PIEK dinsdag deel II

PIEK dinsdag deel II

Naar aanleiding van mijn vorige blog, blijken er wat vragen te zijn over hoe ik de stap ga maken van stabiele rider naar ervaren freerider. Dat is absoluut een interessant vraag en die houdt mij ook bezig. Ik heb voor mezelf een lijst met doelen gemaakt voor deze winter die ik wil bereiken.

[b]Techniek[/b]
Ik wil natuurlijk mijn skitechniek blijven verbeteren, zowel op- als off-piste. Ik moet agressiever skiën, uit mijn ‘comfort zone’: dus harder en technischere lijnen rijden, zowel in poeder als op de piste. Daarnaast wil ik vloeiender buckels gaan skiën, altijd een goede oefening voor als er geen poeder ligt… In de poeder wil ik steeds grotere cliff jumps en drops gaan doen. Ook wil ik in steiler terrein skiën en veel couloirs meepakken. Zaterdag mocht ik weer skien met Tom de gids, hij had weliswaar klanten maar ik kon mee als tailguide. We hebben 3 lekkere poederafdalingen gemaakt, en ik heb weer wat drops gesprongen, die ik nu eindelijk ook kan landen, whoehoe!

We hebben vanaf Stuben Lange Wald gedaan naar Langen, toen bij Sonnekopf helemaal omhoog en weer naar Langen geskied, en als laatste weer een stukje van Maroi. Ik zal de routes zsm uploaden!

[b]Kennis[/b]
Ik ben redelijk confident over mijn skitechniek. Voor mij valt veel te leren over terreininzicht, safety en navigatie. Ik merk dat ik het vaak lastig vind om een interessante lijn te rijden. Ik kies vaak voor een ‘makkelijke’ voor de hand liggende lijn. Door met betere rijders te skiën en veel routes van te voren te bestuderen, hoop ik hier beter in te worden. Ook wil ik met Martijn Schell en Michiel Engelsman (ook part of the price, met beide gidsen 1 dag gewonnen:stoked!) hiermee aan de slag. Ik merk wel dat het al beter gaat, maar I just have to keep pushing harder and harder!!

Safety is absoluut een prioriteit voor mij. Afgelopen winter heb ik Lawine 1 gevolgd, maar ik merk dat ik niet helemaal nog op mijn eigen waarnemingen durf te vertrouwen. Daarom wil ik op elke trip een actieve houding hebben over safety, zodat ik leer alle beslissingen zelf te maken en niet op anderen hoef te vertrouwen. Gelukkig ga ik deze winter weer trainen bij het SnowSafety Center en ga ik ook waarschijnlijk mijn Alpinkurs volgen. Als ik met Tom ski stel ik altijd veel vragen en ik ben opnieuw de White Risk cd-rom aan het doornemen en 3x3 aan het lezen. En tja wat kan ik zeggen… ik ben een meisje en dus niet zo goed in kaart lezen… Vooral hoogtekaarten heb ik moeite mee. Inmiddels heb ik de kaarten van de omgeving en ben ik veel aan het oefenen. Elke off-piste die ik geskied heb, zoek ik terug op de kaart…

[b]Doen[/b]
Gaan touren, meer hiken, minder afhankelijk van de liften worden; fitter worden (de sportschool in Anton is reeds meerdere malen bezocht); veel verschillende gebieden zien; misschien meedoen aan een freeride wedstrijd; 360 springen; heli-skien??? Ik wil zoveel en gewoon de best mogelijke freerider worden die ik kan zijn… En er is volgens mij maar 1 manier om het te bereiken: [i]Just do it!! Bigger is always better, go big or go home![/i]

Juulski

Reacties

Toerist
elchicoAuteur19 januari 2010 · 19:26

Dit klinkt als muziek in de oren!!!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!