1050 hPa en toch verse sneeuw?

1050 hPa en toch verse sneeuw?

De geur van verse sneeuw in de lucht

Er gloort mogelijk hoop aan de horizon. Weliswaar gaat er een gigantisch hogedrukgebied ontstaan boven Europa, maar lijkt er ruimte voor lagedruk en sneeuw in de zuidalpen. Hirlam en UKMO zien een nieuwe koers ontstaan voor een laag dat zich zaterdag ontwikkelt boven Spanje en zondag al richting de Golf van Genua koerst.

PL2312
PL2312
brack4
brack4

Waar dit laag in alle berekeningen tot nu toe stelselmatig lager werd gepositioneerd (door alle modellen), kiezen alle modellen nu voor een koers die sneeuw gaat opleveren. Veel sneeuw zelfs. Zou het dan toch… Zou het dan toch… 13 is geen prettig getal, maar het 13e poederalert is in the air! Voor wie? Voorlopig roep ik west- en zuidalpen (daar waar al veel sneeuw ligt). Daar zou zondag, wie weet zaterdag al de eerste freshies kunnen vallen.

Terug naar het nu. Sinds 13.00 uur stromen de sneeuwmeldingen binnen vanuit Frankrijk. Het front is nu het sterkst in de Haute Savoie.
Vanavond meer over de actuele sneeuwval en de toekomst.

yessssssssssssssss…

meteomorris

Reacties

Gevorderd
brtAuteur20 januari 2010 · 15:18

Stop messing with our heads, dude :) Nee, serieus. STOKED!

Gevorderd
SteefAuteur20 januari 2010 · 15:19

Was al een beetje ingedut op mn werk maar mijn ogen staan weer wagenwijd open na het lezen van dit bericht! Ik heb zo zin in freshies…;)

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Toerist
CiaranAuteur20 januari 2010 · 15:34

Joehoe! Disentis, here we come

Gevorderd
Beginner
DennnnisAuteur20 januari 2010 · 16:43

@3#$fa

sneeuw!!!!
Toerist
AnoniemAuteur20 januari 2010 · 16:58

Ja maar ja maar… de zuid- en westalpen hadden al zat sneeuw :'(

Noord zeg ik je!!!

Toerist
AnoniemAuteur20 januari 2010 · 17:15

Het zou mooi zijn als het aankomende dagen een beetje gaat dumpen in de buurt van st. sorlin, daar zitten barries en k met een groepje studenten… Veel freeriden zal er wel nie in zitten maar toch, een beetje freshies is altijd leuk!

Toerist
Steven2Auteur20 januari 2010 · 17:54

Ik zit op de lijn van Dorfke: Hier wordt ik zenuwachtig van. Maar…gewoon rustig blijven en de verdere berichten afwachten.
\

Even in het kader van de sneeuw-voorspel-cursus: In het eerste plaatje (zaterdag) zie ik vooral een laag boven het kanaal en een dieper laag boven groenland. In het tweede plaatje lijkt dat eerste laag opgeschoven naar de Middellandse Zee en lijkt het tweede laag uitgediept en op weg naar het Iberisch schiereiland. En er ligt een hoog boven de golf van Venetië. Dirk is nauwelijks verplaatst. Hoe is nu jouw verwachting hieruit te destilleren?

Toerist
WillemITAuteur20 januari 2010 · 17:57

De westalpen dat is Frankrijk, maar de zuidalpen is dat west Italië en een deel van Zwitserland? Ik lees nooit iets over de oostalpen of liever nog zuidoost alpen en het dolomieten gebied. Welk “laag” is gunstig voor die hoek? Er valt daar toch ook de nodige sneeuw in de winter of te weinig voor het echte freeriden en valt het hier en beetje buiten de boot?

the mind is like a parachute, it only works when it's open
Gevorderd
SPAMAuteur20 januari 2010 · 20:31

Het sneeuwt in LM maar het mag geen naam hebben. Het vorige dumpje van 25 cm was beter. Lokaal zeggen ze 5 cm.
\

De laatste 2 weken meer sneeuw in st. Martin dan hoger in VT

Wie niet chased moet veel weken boeken!
Expert
meteomorrisAuteur20 januari 2010 · 21:19

@spam… Het is nogal koud… dan valt er lager meer sneeuw (want daar zit meer vocht in de lucht).

powfinder.com
Gevorderd
gckuntzAuteur20 januari 2010 · 21:53

NU onderweg naar Risoul, dus kom maar op :-)

Megaski George
Toerist
AnoniemAuteur20 januari 2010 · 23:02

je bent wel wat kaal geworden morris…

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!