Freeride World Tour.. een blik achter de schermen

Door allardfaas op 18 januari 2010 · 2

Hij bestaat al drie jaar, [url=http://www.freerideworldtour.com/en/]De Freeride World Tour[/url]. Het is het grootste freeride spektakel ter wereld. Voor 2010 staan er vier zogenaamde main tourevents op het programma (FWT) en zeventien ‘qualifier events’ (FWQ). Toch zullen de meeste van ons laaglanders er niet heel erg bekend mee zijn. De 'media coverage' is laag en in Nederland zeer laag. Daar gaat wePowder, zoals al eerder aangekondigd, iets aan doen. Dit jaar volgen we de verrichtingen van [url=http://www.sweetprotection.com/teamblog/?author=13]Matthias 'Hauni' Haunholder.[/url]

Hoi Hauni, laten we meteen maar met de deur in huis van vallen. Wat is je doel dit seizoen?
[i]De tour winnen![/i]

Zo, je stelt je doelen hoog.
[i]Dat moet ook, het heeft geen zin om voor een tweede plek te gaan. Als je aan een wedstrijd mee doet moet je de beste willen zijn, moet je willen winnen.[/i]

In [url=http://www.youtube.com/watch?v=28lJfvN3GRc]de film 'Made in Austria'[/url] vertelde je iets over iedere race van het afgelopen seizoen, je kwam hierbij zeer berekenend over. Niet als iemand die grote risico’s neemt.
[i]Vorig jaar was mijn eerste jaar bij de tour, ik wilde aftasten waar ik stond. Zo begon ik ook in Rusland; goed naar beneden komen, niet vallen en punten halen. Pas bij de 3e tourstop in Tignes kon ik het van me af schudden. Het gekke was dat ik eigenlijk geen zin had die dag. Ik voelde me anders als anders. Misschien minder fit om dat we al veel gedaan hadden dat seizoen, ik weet het niet. Maar vanaf het moment dat ik mocht starten ben ik er vol voor gegaan. Het was als in een roes, ik had geen tijd om na te denken onderweg, alles lukte. En toen ik over de finish kwam wist ik dat ik een hele goede afdaling had gemaakt. Of je wint weet je nooit. Maar het gevoel was heel goed. Van die dag heb ik veel geleerd.[/i]

Dus meer risico dit jaar?
[i]Ik denk niet dat dat het is, dat zit niet in mijn stijl. Het heeft te maken met hoe je een wedstrijd in gaat. Ik ben niet iemand die zich een berg afgooit en wel ziet waar het eindigt. Maar ik ben goed genoeg om iedere lijn die ik zie ook te kunnen skiën. Ik zal dit jaar gaan voor de best mogelijke lijn van die dag op die berg. Dus niet gaan voor het risico maar wat er mogelijk is. En dat je dan kan winnen heb ik vorig jaar gemerkt.[/i]

Hoe heb je eigenlijk voorbereid op dit seizoen?
[i]Iedere dag staat in het teken van mijn sport. Direct na het seizoen begin ik weer met kracht- en uithoudingstrainingen. Het vreemde is dat je tijdens het winterseizoen eigenlijk het minst doet. Ja, alleen skiën. Verder is het een uitputtingslag. Vooral omdat je veel reist en je minder op je voeding let. Dat moet ik dus in de zomer corrigeren. Veel fietsen, klimmen, slacklining maar ook beachvolleyball. Om het gevoel met springen niet te verliezen ga ik vaak naar de waterschans om nieuwe trucs uit te proberen voor de winter. Ik krijg deze vraag natuurlijk vaker en mensen vragen me ook altijd wat ik moet doen om in goede conditie te zijn voor de winter. Mijn devies is doe iedere dag iets en doe iets wat je leuk vindt. Met skiën gebruik je iedere spier dus alles wat je doet helpt. En heb er vooral veel plezier in.[/i]

De eerste FW- stop dit jaar is in Sochi in Rusland. Wat voor een wedstrijd wordt dat?
[i]Moeilijk te zeggen, de ‘face’ is nog niet bekend, we zullen vooraf de helling waarschijnlijk met de helikopter bekijken en dan zullen we het wel zien. Ik heb dit jaar al 60 dagen in de sneeuw gestaan. Ik ben op dit moment met Sweet, mijn nieuwe kledingsponsor, foto’s aan het foto’s maken in Zwitserland, dat is ook weer een perfecte training. Ik heb een goed gevoel en ben er klaar voor![/i]

[b]Allard Faas volgt komend seizoen voor ons de FWT in het algemeen en de verrichtingen van Hauni in het bijzonder. Heb je een vraag, zou je een specifieke vraag gesteld willen zien worden. Schroom niet en meld het hier[/b]

hauni
hauni

Reacties

• sjonnie
    Advanced
    sjonnie op 18 januari 2010 · 17:17
    Leuk initiatief! Wat ik me afvraag; als ik FWT of andere freeride wedstrijden zie valt het mij op dat de rijders op technisch vlak niet bijster veel schelen en dat verschillen voornamelijk lijken te worden gemaakt door hoe (groot) de cliffs zijn die gehuckt worden.
    Klopt dit of zie ik sommige dingen niet goed genoeg? Wat vindt hauni van deze stelling?
    Daarnaast heb ik nog een vraag op http://jessmcmillan.com/2009/03/verbier-extreme/ heeft jess Mcmillan het over dat ze vorig jaar tijdens de verbier extreme de keus had tussen 2 lijnen, 1 winnende maar gevaarlijke en 1 "top4 klasseringslijn" maar minder spannend. Ze heeft voor de safere gekozen omdat die uiteindelijk haar ook leuker leek en is 2e geworden... Hoe maakt hauni de afwegingen tussen lijnen? Wat voor keuze zou hij hebben gemaakt en waarom? Stiekem toch nog een vraagje over die lijnkeuze, bepaal je van te voren de lijn en prent je die helemaal in je hoofd, een beetje zoals een F1 coureur precies het circuit kan dromen en waar wat moet doen? Of is het door bv sneeuwcondities het geval dat je regelmatig moet improviseren en dat je de lijn meer globaal in je hoofd hebt?

@allard ga jij mee naar elke stop of maak jij vanaf elders reports?
  • allardfaas
    Tourist
    allardfaas op 18 januari 2010 · 20:52
    Hoi Sjonnie,

Ik kan er helaas niet altijd bij zijn. Maar ik ga zeker nog een keer langs!
    Je hebt gelijk als je zegt dat de skiers op technisch vlak niet voor elkaar onderdoen. Zeker niet de gekwalificeerde riders. Hauni vertelde me dat de top 12 eigenlijk allemaal kunnen winnen als ze een goede dag hebben. Het zit hem in de lijn en hoe de lijn skied. Het is ook te kort door de bocht om te zeggen dat het alleen de cliffs zijn die het verschil maken. Maar het is in ieder geval leuk om eens een jurylid aan het woord te laten om uit te leggen hoe er wordt beoordeeld.
    Natuurlijk ga ik Hauni voorleggen, hoe hij zijn keuze maakt en wat er dan met de keuze gebeurt al hij van start gaat.
    Wanneer ze ooit nog eens iets lekkers uitvinden dan poeder rijden... blijf ik er gewoon bij doen!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro