Poedertrip dinsdag: (Ober)Engadin

Poedertrip dinsdag: (Ober)Engadin

Door: [url=http://www.wepowder.com/users/bobowel]Bob Owel[/url]

Het vriest in Nederland als we op 9 januari vertrekken naar St Moritz voor een verblijf van 5 dagen. De verwachtingen voor verse poeder zijn groot want het heeft volop gesneeuwd in de (Ober)Engadin. We vliegen vanaf Zestienhoven naar Friedrichshaven om daarna verder te reizen met de taxi. (3 uur) De groep ooit begonnen door mijzelf en mijn zwager is nu uitgegroeid tot een vriendenclub van 8 man.

De groep kan worden verdeeld in 3 freeriders waaronder ikzelf en 5 minder fanatieke skiers! Door de jaren heen is de groep een zo’n beetje gesplitst waarbij de drie elke mogelijkheid om off piste te gaan aangrijpen en de andere lekker rustig op de piste blijven.
De laatste drie jaar ben ik wel de fanatiekste van de drie geworden en heb inmiddels het theoretische gedeelte van lawinecursus 1 gedaan en ben in het bezit van abs, pieper, sonde en schep. In maart doe ik de praktijkcursus in Davos. Ik vind het belangrijk om meer van de bergen/lawines af te weten zodat je jezelf niet zonder enige kennis in het diepe stort. Op de cursus leer je leuke mensen kennen met dezelfde interesse en je maakt weer nieuwe vrienden.

Zaterdagmiddag om 13.00 arriveren wij in St Moritz en staan om 14.00 op de ski’s met slecht zicht maar ach om een beetje in te komen goed genoeg. Je ziet gelijk aan alle winkels en mensen die er rond lopen dat het een decadent dorp is. Er wandelen Russische dames rond met complete beren op het hoofd, de één nog kleurrijker dan de ander. Het lijkt wel een wedstrijd wie de grootste bondmuts of jas aanheeft. Als je als freerider door het dorp loopt voel je je wel een buitenbeentje!

Als we op zondag Corviglia gaan verkennen is het zicht een stuk beter en trekken we de eerste sporen buiten de piste (heerlijk).
Er is zo’n 25 tot 30 cm verse sneeuw gevallen op donderdag / vrijdag en op sommige plaatsen iets meer. Het is zeer rustig op de pistes want dit schijnt de rustigste week van het seizoen te zijn. St Moritz heeft meerdere skigebieden waaronder de Corviglia, Corvatsch en Diavolezza.

Op maandag hebben de drie freeriders (Bob, Henry en Henkjan) een gids gehuurd en afgesproken op het middenstation in Corvatch om 11.00 uur. Beneden bij de gondel stond ik mijn gear in orde te maken toen ik Nederlands hoorde praten en zag twee snowboarders staan. Ze spraken mij aan over de ABS-rugzak en we raakten aan de praat. Het bleken ook twee wePowder members te zijn uit Egmond aan zee! [url=http://www.wepowder.com/users/john-breed]John Breed[/url] en [url=http://www.wepowder.com/users/marcel-kaper]Marcel[/url]. John is een kunstschilder en vriend van Marcel welke met vrouw en kind in zijn eigen camper naar St Moritz zijn gekomen.

John heeft zijn werkbus omgebouwd tot minicamper met bed en leent water van Marcel. Marcel maakt muziekpromo’s en werkt ‘s avonds met zijn laptop/toetsenbord. Twee te gekke gasten met groot gevoel voor humor. Als ze horen dat we met een gids hebben afgesproken worden ze zeer enthousiast en ik vraag of we samen zullen rijden waarmee ze rap instemmen.De groep bestaat dan uit 3 skiers ,2 snowboarders en de gids.

Om 11 uur ontmoeten we Stefan Näf snowsport instructor en het klikt meteen. Marcel vraagt of Stefan uitleg wil geven over lawines en het safe rijden! Voor de jongens is het dit jaar ook de eerste keer dat ze in de echte sneeuw staan en ze zijn beiden ook zeer geinteresseerd in het offpiste/poeder rijden. Stefan blijkt een echte voltreffer, 28 jaar oud, humoristisch en zeer gedreven.
We krijgen uitleg over de sneeuw, het lawinebericht en leren hoe je met skistokken op de berghelling het aantal graden van de piste kan inschatten. De eerste schatting die we zelf mogen doen schatten we de berg tussen de 30 en 38 % volgens Stefan is het niet meer dan 24 % en dat klopt inderdaad. Daar kan je je flink op verkijken.

Die dag trekken we verse sporen op een volledig maagdelijk tapijt, we zien Gemsen en doen een fantastiche dalafdaling naar St Moritz. We gaan naar de top van de Corvatch en dalen af richting Lei de Valdret en amuseren ons prima op de ongerepte poedervelden waar je uiteindelijk na ongeveer 10 km bij hotel restaurant Roseg Gletcher uitkomt. Doordat het voor de snowboarders lastig is om te langlaufen en te schaatsen nemen zij plaats in een klaarstaande arreslee incl bejaarden om naar het dorp gebracht te worden. Wel een grappig gezicht! De lawinepiepers mochten ze uitzetten. Een ervaring om nooit te vergeten John en Marcel blijken toffe gasten en we drinken samen met Stefan nog een paar biertjes en gaan voldaan terug.

