Donderdag geardag.. Over vellen

Door sjonnie op 4 februari 2010 · 3

Black Diamond tourgear 2010-2011

Over vellen, de Hollandse yeti en efficiëntie.

Midden in het 5e poederalert zijn we lekker aan het rijden in de zuidalpen, de oude heren willen/moeten al naar huis maar ik heb nog niet genoeg gehad. [i]“Lijkt het jou wat om ski's van Black Diamond te testen in Pontresina?”[/i] vraagt Morris mij. Ik hoef geen seconde te twijfelen en iets later brengt de blauwe 4x4 mij naar Pontresina alwaar Floris ons verwelkomd. Ik vraag of ik nog even kan douchen, dat lijkt met tenslotte beter voor alle aanwezigen maar de presentatie staat op het punt te beginnen en ik ga daar dus maar heen. Het blijkt dat BD aardig heeft uitgepakt met een zware delegatie en er zijn journalisten van [url=]skipass[/url], [url=]powderguide[/url], [url=]freeride-map[/url] nog een paar [i]lekker-lang-laufen-naar-een-lauw-topje.de (of .at) heren[/i], en ondergetekende dus. Na de het praatje over de nieuwe efficiency lijn (daarover later meer) gaan we een hapje eten en zit ik naast degene die over de skis en schoenen bij BD gaat, Thomas Laakso. Wat mij opvalt is dat deze man ongeloofelijk gepassioneerd en begaan met zijn eigen producten is. Mijn enige ervaring met BD tot dan toe was het geklaag van Roelaano als zijn factors het weer begaven. Uiteraard breng ik dit bij Thomas ter sprake en het blijkt dat Roel de angstgegner van BD is, iedereen kent hem en denkt dat het een Hollandse Yeti is met bovennatuurlijke krachten! Wat een krachtige freerider kan losmaken. Samen met een van hun pro-riders is Roel wereldwijd een van de weinigen die de factorboots zo tot het uiterste test. Ik merk dat het probleem serieus wordt genomen en dat er alles aan gedaan wordt om te zorgen dat het tourmechanisme van de Factors verbeterd wordt. ’s Avonds gaan we de nieuwe efficiency schoenen bootfitten, iedereen mag een model uit kiezen en ik kies voor de Quadrant. Thomas zit net zo lang in het klusruim totdat de schoen naadloos aansluit op mijn voeten, weer een voorbeeld van de commitment die ze aan hun eigen producten hebben. De volgende ochtend gaan we touren, de nieuwe efficiency lijn moet immers getest worden. Wat houdt die efficiency lijn nou precies in? In het kort gezegd is het de nieuwe tourlijn van BD, 4 nieuwe schoenen en 6 paar nieuwe skis.

[b]Schoenen:[/b]

-3
-3

Quadrant: flex 120, 4 buckels, boa liner, 1715g (maat 27)
Prime: flex 110, 3.5 buckels, boa liner, 1640g
Swift: damesmodel, flex 100, 3.5 buckels, boa liner, 1520g (maat 25)
Slant: flex 110, 3.5 buckels, veterliner, 1760g
De schoenen zijn allemaal rockered, hebben een rubber zool en kunnen 40 graden buigen.

-2
-2

[i]Stijfheid van de schoenen[/i]

[b]Skis:[/b]
Drift: 136-100-121, 21m, rocker, 1650g
Aspect: 130-90-117, 20m, rocker, 1370g
Stigma: 124-80-108,16m, 1310g
Guru: 120-75-104, 15mm 1295g

[b]Dameskis:[/b]
Starlet: 134-100-119, 20m, rocker, 1430g
Syncra: 122-80-107, 15m, 1220g

-1
-1

Een erg handige feature van alle skis is de zogenoemde skinlock aan de achterkant waardoor de vellen goed op hun plaats blijven zitten. De volgende ochtend zou het dan gebeuren, ik ging mijn eerste tourervaring meemaken! Voor de skis heb ik de drift gekozen want er moet natuurlijk ook nog geskied worden ;) (Saillant detail is dat Thomas op de quadrant-drift combinatie afgelopen jaar op Antartica heeft geskied!)

Wat opviel is dat de skischoen/ski ongeloofelijk makkelijk omhoogliep in de tourstand en dat het allemaal erg licht aanvoelde. Eenmaal boven schoenen vastgeklikt en konden we aan de afdaling beginnen. De Drift skiede ondanks zijn lichtgewicht erg makkelijk naar beneden en heeft aardig wat float door de pow. Nog enthousiaster ben ik over de schoenen, wat een toppers! Superlicht en tijdens de afdaling voelden ze net zo vertrouwd als mijn eigen schoenen. Ik had geen moment het gevoel dat ik er “doorheen” zou trappen of dat ik rustiger aan moest doen omdat het een tourschoen was. Daarna nog een wandeling terug naar het hotel en ook het lopen over de weg gaat makkelijk. Het enige minpuntje was dat ik ze weer moest inleveren ;)

[b]Sjonnie is lid van het wePowder team. Bij de start van dit seizoen had hij noooooiittt gedacht dat hij ooit zou gaan touren. Inmiddels heeft hij er al heel wat hikemetertjes opzitten. Waaronder een tour van wereldformaat. Daarover later meer..[/b]

Reacties

• Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 4 februari 2010 · 13:31
    @ Sjonnie: "de schoenen zijn rockered" bedoel je neem ik niets meer dan aan dat de zool kan afwikkelen zoals iedere toerski schoen? ipv vlak zoals een normale skischoen.

"het liep allemaal erg licht" welke binding gebruikte je? hoe vond je de Drift op hardere stukken sneeuw?
    http://verticaldissidents.net
  • sjonnie
    Advanced
    sjonnie op 4 februari 2010 · 14:30
    Ja dat bedoel ik idd, dat je de schoen kan afwikkelen. Als binding zat er de fritschi diamir eagle op. Deze is (iets) lichter dan de freeride + maar kan maar tot din10.
    Hardere stukken heb ik nauwelijks gezien, wat ik heb geskied ging echter prima, geen bijzonderheden.
  • SjefS
    Beginner
    SjefS op 4 februari 2010 · 17:18
    mooi stukje, maar dacht aan de titel te zien dat het over vellen zou gaan 😉

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro