Piepercheck

Piepercheck

[b]Dagcheck[/b]
Als iedereen bij het opstaan net zo duf is als één van mijn huidige reisgenoten, dan is de kans groot dat je vergeet om je pieper aan te zetten. Andere mensen hangen hem ’s ochtends om en wachten dan met aanzetten tot na de eerste lift ‘om batterijen te sparen’. Las daarom dagelijks een moment in om te controleren of iedereen zijn pieper echt aan heeft staan. Ideaal is om dat op de parkeerplaats te doen, dan is er nog alle gelegenheid om onverwacht lege batterijen te vervangen. Bovenop de berg met de poeder onder je board(s) is dat niet zo aantrekkelijk en dan denk je snel ‘ach, laat maar er gebeurt hier niks’. Voor ons ieder een begrijpelijke reactie, maar slim is anders. De grote filosoof Murphy heeft ooit eens uitgelegd hoe dat soort zaken in zijn werk gaan: juist op zo’n dag gebeurt er iets. Beetje jammer van je recentelijk neergetelde € 350,- voor je mooie zendertje… Beetje jammer ook voor… (niet iedereen krijgt 17 uur!).
Zorg er bij de dagelijkse controle voor dat de minimum afstand waarop je controleert nooit minder dan 1 meter wordt. Zo kun je uitgeputte batterijen tenminste constateren. Met de populaire zwaai met pieper langs de borstkasten van tochtgenoten krijg je altijd wel een signaal. Zelfs als er feitelijk een onbruikbaar signaal uitkomt!

[b]Weekcheck[/b]
Lekkende batterijen, lege batterijen, kapotte onderdelen na een val, te lang in de buurt van een magneet gelegen, allemaal redenen waarom een pieper niet meer goed kan functioneren. Daarom is het goed om regelmatig te controleren of de boel het nog doet. Aan het begin van een week of trip is het daarom slim om alle functies van de piepers in je groep te controleren. Eén persoon gaat op een eind van de groep staan met zijn/haar pieper op zenden. De rest van de groep loopt voorbij met een onderlinge afstand van ongeveer 5 meter. Iedere pieper moet meteen het signaal oppikken en dat moet uiteraard steeds sterker worden en uiteindelijk weer zwakker. Daarna schakelt iedereen op zenden, behalve de persoon die al op zenden stond: die schakelt nu juist naar ontvangen. De ideale constructie is dat iedereen nadat hij/zij de zendende proefpersoon gepasseerd is, in een rij gaat staan met onderlinge afstanden van minimaal 8 meter. Degene met zijn pieper op ontvangen (die dus eerder stond te zenden) loopt bij iedereen langs en controleert of iedereen een goed signaal uitzendt (niet dichterbij komen dan 1 meter!). Is alles in orde, dan kun je de rest van de week volstaan met de dagcheck.

Opa

Reacties

Expert
ollieAuteur10 februari 2010 · 17:19

Bij gebruikertjes van een Pulse moet je tussen de personen grotere afstanden houden of langere tussenpozen aanhouden. De Pulse blijft vrij lang hangen in zijn pinpoint-search modus…

...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
Expert
robbieAuteur10 februari 2010 · 18:17

bijna net zo nuttig als recco … "that calculates the position of the buried victim on the basis of local measurements. Starting from the approximate place where the victim is thought to be lying under the snow, the rescuers measure the field strength of the signal transmitted by the cellphone or beacon at three to five reference points. " Dus eerst effe lekker een uurtje in je graf wachten, totdat ze met een vrachtwagen vol draden en antennes de berg zijn opgereden.

Toerist
AnoniemAuteur10 februari 2010 · 20:50

robbie, je snapt het niet… lees het artikel nog eens in z’n geheel.

Het werkt echt wel.

Bovendien, we hebben het hier over het Fraunhofer instituut. Als er ergens zeer intelligente mensen werken dan is het daar wel, dus die maken echt niet iets wat niet goed zal werken.

Expert
robbieAuteur10 februari 2010 · 22:31

OK floris. ik heb heb nog een keer gelezen. En nu?
\

“local measurements…” “rescue team…”
\

Dat betekent dus dat je afhankelijk bent van een bus pisteurs met spullen. Die zijn er niet binnen een kwartier. Misschien wel binnen een half uur, zoals de zeer intelligente mensen van het Fraunhofer instituut in hun hoofd schijnen te hebben als richttijd. Maar ik heb altijd geleerd dat je dan al zo goed als dood bent.

Toerist
AnoniemAuteur11 februari 2010 · 10:36

Misschien ligt het aan mijn interpretatie van het verhaal - toegegeven, het is toch iets minder duidelijk dan ik dacht - maar ik denk dat waar ze naartoe willen werken is dat je uiteindelijk bijvoorbeeld ook gewoon een app op je smartphone hebt waarmee je het ‘slachtoffer’ kunt zoeken :) Dus geen rescueteam met busladingen vol apparatuur, slechts een app op je telefoon en een paar satellieten.

Toerist
baselhorstAuteur11 februari 2010 · 11:05

Wat ook heel erg belangrijk is om te controleren, is de afwijking van je eigen signaal, zowel om te zoeken als te zenden. Er bestaan een aantal methoden hiervoor, maar mijn 8 jaar oude pieper werd in Alaska zwaar afgekeurd. Dus stuur eens in de zoveel jaar je pieper op naar de fabriek om hem te laten checken.

Gevorderd
OpaproAuteur11 februari 2010 · 11:47

@Ollie: de Pulse heeft niet voor niets een speciale piepercheckfunctie!
\

@Obibas: bezitters van een Ortovox S1 of een Pieps DSP kunnen de zendende frequentie van andere piepers controleren.

Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
Beginner
DennnnisAuteur11 februari 2010 · 14:00

Hoe is zijn de LVS checkpoints in de gebieden te beoordelen.

Vergelijkbaar met een dagcheck?

sneeuw!!!!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!