Donderdag geardag.. review Bataleon Undisputed

Donderdag geardag.. review Bataleon Undisputed

De [url=http://www.bataleon.com/en/boards\_undisputed]Bataleon Undisputed[/url]. Ik vond hem (1m68) vooral erg lang toen ik hem uit de auto pakte in Samnaun, maar ik ben dan ook niet veel gewend qua lengte. Iets verder kijken leerde dat het concept eenvoudig is 35mm setback, een irrelevante taper van 2 mm en medium-stijf. Buiten [url=http://www.bataleon.com/en/tbt]triple[/url] base valt er niets high-techs te ontdekken aan deze plank.

Eenmaal boven gekomen blijkt al snel dat wennen niet nodig is. Ondanks dat de Undisputed ruim 10 cm langer is dan boards die ik gewend ben is de wendbaarheid prima. Hij voelt wat zoekerig zelfs en straft mijn luie techniek absoluut niet af. Op lage snelheid blijkt al snel dat de plank meer input nodig heeft, kleine gewichtsverplaatsingen hebben nauwelijks invloed.

[b]Poederrrr![/b]
Pistetijd krijgt de Undisputed niet, we duiken direct de poeder in. Daar valt meteen het drijfvermogen op. Zonder enige moeite blijft de plank boven, het is duidelijk dat de 10 cm extra lengte hun werk doen. Vrijwel direct rijden we behoorlijke open wanden op snelheid. Stabiliteit is geen enkel probleem, maar bochten zet de Bateleon net zo makkelijk in. De stijfheid ondersteund de snelheid prima, maar is absoluut geen beperking om snelle korte bochten te maken.

Bochten met veel power gaan de Undisputed prima af. En je mag zelf kiezen, geef je veel power dan kun je heerlijke van de ene naar de andere bocht poppen, er komt dan veel energie uit het board. Wil je dit niet, dan bouw je de power iets langzamer af en dan blijft de pop keurig achterwege. Een keurig getemd beestje, maar met de juiste knop wordt hij wild.

Het gevoel met deze plank is perfect! Van de setback merk ik niets negatiefs, net als van de lengte, het twingevoel is er zeker wel ondanks de 35mm setback. Verhoudingen in het board zijn perfect. Ik kan mijn gewicht niet 50-50 verdelen, maar na een dag met heel veel hoogtemeters is mijn achterste been nog fris. Ik schat 65-35 en denk dat het verschil met m’n fish erg klein is.

Gedurende de dag rijdt ik verschillende drops, niets groots, maar de Undisputed geeft wel een prima gevoel. Tijdens de afzet is hij heerlijk stabiel, met of zonder ollie. Ook landen is geen punt, de oppervlakte is dusdanig verdeeld dat je heel natuurlijk landt zonder dat de nose of tail de sneeuw induikt. Uitrijden is dan ook een eitje.

Helaas rijden we geen bomen in Samnuan. In open terrein presteert de Undisputed zo goed dat ik direct verkocht ben. Veel afdalingen eindigen in rommelig terrein ter hoogte van de boomgrens met veel geultjes, stenen, minidropjes en dergelijke. Geen echte test voor het gedrag tussen de bomen, maar de Undisputed stuurt hier feilloos, scherp en desgewenst in korte bochten doorheen. Ik voel dat de Undisputed die bomen ook rauw lust en dat dit een heel goed do-it-all-freerideboard is.

[b]Piste & paden[/b]
Op de piste merk ik voor het eerst iets van de triple base. Ik twijfel of ik dat positief vind. De kantenwissel is zeker snel, en dat voor een lang board op de piste, daar doet triple base zeker iets goeds. Op lage snelheid voelt het heel anders. Om een bocht in te zetten moet ik mijn gewicht er vol ingooien, maar dat kan niet altijd op lage snelheid. Ik kan me voorstellen dat dit voor mensen met weinig subtiliteit heerlijk rijdt, maar ik ben gewend mijn bochten te sturen met minimale gewichtsverplaatsingen op een directe plank. Dat lukt dankzij triple base pas op hoge snelheid. Dat is geen punt hier kan ik mij aanpassen!

Op paden wordt het echter anders. One footed die laatste paar honderd meter rijden tot het liftstation is op triple base zoiets als op eieren lopen, zeker als het pad ijzig is. Je wilt heel eenvoudig rechtdoor, maar hebt hier geen enkele invloed op omdat er nauwelijks staalkant is dat grip heeft op het ijs. Rechtop staan en hopen dat je rechtdoor gaat heeft ook z’n charmes.

[b]Conclusie[/b]
Zo simpel als het concept van de Unsiputed is, zo goed is het ook. Redelijk lange plank, 35 mm setback en verder weinig bijzonderheden lijken een sleutel tot succes. Qua mij betreft definitely de beste poederplank die ik gereden heb en ook nog eens erg allround. Ik zou hem prima mee naar La Grave durven nemen, maar ook in de bossen van Champex kan ik prima uit de voeten met de Undisputed.

Ik denk dat de Undisputed een fantastische plank is voor de freerider die een board wil hebben waar hij iedere poederdag mee uit de voeten kan. Ook voor de matige freerider is dit een seriueze plank, juist omdat tbt vergevingsgezind is en om minder precieze techniek vraagt. Voor de serieuze freerider met goede technische skills vind ik de Undisputed iets te veel een compromis. Hij heeft net niet de speelsheid voor die onbezorgde dagen en ook net niet de inhoud voor de hele grote dagen.

Wel ben ik erg benieuwd hoe een board met deze specs zonder tbt zou rijden. Ik ben namelijk niet helemaal overtuigd van de voordelen. Voor sommige rijders zie ik dat wel, maar met de juiste techniek twijfel ik sterk of de voordelen opwegen tegen de nadelen. Enig belangrijk voordeel voor mij is de snelle kantenwissel. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de kantenwissel van een vergelijkbaar board zonder tbt. Maar voorlopig blijft de Undisputed duidelijk #1! Helaas moest ik hem weer teruggeven…

[b]De Bataleon Undisputed is net als de Omni, Yam en Project Green te testen. Ben je promember dan kun je materiaal van je keuze reserveren via wePowder Labs. Hoe dat werkt? [url=http://www.wepowder.com/forum/index.php/topic,1010.0.html]Klik-klik[/url]

  • dankzij tbt snelle kantenwissel
  • vergevingsgezind dankzij tbt
  • drijfvermogen
  • verhouding, ondanks setback blijft het twingevoel behouden
  • zoekerig op lage snelheid
  • gewichtsverdeling niet 50-50
Niels

Reacties

Gevorderd
NielsAuteur14 januari 2010 · 11:26

@ Poling: nee, tbt draagt mi niets bij aan de float. En id mijn kader kun je terugvinden in eerdere plankenkoorts posts.

Toerist
AnoniemAuteur14 januari 2010 · 12:57

Hey Niels, leuke review!

Als ik nog even de taalneuqert mag uithangen; op een aantal plekken gebruik je “, maar” zoals bv in deze zin: “Stabiliteit is geen enkel probleem, maar bochten zet de Bateleon net zo makkelijk in.” Door de “, maar” verwacht ik een negatief punt maar dan noem je nog een positief punt… een “en” was hier beter op z’n plaats geweest denk ik.
\

Rechtdoor op platte ijzige stukken is idd lastiger door de kortere effectieve staalkant, dat heb ik al van meer mensen gehoord. Het kan echter wel, je moet 't alleen wat beter aanvoelen. Met dat minpuntje kan ik wel leven, op die stukken hoop ik toch zo min mogelijk te komen :)
\

Als ik mij niet vergis wordt er hier en daar wel geroepen dat TBT iets zou bijdragen qua float, ik heb daar overigens ook mijn vraagtekens bij… Ik denk wel dat het iets zou kunnen bijdragen aan stabiliteit in de pow.
\

Wat wordt het volgende board dat je gaat testen?

Gevorderd
NielsAuteur14 januari 2010 · 13:40

@ Karel: tx, daar heb je id gelijk in. Snap eigenlijk niet dat ik daar overheen gelezen heb. Ga ik op letten! Volgende board Bataleon Jam. En daarna nog onbekend.

Toerist
AnoniemAuteur14 januari 2010 · 14:25

Ik heb zelf een Libtech SkateBanana 156, die heb ik gekocht omdat het een leuke freestyle speelplank is waar je ook in de poeder heerlijk mee kunt rijden dankzij de Banana-tech :)

Maar voor de echte poederknaldagen zou ik denk ik toch liever een langere plank willen. Ik zat daarvoor de twijfelen tussen een Bataleon met tbt of een langere Libtech met Banana-tech zoals de TRX of de T-Rice. Iemand die iets kan adviseren hierover en de voor en nadelen van deze twee uiteen kan zetten? Of misschien kan ik beter nog naar iets heel anders kijken als poederplank.

Toerist
AnoniemAuteur14 januari 2010 · 14:34

Nog een bataleon :) leuk! Ook uit de labs neem ik aan? Dus de 161 wide? Ben benieuwd hoeveel die verschilt van dit board. Heb je 'm al gereden? The Jam zou een wat meer piste/park boardje moeten zijn geloof ik, ben benieuwd of je dat ook echt merkt. Ik denk dat deze 2 boards toch wel redelijk identiek zijn, maarja soms zijn het de kleine dingen die 't 'm doen…

Expert
costijnAuteur14 januari 2010 · 16:17

Dat is grappig, er is nogal eens op mij ingepraat door verkopers dat de tbt zo geweldig zou zijn op paden/rechtdoor gaan, geen happende kanten ed. En nu ervaren jullie juist de tbt op vlakke stukken als negatief.

Toerist
AnoniemAuteur14 januari 2010 · 17:24

@Costijn, tja… ik snap het eigenlijk ook niet meer nu. Want mijn ervaring is ook dat je met TBT veel gemakkelijker rechtuit kunt rijden, maar alleen met wat snelheid/heuvel af.

Misschien dat de voorwaartse beweging dan voorkomt dat je board gaat draaien, wat dus gebeurt als je (te) langzaam gaat en je niet genoeg balans hebt.

Als je board plat ligt heb je vanwege TBT weinig staalkant wat contact maakt met ondergrond, dat maakt het board erg wendbaar… op die platte stukken is dat ongewenst omdat het toch al lastig genoeg is om die platte stukken door te komen.

Of ik zit gewoon te lullen, wordt weer tijd voor een tripje om dit eens te onderzoeken :-)

Gevorderd
NielsAuteur14 januari 2010 · 18:43

@ Floris: ik hoop je daar binnenkort meer over te kunnen vertellen want de Libtechs staan erg hoog op mijn verlanglijstje!

@ Costijn: ik denk dat Karel het helder uitlegt. Je kanten hebben buiten de voeten id minder contact met de sneeuw en dus is je effectieve kantenlengte veel korter. Hierdoor is de kans op happende kanten veel kleiner. Op snelheid ben je altijd stabieler en heb je geen last van de korte effective edge, dus kun je op snelheid prima rechtdoor.

Juist als je langzaam gaat mis je de normale kanten. Het gevoel van controle is dan weg, je draait dan heel makkelijk zonder daar invloed op te hebben. Het is dan alsof je op een houten plank zonder staalkanten staat.

Ik kan me voorstellen dat dat voor iemand met een gebrekkige techniek een vooruitgang is. Voor iemand met techniek is het in mijn ogen een achteruitgang.

Gevorderd
NielsAuteur14 januari 2010 · 18:46

@ Arno: je schrijft: ‘Het geeft een soort gevoel van een bootje die door/over het water vaart; een lekkere float!’ kun je dit specifieker benoemen?

Plat durven leggen heb ik id geprobeerd maar het bleef onwennig aanvoelen.

