Donderdag geardag..review Furlan

Donderdag geardag..review Furlan

wePowder Plankenkoorts: Furlan Abalon 178 cm

Furlan, op het eerste oog een aparte plank. Met zo’n 178 cm, puntige en flexibele tip en tail met recht een exoot te noemen. Iets verder kijken leert dat de effective edge ongeveer overeenkomt met een normaal freestyle board van 158 cm. De rest van de lengte is toegevoegd aan tip en tail, in beide begint de rocker vrij snel buiten de bindingen. De taper is met 4 mm nauwelijks noemenswaardig te noemen. Furlan claimt een echte poederfreestyler ontwikkeld te hebben.

Al voordat ik instrap lijkt de plank vrij log en zwaar. Dit gevoel verdwijnt ook na het instrappen niet meer. Het model dat ik test, de Abalon, zou volgens Furlan mid-wide moeten zijn. Dat is breder dan ik gewend ben en daar is de kantenwissel ook naar. De eerste meters maak ik op de piste. Met snelheid op corduroy gaat alles prima. Maar als ik op rommelige piste komen tip en tail om de hoek kijken. Ondanks het relatief stijve deel tussen de bindingen, klapperen tip en tail extreem. Dit ondermijnt de stabiliteit behoorlijk.

Eenmaal buiten de piste veranderd het karakter van de Furlan. Het drijfvermogen blijkt enorm. Op de vlakkere stukken ben ik by far sneller dan de andere boarders en ski‘rs. Ook hoogtelopen in ijzige traverses gaat de Furlan goed af. In verspoord terrein komen de echte kwaliteiten naar boven. De soepele neus zweeft bijna boven de sporen en hier rijdt de Furlan heerlijk stabiel.

In stijler terrein staat de Furlan best wel z’n mannetje. Het bochtenwerk gaat prima en ondanks z’n lengte zijn ook korte bochten geen probleem. Maar lekker keihard knallen niet echt z’n karakter. In het bos komt technischer terrein aan bod. Kort bochtenwerk en een actieve rijstijl blijken niet echt goed bij de Furlan te passen. Het kost veel kracht en moeite om een korte bocht te maken. Maar het echte spelen in het bos wil niet lukken. De freestyle eigenschappen heb ik zelfs op de pillows niet kunnen ontdekken. Er is echt wel veel snelheid nodig om die lange tail los van de sneeuw te krijgen en ook hier beperkt het logge karakte enorm. Het review van onboard snowboarding begrijp ik dan ook totaal niet, het lijkt wel alsof ze een andere plank getest hebben.

Al met al vind ik de Furlan geen slechte plank, maar vraag ik me vooral af wat ik ermee moet. Ik zou 'm uit m’n boardbag pakken voor niet al te stijle (verspoorde) hellingen met veel ruimte. In mijn ogen een erg krap inzetbereik.

In mijn quiver past absoluut een grote plank met veel drijfvermogen voor de hele diepe dagen. Maar ik denk dat het inzetbereik van die plank wel groter moet zijn dan de Furlan. Waarom zou ik dan niet kiezen voor een lange swallow zodat ik ondanks lengte en drijfvermogen toch erg wendbaar blijf? Of een tanker zodat ik die hellingen ook knettershard af kan knallen? In ieder geval een plank met een breder inzetbereik dan de Furlan.

[i]Wil je ook eens een Furlan rijden? Je eigen mening vormen? De Furlan Abalon 178 is te testen via [url=http://www.wepowder.com/labs]wePowder Labs[/url]. Ben je promember op wePowder dan kun je gratis het board testen. Het board staat in de Labs Locatie bij [url=http://www.bever.nl/eindhoven]Bever Eindhoven[/url]

Niels

Reacties

Expert
meteomorrisAuteur11 februari 2010 · 10:16

@Poling… Ik vond het board best lekker… de stance vond ik veel te wijd, maar toen de stance eenmaal okay stond vond ik 'm best lekker rijden. Vooral op verspoorde meuk reed ie als op rails… Ik ben niet helemaal overtuigd van de lange tail… daar kun je net zo goed een centimeter of tien/vijftien afhalen…

powfinder.com
Expert
costijnAuteur12 februari 2010 · 10:46

@Niels, ik heb me laatst laten vertellen dat kantenwissel vooral beinvloed wordt door de pop die je krijgt als je je bocht uitstuurt. Geen pop = trage kantenwissel. Stond zelf laatst op de tanker 177 wide (eigenlijk veel te breed voor mij dacht ik) en daarbij had ik eigenlijk helemaal geen last van de breedte. Wat jullie?

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!