Un vrai retour d'Est

Un vrai retour d'Est

alweer…

Het is ongelooflijk. Was vorig jaar de start van het seizoen voor de zuidalpen, dit jaar is dat niet anders. Van de Franse Zuidalpen tot en met de dolomieten is het erg goed en het gaat nog beter worden. Eerst even het nu. Van woensdag op donderdag viel er 5-20 cm sneeuw in regio 4 en 5. Inmiddels sneeuwt het in regio 3 en daar zal gemiddeld ook zo’n 5-20 cm vallen De beste condities komend weekend in de regio’s 4 en 5. Voor de overige regio’s geldt; ga touren.

Vanaf zaterdagavond lijkt daar verandering in te komen. Een zwak laag gelegen tussen twee reuzen van hogedrukgebieden slaagt erin zich richting de alpen te bewegen. Dat zorgt voor een 5-20 cm vers in de noord(west)alpen. Lekker, maar het lijkt serieuzer te gaan worden.

Tegen de tijd dat het de middellandse zee bereikt diept het uit en gaat het stevig sneeuwen. Het 13e poederalert. Vanaf maandag aanstaande is het alert definitief on. Ik stap zo meteen in de auto richting de Alpen en zal waarschijnlijk pas zaterdagavond weer met een nieuw sneeuwbericht komen. Dan het exacte advies waar je dinsdag moet zijn om optimaal van de verse sneeuw te profiteren. Voorlopig hebben de regio’s 7,8 en 9 de beste kaarten. Maar je weet het nooit met een retour d’Est. Het zijn de moeilijkste voorspelbare fenomenen.

Stay stoked
Uw weerzegger…

meteomorris

Reacties

Toerist
dorusAuteur21 januari 2010 · 11:21

zou Solden dan wat mee gaan pakken van dit front? zou meui zijn!!

Toerist
BergerAuteur21 januari 2010 · 11:38

haha, een heel klein beetje off topic maar nu ik mensen uit Solden zie, een klein vraagje… kun je ergens RTL7 kijken… of anders gezegd … waar kijken we volgende week PSV - Feyenoord?

Toerist
dorusAuteur21 januari 2010 · 13:54

@ renox zou je daar digitenne kunnen ontvangen?? :P
\

maar ik houd me aanbevolen om ergens mee te gaan kijken, denk dat frenk wel weet of dat tot de mogelijkheden behoort… frenk?

Expert
meteomorrisAuteur21 januari 2010 · 15:15

op weg naar… kleine secrets in het oosten van zwitserland

powfinder.com
Expert
ollieAuteur21 januari 2010 · 20:35

@dechelle: volgens mij heeft Morris een afspraakje staan in Disentis morgenavond…
\

En om vanuit regio 4 of 5 binnen een paar uur naar Disentis te rijden… 'k weet niet of dat mij gaat lukken (ik ga dadelijk dus ook richting oost-CH).

...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
Beginner
wimdesAuteur21 januari 2010 · 21:32

net genoeg bijgesneeuwd in flaine om te kunnen poederen! mensen in de buurt (chamonix etc) die zin hebben om samen met een gids op stap te gaan? +32 476 45 46 72

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!