Gevorderd
robbertAuteur15 januari 2010 · 02:04

Ik heb zelf een Bataleon the jam 161 en ben van mening dat tbt niks bijdraagt aan de float. Eigenlijk vind ik de float erg tegenvallen van dit board. Ook op de piste ben ik van mening dat tbt niets positiefs bijdraagt aan het boarden. Bij de kantenwissel heb ik het gevoel dat je over een soort van dood punt heen moet, een soort van overhellen voordat de kant pakt. Ook met wat vaart wordt het board onrustig.

Toerist
AnoniemAuteur15 januari 2010 · 10:10

@ Robbert, tnx voor je reactie. Dan weet ik iig dat ik eerder een andere langere Libtech (of Gnu) zal kopen dan een Bataleon :)
\

Voor de vrouwen onder ons, tegenwoordig maakt Mervin (Libtech/Gnu) ook planken voor vrouwen. Deze worden verkocht onder de merknaam Roxy. Let op, dit zijn alleen planken die de naam “BTX” dragen.

Toerist
AnoniemAuteur15 januari 2010 · 12:27

ow btw,

Mijn SkateBanana gaat ook wat minder strak rechtuit op paden bij lage snelheid, vooral als je 1 voet los hebt. Maar bij hogere snelheid merk je er niks van.

Sterker nog, ik vind het juist veel prettiger dat dankzij de BananaTech het board absoluut niet happerig is wanneer je rechtdoor gaat. Je kunt 'm met een gerust hart plat leggen. Met m’n Burton Jussi had ik daar weinig vertrouwen in, die hapte juist wel graag.

Toerist
AnoniemAuteur15 januari 2010 · 13:00

Is Bananatech hetzelfde als rocker / reverse camber? Ik vraag me af, als je board plat ligt en je hebt je gewicht verdeeld over beide bindingen druk je toch het board ook plat en heb je dus weer de volledige lengte vd staalkant in de sneeuw en zou het board net zo snel moeten happen als een normaal board, toch?

Tenzij je dus bv wat meer leunt op je achterste binding en dus de voorkant vanwege de rocker omhoog komt en geen contact meer maakt met de sneeuw…

Toerist
AnoniemAuteur15 januari 2010 · 14:11

@ Karel:

Bananatech is inderdaad Rocker en ja, je drukt het board plat met beide voeten.

Verschil is echter dat, ondanks het plat drukken, een camber plank nog steeds z’n drukpunten voor en achter je voeten zal hebben terwijl een rocker plank 1 drukpunt heeft dat zich tussen je voeten bevind. Dat maakt dat je niet alleen wendbaarder bent maar ook dat het board niet zo happerig is wanneer je 'm plat legt :)

Gevorderd
NielsAuteur15 januari 2010 · 16:32

@ Floris: afgaande op je beschrijvingen denk ik dat tbt best goed bij je zou kunnen passen. Ik zou de undi dus niet om die reden uitsluiten als ik jou was.

In andere opzichten is de Undi wel heel anders dan de Libtechs die jij noemt. Dat zijn beide twins met een duidelijke freestyle mind, tegenover de Undi die toch duidelijker freeride is, mede dankzij de setback.

@ Arno: als je het zo omschrijft kan ik me er al meer bij voorstellen. Wellicht ben ik vanaf woensdag in grand massief, dus wie weet kunnen we die wijn ook nog proeven en ff verder bomen?!

Gevorderd
NielsAuteur15 januari 2010 · 16:32

@ Floris: afgaande op je beschrijvingen denk ik dat tbt best goed bij je zou kunnen passen. Ik zou de undi dus niet om die reden uitsluiten als ik jou was.

In andere opzichten is de Undi wel heel anders dan de Libtechs die jij noemt. Dat zijn beide twins met een duidelijke freestyle mind, tegenover de Undi die toch duidelijker freeride is, mede dankzij de setback.

@ Arno: als je het zo omschrijft kan ik me er al meer bij voorstellen. Wellicht ben ik vanaf woensdag in grand massief, dus wie weet kunnen we die wijn ook nog proeven en ff verder bomen?!

Gevorderd
NielsAuteur15 januari 2010 · 23:47

@ Arno: will do! Tx!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!