We spreken af donderdag nog een keer samen te rijden met Stefan als gids. Dinsdag doen we rustig aan en geven de beentjes wat rust. Op woensdag rijden we weer in Corvatch en doen een aantal geweldige treeruns, omdat het zicht wederom beperkt is moeten we wat laag blijven wat met deze sneeuwomstandigheden geen straf is. We worden nog wel gewaarschuwd door een local dat het link is om tussen de bomen te rijden want als ze je pakken kost dat een flinke boete (tot 2000 euro en je skipas) Het staat slecht aangegeven maar net zoals in Nederland hoor je de wetten van het land te kennen.

‘s Avonds terug in het hotel krijg ik een verrassend smsje van Stefan waarin staat Hey Bob, I would like to ski with some crazy Dutch people, lets ski as friends tomorrow, then I can lead you to spots where an official ski instructor can’t go to and then we can ski all day, what do you think?? Een droom voorstel voor ons natuurlijk waar we maar al te graag gebruik van maken! We spreken om 8.30 uur ‘s morgens af en beginnen met het bespreken van de tocht aan de hand van het lawinebericht van die dag. Het gevaar is juist op donderdag gezakt van 3 naar 2 dus nog wel oppassen maar meer mogelijkheden. We zullen die dag mooie afdalingen maken en doen een flinke hike van 30 minuten waarbij de beloning matig is omdat de sneeuw wat compact is.

Tot slot besluit Stefan de Piz Noir te doen uit het (wePowder) boek en we genieten volop! Helaas is het zicht wat lager niet al te best meer en verteld Stephan dat wanneer bij helder weer het net een maanlandschap is met al de bijzondere vormen van rotsen al dan niet onder de sneeuw. We nemen om 13.00 uur afscheid van Stefan, John en Marcel want om 19.00 uur vertrekt het vliegtuig en we hebben nog een lange taxirit voor de boeg. We verlaten St Moritz zeer vermoeid maar met een warm voldaan gevoel.

Nieuwe vriendschappen , fantastische sneeuw , onvergetelijk!
Wanneer iemand van plan is naar ST Moritz te gaan kan ik Stefan zeker aan bevelen,
Stefan Näf mob nr +41786457474 en zeg erbij dat je via Bob komt.

[b]Ben jij zelf ook op trip geweest en wil je dat delen? Mail je verhaal (+ foto’s en/of filmpjes) naar morris[at]wepowder.nl en we plaatsen het op de site[/b]

powderdude

Reacties

Gevorderd
robbertAuteur19 januari 2010 · 11:12

Mooie trip Bob, leuk verhaal en super afdalingen gehad zo te lezen. Alleen dat van die helling inschatten gaat nog niet helemaal oke denk ik ;) Een helling van 24 % komt overeen met ongeveer 13 graden. Waarschijnlijk bedoel je 24 graden ipv 24 % :)

Beginner
DennnnisAuteur19 januari 2010 · 14:16

Goed verhaal!

Heerlijk om te lezen zeker als je in plaatjes gaat denken.

sneeuw!!!!
Expert
ThijsAGAuteur19 januari 2010 · 16:10

Mooi verhaal! Stoke druipt ervan af. En een mooi praktijk voorbeeld van WEpowder!

Toerist
marcelkaper2proAuteur19 januari 2010 · 19:48

Hey Gasten, Ben net weer thuis en nog steeds schieten de beelden voorbij. Met een grote smile op de bakus terug naar Nederland gereden. Ook namens mij veel dank nog voor jullie uitnodiging om ons mee te nemen. Echt te gek hoe wepowder in de praktijk kan werken.

Nadat jullie weg zijn gegaan heeft Stefan ons nog even de hike van ons leven gegeven. Met de tong op ons knieen onder het moto “this is no holliday” hebben we nog een waanzinige afdaling gehad waarbij hij echt al zijn skills als guide uit de kast moest trekken. Nogmaals wat een trip !! Thxxx Guys

Expert
meteomorrisAuteur19 januari 2010 · 20:26

Klinkt goeeeedddd!!!

Binnenkort kun je de wePowder Badge op je rugzak stikken… dan herken je elkaar nog makkelijker ;)

powfinder.com
Gevorderd
dessertstrikeAuteur19 januari 2010 · 23:33

he bob! vet verhaal hoor! wereld toch klein zo! in davos zit ik in je spoor hoor!
\

De groeten Bob
\

p.s. denk niet dat ik deze week nog in snowworld kom! 5 min na dat je weg ging trokb de lift mijn schoder weer uit de kom! au

De Groeten Bob
Gevorderd
dessertstrikeAuteur19 januari 2010 · 23:36

he bob! vet verhaal hoor! wereld toch klein zo! in davos zit ik in je spoor hoor!
\

De groeten Bob
\

p.s. denk niet dat ik deze week nog in snowworld kom! 5 min na dat je weg ging trokb de lift mijn schoder weer uit de kom! au

De Groeten Bob
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!