Freeride world tour.. een blik achter de schermen deel II

Door allardfaas op 5 februari 2010 · 2

Matthias 'Hauni' Haunholder

[i]Hij bestaat al drie jaar, [url=http://www.freerideworldtour.com/en/]De Freeride World Tour[/url]. Het is het grootste freeride spektakel ter wereld. Voor 2010 staan er vier zogenaamde main tourevents op het programma (FWT) en zeventien ‘qualifier events’ (FWQ). Toch zullen de meeste van ons laaglanders er niet heel erg bekend mee zijn. De 'media coverage' is laag en in Nederland zeer laag. Daar gaat wePowder, zoals al eerder aangekondigd, iets aan doen. Dit jaar volgen we de verrichtingen van [url=http://www.sweetprotection.com/teamblog/?author=13]Matthias 'Hauni' Haunholder[/url].[/i]

[i]"Ik ben zo blij dat we eindelijk gaan beginnen!" zei Hauni vlak voor zijn vertrek naar Socchi, Rusland. Maar in Rusland gebeurde er helemaal niets. Het was er warm en er viel natte sneeuw. Ondanks dat de organisatie vijf mogelijke locaties had uitgekozen om de competitie op te kunnen beginnen, was er in de tien dagen die ze tot hun beschikking hadden geen enkele die een mogelijkheid bood op een wedstrijd. Twee weken later, (afgelopen zondag) gaat het eindelijk los in Chamonix.[/i]

[i]Ik spreek Hauni snel na na Rusland en net voor de tweede tourstop in Chamonix. Op dat moment verblijft hij in Walchsee een klein wintersport plaatsje vlak bij Kufstein. Zijn ouders hebben daar een pension en restaurant onder aan de sleeplift. En wanneer Hauni niet op reis is, is hij daar.[/i]

[b]Wat doe je in Walchsee, uitrusten?[/b] Ha ha, ja eigenlijk wel. De trip naar Rusland was zwaar. Niet vanwege het skiën, maar dat wachten. De laatste weken stond eigenlijk alles in het teken van die eerste race. En dan wordt die gecancelled! Je ziet zelf ok wel dat het weer niet goed is, maar toch hoop je iedere dag op goed nieuws, "Morgen gaat het door!". Ik ben niet moe of uitgeput, maar je merkt het wel. De spanning is er af zonder dat je geskied hebt en dat is zeer onbevredigend.

[b]En nu?[/b] Uiteindelijk heeft de organisatie de beste keuze gemaakt door niet te racen in Rusland en alles te verplaatsen naar Frankrijk. Hoe vervelend ook, maar de condities in Rusland waren gewoon niet goed voor een eerlijke wedstrijd. Ik laat me nog even verwennen door mijn moeder en dan morgen weer op naar Chamonix.

[i]In Chamonix lijkt alles perfect, het sneeuwt en voor de competitiedag is er zon voorspeld. Hauni mag als 15e naar beneden.[/i]

[b]Is dat nog belangrijk wanneer je start?[/b] Ik start het liefst vooraan. Maar voor ieder plek is altijd iets te zeggen. Vooral na afloop ;) Een wedstrijd duurt over het algemeen een uur of twee vanaf het moment dat de eerste van start gaat. In die twee uur kan zoveel veranderen. Soms wordt het beter en soms slechter. Ik start dus het liefst als eerste, maar dat is vooral omdat ik niet wachten houd.

[b]Vorige keer kwam er een vraag op wePowder over hoe je lijn kiest. Waar houd je rekening mee?[/b] Je kiest een lijn die bij je stijl past. Ik moet hem zo snel en vloeiend mogelijk kunnen doen. Je kijkt naar dingen die je vaker heb gedaan in trainingen. Je zoekt naar de beste cliff of de mooiste geul.

[b]Maar hoe beoordeel je dat?[/b] Dat is ervaring. Ik weet nog tijdens het eerste jaar dat ik op de tour mee mocht doen, dat was in Californië. Vooraf had ik had veel foto's gemaakt van de berg en hem goed bestudeerd. Er was een superlijn die helemaal paste in mijn stijl. Er zat alleen een dubbele cliff in onderbroken door een heel klein stukje sneeuw. Qua lengte niet veel groter dan mijn ski's. Dat leek mij onmogelijk, de snelheid die ik zou hebben voor de cliff zou er voor zorgen dat ik zeker dat tussen stukje zou missen. En als ik die zou missen zou de tweede cliff niet gehaald worden. Dus ik koos een andere simpelere lijn. Vlak na dat ik klaar was kwam Seb Michaud. En die doet gewoon die lijn. Voor de cliff maakte hij een extra draai die ik niet gezien had. Zijn snelheid was perfect. Land op dat hele kleine stukje. En hij wint.

[b]Balen?[/b] Nee, dat is mooi. Hij liet me zien hoe het wel kan. Dat is ervaring.

[b]Zie je altijd wat de winnende lijn is?[/b] Ik kan wel zeggen ja, maar eigenlijk is dat altijd pas na afloop te beoordelen. In Tignes zag ik dat mijn lijn de winnende lijn was. En de jury zag het ook. Het gebied waar je mag skiën op de berg is afgebakend, Maar hoe groter dat gebied, hoe lastiger het is om de winnende lijn te vinden. Het mooie van deze sport is ook dat het niet alleen de lijn is die bepaald wie er wint maar het gaat er ook om hoe je hem skiet.

[i]Na de race in Chamonix krijg ik Hauni niet aan de telefoon. En dat is meestal geen goed teken. Het persbericht van de freeride worldtour meldt als eerste drie namen; Thovex (Fra) 1, Zackrisson (Swe) 2, Dutton (USA) 3. Als ik later op de dag te toch pakken krijg klinkt hij slecht.[/i]

[b]Ging niet goed zeker?[/b] Nee. ...Weer wachten.

[b]Hoezo?[/b] Nummer 5 crashte echt heel hard en moest van de berg worden gehaald. Dat betekende dat wedstrijd voor ruim anderhalf uur werd onderbroken. Ondertussen werd het warmer en veranderde de condities. Ik had een mooie lijn uit gekozen met drie grote cliffs. Maar ik begon te twijfelen. Het voelde niet goed. Vlak voor de start besloot ik mijn lijn te veranderen. En nu ik het zo zeg klinkt het misschien dom. Ik bedoel, je moet nooit je lijn veranderen. Ik weet niet, ik voelde me niet 100 procent fit en dat werd in die anderhalf uur niet beter natuurlijk. Het werden twee kleine cliffjes en één grote. Het was gewoon niet het beste van mezelf wat ik heb laten zien. En dan wordt je elfde.

[b]Is het dan fijn dat je binnen vier dagen alweer moet?[/b] Ja, dit was gewoon niet goed. Ik hoop dat ik me in vier dagen herstel en me beter voel. Er is zoveel meer dat ik kan laten zien. Ik kan niet wachten om de tunnel door te rijden.

[i]Die tunnel is de Mont Blanc tunnel, in Courmayeur wordt de gemiste race van Sochi ingehaald. De race gaat om 9 uur in de ochtend los. Om 13 uur krijg ik een sms, 19e, ben ziek, zie je volgende week in Fieberbrunn ik zet de Radler koud. En dan is de telefoon uit.[/i]

[i]Volgende week hoop ik terug te komen met wat lekker videobeelden. Dan ben ik bij de Tourstop in Fieberbrunn, Oostenrijk van 11 tot 14 februari. Dat is voor de Dames een World Tour event en voor de Heren een Qualifier event. Mocht je in de gelegenheid zijn om langs te komen zou ik het zeker doen. Er is goed zicht op de wedstrijd berg Wildseeloder. Daarnaast is Fieberbrunn is echt een freeride juweeltje. En ook niet onbelangrijk, de riders party in Fieberunn is fameus. Zie je dan![/i]

Reacties

• sjonnie
    Advanced
    sjonnie op 5 februari 2010 · 10:55
    Cool dat je de vragen hebt doorgespeeld! Wederom leuk om te lezen, zie al uit naar de volgende 😃
  • Juulski
    Advanced
    Juulski op 6 februari 2010 · 08:44
    vet verhaal, interessant hoe dat lijnen kiezen werkt! Is het misschien ook mogelijk een vrouwelijke deelnemer van de tour de interviewen? Ben erg benieuwd naar het niveau verschil tussen beide tours en de verschillende lijnen die ze rijden.,
    Ik zag Hauni trouwens gister nog in St. Anton..ze hadden een perstripje van Atomic.. En Kaj zag ik in de auto voorbij rijden, it's a small world!
    Ik ga proberen langs te komen in Fieberbrunn, ben er dan waars de zaterdag, maar ik contact je nog wel ff tegen die tijd!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro