Snowboard Saturday... ISPO nieuws

Snowboard Saturday... ISPO nieuws

Het was zoeken, maar…

Ik ging DEEPER en uiteindelijk diep onder de wol. Ondanks m’n griep een aardig beeld gekregen van de nieuwtjes. Hal A1 en A2 waren bedoeld voor het snowboardnieuws. Hoeveel nieuws er daadwerkelijk was werd al snel pijnlijk duidelijk. Ik denk dat van de totale vloeroppervlakte er maximaal 30% in gebruik was voor boards, boots en bindingen. De rest werd gevuld met kleding, kleding, nog eens kleding, mutsen en accessoires. O’neill, Protest en Rip Curl hadden grotere stands dan bijvoorbeeld Nidecker, Arbor of Elan.

Niet zo vreemd natuurlijk. De marges op kleding en accessoires zijn vele malen hoger dan op de hardware en daarnaast zijn wij snowboarders modepopjes… toch? Niet dat het in de skihallen veel anders was, maar het geeft toch te denken. Bij aanvang van de ISPO had ik al aangegeven niet op zoek te gaan naar nieuwe kleurtjes op bestaande boards. Ik zou op zoek gaan naar innovaties en verbeteringen. Ik heb ze gevonden. Het nieuws zat 'm in de details en de obscure hoekjes.

[b]Rocker in alle soorten en maten[/b]
Rocker is er net als dit jaar in winter 2010/2011 in alle soorten en smaken. S-rocker, all-terrain rocker, cam-rock, banana, gullwing rocker… Voor iedereen is er wel een smaakje en iedere vorm heeft zo z’n voor- en nadelen. Rocker is een verzamelbegrip geworden en het boardbos er niet doorzichtiger mee. Interessanter is de ontwikkeling in de mate van voorspanning. Want waar de reverse camber de afgelopen winter de hit was, keren er allemaal nieuwe vormen van camber terug.

Dat rocker werkt in de tip is iedereen van overtuigd maar wat camber tussen de binding of onder de binding zie je bij veel freeriders terugkeren. Ook de tail is een studieobject geworden. Want hoewel je het in veel bladen niet terugziet is snowboarden meer dan rails, urbanjibben en een beetje ghetto in het park hangen. Er wordt wel degelijk in de poeder geknald en door de winter van 2009/2010 is men lekker aan het experimenteren geslagen. En ik heb het idee dat we dat experimenteren nog wel een paar jaar gaan zien.

[b]Sick Stick, Slash en Fish[/b]
De Salomon Sick Stick is een succes valt bij Salomon te beluisteren. De verkopen overtreffen alle verwachtingen en het board van Wolle Nyvelt is een blijvertje.
De Nitro Slash lijkt eenzelfde kant op te gaan, hoewel het een board met een ander karakter is. Een compleet ander flexpatroon dan de Sickstick. Derde blijvertje is de Burton fish. Hoewel de outline dezelfde lijnen vertoont als de Slash en de SickStick is dit ook een compleet ander board. Naast de fish zie je op onderstaande foto de Malolo en de Supermodel, waarvan de laatste niet meer in de dure en lichte X-versie wordt geleverd. Jammer, want dat was een toppertje.

Salomon Sick Stick
sickstick

Nitro Slash
nitro-slash

Burton Supermodel, Malolo en Fish
burton-trio

[b]Nieuws?[/b]
De Lib-Tech Hammock is geen nieuw board, maar de kans dat je er eentje in Nederland ziet is nihil, want nooit geleverd. Toch gaan er geruchten dat er komende winter een of enkele exemplaren deze kant op komen. Ben benieuwd.

Lib Tech
lib-tech

[b]Was dat het nieuws?[/b]
Volgende week wat geuren en kleuren van de rest van de boards op de ISPO. Nu het nieuws dat wat verder weggestopt was. Allereerst de Burton Stellar. Niet te vinden in de productguide van Burton. Er zijn zelfs geen specs van bekend. Toch komen er een paar naar Nederland. Voor de prijs van 700 euro heb je een uniek board. Ik heb het board even vastgehad. Lekker licht, s-rocker en een neus die je overal gaat laten floaten. De Stellar ziet er uit als een pareltje, maar ook enigszins op dat andere nieuws…

Burton Stellar
burton-stellar

[b]Jones Snowboards[/b]
Dat andere nieuws… de Hovercraft. Een fishachtig board, maar met veel meer float en voor een prijs waarvoor je 'm al bijna wilt pre-orderen. 399 eurootjes voor een board waar het plezier van af spat. Nu nog een porto, maar de familie Nidecker vertrouwde me toe dat de prijs niet veel hoger zou liggen. De prijzen van de Jones boards zijn sowieso scherp. Wat te denken van de slagschip. Op hoofdlijnen het board dat Jones bij Rossignol had, maar met een veel verfijnder magna-traction patroon en een compleet aangepast flexpatroon. En voor een prijs die lager ligt dan zijn oude board bij Rossignol. 499 euro wordt er gefluisterd. En dan….

Jones Flagship en Hovercraft
jones1

De Solution. Een splitboard uitvoering van de Flagship. Voorzien van het welbekende voile splitpakket en als het aan Jones ligt met de Fuse bindingen van Spark. Highend touren met topmateriaal dat zich internationaal bewezen heeft. De prijs? 1000 euro voor een complete set wordt er gefluisterd. Als dat zo is, dan kan Atomic z’n Poacher aan de wilgen hangen. Want hoewel 100 euro goedkoper is het kwaliteitsverschil zo enorm dat je van een andere planeet moet komen om de Jones links te laten liggen. Maar dan moet Spark z’n bindingproductie stevig gaan opvoeren. Zijn complete voorraad van dit jaar (800 stuks) is compleet uitverkocht.

Jones Solution
jones2

meteomorris

Reacties

Toerist
FabergeAuteur13 februari 2010 · 12:54

Ik ben geen boarder, maar heb wel veel intresse in ontwerpen en technieken in ski’s en boards; wie kan mij uitleggen wat S-rocker, all-terrain rocker, cam-rock, banana, en gullwing rocker is??

Misschien moet ik toch ook eens gaan boarden, die poederplanken zien er echt heel vet uit!

www.ski-junkie.nl representing 4FRNT/Surface/Moment ski's + Outdoor Technology + Gecko skins
Toerist
xerate2Auteur13 februari 2010 · 16:18

Elke merk heeft weer zijn eigen rocker naam verzonnen en dan per merk ook nog verschillende namen voor meer of minder rocker, rocker tussen de bindingen of juist flat of camber.
\

De enige combi die ik nog niet gezien heb ik bataleons triple base met rocker maar het kan haast niet lang op zich laten wachten…(al weet ik niet of het een top combi is)
\

Dus als je iets van rocker wilt weten, kijk eens op een snowboard fabrikant website over hun rockers en probeer dan de namen van de andere fabrikanten er bij te zoeken.
\

Hoor trouwens wel een van de beste verhalen over de v rocker van burton. Maar de rocker van de dh2 van ride beviel me zelf ook wel prima!

Gevorderd
-Jurjen-Auteur13 februari 2010 · 16:19

aaah et wordt teveel!!! Ik wil ze allemaal!!

Gevorderd
DutchessAuteur13 februari 2010 · 23:32

Tjeezus, die Stellar van Burton is té mooi, en dat bedoel ik letterlijk. Het is een poser board. Om even die lingo uit de kast te trekken. Voor een poser prijs. Die Joneses daarentegen… zien er alledrie heel goed uit! Puur op de bergrijder gericht, heerlijk!
\

begint ‘me and mister Jones’ te neurieën

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
Willem2kAuteur14 februari 2010 · 16:01

Prijzen van de jones plankjes lijken inderdaad alles mee te vallen. Ik zie met name die hovercraft wel zitten.
\

… Ze lijken een beetje een vreemde stompe neus te hebben? Is dat vertekening op de foto of zit daar nog een verhaal achter?

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Toerist
AnoniemAuteur15 februari 2010 · 19:00

Voor mij géén Banana(rocker) zónder Magne-Traction! Dat is echt de beste toevoeging aan een rocker board voor extra grip op de (harde) piste :)
\

@ Xerate: Ik denk dat TBT met Rocker niet werkt. Dan gaan de randen van de voor en achterkant nml. nog verder omhoog staan en dan heb je geen kantengrip meer.
\

Die BananaHammock is trouwens echt leipe shit! Die zou ik niet eens durven te gebruiken op een piste :D

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!