gebieden in de Alpen nog absoluut niet de boventoon. Zoals Morris zegt: Freeride is “hot” en op elke bergbahn-website knalt wel iemand door de poeder. Toch maken nog maar weinig gebieden echt de keuze om zich op freeride toe te leggen. Zou het rendement te laag zijn? Of is het een kwestie van durven?

Beginner
gideonpAuteur11 januari 2010 · 18:19

Het blijft een interessant en goed idee. Ik blijf het daarom ook met volle interesse volgen! Ook al klinkt het als een krankzinnig maar briljant plan!

Maar even over het hebben van een vast gebied ,maakt het mij niet zoveel uit. Bijna elk gebied heeft veel mogelijkheden, of kun je maken (jumps;). En bij de meeste gebieden heb je ook nog de mogelijkheid om ergens naar toe te hiken als je echt uitgekeken bent :)

Ik ga ook graag naar de kleine gebiedjes, maar dan is het wel afhankelijk van een paar factoren waaronder; verblijf, gebiedjes eromheen, bereikbaarheid etc. Is het misschien leuk om een lijstje te maken van die kleine gebiedjes/pareltjes die onze hulp wel kan gebruiken, en er dan af en toe langs te hoppen met onze brede latten…?

Live to the extreme
Beginner
DennnnisAuteur11 januari 2010 · 18:22

Heerlijk vind ik dat, lekker dromen over een eigen lift.

Maar ik vroeg me het volgende af…

20 Poederalerts afgelopen jaar? Hoeveel hebben st Jacob gehaald?

Met andere woorden, hoevaak kun je daar freeriden?

Sorry voor het ondermijnen van de stoke :P

sneeuw!!!!
Gevorderd
popskiAuteur11 januari 2010 · 20:15

Ik was in de zomer van 2007 in die regio (Obwalden) aan het mountainbiken. De freeride en toerski mogelijkheden waren mij toen al opgevallen en heb toen beslist om eens te skiën op de noordflank van de Brisen (2400m, kan je vanaf Haldigrat beklimmen). Ik was dit voornemen ondertussen vergeten, maar dankzij WePowder mijn geheugen terug opgefrist. Laat maar horen als er nog andere kandidaten zijn?

Expert
meteomorrisAuteur11 januari 2010 · 20:34

@popski… i’m in…

powfinder.com
Gevorderd
pauldobAuteur12 januari 2010 · 08:12

@popski: ziet er op de kaart leuk uit.

Toerist
AnoniemAuteur12 januari 2010 · 09:52

Kijk voor de gein maar eens naar het gebied Silvertonmountain (www.silvertonmountain.com) in Colorado USA. Was daar januari 2009 voor een roadtrip met 2 vrienden. Deze berg is eigendom van een jong stel en helemaal freeride georienteerd. Er mogen per dag maar 80 personen op die berg. Inschrijving via internet. Je kunt zowel met als zonder gids helemaal stoked worden van heupdiepe champain powder. En als je met de helicopter gedropt wil worden dan is dit geen probleem. Mooie treeruns, chutes en bowls tussen de 30 en 45 graden. Erg mellow sfeer en met alle rijders de dag afsluiten met een avalanchebiertje bij de open haard. Zeker een must-do voor als je naar Colorado gaat.

Het zou mooi zijn als je dit concept naar Europa kunt halen en op je eigen berg alleen maar met eensgezinde kunt rijden.

Komende week met het gezinnetje en friends naar Montafon. Ik hoop nog op wat vers na het weekend.

Enjoy the pow.

Gevorderd
EmileHendrixAuteur28 augustus 2011 · 13:57

Paar weken terug kwam ik er achter dat de liftjes in Ernen-Muhlebach (Vs, Ch) afgebroken werden voor transport richting balkan of iets dergelijks. Echt jammer dat zoveel kleine gebieden het moeilijk hebben. Met name omdat je in die kleine gebieden de sfeer en beleving krijgt die de grotere gebieden beloven.

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Expert
meteomorrisAuteur28 augustus 2011 · 19:44

@emile… Ik ben bang dat het dit jaar nog erger kan worden in suisse. Met de huidige wisselkoersen worden dagpassen al snel 20-35% duurder dan 2 jaar geleden en het houdt investeerders vanwege de dure Franc ook nog eens op afstand…

powfinder.com
Gevorderd
sanderandersAuteur16 januari 2013 · 09:58

Ik ben wel benieuwd naar reflectie en ontwikkelingen van het fenomeen financiele problemen en opheffen skigebieden. We zijn nu bijna 2 seizoenen verder, is er echt een tendens naar ‘freeridegebieden’? Hoe staan we er voor in 2013/2014?

poefpafpow
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!